Stále více dětí školního a předškolního věku špatně mluví a nejde jen o výslovnost těžších hlásek, některé děti vysloveně šišlají. Velký podíl na tomto stavu mají rodiče.

Podle logopedky PaedDr. Marie Havránkové má ve škole problémy s řečí více třetina dětí.

talk

Rodiče s dětmi málo komunikují, už odmalička je posadí k televizním obrazovkám, kde se děti dívají na animované seriály, většinou zahraniční, které jsou dabované a dítě tak nevidí artikulační stereotypy výslovnosti. Nepřiřadí si k hlásce to, jak je pusa nastavená a jak se má správně mluvit.

Na řeč svých dětí by měli dbát především rodiče. Logopedie by měla být až krajním a druhým řešením. Pokud ale maminku obtěžuje i to, že má přečíst svému dítěti před spaním pohádku a raději mu zapne televizi, kde se má dítě tu správnou výslovnost naučit? Děti totiž vnímají nejen obsah, ale velmi bedlivě pozorují také matčiny rty, její výslovnost, její artikulaci.
Děti tráví stále více času u televize i v tak důležitém časovém období, jako je rozmezí jednoho a půl a dvou let, tedy v období, kdy dítě potřebuje nejvíc, aby se s ním povídalo, aby s ním rodiče komunikovali, dodává PaedDr. Marie Havránková.

Podle posledních průzkumů, je právě vada řeči nejčastějším důvodem odkladu povinné školní docházky, a pokud nejde přímo o dědičné vady, jako například o dysgrafii nebo dyslexii, lze tomuto problému velice dobře zabránit. Stačí jen s dětmi více mluvit.  

Čtěte také:

Reklama