Bulvár

Štrasburk: Zaplaťte Romům za zvláštní školy!

Podle rozhodnutí štrasburského velkého senátu Evropského soudu bylo osmnáct romských dětí diskriminováno tím, že byly zařazeny do zvláštní školy. Nebylo prý přihlédnuto ke „specifikům romských dětí“. Česká republika za to vyplatí každému z diskriminovaných Romů 4.000 eur a navíc zaplatí soudní výdaje – cca 10.000 eur.

Rozhodnutí padlo v poměru 13:4, mezi nesouhlasícími soudci byli očekávatelně Čech a Slovák. „Rozsudek napadá celé české školství,“ řekl Karel Jungwiert. Zdůraznil, že i když situace v ČR není, co se vzdělávání Romů týče, ideální, žádná země v Evropě nemá tak rozsáhlé zkušenosti s tímto etnikem.

Zvláštní nebo speciální?
Od roku 2005 byly zvláštní školy přejmenovány na základní školy se specifickým vzdělávacím programem. Faktem však je, že je stále navštěvuje až 75 % romských dětí. Podle štrasburského soudu je to důkaz diskriminace. Podle řady učitelů jde však o důkaz toho, že je romské etnikum neschopno přizpůsobit se českému vzdělávacímu systému – ať už proto, že Romové kladou obecně menší důraz na vzdělání, nebo proto, že mají jinou strukturu inteligence. Otázkou pak je, jestli se má naše školství přizpůsobovat Romům nebo Romové našemu školství.

Některé z důkazů předložených u štrasburskému soudu
• Více než polovina žáků navštěvujících zvláštní školy jsou Romové.
• Pravděpodobnost, že bude jakékoli náhodně vybrané romské dítě zařazeno do zvláštní školy, je 27krát vyšší než u podobně situovaného neromského dítěte.

Nebezpečný precedent
Rozhodnutí štrasburského soudu je nebezpečným precedentem – o odškodnění se teď pravděpodobně pokusí zažádat řada dalších Romů, kteří skončili ve zvláštních školách. První instance soudu přitom rozhodla, že je žádost Romů neoprávněná – testy, na jejichž základě je žák přeřazen do speciální školy, jsou stejné pro všechny děti. Velký senát však toto rozhodnutí zrušil s poukazem na to, že procento romských dětí ve speciálních školách jasně potvrzuje diskriminaci. Výsledky testů prý nebyly posouzeny ve světle zvláštností romských dětí a souhlas rodičů s přeřazením dětí prý nebyl dostatečně „informovaný“.

Zdroj: www.romea.cz

Názor na závěr
Chtě nechtě mi přístup velkého senátu zavání pozitivní diskriminací. Mají snad být testy romských dětí posuzovány mírněji, protože jde o Romy? Dočkáme se toho, že nám Evropský soud přikáže, aby na školách bylo povinné procento Romů?

Co si o uvedené problematice myslíte Vy, ženy-in? Byli Romové diskriminováni zařazením do zvláštní školy? Dočkáme se od Evropského soudu přikázaných „kvót“? Má se naše školství přizpůsobit Romům? Budou další Romové žádat o odškodné? A za co všechno ještě budou chtít odškodnit?

   
14.11.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [86] wich [*]

    Žofie: Na Hrad

    superkarma: 0 16.11.2007, 10:15:49
  2. avatar
    [85] wich [*]

    oalison: Adoptuj si cigánskou rodinu (tím myslím CELOU). Pozoruj jejich chování a potom mureně přijdeš pomoct

    superkarma: 0 16.11.2007, 10:14:13
  3. avatar
    [84] Žofie [*]

    Když tolik touží po vzdělání, proč tedy do tý školy nechodí?
    Za svůj život jsem se pouze setkávala s případy, kdy rodiče děti neposílali do školy a dneska tolik pláčou po vzdělání.
    Nebo, že bysme jim to dali dálkově - jako, že by si vyzvedli akorát papír: třeba maturitní vysvědčení a nebo rovnou vysokoškolský diplom? Mělo by se to zavést, to by mě zajímalo, co by chtěli potom!!!

    superkarma: 0 16.11.2007, 06:10:21
  4. avatar
    [83] jiti [*]

    ivana.kuglerova: jooo praktickou inteligenci maj super, třeba jak někoho okrást, podvést, nebo nýý to je rasýzmus.

    superkarma: 0 15.11.2007, 22:22:21
  5. avatar
    [82] jiti [*]

    murena: souhlasím a nejen v mostě.

    superkarma: 0 15.11.2007, 22:20:11
  6. avatar
    [81] Smetanová [*]

    Jo a ještě jsem teda neslyšela Rómský baron,vždycky jen Cikánský baron

    superkarma: 0 15.11.2007, 16:55:54
  7. avatar
    [80] Smetanová [*]

    Eva_Fl: Oni bigoši sami si říkají Rómové

    superkarma: 0 15.11.2007, 16:54:20
  8. avatar
    [79] oalison [*]

    murena: Nemám slov na tento hnusný příspěvěk.

    superkarma: 0 15.11.2007, 13:47:30
  9. avatar
    [78] Eva_CZ [*]

    Cikani, cigosi apod. NE ROMOVE, do prdele! Kde na tuhle kravinu kdo prisel?

    superkarma: 0 15.11.2007, 13:39:26
  10. avatar
    [77] wich [*]

    gerda: To je další věc... Jakmile někde vyjde článek o Cigánech, je u něj zrušená diskuze

    O štědrosti našeho státu k Cigánům by se taky dalo dlouze hovořit... Cigánovi stačí, když se narodí a už se mu sype horem dolem. Jakmile se ocitne bez práce bílý chlap, který celý život chodil do školy, pracoval jak šroub a staral se o sebe a jednou přišel na pracák později, protože si pouze spletl datum, je v pr... jak Baťa s dřevákama a nepomůže mu nikdo

    superkarma: 0 15.11.2007, 13:35:12
  11. avatar
    [76] wich [*]

    Rozhodně si nemyslím, že je to nějaká diskriminace. Zkrátka cigánské děti pocházejí z úplně jiného sociokulturního prostředí a i když se pohybují inteligencí v normě nebo hraničním pásmu, běžnou ZŠ při způsobu péče doma nezvládají . Je to tedy vina cigánských rodičů, jak svým postojem zavařily svým dětem, nikoli majoritní společnosti

    superkarma: 0 15.11.2007, 13:16:35
  12. avatar
    [75] ivana.kuglerova [*]

    Nyotaimori: To tady tuším nejde

    superkarma: 0 14.11.2007, 23:14:28
  13. avatar
    [73] ad.astra [*]

    Měly by se zredukovat dávky, však oni by se přestěhovali, kde by jim to více vyhovovalo. Ale na tohle neslyší valná část české populace, neb každý z těch dávek nějakou pobírá. Prostě se asi musíme modlit, aby se plně rozvinula ekonomika, byla práce, aby se němohli vymlouvat a fakt ty dávky hodně zkrouhnout.

    superkarma: 0 14.11.2007, 23:00:08
  14. avatar
    [72] ivana.kuglerova [*]

    murena: Pozor, dámy - jedna věc je odpor vůči konkrétním jedincům (kteří se bez ohledu na rasu a vyznání chovají jako hovada) a jiná věc je házení všech do jednoho pytle (koncentráku).

    Čímž varuji: rasistické hlášky budu mazat. Osobní zkušenosti s konkrétními osobami a názory na rozhodnutí štrasburského soudu klidně dál vyjadřujte

    ginile: ale oni jinou strukturu inteligence mají - i když jim často vychází nízká skóre v inteligenčních testech, praktickou inteligenci mívají výbornou - jsou například leckdy schopni najít takové kličky v zákonech, jaké by nás ani nenapadly - je to samozřejmě dáno taky jiným žebříčkem hodnot.

    superkarma: 0 14.11.2007, 22:26:31
  15. avatar
    [71] Ivana. [*]

    škoda že si blbečkové ve vládě nemůžou přečíst reakce od lidí na tenhle problém to by se asi podivili. Ač je Čunek prase tak ten na ně platí na dobytky

    superkarma: 0 14.11.2007, 22:19:08
  16. avatar
    [70] átéčko [*]

    edith1975: To je svatá pravda!!!!

    superkarma: 0 14.11.2007, 22:10:58
  17. avatar
    [69] biovirus [*]

    co vsechno nam jeste budou diktovat ti diktatori ? necht si zametou ve vlastnim. A romy ? nekteri, a to zduranuji nekteri tezce

    superkarma: 0 14.11.2007, 22:09:26
  18. avatar
    [68] edith1975 [*]

    To je neskutečná drzost, s čím jdou cikáni do Štrasburku. Pomalu ale jistě, se ze mně začíná stávat rasista. Měli by se vrátit do Indie, odkud pochází. Chtějí na všem vytřískat prachy, bohužel i na své negramotnosti. To je jako kdyby blázen ve Štrasburku chtěl vysoudit prachy za to, že je v blázinci.

    superkarma: 0 14.11.2007, 22:02:17
  19. avatar
    [67] murena [*]

    kdyby mi v restituci vrátili Malou Terezínskou pevnost,očistila bych své město (Most) od černých parazitů ....

    superkarma: 0 14.11.2007, 21:47:58
  20. avatar
    [66] ginile [*]

    už proto, že Romové kladou obecně menší důraz na vzdělání, nebo proto, že mají jinou strukturu inteligence.

    jinou strukturu inteligence to je vtip tydne

    superkarma: 0 14.11.2007, 21:46:09
  21. avatar
    [65] iljanka [*]

    ano, romské specifikum je to, že všechno kolem sebe zničí. Syn bydlí v osmibytovce ve středu města. Na jaře se tam nastěhovali Romové. Teď na podzim už chybí kovové rohožky, kliky od dveří na balkon, hlavní vchodové dveře se otvírají rozkopnutím (kdo by se namáhal s klíči). Vlétě nechala bytová správa vyklidit sklepy, už jsou plné bordelu znovu. Nejhorší je, že před nimi není úniku. Koupíte si byt ve slušném domě a za chvíli se najde soused, jenž byt vlastní, ale bydlí jinde a ten vedle vás pronajme komukoliv, třeba Romům. A včil mudruj. Jste na tom stejně jeko dřív, jen jste vyhodili peníze za byt.

    superkarma: 0 14.11.2007, 21:27:30

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [64] markousek [*]

    takže pokud se romové o děti nestarají a neučí se s nima máme jim za to platit:Ať se jdou vycpat Ž e jich je tolik neschopných a nejsou schopni pracovat o sebe a děti je jejich problém,ne náš To je jak naše město,cikám nená záchod,nic neplatí a oni mu spravujou střech.Hlavně že má satelit,telefon,na cigára a žebrá.Ale na vodu na umytí nemá To snad není možný,ať se jdou bodnout Kdo se stará o nás a o naše děti.Nikdo.Ani školku nezajímá,že budu muset hledat jinou prácá,protože tady má jen do 16,00.To snad není možný

    superkarma: 0 14.11.2007, 21:19:37
  2. [63] Iris [*]

    to je hnus velebnosti....

    superkarma: 0 14.11.2007, 21:05:42
  3. avatar
    [62] idiska [*]

    specifikum romských dětí je, že neumí číst a psát...ono by to možná vypadalo jinak, kdyby do té školy sem tam i přišli, že...a kdo že to byl proti...Čech a Slovák...hmmm, asi někdo, kdo ví, jak to tu chodí...a proč se vůbec o tom vybyvuju, sakra...akorát mě to nasr*lo

    superkarma: 0 14.11.2007, 19:54:06
  4. avatar
    [61] Aktij [*]

    Tak tohle mě vytočilo už odpoledne...

    superkarma: 0 14.11.2007, 19:15:02
  5. avatar
    [60] Ivana. [*]

    to je děsný romové to je kapitola sama pro sebe a nejlepší je jak se jich státy kolem zastávají chudinek jak je tu diskriminujeme ale ono je to naopak oni diskriminujou nás bílý. Mám s nima pár zkušeností a to nejen z úřadů a ty zkušenosti nejsou moc příjemné. Jen mi štve to jak oni znají svá práva do minipodrobností ale povinnosti pro ně neexistují a ještě jim to všude prochází. Prostě hnus

    superkarma: 0 14.11.2007, 18:41:21
  6. avatar
    [59] rek11 [*]

    Lesana: ale aspon mala utecha to je

    superkarma: 0 14.11.2007, 18:09:17
  7. [58] Lisa11 [*]

    Tohle mi zase zvedlo mandle. Od 18 let pracuju a odevzdávám daně, aby mohl náš stát cpát prachy cikánům. Jsem samoživitelka s jedním dítětem a mám 11000,- čistého.Měsíčně dostanu přídavky 360,- Kč.Asi se opálím, seknu s prací a na sociálce dostanu víc.

    superkarma: 0 14.11.2007, 18:08:19
  8. avatar
    [57] Lesana [*]

    rek11: nj, na jedno kalendářní čtvrtletí, v tom dalším už to příjem nebude

    superkarma: 0 14.11.2007, 18:00:57
  9. [56] Tobbi [*]

    Nebylo prý přihlédnuto ke „specifikům romských dětí“.

    Velký senát však toto rozhodnutí zrušil s poukazem na to, že procento romských dětí ve speciálních školách jasně potvrzuje diskriminaci.

    Výsledky testů prý nebyly posouzeny ve světle zvláštností romských dětí a souhlas rodičů s přeřazením dětí prý nebyl dostatečně „informovaný“.

    Tyhle komické články by měly vycházet častěji.

    superkarma: 0 14.11.2007, 17:53:24
  10. avatar
    [55] Dedida [*]

    Čírina: Smůla je, že můžou propadnout pouze 1x na 1. stupni a 1x na 2. stupni.

    superkarma: 0 14.11.2007, 17:31:53
  11. avatar
    [54] rek11 [*]

    budiž nám utechou,že je to příjem,tak jim snizej socialni davky

    superkarma: 0 14.11.2007, 17:11:29
  12. avatar
    [53] MEK [*]

    Evikus-souhlasím s tebou

    superkarma: 0 14.11.2007, 17:00:36
  13. avatar
    [52] Evikus [*]

    Je to hnus a cikáni jsou největší vyžírkové a využívají toho, že máme blbé zákony a že se jich všichni bojí .

    superkarma: 0 14.11.2007, 16:37:13
  14. avatar
    [51] Aloren [*]

    Jak dlouhu ještě budeme romskému etniku ustupovat a neustále je ochraňovat ??? Kdo obhajoval ve Štrasburku naše vzdělavací instituce ??? Vždyt' my se jich bojíme už i na nejvyšších postech...

    superkarma: 0 14.11.2007, 15:21:05
  15. avatar
    [50] Japina [*]

    Ještě si dovolím příklady ze své pracákové praxe.
    1)Romka středních let se ohromně zhlédla v práci v supermarketech. Pracák pořádal rekvalif. kurz "Pracovník hypermarketu", po nebetyčných slibech, jak se bude v kurzu snažit, byla zařazena. Úryvek z praxe v obchodě - zákazník u pultu s uzeninami žádá 10 dkg šunky, když mu na váhu plácla 25 dkg, pán slušně poprosí: "Nemohla byste mi toho ubrat?" Odpověď: "Však to zežereš, ne!"
    2)Rom žádá o rekval. na kuchaře číšníka, sáhodlouze zdůvodňuje jak tohle zaměstnání vždycky chtěl dělat, poté co na praxi do restaurace přijde na každou z počátečních čtyř lekcí ožralý jak doga a ještě se v kuchyni vyblije, je mu kurz ukončen.
    3) Mladá Romka má tak rozsázlé zdravotní omezení, že může dělat jen sedavá zaměstnání, domlouváme se na kurzu šičky, po pár lekcích už ji tam nikdo neviděl.
    A další a další ...
    A nejvíce mě vždycky točilo, že oni dobře vědí, jak se vykroutit z toho, aby jim takto zmařený kurz dal někdo k úhradě, a že v těch kurzech mohl sedět člověk, který by je úspěšně abslovoval a využil.

    superkarma: 0 14.11.2007, 15:20:54
  16. avatar
    [49] Japina [*]

    Nedávno byl v TV pořad o přistěhovaleckých gethech na jihu Francie. Nikdo tam neřeší, jak tam ti lidi žijou a z čeho a už vůbec ne, že ta černošské děcka nechodí nikam do školy. U nás jsou na tom Romové výjimečně dobře a z praxe vím, že oni opravdu o vzdělání nestojí, na co taky, je tu přece stát, aby je živil, tak ať se stará.

    superkarma: 0 14.11.2007, 15:04:49
  17. avatar
    [48] Smetanová [*]

    Jejda to je mazec já jsem jednou poslouchala v telce pořad ,kde mluvil Róm a že on nekrade on si to zkrátka musí vzít ,vždyť on na to nemá chudinka ,tak si to vezme.
    mindulinka: To máš pravdu a není to jen oblečení.U nás na hřbitově skupují ty největší hrobky (a že jsou pořádný,po pánech továrnicích)přála bych vám vidět,jak je mají ozdobené,jako u kolotočů.

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:44:06
  18. avatar
    [47] ivana.kuglerova [*]

    mindulinka (44): Trefa

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:33:49
  19. avatar
    [46] femme [*]

    no to snad nééééééééé proti takovému výroku je snad přímo nutné důrazně vystoupit, ne!?

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:31:39
  20. [45] mindulinka [*]

    gerda: jsem si přečetla pár odkazů a musím říct jak jsou to romové podávání jako chudáci, kteří nemají práci. Jak jí můžou mít romské ženy, když jsou víceméně neustále těhotné. A kde ty chudáci berou na značkové oblečení. U nás jsem neviděla roma jiank oblečeného než v tepl. soupravách zn. adidas, nike a pod.

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:15:03
  21. [44] mindulinka [*]

    jestli to ti soudci neudělali proto, že se báli, aby od nás nezačali romové emigrovat . Tak se snaží, aby se v ČR měli co nejlépe, aby měli co nejvíce peněz a zůstali nám tady na hrbu. Já bych s nima zatočila. Žijou tady několik století a nejsou schopni se přizpůsobit. Čičmeni tu žijí druhou generaci a jak jsou šikovní a pracovití.

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:10:27
  22. avatar
    [43] gerda [*]

    už se to probírá i na Novinkách, tam je ovšem zablokovaná diskuze
    http://www.novinky.cz/kariera_clanky/nepracujici-romy-ma-na-svedomi-spatna-legislativa-i-jejich-zvyky_126710_hbdop.html

    superkarma: 0 14.11.2007, 14:03:04
  23. [42] Čírina [*]

    ...nejsou schopni po X generací naučit česky...
    omluvte výpadek, porucha není na vašem přijímači

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:57:30
  24. [41] Čírina [*]

    Tak tak. Navrhuji tedy všechny ty nespravedlivě do zvláštních škol nacpané romy převést na normální zš, a pak je nechat po dobu 9 let propadat, zcela ve shodě se Štrasburským soudem. Takové neukončené vzdělání, to by jim zvýšilo šance!
    Já nevím, co mají Romové za "specifikum" - pokud nechci být rasista a tvrdit, že jsou práce neschopní od přírody jako národ (což není pravda) nezbývá než připustit, že jsou to lidé jako každý jiný, v Čechách žijí po generace, a tedy jsou zcela připraveni na běžnou ZŠ. Pokud by specifikum mělo spočívat v tom, že své děti nejsou po X generací naučit česky a základním hygienickým návykům - tak tomu se říká zanedbání péče o dítě. Kdyby to udělala češka, tak jí dítě vemou a popotahují ji. Nevím, proč by se něco takového mělo podporovat.

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:55:57
  25. avatar
    [40] Simba [*]

    gerda: raději neukazovat, vlastní menšina by ho měla za blbce

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:53:45
  26. [39] mirupach [*]

    No to je výborný, už teď většina "Rómů" nechce dělat a žijou ze soc. dávek (celkem štědrých), tak ještě dostanou odškodnění a co jim bude chybět? Na nás ostatní zbývá jen na ně hezky vydělávat.

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:52:45
  27. avatar
    [38] Mylady [*]

    Ať si do Štrasburku cigány vezmou. Aspoň uvidí o čem je život!

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:52:44
  28. avatar
    [37] Kelly [*]

    gwen: nebylo by na škodu je tam poslat na několikaměsíční exkurzi, aby věděli, jak se u takového soudu chovat. Tohle totiž je pouze začátek ...

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:49:31
  29. avatar
    [36] gerda [*]

    Lídy: toho by měli vozit po republice a ukazovat jako zářný příklad

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:48:14
  30. [35] Kikoska [*]

    Kamarád dělá ve státní správě a má na starosti i dávky atd. Nedávno mi říkal, že tam mají Roma, který dostává 31 tisíc měsíčně. Kolik má dětí netuším, ale taky by se mi líbilo válet si doma šunky za 31 čistýho...

    superkarma: 0 14.11.2007, 13:47:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme