Reklama

 

Možná se to stalo i Vám: vrhnete se na nějaký sport, makáte jak šílenec několikrát týdně, ale Vaše tukové zásoby dělají, jakoby si toho vůbec nevšimly. Kde je chyba?

Rozhodně ne v tom, že sport obecně a tudíž i spinning by neměl na redukci tuku vliv. Pohyb má samozřejmě pozitivní efekt, ale je nutné dodržet nejzákladnější podmínky:


1. Zvýšenou pohybovou aktivitu nesmíme přehnaně kompenzovat jídlem.

2. Rutinní pohyb by měl být součástí každého dne, na intenzivní pohyb bychom si měli udělat čas 3x týdně.

3. Ke spalování tuků dochází při aerobní fázi pohybu, ta však musí trvat alespoň 30 minut.

Pokud všechny tyto podmínky splníme, přinese nám trénink na spinningu odměnu v podobě kýžených výsledků.

 

Zatímco první dvě podmínky jsou vcelku jasné, třetí může být trošku oříškem. Pojďme se tedy na ni podívat více zblízka.

 

Celý problém není zas tak složitý, musíme si jen najít vhodnou intenzitu pohybu, při které budeme moci setrvat na určité tepové frekvenci.

 

Tepová frekvence (TF) udává počet tepů (stahů) srdce během jedné minuty. Tato frekvence se liší podle intenzity tělesné zátěže a trénovanosti jedince. Klidová TF se pohybuje v rozmezí 65-75 tepů za minutu, u trénovanějších jedinců klesá až k 50 tep/min. Podle klidové TF můžeme tedy i hodnotit naši trénovanost, příp. sledovat, jak se zlepšujeme během delšího období.

 

Chcete-li pomocí spinningu redukovat nadváhu, měla by se Vaše tepová frekvence pohybovat spíše v nižších hodnotách aerobní zóny (aerobní podmínky zajistí dostatek kyslíku ve svalech, který umožňuje spalování tuků).

 

Pokud jste již pokročilí a chcete na spinningu kromě hubnutí dále zvyšovat svoji kondici, měla by se Vaše tepová frekvence pohybovat v pásmu vyšších hodnot.

 

Pokud zvolíte intenzitu příliš nízkou, neovlivníte látkovou přeměnu a k úbytku váhy nedochází. Pokud však bude intenzita naopak příliš vysoká, brzy se unavíte, budete blízko infarktu a spinning Vás nejspíš nebude těšit. Takový pohyb pro Vás nebude mít smysl ani z hlediska redukce nadváhy, neboť bude probíhat za anaerobních podmínek, tj. bez přítomnosti kyslíku, kdy nedochází ke spalování tuků.

 

Ale jak zjistíme, v jaké zóně se právě pohybujeme, jakou tepovou frekvenci máme?

 

Přesně ji změříme jedině tzv. sport-testerem, ale nevlastníme-li takový přístroj, můžeme si pomoci i následujícím jednoduchým testem: zda jedeme přiměřeně, zjistíme orientačním testem: hovorem. Pokud Vám nedělá problémy při cvičení souvisle mluvit a dýcháte normálně, jste pravděpodobně pod úrovní aerobního pásma. Pokud dýcháte zhluboka a stěží mluvíte, ale nelapáte po dechu, cvičíte optimálně. Když se zalykáte, popadáte dech a nejste schopni říci více než zhruba tři slova, cvičíte moc intenzivně a jste již v pásmu anaerobním.

Reagujte na signály svého těla. Pokud je tep moc rychlý, zmírněte pohybovou aktivitu, pokud je pomalý, zintenzivněte ji. Tep by měl být v průběhu dlouhodobě se zvyšující zátěže konstantní - po čase pravidelného tréninku na spinningu určitě zjistíte, že na stejnou tepovou frekvenci zvládnete „mnohem více“ než v začátcích - podle toho pak zvyšujte intenzitu cvičení. Přidávejte si zátěž, prodlužujte časy.

Sportujte na úrovni, která vyhovuje právě Vám, a zátěž zvyšujte opravdu postupně. Nikdo po Vás nebude chtít, abyste se hned stali spinningovými mistry: stanovte si však vlastní špičkový výkon (například jak dlouho vydržíte jízdu v kopci nebo runningu) a snažte se této mety dosáhnout a pak posunovat laťku vždy o kus dál.

A hlavně: nezoufejte, pokud nepůjde vše tak kvapem, jak byste si možná představovali. Někdo zůstane na stejné úrovni několik týdnů, jiný bude zvyšovat kondici mnohem rychleji. Reakce organismu na každý trénink je velmi individuální záležitost, ale věřte, že trpělivost růže přináší!

 

Tolik prozatím obecně o tepové frekvenci a intenzitě zátěže na spinningu, příště se podíváme více na to, jak TF změřit přesněji, na čísla a tabulky. J  

Kde nás tedy najdete?

 

* Sportcentrum Ymca, Na Poříčí 12, Praha 1 (metro Náměstí republiky)

 

* Fanatic Studio, Slezská 2, Praha 2 (metro Náměstí míru)

 

* Wellness centrum Chrpa, Krejnická 2021, Praha 4 (metro Roztyly)

 

* Sportcentrum Evropská, José Martino 31, Praha 6 (budova FTVS)

 

* Relax Klub Strahov, Vaníčkova 2c, Praha 1 (Spartakiádní stadion – zastávka Koleje Strahov)

 

Kromě běžných spinningových lekcí pořádáme například pravidelné víkendy se spinningem, oblíbené maratóny s promítáním cyklistických závodů na veletrhu SportPrague a mnoho jiných zajímavých akcí.

Více o nich a mnohé další zajímavosti, také aktuální rozvrhy a kontakty na jednotlivá centra najdete na našich webových stránkách www.startspinning.cz.

 

Těšíme se na vaši návštěvu a na společné příjemně strávené chvíle na spinningu.

 


 

 SOUTĚŽ - SOUTĚŽ - SOUTĚŽ - SOUTĚŽ

 

 Výherkyně minulé soutěže o volný vstup na spinning:

7. pucky

1. apina

13. andrejka1

 

Dnešní soutěžní otázka, za jejíž správné zodpovězení můžete vyhrát volný vstup na hodinu spinningu, zní:

Po jaké době aerobního cvičení začne docházet ke spalování tuků?

Správné odpovědi vkládejte během dnešního a zítřejšího dne SEM.