Řízení, ať už jakéhokoliv automatizovaného vozidla, obvykle bývá doménou mužů. Většina z nich si ani nedovede představit, že by o svého plechového miláčka mohla přijít. Výjimka ovšem potvrzuje pravidlo, a my se tak v dnešní době můžeme setkat s ženami, které vládou silným strojům. Jako například mladá křehká strojvůdkyně Helena…

Kdykoliv jsem nastoupila do svého oblíbeného dopravního prostředku, jímž se již od mého útlého dětství stal vlak, představovala jsem si, že jej řídí urostlý statný muž. Z omylu mě ale vyvedla drobná křehká blondýnka Helena Záleská, strojvůdkyně, která brázdí české železniční tratě v jedné z nejmodernějších a nejrychlejších vlakových souprav. Její, na ženu velmi netradiční, povolání mne natolik zaujalo, že jsem si s ní domluvila osobní schůzku, abych ji krátce vyzpovídala….

rrr

Heleno, vaše povolání je pro ženu velmi netradiční. Řekněte nám, snila jste o profesi strojvůdkyně již od malička?
Ke své nynější profesi jsem se dostala až během vysokoškolských studií. Vystudovala jsem totiž VŠ Báňskou, konkrétně ekonomickou fakultu. Na strojvedoucího ale neexistuje žádný obor, který můžete vystudovat ve škole. Jsou na to speciální kurzy, které musíte absolvovat a které poskytují různé vzdělávající společnosti. Než jsem začala dělat strojvůdkyni, pracovala jsme na dráze jako průvodčí.

Co vše jste tedy musela absolvovat, než jste začala vlaky řídit?
Než se strojvedoucí dostane k řízení vlaku, musí složit několik zkoušek. Nejdůležitější z nich jsou zkoušky ze všeobecné a z odborné způsobilosti. Všeobecná způsobilost obsahuje několik oborů a odvětví, například: znalost fyziky, elektriky, dynamiky, mechaniky, vzduchařiny a hydrauliky, konstrukce mašin, motorů, různé diagramy jízdních vlastností vlaku a podobně. Tuto znalost musí mít všichni strojvedoucí stejnou a zkouška se koná na Drážním úřadě. Poté vykonáte zkoušku z odborné způsobilosti, jež se skládá ze znalosti předpisu provozovatele dráhy, předpisů dopravce a ze znalosti techniky jednotky, kterou budete řídit.

ttt

Heleno, v Česku je tato profese velmi netradiční, jak vaši zálibu a cíl stát se strojvedoucí vnímalo okolí?
Máte pravdu, že pro mě bylo velmi obtížné si v naší „české“ společnosti prorazit svou cestu k této profesi. I když v zahraničí by se nad tím nikdo ani nepozastavil, tady u nás na mě koukali lidé s nedůvěrou. A proto jsem svou cestu měla těžší. Musela jsem se hodně připravovat sama a hodně se učit. Svůj veškerý volný čas jsem trávila v depu s mašinami. Když kolegové postupně začali poznávat, co umím, začali mi ve firmě otvírat cestu. Člověk by se neměl zkrátka nikdy vzdát a bojovat.

Teď trocha praxe. Popíšete nám, jak vypadá váš běžný pracovní den?
Ráda. Ráno se vzbudím po 4. hodině ve Starém Městě u Uherského Hradiště, před pátou se nahlásím dispečerovi na směnu, hned potom udělám technickou prohlídku vlaku, zkoušku brzdy, přihlásím se do vysílačky výpravčím a očekávám, než se na jednotku dostaví naši stevardi. Chvíli před šestou po nástupu cestujících, proběhne výprava vlaku, a pak už vyjíždíme směr Praha. Do hlavního města dorazíme před 9 hodinou, kde máme hodinu pauzu, ve které se s celou vlakovou četou připravujeme na jízdu z Prahy do Bohumína, a po 10. hodině opět vyjíždíme. Očekávaný příjezd do Bohumína je stanoven na 13:39, kdy předám naši jednotku strojvedoucímu, který mě střídá, a já tímto ukončuji směnu. Domů se dostanu okolo 15. hodiny, kde mě zpravidla čekají domácí povinnosti, takže se se chutí pouštím do vaření, praní nebo žehlení (záleží, jak to vyjde), uklízení, venčení a podobně…

eee

Heleno, co je dle vašeho názoru na vaší práci nejsložitější?
Být pořád ve střehu a vždy si zachovat chladnou hlavu.

Vždy mě fascinovalo slovní spojení předodjezdová kontrola. Popíšete nám, co vlastně vše musíte před odjezdem zkontrolovat?
Před odjezdem dělám technickou prohlídku jednotky, kdy sleduji především stav hnacích podvozků, stav vypružení a tlumičů, opotřebení ližiny sběrače a podobně, v tomhle případě jde o vnější prohlídku, po ní následuje ještě vnitřní, kdy sledujeme stav monitorů, dveří, toalet a dalších. Následně udělám zkoušku brzdy, kouknu se na informace diagnostiky, do knihy oprav, přihlásím se výpravčímu na vysílačku a můžeme pomalu vyrážet….

eee

Heleno, děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho (nejen) pracovních úspěchů.

Čtěte také:

Reklama