Rodina

Státní maturita - pohroma pro studenty odborných škol!

Děti dnes vedeme k tomu, aby si samy zvolily profesi, která je zajímá. Ovšem i když  úspěšně vykonají přijímací zkoušky na střední školu a zvládnou všechny čtyři ročníky, vstoupit na trh práce bez maturity nemohou…

maturita„Vzdělávací systém je zcela nepropustný a postavený na hlavu! Blokuje cestu na trh práce.“, říká matka Karolíny, VŠ vzdělaná žena, která se odborným školstvím pracovně zabývala, takže její názor není podjatý.

„Dcera nezvládla didaktické testy z češtiny a matematiky, a proto nemá šanci získat licenci pro práci kosmetičky. Jednalo se o třetí pokus, takže nezbývá, než opakovat čtvrtý ročník. Přitom Karolína je šikovná kosmetička, ovládá chemii, materiály a všechny ostatní znalosti nutné pro tuto práci. Navíc je velmi zdatná sociálně, má úžasný zákaznický přístup ke klientkám!

Proč má skládat zdravotní sestra, masérka, či kosmetička maturitu z matematiky, když znalosti této úrovně nikdy nepoužije? Jak může být vedle sebe postavena gymnazistka, která tento předmět studuje čtyři roky každý den, protože půjde na VŠ a holka ze zdrávky, která má matiku jednou za týden?“ dodává.

Požádali jsme o vyjádření odborníka...

Problémem se intenzivně zabývá Ing. Bohumila Janyš, dlouholetý ředitel Výzkumného ústavu odborného školství (dnes NÚV) a rektor VŠ, působící mnoho let ve funkci poradce, mj. Ministerstva školství:

Studentka složila všechny zkoušky z odborných předmětů. Prokázala tedy v plném rozsahu, že je připravena vykonávat profesní činnosti podle požadavků uvedených v profilu absolventa. Měla by tedy mít nárok vykonávat činnosti kosmetičky. Zároveň úspěšně zvládla i všechny požadavky VV předmětů ve větším rozsahu a s vyšší náročnosti, než žáci učebních oborů a měla by získat střední stupeň vzdělání stejně, jako vyučení.

Bohužel podle školského zákona neúspěšní maturanti nemají uznanou žádnou kvalifikaci, pouze základní vzdělání. Problém by vyřešila novelizace zákona o uznávání kvalifikací. O to se pokouším už velmi dlouho a zatím neúspěšně. Nicméně věřím, že se přiblížíme evropskému pojetí. Napovídají tomu ohlasy z MŠMT a situace na pracovním trhu, kde chybí středně odborně kvalifikované kádry, kterých až 10 000 posíláme na úřady práce nebo vykonávat nekvalifikované pracovní činnosti jen proto, že nesložili maturitu např. z němčiny.“

Jiřík ze Zlatovlásky to měl jednodušší....

O vyjádření jsem požádala i Ing. Jiřího Strádala, experta na kariérové poradenství a spisovatel - opět nezklamal a téma odlehčil:

„Když Jiřík ze Zlatovlásky splnil veškeré královy úkoly (prošel všemi ročníky střední školy), musel ještě Zlatovlásku rozpoznat mezi 12 zahalenými princeznami, a kdyby mu nenapověděla moucha, byl by v háji. Jenže u maturity žádná moucha není.“

Co si o systému státních maturit myslíte vy? Setkáváte se ve svém okolí s podobným problémem, jaký musí řešit Matka Karolíny?

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Čtěte také:

   
02.06.2016 - Učení - autor: Zuzana Anai Hainallová

Komentáře:

  1. avatar
    [27] ohnivazenaMagdalena [*]

    „Dcera nezvládla didaktické testy z češtiny a matematiky, a proto nemá šanci získat licenci pro práci kosmetičky. Jednalo se o třetí pokus,.............čeština a matematika jsou základem všeho! Jestli někdo testy neudělá ani na 3 pokus-NEMÁ NA STŘEDNÍ ŠKOLE CO DĚLAT!!!

    ......................................................tady nejde jen o učební obory s maturitou. Jde o systém vzdělávání, který stojí posledních 20 let za starou bačkoru. Škole je putna zda žák zvládá učivo-hlavně že se zaplatí školné a podobně.

    superkarma: 1 02.06.2016, 20:26:25
  2. [26] free [*]

    Degradace maturitního vysvědčení podle mě nastala když si kdejaký učeň mohl přidat rok a udělat maturitu. Teď chybí řemesníci. Nedivím se, když i zedník už má maturitu... Sml24

    superkarma: 0 02.06.2016, 18:46:10
  3. [25] slávenka [*]

    lalica — #24přesně tak. Zaměstnavatele totiž nezajímá, jestli vyučený zájemce o práci umí integrály, variace, derivace.....úplně stačí "základy", ale určitě ho zajímá, jak se dotyčný umí postavit ke své práci.

    superkarma: 0 02.06.2016, 18:10:54
  4. avatar
    [24] lalica [*]

    I já kdysi maturovala povinně krom jiného i z matematiky. Učební obory by nemusely končit maturitou, ale výučním listem, který by měl zaručovat, že učeň umí to, čemu se vyučil....

    1. na komentář reaguje slávenka — #25
    superkarma: 0 02.06.2016, 17:12:16
  5. avatar
    [23] Mickey Mouse [*]

    Alena Spein — #16 dadma — #22 CERMAT a státní maturita (včetně matematiky) jsou správná cesta. Maturita totiž má být zárukou určité úrovně vzdělání. Hlavní problém je v tom, že dnes chce stát maturitu po každém. I po žácích učňovských škol a středních odborných škol, kteří ale maturitu nemají šanci zvládnout.

    Dřív byla maturita povinná jen pro minimum zaměstnání a jako předpoklad ke studiu vysoké školy. Proto k maturitě šla cca 1/3 žáků. I tak maturitu někteří žáci neudělali a pak měli uznané středoškolské vzdělání bez maturity. Dnes jim stát středoškolské vzdělání nepřizná, přestože mají absolvované všechny ročníky střední školy - bez toho je k maturitě ani nelze pustit.

    Zaměstnavatelům by přitom středoškolské vzdělání bez maturity na mnoho profesí stačilo. A pro rozlišení kvality středních škol by také bylo vhodné rozlišovat, zda připravuje k maturitě (tj. důraz je na teoretické znalosti) nebo je to škola odborná (s převahou praktické výuky a nutného teoretického minima).

    superkarma: 4 02.06.2016, 14:16:19
  6. [22] dadma [*]

    Alena Spein — #16 Naprostý souhlas. Pamatuji se když se v 90-tých letech začali vracet něktěří emigranti, tak říkali ,že opravdu obdivují náš zdravotní a školský systém ( měli srovnání),aby se to nepokazilo. Samozřejmě každý ministr přinesl svoje "vize" a je z toho paskvil co nás stál již ohromné peníze.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #23
    superkarma: 0 02.06.2016, 13:26:30
  7. [21] dadma [*]

    Tak jak to celé překopali je úplně špatně. Ten kdo za nás se dostal na školu musel mít dobré známky a ještě se dělaly přijímací zkoušky. Potom nebyl většinou problém ,udělat maturitu z matematiky.Je pravda ,že třeba zdrávky jí neměly,ale tam jí probírali snad pouze v prvním ročníku i fyziku. To samé umělecké školy,tam nebyla matematika. Tady je to pochopitelné. A pak byly učební obory. A myslím, že dobrý řemeslník nemusí mít maturitu ,ale hlavně musí umět svoje řemeslo. Za tři roky se vyučí a pak musí získat praxi.Za nás již učni většinou věděli, do kterého závodu či podniku nastoupí.Také všeobecná sestra či laborantka po maturitě nastoupila do práce, samozřejmě se musela zapracovat ,ale byla plně kvalifikovaná. Atestace či nástavbové studium se dělalo,pokud pracovala třeba na sále...atd. Dneska vyjdou ze zdrávky a nejsou nic .Musí si udělat bakaláře.Kdo jim ,ale to vzdělání potom zaplatí ? Nikdo a navíc to není potřeba.

    Učební obory byly bez maturity,ale určitě se za tři roky naučili víc ,než nyní za čtyři maturitní.Moje pedikérka je ještě vyučená ve tříletém oboru a odoperuje vám bebíčka ,pomalu jako doktor. Dnešní rykchlokvašky z třítýdenního kurzu ÚP ,který stojí stát víc než by stál ,řádný učen,tak ty neumí zhola nic. A také byly nějaké kvóty ,aby potom ti lidé našli uplatnění. Já vím, že se to hodně lidem nebude líbit,ale já s tím souhlasím. A o soukromých středních školách a potažmo vysokých,tam je škoda mluvit.

    Prostě koncepce školství je úplně blbá.

    superkarma: 3 02.06.2016, 13:19:14
  8. [20] Nikar [*]

    Rikina — #14ale to potom nemusí chodit na účební obor kosmetička, ne? když ji pak bude stačit 3měsíční kurz na pracáku? a navíc, ke komu raději jít na kosmetiku? K někomu, kdo se kosmetičkou vyučil, bavilo ji to, ovládá chem. materiálu, je empatická k lidem, ale nematurovala z matematiky (což mi v křesle je v tu chvíli jedno), nebo ke kosmetičce, která byla dlouho na pracáku, má za sebou jen základní vzdělání a kurz kosmetičky si udělala, aby měla nějaký papír a někam ji konečně vzali? Sml23

    superkarma: 0 02.06.2016, 12:18:10
  9. avatar
    [19] chanahd [*]

    No, já nechápu, proč jsou učební obory s maturitou. A také vím, jak to tady chodí zde na učilišti. Ve čtvrtek a pátek se už do školy nechodí, protože se jim už nechce. Na praxi jdou dle nálady. A když většina z nich nemá nic v hlavě a ruce levé, je to průšvih. A tak se jim dá alespoň ta maturita? Už tak má v dnešní době maturita spíš hodnotu toaletního papíru.

    superkarma: 4 02.06.2016, 12:07:49
  10. avatar
    [18] Suzanne [*]

    Pentlička — #15 Ale kdeže... Moje čeština na gymplu rozhodně neměla stejnou úroveň jako čeština na průmyslovce.

    Kdysi dávno byl u maturit hlavní lidský přístup, teď tabulky. Nemyslím, že je to k něčemu. Vzhledem k tomu, jaká jsem byla trémistka, bych dnes rozhodně neodmaturovala. Jsem moc ráda, že tyhle starosti už nemám.

    superkarma: 5 02.06.2016, 11:23:35
  11. avatar
    [17] Dudlajlama [*]

    Alena Spein — #16Sml67

    superkarma: 0 02.06.2016, 10:43:45
  12. [16] Alena Spein [*]

    Celý náš školský systém, bohužel, upadá. Po revoluci nás za něj obdivovala celá západní část světa. Co jsme s tím udělali? Snažili jsme se přizpůsobit systému západnímu, který je, jak mohu díky zkušenostem ze zahraničí říci, na mnohem nižší úrovni.

    Systém státních maturit je naprosto zcestný. Sama mám maturitu z matematiky, tehdy jsem byla jediná, kdo z ní z celé obchodní akademie maturoval. Bylo to jen na truc příšerné matikářce... Použila jsem to někdy? Samozřejmě že ne - jako naprostá většina ostatních lidí.

    Systém, kdy má mít maturitu 80% lidí je hloupý sám o sobě. Pokud je jednotná maturita, mohou přeci studenti chodit na stejný typ škol (např. gymnazia), a teprve v rámci vysoké se mohou učit např. na zmiňované kosmetičky.

    Tato maturita je stejně nesmyslná, jako kdybychom po gymnazistech chtěli, aby maturovali z obrábění kovů. 90% z nich by se k maturitě ani nedostalo...

    Cermat a podobné pseudoinstituce jsou jen vyhazováním našich peněz. Pravda - jsou to dobrá, teplá místečka pro známé známých... ale jejich smysl?? Ten nějak, po 20 letech ve školství, nechápu...

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #17
    2. na komentář reaguje dadma — #22
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #23
    superkarma: 5 02.06.2016, 10:34:50
  13. avatar
    [15] Pentlička [*]

    enka1 — #12 Nojo, ale ta čeština a ruština (tehdy) měla stejnou úroveň na gymplu i na průmyslovce. Maturita z odborných předmětů zas měla stejnou úroveň na všech stejných odborných školách.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #18
    superkarma: 0 02.06.2016, 10:32:31
  14. [14] Rikina [*]

    Je nesmysl snižovat úroveň maturity, aby ji měl kdekdo. Sml80 To potom nic o znalostech dotyčného nevypovídá, a proboha nějaké minimum z češtiny a matematiky by měla snad zvládnout i kosmetička, a když ne, tak holt maturitu mít nebude, udělá si ten tříměsíční kurz, co nabízejí pracáky a je to vyřešeno. Sml57 Nebo se teda dohodněme, že maturita je základ, co bude mít každej, a tudíž to neznamená nic, žádnou kvalifikaci. Kdo bude nějakou chtít, bude muset studovat ještě dál, protože maturita sama o sobě bude na nic. Sml80

    1. na komentář reaguje Nikar — #20
    superkarma: 4 02.06.2016, 10:23:18
  15. [13] doginka [*]

    Rozlišit by se to na 100% mělo,ale zásadní problém je v tom,že dneska propadají z maturity z matematiky gymnazisté ( 1/4), kteří si jí volí dobrovolně. Co až bude pro všechny povinná?Jako hlavníka vidím Cermat a celý školský systém,který učí studenty jen biflování,ale né logice.

    A u povinných přijímaček na střední školy si neumím představit studenta( deváťáka),jak sedí 2hodiny nad matematikou a na každý příklad má jen 2 minuty....( přečíst, promyslet postup a počítat) Sml80

    superkarma: 0 02.06.2016, 10:11:23
  16. avatar
    [12] enka1 [*]

    Pentlička — #10 Jenže v té době se na odb. stř. školách maturovalo z odb. předmětů + č.j a cizí jazyk

    1. na komentář reaguje Pentlička — #15
    superkarma: 0 02.06.2016, 09:43:09
  17. avatar
    [11] Hanice [*]

    Původně byla kosmetička učební obor. Poté někdo usoudil, že musí být pouze maturitní. Řešením by bylo, že by žákyně získaly alespoň výuční list, pokud by neuspěly u maturity. Dalším paradoxem ale je, že si každá z nás může udělat za cca 3 měsíce kurz a tuto profesi vykonávat. Asi je někde chyba??? Sml80

    superkarma: 0 02.06.2016, 08:58:17
  18. avatar
    [10] Pentlička [*]

    Proč musí mít kosmetička nebo masérka maturitu? Většina tzv. učebních oborů s maturitou jsou kraviny. Maturita má mít určitou úroveň, takže já se státní maturitou souhlasím (ostatně za mě před cca 40 lety byla také státní). K čemu pak maturita, když by si ji každá škola stanovila jinak a na jiné úrovni?

    1. na komentář reaguje enka1 — #12
    superkarma: 3 02.06.2016, 08:41:49
  19. avatar
    [9] rusalka2008 [*]

    Na gymnáziu nebo lyceu je opravdu intenzita výuky matematiky a češtiny daleko vyšší než na odborných školách... mělo by se to rozlišit. Sml80

    superkarma: 0 02.06.2016, 08:16:06
  20. avatar
    [8] Altamora [*]

    Se státními maturitami pro gymnázia souhlasím, ale odborné střední školy by měly mít možnost výběru zkoušek podle zaměření. Jen by mělo všem být jasné, že s maturitou ze zdravky na filosofii nebo techniku bez přijímaček jít nemůže.

    superkarma: 1 02.06.2016, 08:13:29
  21. [7] magic11 [*]

    Altamora — #5 Sml67Sml67Sml67 mluvíš mi z duše

    superkarma: 0 02.06.2016, 08:11:48
  22. [6] magic11 [*]

    Náš syn chtěl pracovat se dřevem, manuální práci měl moc rád. Zahodil skvělý známkový průměr a vyrazil na odborné učiliště, protože kvalitní škola odborná s maturitou neexistuje. Když chceš jít na střední školu s maturitou, je maximálně omezena praxe, tj. praktická výuka je jen jeden den v měsíci!!! Nebo je tento den rozpuštěn na jednotlivé praktické hodiny do týdne. No co se asi stihnou žádi naučit. Ale i tak to pro nás bylo zklamání, protože na odborném učilišti se zase dávají známky za účast na výuce, tj. když se studenti (učni) laskavě ráčí dostavit do školy. Takže ti, co mají zájem, mají smůlu, preferovaní jsou průseráři, kteří jsou oslavování, když 2x týdně dorazí do školy, takže je nemusí vyhodit a poberou dotace. Pokud sám učeň nemá zájem, "neotravuje" mistra odborného výcviku a nemá štěstí na dobrou praxi u firmy, je stejně v troubě a na škole se nenaučí téměř nic. Synek teď dodělává maturitu dálkově při zaměstnání, protože i když je šikovný, je hozen do party s Ukrajinci k lopatě a bez maturity má prostě smůlu. Je to začarovaný kruh, degradace maturit. Dnes se maturita požaduje od každého a tak to potom dopadá, budou ji mít všichni (téměř) a ve finále k ničemu. Sml80

    superkarma: 5 02.06.2016, 08:11:20
  23. avatar
    [5] Altamora [*]

    Je prostě nesmysl, aby všechny školy končily maturitou. Měl by být rozdíl mezi učilištěm, odbornou střední školou a gymnáziem. Nechápu, proč naši "odborníci" toto členění zrušili. Máme teď statisíce lidí s maturitou, kteří mají znalosti na úrovni deváté třídy. Brzy budou statisíce vysokoškoláků se znalostmi na úrovni dřívějších maturit. Hlavně že můžeme vykazovat vyšší počty vzsokoškolsky vzdělaných lidí.

    1. na komentář reaguje magic11 — #7
    superkarma: 8 02.06.2016, 08:10:36
  24. [4] bobani [*]

    co ti naši " odborníci " tam nahoře vymýšlejí nad tím mnohdy zůstává rozum stát

    superkarma: 2 02.06.2016, 08:05:14
  25. [3] hapehape [*]

    a nebude to tím, že se ve školách studiu moc času nevěnuje? Jak ze stran studentů, kteří často ani do školy nedojdou, tak ze stran profesorů, kteří tam též chodí, že musí? a pak tu máme samé dny volna, vlastně školní rok 10 měsíců je v přepočtu poloviční,

    superkarma: 5 02.06.2016, 06:43:11
  26. [2] Andreadornova [*]

    Moje maturita byla pohoda

    superkarma: 0 02.06.2016, 06:31:35
  27. [1] crazycross [*]

    Myslím, že když jsem maturovala já, bylo to mnohem jednodušší než dnes.

    superkarma: 1 02.06.2016, 06:26:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme