Rodina

Sterilita jakožto vstupenka do nové práce

„Tak dnes jsem své potvrzení ohledně sterility nestihla použít, ale příště už se na něj dostane, jsem si jista, vybrali mě k osobnímu pohovoru...“ aneb má kamarádka Zuzana (29), absolventka doktorandského studia, hledá již přes rok místo pro své pracovní uplatnění…

xaxa

Všichni víme, že současná situace na našem pracovním trhu není zrovna nejrůžovější, a to pro mnohé věkové kategorie. Vysoké procento vysokoškolských absolventů, kteří se po promoci prakticky s nulovou praxí vrhají do džungle výběrových řízení končících fiaskem, stále stoupá. Do reprezentativního vzorku těchto jedinců mohu směle zařadit i svou bývalou spolužačku z vysokoškolských studií Zuzanu – devětadvacetiletou doktorandku filologie, která již přes rok třímá v ruce diplom, který je jí, zdá se, prakticky na nic. Ve svém oboru zkrátka nemůže o nic kloudného zavadit. Po četných neúspěších se rozhodla k radikálnímu kroku – požádala svou matku, která pracuje ve zdravotnictví, aby jí opatřila lékařské potvrzení, v němž se uvádí, že je sterilní. Zuzana si je totiž jista, že sterilita je vodítkem k získání vytoužené pracovní pozice…

Požádala jsem Zuzanu, aby mi odpověděla na pár otázek…

Zuzano, jak jsi k tomuto závěru došla?
Zcela jednoduše! Když jsem už po x- té odpovídala v rámci výběrového řízení na otázku, zda neplánuji v brzké době rodinu a jak firmě Z A R U Č Í M, že za dva roky neodejdu na mateřskou, rozhodla jsem se to vyřešit lékařským důkazem (který je falzifikátem, ale jsem přesvědčena, že poměrně účinným). Ženy jsou na trhu práce jednoznačně diskriminovány a jsem přesvědčena, že my, vysokoškolské absolventky bez praxe jsme jednou z postižených skupin.

Takže tebe se na výběrových řízeních zcela běžně ptají na plánování rodiny?
Ano, skoro pokaždé! Jednou po mě dokonce chtěli podepsat dokument, v němž bych se zavázala, že do pěti let neotěhotním! Vždy jsem tvrdila, že děti minimálně do pětatřiceti let věku neplánuji. Jak ale mohu svému budoucímu zaměstnavateli předložit důkaz, že… to přece nejde! Tak jsem si jej minulý měsíc obstarala – má maminka mi zajistila falešnou lékařskou zprávu s výslednou diagnózou – sterilita.

Myslíš si, že toto potvrzení tě posune k vysněné pracovní pozici?
Vím, že to zní bláznivě, ale vezmi si, jak je to příšerný handicap! Moji bývalí spolužáci, muži, již dávno zaměstnání mají. Pro mě je takřka nemožné jej na prahu třicítky sehnat. Studovala jsem dvaadvacet let proto, abych si po studiích vybudovala kariéru, a věnovala se tomu, co mě baví, ne abych měla ihned po promoci dítě! Ale nikdo mi to nevěří.

Jsi tedy přesvědčena, že rok sháníš neúspěšně práci kvůli tomu, že spadáš do věkové kategorie žen, od kterých se již „očekává“, že brzy porodí potomka?
Přesně tak! Nemám na své budoucí povolání přehnané finanční požadavky, chci se věnovat tomu, co jsem vystudovala, tedy filologii. Ale bohužel je mi skoro třicet a potencionální zaměstnavatel si do své firmy nezaměstná někoho, kdo by mu mohl za pár měsíců/let odejít na mateřskou dovolenou – ono když se to vezme logicky, jsem pro ně nerentabilní „produkt“…

Zuzana se tedy se svou nově nabytou diagnózou v brzké době chystá na výběrová řízení, kde své potvrzení o sterilitě bez ostychu předloží.

Povede se jí díky tomuto žalostnému kroku konečně sehnat práci, či své domněnky o diskriminaci čerstvých vysokoškolských absolventek na trhu práce zveličuje?

Dozvíte se již brzy, my budeme u toho!

   
10.06.2014 - Příběhy - autor: Veronika Pavlíková

Komentáře:

  1. [25] uuu [*]

    Leena — #23 Doktorandské studium hotové ve 23 letech? :-O To možná, kdyby dotyčný nastoupil na základku nejpozději ve věku tří let, což u nás jaksi nelze, anebo přeskočil dva ročníky a ještě k tomu ignoroval povinnou devítku, ne?

    superkarma: 0 25.06.2014, 09:45:32
  2. [24] hvezdik [*]

    jj, mám naprosto stejnou zkušenost s obcházením míst kde mi bylo několikrát sděleno, že jako ženská určitě plánuju děti a neřekli mi přímo, že mě kvůli tomu nevezmou, v jedné firmě to dokonce sváděli na kvalifikaci a že hledají někoho jiného. Byla jsem z toho jako čerstvá absolventka po škole dost vedle. Došlo mi to až když dali přednost mému spolužákovi, který se o něco hůře učil a už jim kvalifikace nevadila!

    superkarma: 0 18.06.2014, 09:09:48
  3. [23] Leena [*]

    Ještě mě zarazilo, že má VŠ hotovou až "na prahu třicítky" -kolik těch vysokých škol studovala?

    Vždyť vejšku jde mít hotovou ve 23 letech(medinu ve 24) a to se ještě personalisti na děti neptají Sml58

    Ve třiceti bez praxe by mi znělo divně i u chlapa...

    1. na komentář reaguje uuu — #25
    superkarma: 0 11.06.2014, 22:32:25
  4. [22] tudlik [*]

    kobližka — #19 to tedy je Sml31

    superkarma: 0 10.06.2014, 20:13:27
  5. avatar
    [21] vladka321 [*]

    Rikina — #18 Dopadlo a my jsme za ní moc rády Sml58.

    superkarma: 0 10.06.2014, 15:17:05
  6. avatar
    [20] Sophie [*]

    Řekla bych,že tohle už je malinko přes čáru Sml22

    superkarma: 0 10.06.2014, 13:20:55
  7. avatar
    [19] kobližka [*]

    Tohle snad patří do kategorie Sci-fi....Sml28 a jestli tahle první vlaštovka vejde v běžnou praxi,tak to teda potěš nás koště Sml41.....kvůli tomu,abychom sehnaly práci,zřejmě vyhyneme...leda,že si necháme zmrazit svoje vajíčka a ve spermobance najdeme ten nejvhodnější genetický materiál....ale co tomu jednou řeknou naši potomci,až budou pátrat po tom,proč jsme vyhynuli,to teda nevím Sml57

    1. na komentář reaguje tudlik — #22
    superkarma: 3 10.06.2014, 12:48:21
  8. [18] Rikina [*]

    vladka321 — #16 Sml22 hlavně že to dobře dopadlo.

    1. na komentář reaguje vladka321 — #21
    superkarma: 0 10.06.2014, 12:08:14
  9. avatar
    [17] cherinka [*]

    Rikina — #13 Já jsem maetřskou zahrnula do doby zaměstnání ve firmě, kde jsem pracovala před MD. Sml80

    superkarma: 1 10.06.2014, 11:47:28
  10. avatar
    [16] vladka321 [*]

    Rikina — #13 To máte pravdu, také se zeptala, ale to už tam naše budoucí kolegyně předvedla své znalosti a dokázala komisi prostě odzbrojit svými kvalitami. Vedoucí byla patrně malinko pozadu, nebo to již nějak nezaznamenala a proto se divila.

    Ovšem, uvedla-li by tuto nepovinnou položku do životopisu, tak by jí ani nepozvali. A o to myslím šlo především. Takhle dostala šanci, kterou báječně využila.

    1. na komentář reaguje Rikina — #18
    superkarma: 2 10.06.2014, 11:15:34
  11. avatar
    [15] kuzle [*]

    kdyz jsem skoncila skolu nikde me nechteli, protoze jsem nemela praxi ... kdyz jsem se vdala a menila misto nikde me nechteli, protoze jsem byla potencialni matka a po materske me opet nikde nechteli protoze mam male deti, ktere jsou obcas nemocne a babicky daleko ... takze asi tak s umistenim zen na trhu prace Sml80 asi je nutne lhat Sml68

    superkarma: 1 10.06.2014, 11:06:50
  12. [14] Rikina [*]

    Jinak já už si do životopisu nepíšu ani datum narození  Sml57 a onehdy mi to jeden pan parsonalista vytkl. Sml30 Pravila jsem, že jestli umí počítat a vidí tu délku praxe...

    superkarma: 0 10.06.2014, 10:56:55
  13. [13] Rikina [*]

    vladka321 — #12 povinná položka to sice není, ale mateřská je obvykle mezera několik let v uvedených letech praxe. A to personalista nepřehlédne a patrně se na to zeptá. Sml80

    1. na komentář reaguje vladka321 — #16
    2. na komentář reaguje cherinka — #17
    superkarma: 0 10.06.2014, 10:55:22
  14. avatar
    [12] vladka321 [*]

    Jedna moje kolegyně z práce do životopisu neuvedla, že má dvě děti a byla pozvána k pohovoru. Ten nakonec díky svému vzdělání a kvalitám vyhrála a úspěšně se k nám přidala. Je to výborná "holka", které je 31 let, ovšem kdyby uvedla ty své  dvě celkem dost malé děti již do životopisu, tak by neměla šanci ani postoupit do užšího výběru. Je to smutné, ale je to bohužel tak.

    Když se později vedoucí divila, jak je možné, že má děti a ona o tom vlastně vůbec nic neví a jak je možné, že toto neuvedla do svého životopisu, jen něžně odpověděla "to není přece povinná položka". 

    Nyní se tomu smějeme, ale ono to moc k smíchu není!!!

    1. na komentář reaguje Rikina — #13
    superkarma: 1 10.06.2014, 10:42:22
  15. avatar
    [11] Suzanne [*]

    Účel světí prostředky, říká se. Znám pána, který si vybudoval pozici tím, že na konkurzu na dodávku na technické zabezpečení jedné velikánské firmy s jedním šroubovákem v kapse a matným příslibem pomoci od souseda tvrdil, že má velkou fungující firmu s velkými zkušenostmi. Zakázku dostal, tvrdě dřel, všechno zařídil a uspěl. Dnes už kecat nemusí, je fakt dobrý. Takže tolik k použití "lží a úskoků". V tomto případě to však beru trochu jako rouhání. Pokud slečna práci sežene, tak je dobré mít zázemí, které alespoň trochu připouští, že žena může nedej bože i otěhotnět. Je to přátelštější a méně nekompromisní, což jsou vlastnosti, které se promítají i do dalších okruhů lidského chování. 

    A k oboru - souhlasím s příspěvky níže, že filolog nemá takové uplatnění. Hledala bych práci v oboru jiném, však ani tak nebude ta vysoká škola zahozená, okolnosti se mění, příležitosti přicházejí. Pružnost je to, co člověka činí životaschopným.

    superkarma: 1 10.06.2014, 10:37:57
  16. [10] Rikina [*]

    Mno, též znám jednu slečnu, která vystudovala filologii. Má moc hezký diplom, a nepochybuji, že je celkem chytrá a schopná. Pracuje jako servírka v jedné pražské kavárně... ono prostě není taková poptávka právě po absolventech filologie. Sml80

    superkarma: 0 10.06.2014, 09:23:39
  17. avatar
    [9] gerda [*]

    v.poho — #6 nerépé.Sml58

    superkarma: 0 10.06.2014, 09:22:37
  18. avatar
    [8] Altamora [*]

    Z toho plyne naučení, milé děti. Studujte obory, které jsou na trhu práce žádané.  Své koníčky studujte pouze tehdy, když máte velmi bohaté rodiče nebo se dobře vdáte a nemusíte se živit sami.

    superkarma: 5 10.06.2014, 08:49:45
  19. [7] cilani [*]

    Obávám se, že problém je v oboru, který slečna vystudovala a ne v případných budoucích potomcích a že bývalí spolužáci už práci mají může znamenat také to, že holt jsou schopnější, ale to si někteří jen těžko připouští.... Leccos o ní vypovídá i to, že si sehnala falešné potvrzení od doktora.. to je jak na základce..Sml80

    superkarma: 1 10.06.2014, 08:01:16
  20. avatar
    [6] v.poho [*]

    No, ptát se nesmějí, ale obyčejně na to nenápadně zabrousí. Je fakt, že i mě svého času napadlo, že říct se smutným výrazem v očích, že bohužel nemohu mít děti, by nebyla až zas taková lež, ale vím o sobě, že nejsem taková herečka ani lhářka, takže nic...Sml24

    V případě Zuzany si ovšem myslím, že hlavním důvodem nejsou děti, ale vystudovaný obor. Kolik asi tak naše země uživí filologů nebo filozofů a kolik jich vystuduje? Hádám, že kdyby vystudovala nějaký technický obor, tolik problémů by neměla. Tož bych jí doporučovala, rozhlížet se i mimo obor, popř. poptat se na práci na ženě-in. Tady by se "jazykovědka" uživit mohla.Sml57

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 5 10.06.2014, 07:37:32
  21. [5] Maria28 [*]

    Mám obavy, že na to se ptát nemusejí, už usuzují podle věku, že pokud dívka děti nemá, tak si je hodlá v nejbližší době pořídit. Já když jsem sháněla ve svém předdůchodovém věku práci, tak jsem na stupidní a obligátní dotaz personalistů (plných nabitých zkušeností z nějakého jednotného školení), proč bychom měli přijmout zrovna vás, odpovídala - protože už nepůjdu nikdy na mateřskou!

    superkarma: 2 10.06.2014, 07:02:38
  22. [4] Draco [*]

    Je mi 33 a měla jsem období, kdy jsem několikrát změnila zaměstnání, takže pohovorů jsem prošla poměrně dost. Ale nikde se mě neodvážili na něco takového ptát. Sml80 Jak už níže zaznělo, na toto se při výběrovkách ptát nesmějí. Docela by mě zajímalo kam se slečna hlásila a kolikrát. Protože "po X té" taky může být třeba jen 3x Sml57 Z článku mi připadá, že jakmile někam vstoupí, tak na ni hned od stolu vybafnou kdy hodlá otěhotnět.  Navíc shání práci "teprve" rok a to není v dnešní době nic nenormálního, zvlášť pro čerstvého absolventa. Připadá mi, že si to vše namlouvá sama, že je problémem potenciální mateřství, ale neřeší např. nedostatek praxe, což může být další důvod proč o ni nemají zájem. Ohánětse falešným papírem o sterilitě mi přijde trapné. Už ji vidím, jak se s tím při pohovoru vytasí a zaměstnavatel jí doporučí psychiatrické vyšetření Sml52 vlastně to by asi taky nemohl Sml57

    superkarma: 2 10.06.2014, 06:26:15
  23. [3] kf [*]

    Ze zakona se na nic takoveho potencialni zamestnavatel ptat nesmi...(i kdyz myslet si samozrejme muze, co chce..) a jsou firmy (obvykle spis ty vetsi), ktere se nehrouti z toho, ze by jim zamestnankyne mohla odejit na materskou...nevim, co presne za praci by si slecna predstavovala, ale misto falesnych potvrzeni bych mozna zkusila jine potencialni zamestnavatele...?

    superkarma: 0 10.06.2014, 06:11:56
  24. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Práce získaná lží ? Tak to by mne nenapadlo. Holt nemám tu vysokou školu

    superkarma: 1 10.06.2014, 06:07:47
  25. avatar
    [1] gerda [*]

    Tragické. Jestli je to pravda, pak je lidstvo na konečné.

    superkarma: 0 10.06.2014, 05:37:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme