Bulvár

Spravedlivě: Komu přiklepnout Slovanskou epopej?

Určitě jste k tomuto sporu nezůstaly zády. Věřím, že nerozpoutám válku mezi spanilou a osobitou Moravou a mně mateřskou Prahou. Pojďme být (zkusme být) nestranní…

Další a další zprávy i značně vyhrocené emoce a protichůdná stanoviska nutí člověka podívat se do historie, jak to jen jde...

Přece nemůžeme soudit, byť jen v sobě, pouze pocitově...

S epopejí se to má takhle:

Poprvé je celý krásný cyklus celkem 20 pláten představen v Praze ve Veletržním paláci v roce 1928.

Bylo to u příležitosti 10. výročí republiky.

n

Sponzor díla pan Charles Crane je tehdy, již jako majitel, spolu se samotným autorem slavnostně předali českému národu, a to prostřednictvím pražského primátora.

Cena byla symbolická – jedna koruna.

Crane si kladl jedinou podmínku. Chtěl, aby hlavní město poskytlo projektu vhodné prostory pro stálou expozici.

Sám pan Mucha tenkrát dojatě pravil: Účelem mého díla nikdy nebylo bořit, ale vždy stavět, klást mosty, neboť nás všechny musí živit naděje, že celé lidstvo se sblíží, a to tím snáze, dobře-li se pozná navzájem.“

Darovací smlouva se všemi náležitostmi pak byla podepsána o rok později. Smlouva pochopitelně existuje.

Po další výstavě roku 1933 byla plátna – teď už v majetku hlavního města Prahy – srolována a uložena do depozitáře, kde, v ne právě dobrých podmínkách, ale přežila nacistickou okupaci.  

V roce 1950 byla Epopej částečně poškozená vlhkem převezena do blízkosti Muchova rodiště Ivančic.

  • Azyl nalezla plátna právě na renesančním zámku v Moravském Krumlově.
  • Město Krumlov se postaralo o jejich zrestaurování a od roku 1963 Epopej vystavuje.
  • Provoz expozice Slovanská epopej zajišťuje Městské kulturní středisko v Moravském Krumlově.
  • Plátna jsou umístěna na zámku v Moravském Krumlově, který po několika změnách majitelů koupila výstavní společnost Incheba.

Dle dokumentu ovšem obrazy patří hlavnímu městu Praze a odbornou gesci nad nimi má Galerie hlavního města Prahy.

Se nerozčilujte, to je prostě fakt.

Fakt ale také je, že Praha část smlouvy o stálé expozici nedodržela.

Nyní chce vystavovat epopej ve Veletržním paláci, ovšem je to prostor dočasný. Nemyslím, že pro „zdraví“ těch pláten je vhodné, aby se neustále někam převážela.


Morálně: Moravský Krumlov se o epopej postaral, zrestauroval ji a šedesát let ji opatroval. Možná by bez zásahu právě Moraváků teď někde zplesnivěla za skříní.

Právně: Není majitelem díla.

A teď do toho všeho ještě vstupují potomci pana Muchy s právníky, kteří žádají obnovení dědického řízení na dílo, které jim prakticky, ale ani vlastně teoreticky již nepatří.

Kdybychom my byli soudci

Morální nárok má na Epopej, ve světle toho, co víme, více Morava.

Právní nárok má Praha. (Měli bychom tedy urychleně řešit stálou expozici, tak jak bylo řečeno, jinak nechápu, kam se hrnem.)

Jsem opravdu zvědavá, jak to dopadne.


Praha ústy Ondřeje Pechy: „Epopej nikdy nepatřila rodině po zesnulém malíři. Toto dílo bylo objednáno a zaplaceno Charlesem Cranem u Alfonse Muchy pro hlavní město Prahu. Ta po částech celé toto dílo převzala. To jsou všechno oficiální dokumenty. V darovací smlouvě není navíc zakotvena podmínka, že hlavní město má vystavět pro obrazy speciální pavilon".

Morava ústy Jaroslava Mokrého: „Darovací smlouva, kterou Alfons Mucha věnuje epopej Praze, je sice platná, ale ne účinná. Nebyla totiž splněna podmínka důstojného a pro epopej výlučně určeného vystavovacího stánku.“


Hejtman Michal Hašek: „ Praha má deset tisíc jiných turistických cílů, snaha získat epopej je jen součást předvolebního boje. “ (Tento zoufalý argument je, pane Hašku, Vaší rozumuprostou, povolební duševní menstruací. Patrně jste opomněl řádnou zapůjčovací smlouvu, kterou obě strany podepsaly, a její vypršení letos v červnu. Papír sem, papír tam, že?) :-)))


Mimochodem - Kodex Gigas nám ukradli Švédové v roce 1648. Proč jsme jim ho vraceli, když nám ho před dvěma roky půjčili??

A teď vy

Komu by podle vás měla připadnout Slovanská Epopej?

Možnost%
Moravskému Krumlovu68,5
Praze ( po splnění podmínky)18,5
Národu a neutrálně13

   
02.08.2010 - Kultura - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [110] Myskdalen [*]

    Plátna patří do Prahy, až bude patřičná budova, kde má být Epopej umístěna a ne provizorně vystavovat.

    superkarma: 0 13.08.2010, 14:46:16
  2. avatar
    [109] Lukáš Čejka [*]

    enka1 — #108 dneska uz ne, cekal jsem dva dny, to je na me vic trpelivosti, nez prokazuju kdykoli jindy Sml54

    superkarma: 0 05.08.2010, 12:13:14
  3. avatar
    [108] enka1 [*]

    Lukáš Čejka — #106 Čekáš odpověďSml57?

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #109
    superkarma: 0 04.08.2010, 13:43:18
  4. avatar
    [107] Michaela Kudláčková [*]

    femme — #104 ...a tak to já bych jí lupla do Letňan třeba. Je to poměrně moderní čtvrť, byla by tam pěkná.

    Na Hradčany by se mi přes ní ale koukat fakt nechtělo!!!!

    superkarma: 0 04.08.2010, 09:36:10
  5. avatar
    [106] Lukáš Čejka [*]

    Pohoda — #105 debata neni o mne, muj nizky intelekt je tady obecne znamy, to diskuzi nenaplni, nic jineho k tematu nemas? Sml80Sml54

    1. na komentář reaguje enka1 — #108
    superkarma: 0 03.08.2010, 17:19:50
  6. [105] Pohoda [*]

    Lukáš Čejka — #60 ty seš ale hlupák, viď ???

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #106
    superkarma: 0 02.08.2010, 22:54:51
  7. avatar
    [104] femme [*]

    Markýza — #83  co se týká té "nádherné" kaplického knihovny, tak já zase pevně doufám, že už po ní v Praze neštěkne ani pes Sml24 Sml58

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #107
    superkarma: 0 02.08.2010, 18:14:12
  8. avatar
    [103] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #102 tak jo, už ani mukSml16

    superkarma: 0 02.08.2010, 18:07:58
  9. avatar
    [102] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #101 pssst Sml31Sml54

    1. na komentář reaguje Markýza — #103
    superkarma: 0 02.08.2010, 18:04:30
  10. avatar
    [101] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #99 konzervativní republikáni katolického vyznání takové neřesti vymysleli a páchají, akorát o nich nikde nemluvíSml33Sml30

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #102
    superkarma: 0 02.08.2010, 18:03:10
  11. avatar
    [100] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #97 jo jo, je z něj orientální krasavecSml58Sml52

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:59:54
  12. avatar
    [99] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #95 ja jsem konzervativni republikan katolickeho vyznani, takove neresti nepacham Sml23Sml54

    1. na komentář reaguje Markýza — #101
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:58:49
  13. avatar
    [98] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #90 pane jo, to už je deset letSml15

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:58:17
  14. avatar
    [97] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #94 hlavne ze jsme ho nasli, je jeste dal na vychod Sml57

    1. na komentář reaguje Markýza — #100
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:56:11
  15. avatar
    [96] enka1 [*]

    Markýza — #89 Sml30

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:55:59
  16. avatar
    [95] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #92 ale na takovou ozdravnou dietní kúru přece nebereme partnery, žeSml58Sml33

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #99
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:55:43
  17. avatar
    [94] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #90 hlavně, že když zavřu oči, tak ho vidím - mě to bylo fakt divný, že nevypadá jak gorilaSml52Sml52Sml52bóže já su blbka

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #97
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:54:46
  18. avatar
    [93] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #90 Sml30nakonec jo, já věděla, že to nebyla gorila - ale omlouvá mě,že jsem již trochu dýl ze školy a je to přece jen už pár let.Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:53:19
  19. avatar
    [92] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #89 jooo holky,to tak, to bych mel doma peklo Sml52

    1. na komentář reaguje Markýza — #95
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:53:08
  20. avatar
    [91] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #88 já se nerozčiluju. A ta gorila byla fakt původně věnovaná, jako že na dožití, protože už se nepředpokládalo, že by rodila. Sml80Hodoňáky to tenkrát dost mrzelo, na Filípka se chodili dívat celé rodiny i několikrát týdně.

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:52:03

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [90] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #83 neslo o orangutana?

    http://www.zoopraha.cz/cs/o-zviratech/novinky/orangutani-pagy-a-filip-se-chystaji-do-bratislavy_4001348

    1. na komentář reaguje Markýza — #93
    2. na komentář reaguje Markýza — #94
    3. na komentář reaguje Markýza — #98
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:51:40
  2. avatar
    [89] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #86 prostatické, impotentní rozklepané starce posíláme do Prahy usínat do SenátuSml58

    vysoký cholesterol je ze špatné stravy, načas bych vynechala syrovou zeleninu a obilné klíčky a přidala bych uzené, špek a klobásky. Občas lze zaměnit za pečenou kachničku, řízky a pěkně prorostlý bůček. Doporučuju s kysaným zelím na doplnění vitamínu C, aby náhodou netrpěl chrup.

    Problémy s prostatou - toť velmi obdobný problém - pitím minerálek se zanáší potrubí, ještě jsem neslyšela, že by z pití dobrého vína někdo měl problémy s prostatou. Na vytrávení po jídle doporučuji slivovici, hruškovici nebo oskerušovici. 

    No a po takovéto intenzivní dietní kůře dojde i na ty holky, tomu věř.Sml33

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #92
    2. na komentář reaguje enka1 — #96
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:49:39
  3. avatar
    [88] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #87 vsak se hned nerozciluj Sml54

    jinak k tem gorilam - oni je nejak smenujia pujcuji ruzne po svete, aby se zachoval genofond Sml80

    1. na komentář reaguje Markýza — #91
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:44:28
  4. avatar
    [87] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #85 Sml80jaká báje? Já jen popsala pocit, který z toho mám, nevím, co se po Moravě vykládá, nejsem netopýr, abych slyšela všechno. A zásadně se neschovávám za my. Sml80

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #88
    superkarma: 1 02.08.2010, 17:40:48
  5. avatar
    [86] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #84 holky krev a mlíko - to uz neni nic pro me

    vynikající jídlo - mam vysoky cholesterol

    ještě lepší pití - mam problemy s prostatou

    to je vsechno co nabizite, abyste si me tam udrzeli? Sml54

    1. na komentář reaguje Markýza — #89
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:35:27
  6. avatar
    [85] Lukáš Čejka [*]

    Markýza — #83 To jsou ted baje, co se ted vypravi na Morave? Praha ji nikdy nezahodila a MK ji mel od zacatku jen pujcenou, kazdy slusny clovek zna, pozna rozdil ve vyznamu slov pujcit a dat Sml24

    Ostatne jeste pred dvema lety to bylo jasne i vedeni mesta MK Sml54

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:33:38
  7. avatar
    [84] Markýza [*]

    Lukáš Čejka — #71 bacha, barbarská území bývají velmi pohostinná a spoustu dobyvatelů si podmanila a přetáhla na svou stranu. A máme na to velmi lákavé prostředky - holky krev a mlíko, vynikající jídlo a ještě lepší pití.Sml58Sml58

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #86
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:32:37
  8. avatar
    [83] Markýza [*]

    Michaela Kudláčková — #59 nejde o valašky a sudy od okurek - ale ani žádné jiné sudy. Spíš jde o to, že se Praha a pražští radní chovají jako malý fracek - nějakou věc zahodí a když ji zvedne někdo jiný a užije ji, tak začnou vřeštět, že je jejich a chce ji okamžitě zpět. Hodnínská ZZO dostala před lety postarší gorilí samici, protože se v pražské ZOO už nehodila, byla trošku za zenitem a nepředpokládalo se, že bude mít ještě mláďata, a ejhle, na moravě se zadařilo, narodil se Filípek, a co udělala pražská ZOO - chtěla "zapůjčenou" gorilu zpět.Sml80

    Jsem zvědavá, kdy si pražáci vzpomenou na to, že původně chtěl tu svoji nádhernou knihovnu Kaplický postavit v Praze a začnou hysterickým dupáním vymáhat tuto kulturní památku zpět.Sml3

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #85
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #90
    3. na komentář reaguje femme — #104
    superkarma: 2 02.08.2010, 17:29:06
  9. avatar
    [82] Lukáš Čejka [*]

    enka1 — #81 Asi nejakeho Slavka? Ale ja ji opravdu neznam a jestli rika neco jineho, tak lze Sml54

    superkarma: 0 02.08.2010, 17:22:41
  10. avatar
    [81] enka1 [*]

    Lukáš Čejka — #80 Fakt.Tak vážně: čí je Slávy dcera?

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #82
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:19:00
  11. avatar
    [80] Lukáš Čejka [*]

    enka1 — #79 nejak se nam to tu zvrhava Sml30

    1. na komentář reaguje enka1 — #81
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:06:15
  12. avatar
    [79] enka1 [*]

    Lukáš Čejka — #77 Jen aby moc nemlaskaloSml22

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #80
    superkarma: 0 02.08.2010, 17:03:36
  13. avatar
    [78] Lukáš Čejka [*]

    heligona — #76 neboj,to neprosvihnes, to bude udalost, ze se o ni bude vypravet jeste cele veky Sml57

    superkarma: 0 02.08.2010, 16:56:16
  14. avatar
    [77] Lukáš Čejka [*]

    enka1 — #75 Ti se spanile jizdy neucastni, s  sebou budu mit domorodeho tlumocnika zenskeho pohlavi Sml54

    1. na komentář reaguje enka1 — #79
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:54:45
  15. avatar
    [76] heligona [*]

    Lukáš Čejka — #74 já se budu pohybovat i v menších letoviscích, hlavně abych tu slávu neprošvihla Sml30

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #78
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:53:43
  16. avatar
    [75] enka1 [*]

    Lukáš Čejka — #74 Co taky zatím s bráchou a Tleskačem,že? Máte v hordách taky nějakou ženskou?

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #77
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:50:13
  17. avatar
    [74] Lukáš Čejka [*]

    heligona — #73 Presny plan najezdu jeste neni stanoven, ale protoze pujde o malou spanilou jizdu, tak spis napadnem mensi centra, ta vetsi nechame az na nejakou krizovou vypravu Sml54

    1. na komentář reaguje enka1 — #75
    2. na komentář reaguje heligona — #76
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:38:36
  18. avatar
    [73] heligona [*]

    Lukáš Čejka — #71 kde máme čekat s transparenty? Sml57

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #74
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:36:21
  19. [72] dadma [*]

    Já bych ji dala Praze, tak jak si to malíř přál.Ale Praha musí mít pro obrazy důstojné místo, kam je umístí a ne, že je budou šoupat sem tam.

    superkarma: 0 02.08.2010, 16:34:52
  20. avatar
    [71] Lukáš Čejka [*]

    CityCat — #70 A to jsem je jeste setril, napr. jsem neuved, ze se v nejblizsi dobe vydam na spanilou jizdu na ta barbarska uzemi Sml54

    1. na komentář reaguje heligona — #73
    2. na komentář reaguje Markýza — #84
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:30:36
  21. [70] CityCat [*]

    Dobrá diskuze :-))) já sledovala i jiné servery a místy je to síla. Pobavil mě pan Jákl, který sice "umění nerozumí" (cituji), ale Epopej by schoval, protože je to kýč (cituji podruhé). Nevadí mi ti, kdo umění nerozumí, zajímají se o ně okrajově nebo když jim přejde přes cestu tak nějak samo. Vadí mi, pokud se ze sporu dvou radnic vyrobí celonárodní téma a ejhle, český i moravský "patriot" sice umění nerozumí, ale v tomto případě má hned jasno a hlavně potřebu udělat z druhé strany co největšího pitomce. A tak je vlastně úplně šumafuk, kde ten olejem popaplanej kus hadru bude viset, hlavně, že to nebude u "těch druhejch".

    Nechce se mi na základě internetového vzorku hodnotit "národ", ale oceňuju zdejší debatu včetně jedovatých roztomilostí páně Čejky. Přiznat, že je mi nějaké veledílo ukradené je mnohem přijatelnější postoj, než sáhodlouhé rozbory situace z pozice čecháčkovství a moravanství. :-)

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #71
    superkarma: 0 02.08.2010, 16:18:39
  22. avatar
    [69] enka1 [*]

    Nechci vidět,až se o ni začne prát Velký Rudý  Bratr- je přeci slovanská .

    superkarma: 0 02.08.2010, 16:03:45
  23. avatar
    [68] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #67 ja ti nejak nevim, zvykani kuzi tady skutecne nepovazujem za podstatne a za cestu vedouci k vitezstvi, ale treba se pletem Sml80 Sml54

    superkarma: 0 02.08.2010, 16:00:01
  24. avatar
    [67] Altamora [*]

    Lukáš Čejka — #66 Já jsem východní barbar ráda. Oni totiž barbaři většinou vyhrají nad degenerovanou civilizací zabývající se více vzhledem, dojmem a požitkářstvím než podstatnými věcmiSml54

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #68
    superkarma: 0 02.08.2010, 15:54:34
  25. avatar
    [66] Lukáš Čejka [*]

    Altamora — #63 Jinak souhlas - nebyt te hadky pres media, tak vetsine obyvatel CR je nejaka epopej ukradena, stejne jako Maroldovo panorama. A ja se k te vetsine hrde hlasim.Sml54

    Ale kdyz je moznost si stouchnou do vychodnich barbaru, tak proc to neudelat, clovek ma hned lepsi naladu. Sml32

    1. na komentář reaguje Altamora — #67
    superkarma: 0 02.08.2010, 15:25:15
  26. avatar
    [65] Lukáš Čejka [*]

    monkee — #61 Ono nejde jen o vstupne, ale o cestovni ruch - na tom mesto vydelava

    tezko si predstavit, ze nejaky subjekt se bude financne podilet na  provoznich nakladech, kdyz zisk jde za nekym jinym, jinak receno - veskery prinost pro MK zustane tam, ale Praha to ma zaplatit Sml80

    Altamora — #63 Kolin je osklive mesto, ale na to co je na vychod od Ceske Trebove, nema.Sml8 Sml57

    superkarma: 0 02.08.2010, 15:21:47
  27. avatar
    [64] peetrax [*]

    Bylo by fajn, kdyby Praha našla pro Epopej nějaké "důstojné" prostory a pak se teprve stěhovalo. V Moravském Krumlově není ten zámek nic nóbl, ale aspoň by se s obrazy zatím nehýbalo (zbytečně).

    superkarma: 0 02.08.2010, 15:12:38
  28. avatar
    [63] Altamora [*]

    Lukáš Čejka — #60 Opravdu to je "polorozpadly zamecek"? Nebo jen na východ od Kolína je polorozpadlé vše? Sml57

    Mně je lhostejné, kde epopej bude, neviděla jsem ji ani ji neuvidím, neláká mě, nepatřím k Muchovým ctitelům, ani v osmdesátých letech, kdy všichni slintali nad jeho plakáty, jsem z něho nebyla u vytržení, ale proč se z toho zase dělá kauza Čechy proti Moravě? Už dlouho nedošlo k dělení už tak prťavého státu, tak si zase musíme najít důvod k vzájemnému napadání? Někdy mám dojem, že optimální by to bylo jako s Vatikánem - Praha a nejbližší okolí samostatný stát, aby se nemusela otravovat s těmi pitomci z venkovaSml57

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #65
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #66
    superkarma: 2 02.08.2010, 15:07:40
  29. avatar
    [62] femme [*]

    rusalka2008 — #48  to je ale argument  Sml30

    superkarma: 0 02.08.2010, 15:05:22
  30. avatar
    [61] monkee [*]

    Lukáš Čejka — #32 Hledá se solidní nadřízený, který Lukáše přes tu jeho vystrčenou  Sml64el pleskne.  

    Lukáš Čejka — #60 Měřítkem je současný "zdravotní "stav pláten. A pokud je MK může půjčovat jiným subjektům do zahraničí, které SAMOZŘEJMĚ zaručí kvalitu převozu, instalace a ovzduší, pak na tom jsou plátna momentálně asi dobře, i přes výhrady ke stavu samotného zámku. A o vydělávání na vstupném bych asi taky moc nemluvila. Při nákladech na udržení památek. Po Praze nikdo nechce aby platila, maximálně jako majitel ať se podílí na provozních nákladech.

    Míšo, nepadlo tady zatím ani slovo o tom, jak soubor přijala tehdejší pražská malířská obec - to byl asi ten pravý důvod, proč nechali plátna uklizená někde ve sklepě, ne? Jinak naprosto souhlasím, aby napřed Praha připravila odpovídající svatostánek pro obrazy, aby dílo s přestěhováním nešlo do kytek. To prodlužování zápůjčky stejně nemělo jiný důvod, než chybějící prostory. A ty Praha nemá doteď.

    Howgh.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #65
    superkarma: 0 02.08.2010, 15:02:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme