Bulvár

Stříkačku feťákům nebo epidemii žloutenky?


Lidé, kteří si život zkracují fetováním, si svoji sebedestrukci zvolili v drtivé většině sami. Přitom ti, kteří se dostali do takového stadia závislosti, kdy je nakopne už jedině droga aplikovaná nitrožilně, mají státní podporu! Mohou si chodit vyměňovat použité jehly za čisté pořízené na náklady daňových poplatníků. V rámci programu harm reduction jim to umožňuje občanské sdružení Sananim. „Vždyť tak ale feťákům jen umožňujete, aby v tom pokračovali!" ozývají se odpůrci programu.

„Občas nás lidé obviňují z toho, že tím vlastně narkomany podporujeme. To je ale nesmysl. My jim nerozdáváme nové stříkačky, my jim jen vyměňujeme už použité, jimiž by se používání dalšími lidmi mohla šířit nějaká infekční nákaza,“ potvrdil vedoucí kontaktního centra Sananim Peter Porubský.

A čísla jeho slova podporují. Programem preventisté minimalizují šíření nemocí, ale má také jednoznačný ekonomický přínos. „Například léčba jednoho pacienta se žloutenkou typu C stojí přes 500 tisíc korun. A roční státní dotace Sananimu vyjde tolik jako léčba 15 lidí s touto žloutenkou,“ poznamenal. Kdyby se stříkačky nevyměňovaly, nakazilo by se infikovanými jehlami rapidně více lidí.

Porubský kritikům finančních nákladů na harm reduction ze státní kasy vzkázal: „Děkuji za vaší korunu padesát, které ročně dostáváme z kapsy daňového poplatníka.“

„Díky pravidelnému kontaktu rizikové skupiny s protidrogovými službami se podařilo letos v létě zastavit epidemii žloutenky v hlavním městě,“ ještě více konkretizovala pozitivní dopad programu ředitelka Sananim Martina Richterová Těmínová.

Neziskovka od svého vzniku v roce 1993 šest milionů injekčních stříkaček. Denně ji navštíví 80 klientů, kteří přicházejí především kvůli výměně, ale také kvůli zdravotnímu ošetření, poradenství či motivačnímu tréninku. Díky užšímu kontaktu se závislými se totiž preventistům daří řadu z nich přesvědčit k léčbě.

„Podle odhadů člověk závislý na drogách stojí společnost 1 500 000 korun ročně. Náklady na léčbu jsou ale nesrovnatelně nižší. Roční léčba například v terapeutické komunitě Němčice stojí 300 tisíc korun,“ řekl pražský primátor Pavel Bém, který Sananim spoluzakládal. „Úspěšnost léčby je přitom poměrně vysoká a dosahuje 75 procent,“ dodal.

Podle Béma se odhaduje, že je v Česku kolem 35 tisíc problémových narkomanů. Nejvíce jich přitahuje metropole, kde jich je zhruba 8 až 10 tisíc. „I k těmto odhadům nám pomohl program na výměnu stříkaček. K přibližným odhadům jsme docházeli díky anonymním průzkumům mezi klienty,“ vysvětlil primátor.

Považujete výměny stříkaček za podporu fetování nebo souhlasíte, aby tak bylo minimalizováno šíření infekčních nemocí, žloutenky či HIV?

   
06.11.2008 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [134] Lukáš Čejka [*]

    Suzanne: Jen mi prislo jako blbost, ze je nekdo trochu zavisly a rika tomu, ze na tom ujizdi. Trochu zavisly je podle me stejna rathovina jako mala lez.

    superkarma: 0 07.11.2008, 11:19:46
  2. [129] lidicka [*]

    aja22: nevím kde žiješ, ale dostanou zadara pár stříkaček co nestačí ani na měsíc a pak si musí dokupovat - kecáš ty!Se probuď! ale možno na Slovensku je to jinak!!!! O čem tedy silně pochybuju!!!!!

    superkarma: 0 07.11.2008, 06:49:59
  3. avatar
    [128] Suzanne [*]

    superkarma: 0 06.11.2008, 23:54:58
  4. avatar
    [127] Meander [*]

    aja22: Tak takhle to tenkrát bylo!

    superkarma: 0 06.11.2008, 22:50:03
  5. avatar
    [125] Meander [*]

    Nase Veru: Jasně. Už vidím feťáka, jak vlaje tramvají a trefuje do všeho kolem, jenom ne do žíly.

    superkarma: 0 06.11.2008, 22:11:45
  6. avatar
    [124] Suzanne [*]

    lukas.cejka: he?

    superkarma: 0 06.11.2008, 21:47:34
  7. avatar
    [123] kareta [*]

    je to zbytečné ti co jsou schopni dojít si pro novou stříkačku by si dali pozor i tak a ti kterých se to týká na to serou

    superkarma: 0 06.11.2008, 21:05:53
  8. avatar
    [122] Lukáš Čejka [*]

    átéčko: rano mi ujela noha po psim hovne, tak doufam, ze na tom nebudu zavislej ani lehce

    superkarma: 0 06.11.2008, 16:50:54
  9. avatar
    [121] átéčko [*]

    Tini: Závislým může byý každý z nás. Třeba jen lehce. A říká jen, že "na tom ujíždí!....

    superkarma: 0 06.11.2008, 16:47:17
  10. avatar
    [120] shb [*]

    diskuzi jsem nečetla a ani číst nebudu, v tom mám zcela jasno: feťákům stříkačky! a nebudu se k tomu dál vyjadřovat, tolik času nemám.

    superkarma: 0 06.11.2008, 16:13:56
  11. [119] Nase Veru [*]

    http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=41026&id=3...ale budeme jim dál měnit stříkačky, třeba se dostaneme na nižší příčky..

    superkarma: 0 06.11.2008, 15:46:21
  12. [118] Nase Veru [*]

    gentiana: Myslím si, že když je feťák schopný si v MHD píchnout, před zrakem okolí, (což se k tobě doufám dostalo),proč by tam tu stříkačku "omylem" v tom tranzu nenechal...nemluvím o nějakým trapným mailu, který chodil.

    superkarma: 0 06.11.2008, 15:43:59
  13. [117] Tini [*]

    SENSITIVESKIN: Nebudu se hadat Je to Tvuj nazor

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:48:30
  14. avatar
    [116] SENSITIVESKIN [*]

    Tini: ano

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:40:04
  15. avatar
    [115] Dimsy [*]

    gentiana: Opravdu zvláštní.Většinou na svých dětech poznám,když je něco trápí,když jim něco je.I dnes,když už jsou dospělí.

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:32:08
  16. [114] Tini [*]

    Dimsy: to jo

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:30:05
  17. avatar
    [113] Dimsy [*]

    Tini: Není špatný,špatného z něj udělají ty drogy.

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:29:26
  18. [112] gentiana [*]

    Dimsy: Bydlela. Mysleli si, že si hraju na zajímavou, což mi přímo několikrát řekli, s tím, že oni mi to nesežerou.
    Když jsem začala brát léky, tak na to máti přišla a sebrala mi je s proslovem, že si teda vymejšlím a že blbec doktor, kterej nepozná, že mu lžu do očí.

    OlgaMarie: nechápu, jak souvisí mediání realita s diskusí.

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:22:48
  19. [111] Tini [*]

    SENSITIVESKIN: Ne Chces mi rict, ze clovek co bere drogy, protoze to proste nezvladl je spatny????

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:21:34
  20. avatar
    [110] SENSITIVESKIN [*]

    Tini: to si snad děláš prdel

    superkarma: 0 06.11.2008, 14:02:48
  21. avatar
    [109] Alex.jonesova [*]

    Tak je pravda, že pokud jsou zrovna v pohodě, tak jsou vůči sobě i jiným dost solidární a ochotní. Což se o spoustě lidí říct nedá... Pamatuju si, když u nás ve městě srazil vlak chlapečka, plný vlak lidí a všichni jen čuměli a dělali, že se jich to netýká. Jen moje maminka se dvěma známými mu poskytli pomoc a dovedli na místo záchranku. Když jsem to slyšela, bylo mi toho dost smutno

    superkarma: 0 06.11.2008, 13:32:58
  22. [108] Tini [*]

    átéčko: Jo ja si myslim, ze fetaci nejsou spatni lide (veskrze), jsou to proste lide slabi, kteri nejsou schopni unest tihu reality...

    superkarma: 0 06.11.2008, 13:28:58
  23. avatar
    [107] átéčko [*]

    Tohle chrání všechny, tohle podporuji.

    Vadí mi sociální zákon, který dává cikánům peníze jen proto, že jsou cikány.

    Závislost je těžký problém.
    Stala se mi neříjemná věc. zkolabovala jsem na ulici a pomohli mi mladí feťáci. Poskytli mi jako jediní první pomoc
    Přestože tam zdaleka nebyli jediní.

    superkarma: 0 06.11.2008, 13:15:45
  24. avatar
    [106] Alex.jonesova [*]

    Teda s tim vymněňováním stříkaček souhlasim,je to pro ochranu ostatních lidí, ale třeba léčbu nebo hospitalizaci by si měli aspoň částečně platit, ať taky ví, že to něco stojí, že tam nejsou na prázdninách. Stejně by to utratili za fety... Ale podle mě by byla nejlepší prevence, kdyby si rodiče víc všímali dětí a nestrkali jim peníze, jenom aby měli pokoj, pak to vypadá, jak to vypadá...

    superkarma: 0 06.11.2008, 13:10:14
  25. avatar
    [105] OlgaMarie [*]

    mediální realitu

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:58:48
  26. avatar
    [104] OlgaMarie [*]

    gentiana: Také sis všimla, že hodně lidí mediální (hlavně televizní) ztotožňuje s reálným světem kolem nás? Bez ohledu na jejich věk.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:49:44
  27. avatar
    [103] psycho [*]

    Tini: Nemusíš, já závisláky toleruji, pokud mě přímo neotravují. :-)))

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:39:51
  28. avatar
    [102] psycho [*]

    ToraToraTora: To mě nebaví.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:38:37
  29. avatar
    [101] ToraToraTora [*]

    psycho: Začni chlastat...lázně na tvrdá játra si jednou užiješ za prachy nás všech

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:35:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [100] Dimsy [*]

    gentiana: To rodiče nepoznali,že něco není v pořádku?Tedy pokud jsi s nimi bydlela.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:34:52
  2. avatar
    [99] Jindřich7 [*]

    psycho: .. tež jsem ještě nepotřeboval nějak nutně doktora, ale jednou to příjde..jedině, že by mě někdo přejel na kole, když jdu z TAMA ..

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:34:30
  3. [98] Tini [*]

    psycho: Jo ale neboj, ja neziju v CR, takze mi lecbu platit nemusis Tady me zdravotni pojisteni stoji dost uz tak , takze si to budu platit sama
    Pujdu se lecit slibuju

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:31:09
  4. avatar
    [97] psycho [*]

    ToraToraTora: Mně zase vadí, že např. VZP proplácí léčbu na nikotinu nebo připlácí na lébu tlustých. Kurva, co proplatí mně, který nepotřebuje doktora?

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:28:54
  5. avatar
    [96] psycho [*]

    Tini: Jsi pěkná závislačka - alkohol a nikotin, dva jedy najednou. :-))))

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:27:28
  6. avatar
    [95] Jindřich7 [*]

    gentiana: ..ses neměla komu svěřit ..

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:26:26
  7. avatar
    [94] psycho [*]

    Dimsy: Proč je to těžké vysvětlit, myslíš, že to nepochopím? Jo, lidi co berou mají jiný pot, opravdu jinak páchnou. Ale to až po delší době. A když ze mě nepotáhne kouř, tak THC nepoznáš, dokud nebudu padat a domů se nepoplazím. Krátkodobé a občasné braní jde poznat dost těžce, ale jestli ty to poznáš, tak kloubouk dolů. Nepoznají to ani na detoxu, dělají testy.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:25:59
  8. avatar
    [93] Jindřich7 [*]

    ..ať alkoholik, nebo feťák, stejnak to rozhodí celou rodinu a vše v okolí..

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:24:46
  9. [92] gentiana [*]

    Dimsy: To ses spíš náhodou trefila, řekla bych.
    Já někdy v sedmnácti prostě přestala fungovat, protože mě odrovnaly moje duševní nemoce. Jo, chodila jsem do školy, občas se tvářila i duchem přítomně, měla jsem i světlejší období, kdy jsem jakžtakž fungovala. Většinou ne. Jednou jsem takhle zjistila, že stojím u tabule a vlastně ani nevím proč. Tak jsem si šla sednout. Češtinářka se mě zptala, kam jdu, já na ni koukala, protože jsem nechápala, kde se tam vzala, řekla jsem jí, že si jdu sednout, ona se podivila, že v půli věty, já na ni nechápavě koukala, o čem to jako mluví, třída se samozřejmě začala ušklíbat, já dostala vynadané, že si dělám srandu - jenomže mi prostě občas tímhle způsobem vypnula paměť a já jsem nevědla, kde jsem a co tam dělám.
    A nikdo se nezeptal, jestli mi něco není. Prostě mi všichni maximálně vynadali, že se málo učím nebo že jsem drzá. To, že jsem deprese léčila chlastem, nikdo nepostřehl. Vůbec.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:23:17
  10. avatar
    [91] ToraToraTora [*]

    Na stříkačky celkem kašlu. Vadí mi víc, že když se takový feťák nebo alkoholik dostane k soudu a ten nařídí léčbu, osvobodí ho od placení julínkových odpustků.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:20:36
  11. avatar
    [90] psycho [*]

    Tini: Jim to také chutná, já v tom žádný rozdíl nevidím. Droga jako droga, jed jako jed. A také si tím rovnají myšlenky v hlavě. :-)))

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:19:16
  12. avatar
    [89] psycho [*]

    Jindřich7: Vždyť to píšu, ať to prodává stát, výrobní cena cena je malá, když si něco přirazí, může to zpětně použít na jejich léčení.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:17:50
  13. [88] Tini [*]

    psycho: Taky bych rekla, ze je velky rozdil mezi kurakem a fetakem. Fetak se boji si priznat realitu a zit v ni...utika od ni a pomalu se vyclenuje ze spolecnosti a zacina mu byt vsechno jedno.
    Kuraci tedy i ja, i kdyz to nijak neprehanim, kourim protoze treba ke sklence vina mi to chutna, nebo kdyz mam hodne stresu, pomuze mi to na pet minut vypnout a srovnat si myslenky v hlave..

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:11:45
  14. [87] Tini [*]

    Dimsy: Byla jsi rychlejsi

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:08:03
  15. [86] Tini [*]

    psycho: Ja jsem treba na sestre hned poznala, ze kourila travu Na chovani se to pozna vzdycky

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:06:53
  16. avatar
    [85] Dimsy [*]

    psycho: Poznáš to na očích,ale hlavně na chování a taky,jak bych to napsala... na pachu.To je těžko vysvětlit.Trávu-extázi-pervitin-heroin.Během půl roku v tom lítala.Píchá se do slabin,pod jazyk,mezi prsty,(aspoň tak to tenkrát bylo)ale pak už jim to je úplně jedno,jestli je to vidět.

    superkarma: 0 06.11.2008, 12:05:02
  17. avatar
    [84] Jindřich7 [*]

    psycho: ..kuraci a alkoholici si svoje drogy kupujou a jde to do statni kasy..vetsinou si plati zdravotni pojisteni..feťák neda statu ani vindru a kdyz nema stalou praci (většinou) tak tezko..

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:56:28
  18. [83] gentiana [*]

    Nase Veru: Prosímtě, pěkně se posaď, vygůgluj si "hoax" a tam si najdi nějakou stránku, která hoaxy sbírá a které budeš rozumět. tm najdeš i to o těch stříkačkách v MHD. Každý slyšel v hospodě, že kamarád švagra někde zaslechl, jak paní od nich v kanclu sedla na takovou stříkačku a dostala ten ajc, ale kupodivu se to nikdy nikomu nestalo doopravdy. Podobně nikdo ještě nepotkal yettiho, ale každý ví, co to je, žejo.
    No, a takové blbé vtipy dopadají na úrodnou půdumozečků, jako je ten tvůj... a tyhle mozky začnou produkovat představy ve stylu Co kdyby nějaké děcko. a, schválně, z které nemoci konkrétně máš strach, že bys ju ohla chytit od té stříkačky?

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:52:58
  19. avatar
    [82] psycho [*]

    Dimsy: Je to na Nobelovku. Nevím, co ten dotyčný bral, ale nevím jak poznáš, že někdo hulí či je v počátečním stadiu braní pervitinu. Nebo takový methylmorfin nemáš šanci vůbec poznat. Pokud teda nemá rozpíchané ruce jako by spadnul pod šicí stroj. Ale "chytrý" člověk si nepíchá do rukou.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:47:09
  20. avatar
    [81] Dimsy [*]

    psycho:Budeš se divit,ale já to poznala velice brzy.Ovšem nevím,jestli je to na nobelovku.
    OlgaMarie: Bohužel,já s tím zkušenost mám ,nic jsem nepředpokládala.Změna je tak markantní,že jen slepý by to neviděl.To není o tom,že by si toho nevšimli,jen si to nechtějí připustit a možná to ani nechtějí řešit.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:34:18
  21. avatar
    [80] psycho [*]

    Dimsy: Lžou všichni, nechtějí se podívat pravdě do očí. To je tam učí, nastavit jim zdrcadlo. První krok je, uznat, že jsem závislý (velmi těžké přiznání :-)))), druhý krok najít důvody (tam za to může i společnost, rodiče, okolí - jakým procentem nedokážu odhadnout) a třetí krok je chtít se léčit. Proto ještě nikoho nevyléčilo zavření do krimu.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:32:18
  22. avatar
    [79] psycho [*]

    OlgaMarie: Ano, i takto se na to dívat. :-)) Nemám být nešikovný. Jinak s tebou souhlasím, divné že.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:25:02
  23. avatar
    [78] OlgaMarie [*]

    psycho: Až si zlomíš nohu, můžeš si za to sám! Tvoje chyba, že ses nenaučil chodit bez úrazu!
    Dimsy: Omyl. Nejbližší se to dozvědí zpravidla až poslední, protože předpokládají, že jejich dítě NE! Jejich dítě může být pouze unavené z přemíry učení, výkyvy nálad podle úspěchu či neúspěchu ve škole nebo v lásce...
    Drogy se týkají celé společnosti, ať se vám to líbí nebo ne. A určitá míra solidarity musí být s každým nemocným. Dnes vyčítáte zadarmo jehly a zítra vyčte někdo vám velmi, velmi drahý lék a bude volat, ať vás společnost nechá v bolestech dožít?

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:21:18
  24. avatar
    [77] psycho [*]

    Dimsy: Nevíš a nepoznáš, jestli mi chceš tvrdit, že poznáš někoho na jedech, kdo není ještě fyzicky zhuntován, tak si na Nobelovku. :-))

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:19:01
  25. avatar
    [76] psycho [*]

    Bébina: A zavírala bys i ty co kouří a pijou? To jsou stejné droga či jedy jako ostatní. Např. nikotin je velmi prudký jed (60 mg je smrtelná dávka), na který vzniká podobná závistost jako u heroinu a kokainu. Dokonce dlouhodobým užíváním vzniká na nikotinu fyzická závislost. Ta naopak nevzniká při užívání pervitinu. Takže, když trestat drogy tak všechny nebo žádné.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:12:30
  26. avatar
    [75] Dimsy [*]

    psycho: Jestliže s tím dítětem(člověkem) žiješ v jedné domácnosti,víš to hned. Ne za až móóóc dlouho.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:10:30
  27. avatar
    [74] Dimsy [*]

    OlgaMarie: Víš,oni ti feťáci strašně lžou.Vědí přesně,kde je chyba,kdo za to může,kde byl ten spouštěč...Většinou za to mohou všichni okolo,jen oni ne.A K-centrum je nedonutí k ničemu.Ani násilnou,ani nenásilnou formou.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:07:06
  28. avatar
    [73] psycho [*]

    aja22: Nedovedu a nedovedou si to představit ani ostatní, tak se léčí všichni, i ti, kteří si za své zničené zdraví mohou sami.

    superkarma: 0 06.11.2008, 11:06:48
  29. avatar
    [70] OlgaMarie [*]

    rax: Víš, ono to bude snad i tím, co je problém pro dítě, mohou podcenit dospělí, kteří ten problém pokládají za prkotinu.
    Dnes je tlak na děcka, aby vynikala, měla ostré lokty, úspěšnost se hodnotí podle movitosti a děti si mezi sebou dokáží sdělit, že s pervitinem jde vše snadněji. Bohužel jen v začátcích...

    superkarma: 0 06.11.2008, 10:54:17
  30. avatar
    [69] rax [*]

    Bébina: Souhlasím.

    superkarma: 0 06.11.2008, 10:54:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme