Je jedno, zda je vám třicet, čtyřicet nebo padesát. Všichni se podvědomě bojíme toho, že stárneme. Do dvaceti let se třetina z nás stane seniory. Stáří prostě nikdo neuteče. Ale není třeba věšet hlavu!

31 % počítačově gramotných žen si na internetu vyhledává zprávy
o zdraví, z mužů jen 1/6

Téměř všechny kultury v dějinách si vážily starších lidí s tím, že vyšší věk s sebou nese moudrost a představuje pro mladé lidi vzor. Však také mnohé kmeny a národy řídily „rady starších“.

Ale situace se změnila. Nastoupil kult mládí, kdy je člověk perspektivní tak do 35 let, a starší ročníky jsou v podstatě „na odpis“. Je sice pravda, že se svět mění rychleji a zkušenosti zastarávají, ale zároveň se velmi zkvalitnila zdravotní péče a nikdy předtím neměli senioři šanci na tak plnohodnotný život. Jde jen o to nepřipustit si, že už člověk patří do starého železa!

Důchod není konec světa
„Odchod do důchodu spoustu lidí doslova zlomí, připadají si neužiteční, vykořenění,“ říká psycholog David Novotný. „Ale i senioři mohou pokračovat v aktivním životě. I práce na poloviční úvazek dodá sebevědomí a naplní život. Chce to jen nebát se nových věcí a změn.“

Skutečně neexistuje věk, od kterého by šlo říci: Tak, a jsem starý! Jde o to, jak se cítíte vy sami a jak berete svět vůkol. Nesmíte se vzdávat, musíte se i nadále zajímat o dění kolem vás. S věkem získáváte nadhled a vidíte vše v souvislostech.

Moře času
„Není nutné, abyste si i v důchodu sháněli práci. Vždyť si můžete konečně užívat a klidně se věnovat vlastním zájmům,“ upozorňuje Novotný. „Hlavně dělejte to, co vás baví a naplňuje.“ Oblíbená jsou například studia na „universitách třetího věku“, zájmové kurzy, počítačová vzdělávací centra pro seniory. Senior se může víc věnovat četbě, poslechu rádia, třeba i psaní a zapisování vzpomínek, práci na zahradě, ale i obyčejnému luštění křížovek či sudoku. Tyto aktivity navíc zlepšují paměť.

Každý věk přináší určité problémy a zdravotní rizika. Samozřejmě, že senioři jsou náchylnější k degenerativním nemocem (artritida, revmatismus, zhoršování zraku a sluchu), ale vyvážená strava, přiměřený pohyb na čerstvém vzduchu a zdravý životní styl obecně dokáží tělo i mysl udržovat dlouho čilé. Důkazem jsou například senioři z vyspělých zemí, kteří pilně cestují po světě.

Starší člověk se s přibývajícím věkem cítí nejistější, obává se budoucnosti. Pokud tuto úzkost nezahání prací nebo koníčky, a ani aktivním pohybem, měl by se obrátit na své blízké a v krajním případě vyhledat psychologa. Existují linky bezpečí i poradní centra přímo pro seniory.

Zázemí
„Pokud je to nutné, nestyďte se přijmout pomoc od dětí a vnoučat, ale snažte se taky ukázat, že stáří může být spokojené a má co nabídnout,“ radí psycholog.

Stárnutí je proces přirozený, stejně jako soužití více generací. Většinu současných traumat údajně zapříčiňuje právě rozpad rodinného krbu nebo odcizení mezi příbuznými.

Sek sem sexem!
Samozřejmě, máte už plno vrásek a nejspíš taky ochablé svalstvo a ve vlasech šediny. Ale co má být? Když o sebe člověk pečuje, může být atraktivní v každém věku.

Rozhodně není důvod „odcházet do důchodu“ i v sexuálních aktivitách. Sex dodává vitalitu, sebevědomí a navíc také omlazuje. Proto se ho nezříkejte!

Samota
Pokud jste už úplně sám, nemáte partnera ani jiné blízké, není to důvod k rezignaci. Najděte si nové známé. Zajděte do některé z místních seniorských organizací, vstupte třeba do spolku, do sportovního klubu. Anebo se jen normálně uvelebte někde v kavárně či v parku na lavičce a pozorujte „cvrkot“. Však se uvidí!

Zdroj: tretivek.cz

Žijete ve společné domácnosti s prarodiči? Jak si užívají zaslouženého odpočinku? Pracovně? Věnují se sportu a zálibám, nebo jen odpočívají a jsou vůči okolnímu světu spíš apatičtí?

Reklama