V nedávném šetření Česká školní inspekce (ČŠI) zjistila, že v minulém školním roce 40 procent školních jídelen nedodrželo výživové normy. Podle jídelen je to z toho důvodu, že děti nechtějí zdravé potraviny jíst.

Dětem ve školách chybí dostatek zdravých potravin, zejména ryb a luštěnin. Alespoň takový je výsledek šetření ČŠI za minulý školní rok. Stravování ve 40 procentech školních jídelen nesplňuje požadované výživové normy. Podle kuchařek je to způsobeno tím, že děti takové potraviny jíst nechtějí.

Kdo stanovil tyto normy a z čeho vycházejí?

jídlo

S touto otázkou jsme se obrátili přímo na tiskového mluvčí ČŠI Libora Vacka. Ten nám sdělil, že výživovou normu stanovuje ministerstvo školství, podle jakých zásad vám neřeknu, to byste se musel obrátit přímo na ně. Každopádně norma je strukturovaná tuším na měsíc podle jednotlivých druhů potravin, které by se měly ve stravování dětí objevit tak, aby bylo pestré a výživné.“

Co hrozí školním jídelnám, které normu nedodržely?

Opět nám odpověděl Libor Vacek. „V podstatě nic. Inspekce nemá sankční nástroje. Problém zjistíme, popíšeme a předáme vedení školy a jejímu zřizovateli - tedy většinou obci, případně kraji. Zásah je pak možný jedině z jejich strany. Svým způsobem jsme i rádi, že sankční možnost nemáme, protože podle našich zjištění je problém často ne v tom, že by vedení školy nechtělo, ale jsou ve dvojím ohni. Z jedné strany mají normy a z druhé stravovací návyky, které si děti nosí z domova a škola je nepředělá. Jsou samozřejmě jídelny, kde mají šikovné a snaživé kuchařky, které dovedou dětem udělat jídlo pestré a zajímavé tak, aby to bylo podle norem.“

Hrají v tom roli finance na školní stravování?

Podle pana Vacka „roli mohou hrát i finanční záležitosti, které se pohybují v určitém rozpětí. Ale ta role je spíše minimální, většina školních jídelen má možnost různých místních dohod a příplatků od rodičů.“

Co navrhují lékaři?

Předseda Společnosti pro výživu a vedoucí lékař Dětské polikliniky v Motole Petr Tláskal řekl Radiožurnálu: „Ideální by bylo, kdyby si žáci navrhli, jaká jídla se budou v kuchyni vařit tak, aby to vycházelo ze zásad zdravé výživy.“

Čtěte také...

Reklama