Reklama


Vysoký krevní tlak nebolí a vlastně někdy ani nevíme, že jej máme. Často ho objevíme teprve tehdy, až už je pozdě.

Jeho prvním prokazatelným projevem může být až infarkt nebo mrtvice, někdy i selhání ledvin.

Vysokým krevním tlakem – hypertenzí – trpí v České republice kolem dvou milionů dospělých. Třetina o tom vůbec neví. Tlak o něco vyšší než doporučených 120/80 má ale značná část obyvatel.

Vysokým tlakem se označuje hodnota vyšší než 140/90 milimetrů rtuťového sloupce.

Vysoký krevní tlak je každoročně nově naměřen u sta tisíce lidí. Z 90 % je příčinou vrozená dispozice, ostatní případy souvisí s jiným onemocněním. Často se objevuje i v těhotenství nebo při užívání některých léků.

Chraňte své srdce!

Naše srdce je velmi pilné – během jedné minuty se stáhne 60krát až 80krát a přitom vždy do tepen vpustí okolo 70 ml okysličené krve. Pokud to dobře sečteme, je to dohromady až pět litrů krve za minutu, které dále pokračují hustou sítí cév až do nejzazších zákoutí lidského těla, aby i ta nejmenší buňka mohla načerpat svou dávku kyslíku, a tím pádem i energie.

Dokud jsou cévy správně propustné, klape všechno jako po drátkách a krev může plynule protékat. U většiny z nás se však v důsledku vnějších vlivů, špatné životosprávy a i příliš zatížené psychiky dříve či později začnou cévy zanášet usazeninami.

Cévy se zúží, ztuhnou, proud krve se změní v „čůrek“. Následkem je riziko infarktu a mozkové mrtvice. Naštěstí ale odborní lékaři už vědí, jak cévy ochránit...

Ničí nás jídlo

Četné studie dokládají, že příliš mnoho „zlého“ cholesterolu (zanáší cévy) vede k ateroskleróze. Kromě dědičných dispozic je na vině také způsob našeho stravování.

Jednoduše bychom si měli brát příklad od středoevropanů – Řeků, Italů, Chorvatů nebo Španělů – tedy národů, na jejich jídelníčku je dostatek čerstvé zeleniny, ovoce a ryb. V jejich kuchyni také nikdy nechybí olivový olej! Všechny tyto potraviny jsou totiž „univerzálními čističi“ cév. Právě ony snižují hladinu toho špatného cholesterolu (LDL) a naopak zvyšují ten „dobrý“ (HDL).

Pokud navíc středomořskou kuchyni kombinujete s obilovinami bohatými na vlákninu (lněné semínko, celozrnný chléb) a potraviny obsahující živočišné tuky – maso, uzeniny, vejce či máslo – jíte jen dvakrát, maximálně třikrát do týdne, pak udržuje vaše cévy v ideální kondici!

Dieta

Pro obézní platí zásada zhubnout. Když se jim podaří snížit váhu o pět až deset procent, klesne jim i tlak. Úprava stravovacích zvyklostí ale pomůže snížit tlak i lidem s normální váhou.

„Lidé, kteří si dietou chtějí snížit tlak, by měli omezit v jídelníčku sůl, optimální je 1,5 gramu sodíku nebo 3,8 gramu soli na den,“ radí místopředsedkyně České společnosti pro hypertenzi docentka Renata Cífková. 

„Naopak by měli jíst osm až deset porcí ovoce a zeleniny denně (jedna porce je například jedno jablko). Obsahuje totiž draslík, který snižuje hladinu sodíku v těle,“ vysvětluje Cífková. „Dieta by měla obsahovat dvě až tři porce nízkotučných mléčných výrobků. Povoleny jsou dva alkoholické nápoje za den pro muže a jeden pro ženy.“

Hejbni kostrou!

Nejen dietou, ale i dostatkem pohybu si lidé mohou i bez léků tlak snížit. „Když vhodnou dietu ještě doplníte fyzickou aktivitou (minimálně pětkrát týdně 30 minut), tlak klesne," dodává lékařka.

Pravidelný pohyb cévy opět uvolní. Hladina špatného cholesterolu při něm totiž klesá, naopak množství dobrého narůstá. Nejlepší jsou rekreační vytrvalostní odvětví, díky kterým se naše zásobárny tuku velmi dobře rozpouští. K těmto druhům sportu patří běh, chůze nebo plavání.

Ale nemusí jít o výkony hodné olympiády! Stačí 45 minut jednou až dvakrát týdně. A když v průběhu dne rezignujete na výtah a raději půjdete pěšky a krátké „štreky“ místo tramvají či autem zvládnete po svých, uděláte pro sebe opravdu pořádný kus práce.

Stres

I příliš mnoho stresu může postupem času zvýšit krevní tlak. Pokud jsou totiž tepny trvale pod velkým tlakem, mohou se v nich začít vytvářet drobné trhlinky, ve kterých se usazuje cholesterol. Nejlepším protiútokem je proto relaxace.

Pomohou uvolňující techniky z jógy nebo autogenní trénink. Velmi účinný je také pravidelný „šlofík“ buď v poledne, nebo brzy navečer. A úplně stačí půlhodinka pouhá... Tělo vám poděkuje!

Hlídáte si krevní tlak? Znáte jeho současnou hodnotu?