Vaření

Správně jíst neznamená počítat kalorie, říká odborník na výživu

Léto je časem, kdy více než kdykoliv jindy hledíme na to, jak a co jíme. Různých rad a tipů, jak se zdravě stravovat, je celá řada, ale ne všechny jsou správné. Odborník na výživu RNDr. Pavel Suchánek mnoho z nich vyvrací. Ačkoliv každý z nás je jiný a má odlišné potřeby, základem pro všechny je jíst pravidelně, ideálně čtyřikrát denně, dodržovat vyváženou stravu a nepřejídat se.

Jezte méně, ale častěji

Léto je v plném proudu a mnoho z nás si stále láme hlavu nad tím, jak si udržet postavu a jak správně jíst. Klíčem k úspěchu není hladovění, člověk vždy musí naslouchat hlasu svého těla.  Každý z nás je jiný, má jiné životní tempo a jiné potřeby. Jedno ale platí pro všechny - pravidelnost stravování.

Z našich nejnovějších zkušeností vyplývá, že vhodná jsou tři větší jídla a jedna svačina, případně druhá svačina jako doplnění energie po sportovní nebo jiné fyzické aktivitě,“ říká RNDr. Pavel Suchánek, odborník na výživu a spolupracovník programu Zdravá 5 Nadačního fondu Albert. Mezi jídly by měl být rozestup alespoň dvě až tři hodiny a člověk by se rozhodně neměl přejídat. „Počet porcí se řídí pocity, pracovním režimem a dalšími potřebami každého z nás. Neexistuje jedno řešení pro všechny. Stravujte se tedy tolikrát denně, abyste jedli v klidu a pokud možno ve stejný čas. Díky tomu omezíte spoustu zdravotních rizik,“ dodává Pavel Suchánek.

Univerzální jídelníček neexistuje

Častou chybou je, že věříme v existenci jednoho univerzálního jídelníčku, který nám pomůže hlídat si postavu a zdravě jíst. Doktor Suchánek upozorňuje, že stejně tak nesmíme věřit zjednodušujícím radám, které tvrdí, že jíst zdravě znamená jíst draze, že co nejméně tuku a cukru je vždy žádoucí nebo že rozhodujícím faktorem při hubnutí jsou pouze kalorie.

Všechny tyto mýty bychom měli hodit za hlavu a zaměřit se na fakta, která jsou pro zdravé stravování klíčová - jíst pravidelně vyváženou stravu, nepřejídat se a hlavně nehladovět. Pokud se budeme držet těchto tří pravidel, promenáda v plavkách nám strach už nahánět nemusí.

Náš tip na gril: pstruzi s tymiánem a citronem

pstruh

Jednou z potravin, které by v žádném jídelníčku neměly chybět, jsou ryby. Obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny, jež jsou výborné při prevenci nemocí oběhové soustavy a srdce. Proto jsme pro vás připravili jeden chutný a rychlý recept, který skvěle zapadne do vašeho letního jídelníčku a obohatí večerní grilovačku.

Co budeme potřebovat:

  • 4 pstruhy
  • hrst čerstvého tymiánu
  • sůl a pepř
  • 4 lžíce olivového oleje
  • 2 citrony
  • 8 stroužků česneku
  • 2 hrsti cherry rajčat

Pstruhy omyjeme, osušíme a do každého uděláme z boku tři zářezy. Nasekáme polovinu tymiánu, smícháme ho se solí, pepřem a olejem a bylinkovou směsí ryby potřeme uvnitř i zvenčí. Zbylý tymián a kolečka citronu dáme pstruhům do břišní dutiny. Ryby spolu s neoloupanými stroužky česneku a cherry rajčaty zabalíme do alobalu a naskládáme na gril. Bude jim stačit tak 15 minut. Pokud nám zrovna nepřeje počasí, můžeme ryby upéct i v troubě vyhřáté na 200 °C. Servírujeme s lehkým salátkem.

www.albert.cz

   
08.08.2017 - Vaření - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [4] Sofineza [*]

    bobani — #1 Darmovzalova — #2 MARIE MATEJKOVA — #3 já ne, nemám ráda, když na mě jídlo ještě koukáSml68

    superkarma: 0 08.08.2017, 18:43:43
  2. [3] MARIE MATEJKOVA [*]

    Tak tuto rybou bych si hned dalaSml67

    1. na komentář reaguje Sofineza — #4
    superkarma: 0 08.08.2017, 13:01:00
  3. [2] Darmovzalova [*]

    bobani — #1já taky

    1. na komentář reaguje Sofineza — #4
    superkarma: 0 08.08.2017, 11:02:07
  4. [1] bobani [*]

    pstruha bych si dala

    1. na komentář reaguje Darmovzalova — #2
    2. na komentář reaguje Sofineza — #4
    superkarma: 0 08.08.2017, 09:05:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme