.

Strojvůdkyně Helena Záleská: „Cestu k obdivu a podpoře od kolegů jsem si musela vybojovat“

Rodina

Strojvůdkyně Helena Záleská: „Cestu k obdivu a podpoře od kolegů jsem si musela vybojovat“

Řízení, ať už jakéhokoliv automatizovaného vozidla, obvykle bývá doménou mužů. Většina z nich si ani nedovede představit, že by o svého plechového miláčka mohla přijít. Výjimka ovšem potvrzuje pravidlo, a my se tak v dnešní době můžeme setkat s ženami, které vládou silným strojům. Jako například mladá křehká strojvůdkyně Helena…

Kdykoliv jsem nastoupila do svého oblíbeného dopravního prostředku, jímž se již od mého útlého dětství stal vlak, představovala jsem si, že jej řídí urostlý statný muž. Z omylu mě ale vyvedla drobná křehká blondýnka Helena Záleská, strojvůdkyně, která brázdí české železniční tratě v jedné z nejmodernějších a nejrychlejších vlakových souprav. Její, na ženu velmi netradiční, povolání mne natolik zaujalo, že jsem si s ní domluvila osobní schůzku, abych ji krátce vyzpovídala….

rrr

Heleno, vaše povolání je pro ženu velmi netradiční. Řekněte nám, snila jste o profesi strojvůdkyně již od malička?
Ke své nynější profesi jsem se dostala až během vysokoškolských studií. Vystudovala jsem totiž VŠ Báňskou, konkrétně ekonomickou fakultu. Na strojvedoucího ale neexistuje žádný obor, který můžete vystudovat ve škole. Jsou na to speciální kurzy, které musíte absolvovat a které poskytují různé vzdělávající společnosti. Než jsem začala dělat strojvůdkyni, pracovala jsme na dráze jako průvodčí.

Co vše jste tedy musela absolvovat, než jste začala vlaky řídit?
Než se strojvedoucí dostane k řízení vlaku, musí složit několik zkoušek. Nejdůležitější z nich jsou zkoušky ze všeobecné a z odborné způsobilosti. Všeobecná způsobilost obsahuje několik oborů a odvětví, například: znalost fyziky, elektriky, dynamiky, mechaniky, vzduchařiny a hydrauliky, konstrukce mašin, motorů, různé diagramy jízdních vlastností vlaku a podobně. Tuto znalost musí mít všichni strojvedoucí stejnou a zkouška se koná na Drážním úřadě. Poté vykonáte zkoušku z odborné způsobilosti, jež se skládá ze znalosti předpisu provozovatele dráhy, předpisů dopravce a ze znalosti techniky jednotky, kterou budete řídit.

ttt

Heleno, v Česku je tato profese velmi netradiční, jak vaši zálibu a cíl stát se strojvedoucí vnímalo okolí?
Máte pravdu, že pro mě bylo velmi obtížné si v naší „české“ společnosti prorazit svou cestu k této profesi. I když v zahraničí by se nad tím nikdo ani nepozastavil, tady u nás na mě koukali lidé s nedůvěrou. A proto jsem svou cestu měla těžší. Musela jsem se hodně připravovat sama a hodně se učit. Svůj veškerý volný čas jsem trávila v depu s mašinami. Když kolegové postupně začali poznávat, co umím, začali mi ve firmě otvírat cestu. Člověk by se neměl zkrátka nikdy vzdát a bojovat.

Teď trocha praxe. Popíšete nám, jak vypadá váš běžný pracovní den?
Ráda. Ráno se vzbudím po 4. hodině ve Starém Městě u Uherského Hradiště, před pátou se nahlásím dispečerovi na směnu, hned potom udělám technickou prohlídku vlaku, zkoušku brzdy, přihlásím se do vysílačky výpravčím a očekávám, než se na jednotku dostaví naši stevardi. Chvíli před šestou po nástupu cestujících, proběhne výprava vlaku, a pak už vyjíždíme směr Praha. Do hlavního města dorazíme před 9 hodinou, kde máme hodinu pauzu, ve které se s celou vlakovou četou připravujeme na jízdu z Prahy do Bohumína, a po 10. hodině opět vyjíždíme. Očekávaný příjezd do Bohumína je stanoven na 13:39, kdy předám naši jednotku strojvedoucímu, který mě střídá, a já tímto ukončuji směnu. Domů se dostanu okolo 15. hodiny, kde mě zpravidla čekají domácí povinnosti, takže se se chutí pouštím do vaření, praní nebo žehlení (záleží, jak to vyjde), uklízení, venčení a podobně…

eee

Heleno, co je dle vašeho názoru na vaší práci nejsložitější?
Být pořád ve střehu a vždy si zachovat chladnou hlavu.

Vždy mě fascinovalo slovní spojení předodjezdová kontrola. Popíšete nám, co vlastně vše musíte před odjezdem zkontrolovat?
Před odjezdem dělám technickou prohlídku jednotky, kdy sleduji především stav hnacích podvozků, stav vypružení a tlumičů, opotřebení ližiny sběrače a podobně, v tomhle případě jde o vnější prohlídku, po ní následuje ještě vnitřní, kdy sledujeme stav monitorů, dveří, toalet a dalších. Následně udělám zkoušku brzdy, kouknu se na informace diagnostiky, do knihy oprav, přihlásím se výpravčímu na vysílačku a můžeme pomalu vyrážet….

eee

Heleno, děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho (nejen) pracovních úspěchů.

Čtěte také:

   
27.01.2015 - Finance a práce - autor: Veronika Pavlíková

Komentáře:

  1. avatar
    [12] margot [*]

    kukátko — #9 také na ně ráda vzpomínám, bylo to moc pěkné čtení, hlavně, jak to vše zkoušel i na vlastní kůžiSml67

    superkarma: 0 27.01.2015, 12:52:43
  2. avatar
    [11] Pentlička [*]

    Sympatická dívka.

    superkarma: 0 27.01.2015, 12:37:43
  3. avatar
    [10] lalica [*]

    Pro ženu je to pořád nevšední povolání, my s manželem pracovali v železniční dopravě přes 20 let.

    superkarma: 0 27.01.2015, 11:00:21
  4. [9] kukátko [*]

    Děkuji za hezký článek.

    Reportáže s lidmi různých profesí tady dělal kdysi pan redaktor Kočí. Nebylo by možné udělat nějakou reportáž s ním?- O tom, jak se změnil život člověka, který žil v Praze, živil se textováním, hudbou a novinařinou a odešel někam na venkov a možná se živí tím, co vypěstuje (alespoň takové plány tady před svým odchodem zmiňoval)

    1. na komentář reaguje margot — #12
    superkarma: 2 27.01.2015, 10:02:38
  5. avatar
    [8] Léthé [*]

    Ona je dokonce sladěná se svou "lokomotívou"Sml29 Tak to je žena na svém místě Sml67A proč netradiční povolání pro ženu ? V čem je lepší chlap, který se opije a přehlídne červenou a najede na obsazenou kolej.

    Já viděla v práci přijíždět štíhlounké křehoučké taktéž krásné holčiny které si splnily sen a jezdily s kamionem. Chlapi na ně koukali z patra, já je obdivovala. A žasla jsem, když musely svůj kamión odplachtovat před vyložením nákladu...starší typy "šněrovací plachty" je fakt dřina. Zvládly to.

    superkarma: 0 27.01.2015, 09:56:46
  6. avatar
    [7] marianaant [*]

    Určitě je to moc šikovná slečna a když si splnila svůj sen, tak ať ji tato vášeň dlouho vydrží , hodně šťastných kilometrů na naši železnici. Sml59

    superkarma: 0 27.01.2015, 09:05:11
  7. [6] kantor10 [*]

    gerda — #5souhlasím

    superkarma: 0 27.01.2015, 08:39:37
  8. avatar
    [5] gerda [*]

    A kočka!!! Škoda, že lidi, které veze, ji nemají šanci uvidět a pochválit.

    1. na komentář reaguje kantor10 — #6
    superkarma: 1 27.01.2015, 08:01:07
  9. [4] janavys [*]

    Šikovná Sml67

    superkarma: 0 27.01.2015, 07:19:44
  10. [3] assaly [*]

    super, trošku závidím Sml16

    superkarma: 0 27.01.2015, 06:56:50
  11. avatar
    [2] gerda [*]

    Tomu říkám hvězda! K tomu ještě rodina - můžou být na ni opravdu pyšní. Zajímavá práce, ale asi jen pro ty nejlepší.

    superkarma: 0 27.01.2015, 06:43:54
  12. avatar
    [1] vladka321 [*]

    Opravdu netradiční povolání pro ženu. Tak, ať to Heleně jezdí Sml67

    superkarma: 0 27.01.2015, 01:11:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme