Máte pocit, že lidé, kteří přes rok kážou vodu, nepijí sem tam i víno? Tak to se sakra pletete! Přední odborníci na pohyb a výživu nám dali nahlédnout do svých předvánočních příprav. Je to mazec, ale uklidňuje mě poznání, že jsou to normální lidé jako my - se svými chutěmi a prohřešky. Jedno však mají společné - umějí své hodování kompenzovat. A i to je možná ta správná cesta, nemyslíte? Samozřejmě přiměřeně, přiměřeně...

Vláďa Valouch, trojnásobný mistr světa ve ve sportovním aerobiku a oblíbený fitness trenér

Na štědrovečerní menu se připravuji již od rána. Zpravidla využiji volného rána a jdu se tak na 30 minut proběhnout, dělám si místo na večer. K snídani je klasická vánočka a samozřejmě cukroví. Už dávno jsem se vzdal snahy uvidět zlaté prasátko, takže chvíli nato už si dáváme prvního panáčka slivovice s nějakým sýrkem nebo salámkem.

Pak už začnu připravovat rybí polévku a kapra. Podle tradice v naší rodině je toto panská záležitost. No a večer si kapříka dáme pěkně s bramborovým salátem.

A další dny pokračují - napřed krůta, pak krkovička se zelím a knedlíčky, pak malá zabijačka, zakončená uzením a ve finále 1. 1. na oběd ondráše. Už vím, proč tolik sportuji, mám zkrátka rád jídlo! Ze mě si určitě příklad neberte, tedy jsem spíš odstrašující příklad.

Hezké Vánoce. Vláďa Valouch

Vláďa Valouch

Iva Málková, zakladatelka a lektorka STOBu (Stop obezitě)

Věnuji se problematice obezity již přes 30 let a jedním z důvodů je, že jsem byla jako dítě obézní a že nejen já kontroluji národ, ale i národ kontroluje mě. Miluji sladké, a tak se snažím řídit tím, co radím. Jeden den nic neznamená - horší je konzumace většího množství energie od Mikuláše do Nového roku s tím, že od 1. ledna začnu hubnout. Tak si nedávám žádné předsevzetí a doma pečeme cukroví až těsně před Štědrým dnem. Co zbude po Vánocích, tak dám do mrazáku, a jak se to pak hodí v březnu na horách....

Na Štědrý den si dopřeji vysokoenergetickou večeři (smažená ryba/kuřecí - otřené do ubrousku, salát) a cukroví. Naplánuji si, že o Vánocích 1-2 kila přiberu, které již tradičně potom shodím s klienty na pobytech na Kanárských ostrovech. Takto to praktikuji již 15 let a udržuji si váhu.

Pamatujte:

  • Požitek z jídla neroste s jeho zkonzumovaným množstvím - první sousta vychutnáte - další už jsou jen setrvačnost.
  • Od dyskomfortu ke komfortu - zkuste pohyb venku, po kterém vychutnáme více teplo domova i s cukrovím (běžky, tenis, nordic walking).
  • Změňte zažité tradice dlouhodobého sezení před televizí a vyrazte na rodinnou procházku do přírody. Již po půlhodině intenzivního pohybu se v těle uvolní endorfiny - látky, které Vám zlepší i psychickou kondici. Budete možná překvapeni, co nových prožitků získáte a jak to přispěje k rodinné pohodě. A až usednete po takovém výkonu do křesla, vychutnáte grog a kousek cukroví daleko více, než kdybyste se od rána nepohnuli.

Nechť je jídlo i o Vánocích vaším přítelem a ne hrozbou! Iva Málková

Iva Málková, STOB

Hanka Dvorská, známá kaskadérka a zakladatelka cvičebního programu v bootcampu Hanky Dvorské

O Vánocích si jdeme dopoledne zaběhat, abychom si udělali hlad na večer. Štědrovečerní večeře je klasická - česká, tzn. rybí plévka, obalený kapr a bramborový salát s majonézou. Je pravda, že obalovaného kapra naše děti bezdůvodně nejí, takže pro ně dělám řízek. Hned po Vánocích jedeme do hor na hřebeny Krkonoš, kde není žádný obchod a stravujeme se tam z vlastních zásob, takže na obalovaného kapra od štědrovečerní večeře nakonec dojde a vyhládlé děti ho pak rády sní. :-)

Pěkné Vánoce, Hanka Dvorská

Hanka Dvorská

P.S.: Až se budete o Vánocích dívat na film V peřinách, je to právě Hanka, která padá za Ninu Divíškovou... Inu, kaskadér, ten tvrdej život má.

Foto: archivy jednotlivých hostů, děkujeme za poskytnutí.

Autorka článku provozuje specializovaný server www.aerobic.cz.

Reklama