Reklama


Na českých základních školách probíhá v těchto dnech unikátní projekt. Ministerstvo školství pověřilo učitele, aby spočítali, kolik romských žáků mají ve škole, píší Lidové noviny v úterním vydání.

Ministerstvo chce zjistit, zda jsou romské děti v českém vzdělávacím systému diskriminované. „Potřebujeme vědět, zda jsou skupiny těchto dětí segregované a socio-ekonomicky znevýhodněné,“ řekla listu náměstkyně ministra školství Klára Laurenčíková.

Všeobecně platí, že bývalé zvláštní školy, které se nyní jmenují praktické, jsou plné převážně romských dětí. Žádné statistiky, kolik jich ve skutečnosti opravdu na tyto školy chodí, ale zatím neexistují. „Dlouho se všichni báli sběru etnických dat. Je ale nutné ho udělat, aby mohly následovat systémové změny,“ řekla Laurenčíková. Nemyslí si, že by šlo o dotazník s rasistickým podtextem.

Školy, potažmo učitelé, mají sami určit, kolik Romů ve třídě mají. Podle ministerského manuálu je za romské dítě považován takový jedinec, který se „za Roma považuje, aniž by se k této příslušnosti sám a za všech okolností hlásil, nebo je za Roma považován významnou částí svého okolí“.