Žijeme v době neustálých změn a na tlaky, kterým jsme poměrně často vystavováni, nejsme jako živočišný druh od přírody zrovna nejlépe vybavení. Situace, které nám přináší život v moderním světě, se stresory, faktory vyvolávající stres, jenom hemží. Nároky na naše pracovní výkony se stále zvyšují, konkurence na trhu práce roste jako houby po dešti a vědomí, že ztratit zdroj obživy lze velmi rychle, na pohodě rozhodně nepřidá. Do toho se pochopitelně začne vkrádat strach z budoucnosti, která bez zaměstnání není zrovna růžová. A v téhle atmosféře stresu má člověk podávat minimálně standardní pracovní výkon – věc takřka nemožná.

Podle odborníků je nejohroženějším „druhem“ pracovník středního managementu. Má pod sebou řadu zaměstnanců, kterým musí vytvořit slušné pracovní podmínky, a pochopitelně také odpovídá za jejich výkony. Nad sebou má samozřejmě svoje nadřízené, kteří zase vyžadují výkony po něm, takže je vlastně ve dvojím ohni. A do toho všeho by si ještě rád vybudoval vlastní kariérní postup.

Stres ale není jen negativní reakce organismu na příliš velkou zátěž. Existuje totiž ještě pozitivní stres, který se v odborném jazyce nazývá eustres. Právě díky němu se mnoho lidí vybičuje k daleko lepším fyzickým, ale i psychickým výkonům. A jsou mezi námi tací, kteří stres doslova potřebují k životu. Pro ně by byla klidná pomalá práce v tichém prostředí doslova za trest. V zaměstnání, kde by nedostali svou potřebnou dávku stresu, by skutečně strádali. Stres totiž vyplavuje adrenalin, bez kterého si někteří jedinci nedovedou svůj život vůbec představit.

Ne každý je však takto nastaven a každý z nás má zcela jinou odolnost. Někdo zkrátka bez problému zvládá vysoké stresové nasazení a je při tom vlastně úplně spokojený, jiný při běžných situacích kolabuje. Každý má prostě své hranice, a to i ten, který má pocit, že všechno zvládne a dokáže. I na pro něj totiž platí staré české přísloví „Stokrát nic umořilo vola“. Se stresem pochopitelně souvisí mnoho psychosomatických nemocí a zároveň přemíra stresu oslabuje imunitní systém. A tak se dlouhodobé vystavení stresovým situacím může projevit častějšími nemocemi. Proto je dobré nepodceňovat varovné signály, které se mohou například  objevit v podobě poruchy spánku, bolesti hlavy, potížemi s dýcháním… Tady je nejvyšší čas ubrat plyn a pokusit se uplatnit některou z protistresových technik. Mezi ty, které zvládnete samy, patří například dechová cvičení nebo relaxační techniky a je také dobré pokusit se v rámci možností upravit životní styl. Naordinovat si více pohybu a pokusit se třeba lehce ozdravit svůj jídelníček.

Podléháte často stresu? Dohnal vás stres k lékaři? Nebo naopak patří k těm, které jistou dávku stresu potřebují? Máte vlastní zkušenosti s tím, jak stres odbourat a nenechat se „převálcovat“?

Reklama