Vztahy

Staří rodiče - nezodpovědnost?!


Poslední dobou se stává jakýmsi fenoménem otcovství postarších mužů. Zářivým příkladem bývají i slavné osobnosti včetně našeho zlatého slavíka Karla Gotta. Všichni se nad zvěstmi o očekávaném příchodu potomka nadšeně usmívají, ale já se ptám, kde je nějaká zodpovědnost vůči svému dítěti?! Zpravidla je mi odpovědí nechápavý výraz a prohlášení typu: “No a co, však ty děti zabezpečí, ne?!”

Ale je hmotné zajištění vše? Není. A vím to, protože jsem si tím sama prošla a právě procházím. Mí rodiče se rozhodli pořídit si benjamínka v opravdu zralém věku pětačtyřiceti let. V době, kdy moji, už dávno dospělí, sourozenci odcházeli z domu, měli potřebu mít doma ještě nějakého toho mazla.

Na maturitní ples mi přišla čtyřiašedesátiletá maminka a o rok starší tatínek. Sourozenci vypadali na mé rodiče a rodiče na prarodiče. Nejsem nějaká fajnovka, nestydím se za věk svých rodičů a jsem jim vděčná za všechnu jejich lásku a péči, kterou mi dali. Ale…

Po maturitě jsem s úspěchem absolvovala vysokou školu, pak jsem našla zaměstnání a po svatbě jsem začala spolu se svým manželem plánovat miminko. Avšak v tu dobu dostal tatínek již třetí infarkt a musel strávit velmi dlouhý čas v nemocnici a i potom se šetřit. Maminka trpí Alzheimerovou nemocí. Tatínek po infarktu se o ni starat nemohl a do pečovatelského domu ji dát nechtěl.

A tak jsem nastoupila já. Oba rodiče bydlí se mnou a s mým manželem v rodinném domku a já se o ně starám. Ano, oni se starali o mě, takže je samozřejmostí, že se já postarám také o ně. Ale v době, kdy bych chtěla vozit kočárek a mít vlastní rodinu, jsem v jednom kole a sourozenci jsou příliš zaneprázdnění svými vlastními životy.

Život mi protéká mezi prsty v neustálém kolotoči práce, péče o dům a domácnost a také o dva stařičké rodiče. Maminka už příliš nevnímá, ale tatínek často pláče, cože mi to vlastně udělali. Že mi zkazili život. Ve chvílích, kdy už jsem opravdu vycucnutá na doraz, je odvážíme do sanatoria, které si samozřejmě musíme zaplatit a kde víkendový pobyt stojí pro jednoho z nich dva a půl tisíce. Když jsme zkusili sanatorium pro maminku na delší dobu, vrátila se nám po čtrnácti dnech s proleženinami a úplně přestala chodit. Trvalo mi dva dny, než jsem ji znovu rozchodila…

A tak bojuji. Bojuji, ale cítím, že mi dochází dech i síla a já se pomalu a jistě stávám ošetřovatelkou svým rodičům. Pokud budu chtít ještě mít miminko, měla bych si hodně rychle pospíšit. Nikdy bych totiž nedopustila, aby se mu stalo totéž co mně.

A věřte nebo ne, nemyslím si, že jsem sobec, když mi tohle vadí. Tohle je, podle mého názoru, nezodpovědnost rodičů vůči svým dětem!

Daniela

 
   
11.01.2006 - Láska a vztahy - autor: Eliška

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [137] lgaga [*]

    Omlouvám se, palec v mém předchozím příspěvku měl být nahoru, protože s tím, co píše Daniela, 100procentně souhlasím.

    superkarma: 0 05.01.2014, 10:55:28
  2. [136] lgaga [*]

    Sml68

    superkarma: 0 05.01.2014, 10:51:30
  3. avatar
    [134] algidda [*]

    Mě se toto téma také dotýká.Je pravda, že rodičeum bylo 36.let, coš zas není tolik.Bylo to všechno fajn.Je mi líto jen toho, že rodiče už nežijí.Prostě, ztratit rodiče hned po čtyřicitce je smutné.Mám svojí rodinu, ale zavidím kamaradce , když mluví o své matce, co spolu podnikají.Je mi líto že to já už nemužu.

    superkarma: 0 15.01.2006, 15:57:48
  4. [131] Kaliban [*]

    Výroky Nyotaimori bych neřešila, patrně si těmi výlevy tady řeší nějaký vlastní problém. Mne měli rodiče v tehdy - na počátku 60.let - v poměrně "průměrném" věku. Matce něco ke třicítce, otci něco po třicítce, mám o osm let starší sestru. Má matka, krom toho, že se o nás všechny "normálně" starala, se mnou taky hrála na klavír, zpívala a otec, poněkud nepraktický intelektuál, se mnou řešil ony "vznešené" věci - astronomii, filozofii, politku a tak. Kupodivu mne to vyprávění bavilo i jako malou holku. Na bruslení a balet se mnou chodila máma, na výlety všichni. Cyklistiku, kotrmelce a ostatní modermí způsoby trávení volného času se u nás neprovozovaly. Nechybělo mi to a nechybí doteď. Prostě holt místo ježdění na kole chodím do posilovny. Tedy: mí rodiče byli mladí, ale jako mladí se, objektivně vzato, nechovali. Nepoznamenalo mne to. Jediný problém snad je, že o starší rodiče má člověk větší strach a čelí jejich nemocem dřív. Jinak si mylsám, že mohu dát svým dětem do života možná víc, než nadšeně sportující mladíci. Já z toho, co mne naučili, čerpám dodnes a na otcovy filisoficko - uměnovědné přednášky si přečasto vzpomenu, když něco hledám.

    superkarma: 0 13.01.2006, 15:32:12
  5. [128] Angel79 [*]

    Nyotaimori: me to zas prijde s prominutim stupidni. Navic jsem to pred dvema lety cetla na netu takze to Tvuj puvodni nazor ani neni....

    superkarma: 0 12.01.2006, 19:05:52

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [126] johanka [*]

    No,já jsem měla taky starší rodiče.Když jsem se narodila,mamce bylo 41 a otci 55let-celkem dost.A musím říct, že mi nebylo příjemné,když se mi děti smály,že mám doma staříky.Jsem přecitlivělá?Nejsem dnes už oba nežijí a nejvíce nemocní byli, když jsem měla vlastní děti hodně malé a nevěděla jsem, kam dřív skočit.Pokud se někdo vymlouvá, že kvůli starostem s rodiči nemůže mít vlastní děti,tak se musím zasmát hlasem.Je to výmluva vážené dámy.Chce to zabrat,nekecat s kamarádkami u kafe a všechno jde stihnout.

    superkarma: 0 12.01.2006, 13:46:38
  2. [125] vasenka [*]

    Chudák táta asi pláče, protože vidí, s jakým znechucením se o ně dcera stará. A není ten rodinný domek náhodou rodičů a ubohá pečovatelka jej dostala za svoji péči, takže starší sourozenci jaksi nemají proč se angažovat? Kdo ví, jak to všechno je. Nikdy nesoudím, protože nikdy nevím kde je pravda.

    superkarma: 0 12.01.2006, 12:18:49
  3. avatar
    [124] Meander [*]

    Prima. Narodila jsem se, když bylo tátovi 40 a máti 38. Bylo od ní velice nezodpovědné, že nešla na potrat...

    superkarma: 0 12.01.2006, 10:51:43
  4. avatar
    [123] Kačena1 [*]

    Nyotaimori: Tvůj příspěvek č. 19 - to je opravdu neotřelý a nekonzervativní výklad .

    superkarma: 0 12.01.2006, 09:47:45
  5. avatar
    [122] Kačena1 [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 12.01.2006, 09:08:53
  6. [121] Angel79 [*]

    bobisek: muze potomka milovat po ty roky co mu zbyvaji. Nekdo rodicovskou lasku nepozna nikdy. Tak proc si neuzit tyto chvile aspon na kratsi cas?

    superkarma: 0 12.01.2006, 01:17:53
  7. [120] Angel79 [*]

    No a proc ne? Ja mam znamou, ktera mela svoji malou ve 27 a manzelovi tahne na 60. Je to uzasny par,citim se u nich vyborne. Panuje tam pohoda. Mala je zabezpecena financne(nad vice nez 20milionu) i jinak. Umrit muze i mlady tatinek, takze kdyz se dva miluji a dite chteji, proc ne? Nevidim v tom problem.

    superkarma: 0 12.01.2006, 01:10:45
  8. avatar
    [117] Vivian [*]

    damanka:
    selaví

    superkarma: 0 11.01.2006, 20:48:24
  9. avatar
    [115] tyrkys [*]

    Nyotaimori: a myslíš, že by to stačilo?

    superkarma: 0 11.01.2006, 19:50:01
  10. avatar
    [112] kareta [*]

    Toniniella: Brad Pitt by to měl už zabalit, protože by měl být pomalu dědeček

    superkarma: 0 11.01.2006, 18:28:17
  11. avatar
    [110] Suzanne [*]

    damanka:

    superkarma: 0 11.01.2006, 16:56:10
  12. avatar
    [108] Susina [*]

    a....: ale to, že ty jsi tak byla vedená, neznamená, že to tak dělají všichni.. jak jsem psala o tom manželově bratranci, je to šílený sportovec a hrozně chtěl, aby syn taky sportoval, jenže on by nejradši jen hrál na klavír, klarinet a věnoval se dějinám opery a nějaký sport ho vůbec nezajímal, tak spíš trpěl, když musel s tatínkem na kolo nebo na běžky... takže spíš je to o tom, že by rodiče měli reálně pochopit, co dítě zajímá nebo nezajímá, a podle toho se chovat... můj táta sportovec rozhodně nikdy nebyl, tuším, že v životě nestál na lyžích, s bráchou snad nikdy fotbal nehrál, zato mamina hrávala závodně tenis, tak s bráchou sem tam hrála, ale nikdy nás do žádnýho sportu nenutila, protože ani jeden z nás na to nebyl.. já jsem přece jen poněkud intelektuálně zaměřená.. ale o to nejde, chtěla jsem říct jen to, že naši měli mozek, až na to, že jsem po pár letech sekla s klavírem, což mamina celkem těžce nesla, pochopili, co každého z nás baví a k čemu máme nebo nemáme předpoklady a že třeba nemá smysl mordovat mě s tenisem, protože jsem na to levá, nebo nutit bráchu hrát na piáno, protože na to je levej on. TAkže - všechno je v rodičích a v tom, aby svoje sny, touhy a jánevímcoještě nepřenášeli na dítě, ale nechali ho žít podle toho, k čemu má dítě předpoklady... a ve věku to teda fakt není.. můj táta by nehrál s bráchou tenis ani kdyby mu bylo třicet nebo padesát..

    superkarma: 0 11.01.2006, 15:25:36
  13. avatar
    [106] money [*]

    -Také mě jako první napadla okamžitě myšlenka..ZAPOJIT SOUROZENCE.
    Ale z vlastní zkušenosti vím jak je někdy domluva tůze těžká.
    Kdo chce pomoci nečeká na výzvu..bohužel.

    superkarma: 0 11.01.2006, 15:19:53
  14. avatar
    [105] Jupíí [*]

    Danielo, vezmu to od konce. Je to nezodpovědnost od rodičů navíc tě s tvou genetickou výbavou čeká Alzheimer i 3 infarkty, a kdoví co ty předáš svým dětem
    Sanatorium které platíte a vrátí vám maminku po 14ti dnech s proleženinami asi nebude to pravé. Dokud jsou rodiče tak soběstační, že je můžeš nechávat doma samotné , není myslím ještě tak zle. I později je možnost najít denní stacionář, pro podobně postižené lidi.
    U tebe mi přijde, že jsi na všechno sama, na dům, domácnost,rodiče Nějak to holka promysli a zorganizuj, zjednoduš si život jak jen to půjde,( dovážením obědů, prádelnou). A miminko naeodkládej, na co vlastně čekáš , až ti rodiče odejdou , přijde mi to jako rouhání.

    superkarma: 0 11.01.2006, 15:01:24
  15. avatar
    [104] ad.astra [*]

    Ale vždyť jste "Boženku" vůbec nepochopily...myslela to určitě ironicky, proto plno těch vykřičníků! Kdyby tohle hodila do éteru Nyo, tak se nad tím pousmějete a jdete dál
    "Boženko" změň si nick, ať ti lépe tedy padne k výrokům, možná by to chtělo něco drsného, i tu milou ještěrku z ikonky změň třeba na hnusnýho hada

    superkarma: 0 11.01.2006, 15:00:57
  16. avatar
    [103] Ťapina [*]

    A co sourozenci? Podle toho článku to skoro vyznívá, že jsi jedináček, ale to přece není pravda. Neměli by se i oni starat?

    superkarma: 0 11.01.2006, 14:52:29
  17. avatar
    [102] paviocko [*]

    Můj kamarád má tatínka o 50 let staršího, maminku o 42. A řekla bych, že tím dost trpí, protože nikdy nehrál s tátou fotbal a vlastně si ho pořádně neužil jako jiné děti, protože jeho táta je teď, v 77 letech, hodně nemocný. Ten kluk už několik let mluví o tom, že chce mít dítě, aby jednou nedopadlo stejně. Akorát tu partnerku k tomu nemůže najít :o((

    superkarma: 0 11.01.2006, 14:41:08
  18. [100] a.... [*]

    Susina: víš jestli to s tím intelektuálním zaměřením dětí starších rodičů není tak, že tyhle děti jsou svými rodiči vedeny trochu jinak- jak už jsem psala o své výchově zaměřenéna neustálé "vzdělávání". Pak se mezi ostatními dětmi, které mají ty obyčejné zájmy svého věku, cítí špatně a nemají si s nimi co říct.Takže toto intelektuální zaměření je taková z nouze ctnost, která může vyšumět v období puberty, pokud je dítě temperamentnější.

    superkarma: 0 11.01.2006, 14:09:29
  19. avatar
    [99] Žábina [*]

    Boženka: jsi trapná...ale to asi víš

    superkarma: 0 11.01.2006, 14:06:09
  20. avatar
    [98] monca13 [*]

    Hodně z vás tady píše, proč by se měly po cítit staré na dítě po třicítce nebo o manželstvích, kdy se snaží o dítě mnoho let, takže se třeba KONEČNĚ narodí matce v 45. Ale proti tomu přece většina čtenářek není, je to typický "syndrom prázdného hnízda" a já myslím, že v tomto případě asi rodiče neměli dostatek jiných zájmů a aktivit, tak si pořídili mimčo.
    Jinak samozřejmě souhlasím, že o rodiče by se měli starat i ti další sourozenci.

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:24:03
  21. avatar
    [97] Toniniella [*]

    Nečetla jsem všechno, ale podle většiny lékařských výzkumů v tomto směru se doporučuje, aby věk rodičů nepřesáhl součet 70 let, neboť i genetický materiál stárne. Měla jsem na gymplu spolužáka, který byl v podstatě stejný případ, jenže jeho rodiče zemřeli těsně před jehom maturitou, sourozenci byli v tahu, takže zůstal úplně sám. Dnes už i jeho sourozenci jsou po smrti, takže zbyl z rodiny poslední. Když přijede na abiturientský večírek, jako jediný bydlí v hotelu, ale protože je velmi aktivní a milý, scházíme se na jeho pokoji a vyvádíme tam vždycky do rána. Ale obecně je to dost smutný životní příběh, i když František to bere s nadhledem.
    Jinak být otcem ve více než 60 letech myslím opravdu není rozumné. Ale zakázat se to nedá.

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:13:03
  22. avatar
    [96] Kelly [*]

    Rikina:

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:12:16
  23. avatar
    [95] peguša [*]

    tortora: Já to taky osobně nebrala . Taky si myslím, že do 35 ženská na dítě stará není. Pak sice taky možná ne, ale jsou zvýšená rizika a to i pro mimi.

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:12:06
  24. avatar
    [94] Susina [*]

    Boženka:

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:10:40
  25. avatar
    [93] peguša [*]

    Boženka: Proč jsi tak jedovatá? Ona se přece stará, ale uznej, že má taky právo na svůj život. Nevím, kolik je Daniele teď? Může jí být třicet a na dítě už rozhodně čas má. Ale pořídit si do toho kolotoče ještě mimino, zhroutí se. Kdyby se o rodiče starat nechtěla, dá je do domova důchodců, což neudělala. Je jen u konce se silami a chce poradit, co dál? Ty jí místo pochopení vyčteš barák a poradíš odstřel.

    superkarma: 0 11.01.2006, 13:09:42
  26. avatar
    [92] Boženka [*]

    A tak rovnou ty rodiče picni, vždyť si za to můžou sami! Místo aby slušně umřeli a nechali ti prázdnej barák furt něco potřebujou! Ještě abys je přebalovala, krmila a cpala do nich čas i peníze!

    superkarma: 0 11.01.2006, 12:59:30
  27. avatar
    [91] tortora [*]

    Susina:tak tak o fyzické stránce to není je to úplně o něčem jiným

    superkarma: 0 11.01.2006, 12:54:45
  28. avatar
    [90] tortora [*]

    peguša:já vím...to nebylo určitě proti tobě jen nemám ráda názory,že po 30 je ženská stará a neměla by už mít děti...mě moje doktorka jednou řekla,že do 35 se nic neděje,že pokud máš mít problémy,tak je máš ve 20 nebo ve 30,že je to jedno,až po 35 se ženská musí víc hlídat,že je větší riziko vrozených vad,ale když někdo to dítě opravdu moc chce a dočká se ho až v "pozdějším" věku,tak aby ho někdo neodsuzoval...je spousta "starších"rodičů,kteří se dětem věnují,sportují s nima,blbnou apod. a spousta mladších,kteří se ani nerozběhnout...myslím,že ve věku to všechno není

    superkarma: 0 11.01.2006, 12:53:14
  29. avatar
    [89] Susina [*]

    já furt nevím, co máte s fyzickou aktivitou jako argumentem pro to, nemít dítě v pozdějším věku.. mám známé , pořídili si dítě, oba lehce po 40, oba jsou spíš intelektuálně zaměření a dítě taky, kluk je šťastnej, že po něm rodiče nechtěj, aby nějak zvlášť jezdil na kole, lyžoval, nebo hrál fotbal... radši s rodičema jde do muzea nebo divadla.. a všichni jsou šťastný... na druhou stranu - manželův bratranec se podruhé oženil, synka si pořídil v 45 a vzhledem k tomu, že je to šílený aktivní sportovec, který i teď, ve svých téměř 70 letech, jezdí po světě na běžkařské závody, vedl tak i syna....takže zase - ve věku to není..
    tak proboha ty svý myšlenky na nedostatek fyzický aktivity starších rodičů hoďte... vy víte kam..

    superkarma: 0 11.01.2006, 12:51:37
  30. avatar
    [88] peguša [*]

    tortora: Už jsem to tu psala, že někdy to prostě jinak nejde. Jsme na tom podobně. Muž je o 10 let starší než já a tak se nám první narodila, když mu bylo 40, druhá v jeho 43. Jinak to prostě nešlo. Tady spíš jde o záměr, pořídit si ve vyšším věku benjamínka. To správné není.
    Samosebou, že mladý může taky umřít, ale jak už tu někdo psal, je rozhodně menší pravděpodobnost, že umře mladší, než starší.

    superkarma: 0 11.01.2006, 12:48:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme