Zdraví

Špeky na zadku nevadí, těch na břiše se zbavte!

I u lékaře se dá vést docela zajímavý rozhovor. Třeba o špecích. Nemyslete si, že špeky jsou jen estetickým problémem. Špeky zvláště na břiše prý můžou znamenat i problém zdravotní.

cvičení

Moje obvodní lékařka Kateřina Škodová je asi tak v mém věku a strašně upovídaná. Nic moc pro pacienty v čekárně, ale když jste v ordinaci, rádi se něco dozvíte. Zvlášť, když vás netrápí žádný závažný problém. Hovorem o „blbostech“ tak ze sebe setřepu předchozí stres.

Co nazývám těmi „blbostmi?“ Třeba špeky. Lékařka mě chválila, že si i ve svém věku udržuji váhu. Teď se nechci chlubit, ale díky tomu jsme přišly na téma, které by mohlo zajímat i vás. Kdysi jsem v nějakém módním časopise četla, že špeky na břiše jsou pro ženu mnohem rizikovější než tukové polštáře na stehnech, zadku a bocích. A tak jsem využila příležitosti a zeptala se, co je na tom pravdy.

Jak bych vám to srozumitelně vysvětlila?

Tukové polštáře nejsou jen ty, které vidíme na pohled. Tuk se ukládá i okolo vnitřních orgánů zvláště v oblasti břicha. I hubení lidé mají tzv. vnitřní tuk, který není viditelný navenek. Dá se zaznamenat třeba při magnetické rezonanci. Když už se ale dere na povrch, poukazuje to na velké množství vnitřního tuku, který lidé mnohdy podceňují. A tloustnou vesele dál... Přitom nadváha vede často k chronickým nemocem, jako je cukrovka a choroby srdce.

Hromadění tuku je velmi individuální, ale dalo by se s nadsázkou říct, že ženy s velkými zadky a macatými stehny jsou zdravotně ve výhodě. Zatímco ženy, které mají „pneumatiky“ na břiše, jsou vystaveny většímu riziku výše jmenovaných nemocí.

Ale zase na druhou stranu tuk, který se hromadí na břiše, se dá snáze shodit cvičením.

Tak to je byla pro mě novinka, myslela jsem si pravý opak.

Jaké cvičení na břišní tuky funguje?

Na to jsem se pro změnu zeptala cvičitelky fitness Jany Kovářové

Rozhodně se nenuťte do „osvědčených“ sedů-lehů. Bříško potřebuje změnu, tvrdí Jana. Rozdělte svůj trénink na zahřátí, posilování a uvolnění s protahováním. Zahřívací trénink spočívá třeba v 10minutové jízdě na rotopedu, rychlé chůzi na pásu nebo po schodech.

Potom se zaměřte na břišní svaly. Měly by být zatěžovány všechny části svalstva břicha, ale také svaly  na zádech a hýždích. Cvičení provádějte plynule, bez prudkých pohybů, při pravidelném dýchání.

1. Posilování přímých břišních svalů.

Položte se na záda, pokrčte nohy a paty přitiskněte k podložce. Prsty rukou položte na týl, palce na spánky. Zpevněte břišní svaly, lokty směrují dopředu, odlepte hlavu a ramena od podložky, jako byste obratel po obratli rolovaly páteř až do chvíle, kdy se z podložky zvednou i lopatky. Břišní svaly zůstanou stažené. Pak se pomalu vracejte zpět a opakujte 25krát.

2. Zatěžování přímých břišních svalů.

Ležte na zádech, pokrčte nohy, ruce podél těla. Stáhněte břišní svaly a pomalu posouvejte ruce  směrem dopředu. Postupně se s nimi zvedá i hlava a ramena. Břišní svaly mějte stále natažené. Jemně pérujte, opakujte 25krát.

3. Protažení břišního svalstva.

Tento cvik vypadá náročně, ale je velice účinný. Protahuje břišní svalstvo, ale zároveň posiluje zádové svaly a hýždě.

Lehněte si na břicho, uchopte nohy za kotníky a zkuste je zvednout co nejvýše. Vznikne jakási kolébka. Pokud to zvládnete, můžete se jemně houpat. Ale pozor, nepřetěžujte se a tento cvik provádějte velmi jemně a postupně. 

Ten poslední cvik mám vyzkoušený a mohu ho jen doporučit. Pochází z jógy, a když se ho naučíte zvládat, budete mít nejen ploché bříško, ale zadeček jako z betonu,

   
27.01.2012 - Hubněte - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [33] Lydia001 [*]

    Ten poslední cvik asi zkusím. Jinak bříší svaly posiluji pravidelně a jsem spokojená. Také zadeček samozřejmě posiluji.Sml16

    superkarma: 0 20.03.2012, 21:56:05
  2. [32] jithule [*]

    čte se to dobře, ale jsem líná

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:11:37
  3. [31] Blanďuleta [*]

    Rikina — #25 To máš pravdu, kolektivní rádoby sportovně založené akce mě také moc neuchvátily, radši vyrazím s pořádnýma botama do lesa běhat. U nás byť na aerobicu či v posilovně to byla hrůza. Navíc ty klasicky ženské" kolektivní aktivity dost často končily ženským kolektivním posezením u něčeho dobrého (na zub samozřejmě) - když opominu probírání cvičebního "úboru" nově příchozí cvičenky či namakané břišáky toho fešáka cvičitele. Škoda .

    superkarma: 0 04.03.2012, 21:51:09

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Danulka K. [*]

    Cím jsem starší, tím vice špeků mám - zdraví také nic moc, prostě hrůza.

    superkarma: 0 06.02.2012, 08:19:37
  2. [29] Rikina [*]

    Pimpa D — #28 Sml52 Sml57 

    superkarma: 0 29.01.2012, 21:58:46
  3. avatar
    [28] Pimpa D [*]

    Rikina — #25 Bať. Obří prdel sice (zatím) nehrozí, ovšem měchuřina už se pěkně rýsuje, špíčky na bůčkách taktéž.Sml57 I co. Jsem vdaná? Jsem!Sml52

    1. na komentář reaguje Rikina — #29
    superkarma: 0 29.01.2012, 21:51:41
  4. avatar
    [27] Pimpa D [*]

    Rikina — #25 Žíši, to nebylo myšleno konkrétně na nikoho tady, byl to pouze věcný dotaz. Pokud mám břuch jak sud, nebudu mu říkat bříško. Pokud mám prdel jak pivovarskej valach, nebudu tomu monstru říkat zadeček. Sml30 Ovšem v každém článku o módě, ať už na netu nebo v časopise, na tohle narážím.Kde je jaká soudnost, ptám se? Nebo to my ženy neunesem?Sml80

    superkarma: 0 29.01.2012, 21:47:01
  5. avatar
    [26] Suzanne [*]

    Rikina — #25 Vidíš, já dělala gymnastiku, cvičím denně a kolíbku na břiše nezvládnuSml23

    Ale chodím na "hromadné hopsandy", teď už taneční aerobic pro pokročilé. Baby vylezou z tělocvičny a už se choreografiích nikdo nebaví. To samé na zumbě. A cvičitelka nikdy nekomentuje nikoho, prostě ať si to tam každý užije za sebe. Navíc já tam chodím sama a nikdy jsem nikoho v tomhle smyslu ani nezaslechla mluvit o tom, co komu jde. U posilovacích aerobiců zase není co probíratSml80 Asi jsi měla smůlu, protože střídám tři fitcentra jedné sítě a opravdu jsem z toho nezažila ani náznakSml80

    superkarma: 0 29.01.2012, 21:16:17
  6. [25] Rikina [*]

    Mno, kolíbku na břiše ještě zvládnu. Sml57 Co nezvládám, a to hlavně psychicky, je hromadné cvičení v davu a je úplně jedno, jestli je to jóga, pilates, zumba nebo jiná hopsa-hejsa aktivita. Zejména pak to, o čem píše Klára Wimmerová - jak se srovnává s nováčky a je na sebe pyšná, že jí to jde líp... že to ty nováčky deptá a jejich sebevědomí taky klesá k minus dvaceti, to už nezajímá, že jo? Sml58 Sml24 Kdyby si to ty dámy aspoň myslely potichu a neprobíraly to nahlas v šatně... a bohužel v 90% případů vám to "dá sežrat" veřejně přede všema i cvičitelka, když vám něco nejde hned a ideálně. Sml68 To mě definitivně odradilo po roce od břišních tanců, z jógy jsem zdrhla hned na první hodině, neb tam ponížení dosáhlo nejhoršího stupně, jaký jsem kdy musela zažít, a na zumbu jsem se jenom koukla otevřenýma dveřma a udělala čelem vzad raději okamžitě. Sml57 Takže špeky setrvávají, a mají slušnou perspektivu dopracovati se v diksuzi jmenovaného - tedy měchuřiny a obří prdele. Sml54

    1. na komentář reaguje Suzanne — #26
    2. na komentář reaguje Pimpa D — #27
    3. na komentář reaguje Pimpa D — #28
    4. na komentář reaguje Blanďuleta — #31
    superkarma: 0 29.01.2012, 20:08:27
  7. avatar
    [24] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #20 Pimpa D — #21 Sml30Sml30Sml30Sml67

    superkarma: 0 29.01.2012, 13:32:03
  8. avatar
    [23] Eva_CZ [*]

    Pimpa D — #21 Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 29.01.2012, 00:44:49
  9. avatar
    [22] Dudlajlama [*]

    Udelat kolibku na brise, tak se mi zlomi zadaSml57

    superkarma: 0 29.01.2012, 00:12:39
  10. avatar
    [21] Pimpa D [*]

    Eva_Fl — #20 Beru to jako poklonu!Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #23
    2. na komentář reaguje Suzanne — #24
    superkarma: 0 28.01.2012, 22:46:55
  11. avatar
    [20] Eva_CZ [*]

    Pimpa D — #17 Sml67 Koukam, ze mam zdatnou nastupkyni! Sml52

    1. na komentář reaguje Pimpa D — #21
    2. na komentář reaguje Suzanne — #24
    superkarma: 0 28.01.2012, 19:24:19
  12. avatar
    [19] vlaďuš [*]

    Bohužel jsme byt opustlil,tak nevím,jak to budu dělat v budoucnuSml15

    superkarma: 0 28.01.2012, 18:05:52
  13. avatar
    [18] vlaďuš [*]

    Já měla kráásnej cvik na pupek. 2x do roka jsem musela doma vydrbat podlahu-150 metrů parket. Pěkně zakleknout a drbat. Břicho mi slezlo o dobrých 10 cm,ale ty kolena...Sml52

    superkarma: 0 28.01.2012, 18:05:19
  14. avatar
    [17] Pimpa D [*]

    Proč se měchuřině říká bříško a obří prdeli zadeček?Sml28

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #20
    superkarma: 0 27.01.2012, 20:37:44
  15. avatar
    [16] Suzanne [*]

    kareta — #8 ano, tutéž vzpomínku ze školních let chovám i já. S oblibou nás to nechávali dělat na prknech školní tělocvičny.Sml31

    superkarma: 0 27.01.2012, 16:31:33
  16. [15] Anai [*]

    Dana Svobodová — #10 No, měla jsem před 5 lety o 10 cm méně v pase a o dobrých 8 kg méně (v 52 letech). Rozjelo se to před 4 lety, kdy jsem nastoupila do práce, kde jsem sice vydržela pouze 4 měsíce, ale dnes a denně nás autem vyváželi do pizzérie na velmi kcal obědy (nedalo se odolat a navíc to bylo příjemné společenské zpestření nepříliš zábavné pracovní doby) a od té doby mám problémy - zřejmě jsem si vytvořila tukové buňky.

    superkarma: 0 27.01.2012, 16:28:46
  17. [14] Anai [*]

    kobližka — #11 Děkuju moc! Sml79

    superkarma: 0 27.01.2012, 16:22:15
  18. avatar
    [13] Klára Wimmerová [*]

    A zapomněla jsem připsat: Velké díky mojí skvělé cvičitelce, Jadrance Kek! Sml67

    superkarma: 0 27.01.2012, 14:26:40
  19. avatar
    [12] Klára Wimmerová [*]

    macamala — #3 Já se díky tomu, že už rok pilates cvičím, cítím o sto procent líp. Nezhubla jsem - to bych se musela omezit v jídle, na to mě neužije Sml15 - ale naučila jsem se hlavně dýchat, což mi pomáhá denně, už jen když jdu do schodů, skoro mě nebolí záda (dřív pořád!) a perfektně protáhnu všechno, co je z celodenního sezení u počítače ztuhlé. Vím o svalech, o kterých jsem předtím neměla ponětí, docenila jsem to třeba i teď na horách při lyžování, šlo mi podstatně líp, protože se umím "zpevnit".

    Taky mě těší, že k nám na hodiny stále přicházejí nováčci, takže člověk vidí, jak se zlepšil... (I když přijdou hubeňoury, nepřipadám si hloupě, protože cvik udělám daleko líp. Na aerobicu by moje sebevědomí kleslo k minus dvaceti :)) Zkrátka já na pilates nedám dopustit. Myslím, že moji chátrající tělesnou schránku tohle cvičení zachránilo doslova na poslední chvíli. Sml30

    superkarma: 0 27.01.2012, 14:20:33
  20. avatar
    [11] kobližka [*]

    Anai — #7 Jojo,úbytek hormonů dělá své....dovču vám ze srdce přeju a moc si jí užijte.

    1. na komentář reaguje Anai — #14
    superkarma: 0 27.01.2012, 14:09:48
  21. [10] Dana Haklová [*]

    Anai — #7 NestrašteSml24

    1. na komentář reaguje Anai — #15
    superkarma: 0 27.01.2012, 12:33:25
  22. [9] Dana Haklová [*]

    kareta — #8 Musíte mít nějakou podložku, třeba měkký kobereček Sml16

    superkarma: 0 27.01.2012, 12:32:51
  23. avatar
    [8] kareta [*]

    Kolíbku jsem dělali už na ZŠ...nesnášela jsem ho, protože jsem si vždy narazila stydkou kostSml31

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #9
    2. na komentář reaguje Suzanne — #16
    superkarma: 1 27.01.2012, 12:24:17
  24. [7] Anai [*]

    Jo, jo, tuk tam dole mi nevadí, nevadí mi ani nadváha, vadí mi přesně tohle: tuk na břiše (a ještě na stejném místě na zádech) - jenže víc, než hodinu týdně cvičení nestíhám... večer klesám v osm únavou, když skončím s veškerými pracovními aktivitami a o víkenu kmitám jak motorová myš... teď jedu na dovču, tak se těším, jak tři týdny budu pilně cvičit v bazénu, u bazénu, v moři, u moře.. všude. K tomu superzdravé jídlo, třeba se mi ty špeky podaří trošku zmírnit - v mém věku je to dřina. Do cca 53 let, pohoda, pak se to rozjelo...

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #10
    2. na komentář reaguje kobližka — #11
    superkarma: 0 27.01.2012, 12:15:42
  25. avatar
    [6] Dante Alighieri [*]

    Ten cvik teda plánuju praktikovat. Sml54

    superkarma: 0 27.01.2012, 10:58:51
  26. [5] Dana Haklová [*]

    Klára Wimmerová — #4 Jasně, že ti to ukážu, bude legraceSml30Sml30Sml30

    Ale až rozmrznu superkarma: 0 27.01.2012, 09:24:02
  27. avatar
    [4] Klára Wimmerová [*]

    Tomíška — #1„Kolébku“ děláme na pilates - nemusíte se houpat, stačí opravdu to protahování.

    Dana Svobodová — #2 Dano, to mi musíš ukázat - já bych se zhoupnout nedokázala. :) (A to prsa nemám! Ale zato mi asi vadí to břichoSml30)

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #5
    superkarma: 0 27.01.2012, 09:20:27
  28. [3] macamala [*]

    Pilates je dobrá věc na tyhle partie. Ale každý má svůj "recept".

    1. na komentář reaguje Klára Wimmerová — #12
    superkarma: 0 27.01.2012, 09:20:12
  29. [2] Dana Haklová [*]

    Tomíška — #1 Hm, tak to mě nenapadlo. Ale možná bude stačit i to protahování. Podle mě je to nejlepší cvik na štíhlé břicho. Mám ho vyzkoušený Sml16

    1. na komentář reaguje Klára Wimmerová — #4
    superkarma: 0 27.01.2012, 09:14:24
  30. avatar
    [1] Tomíška [*]

    jemně houpat se nemůžu,protože bych si omlátila prsaSml30

    1. na komentář reaguje Dana Svobodová — #2
    2. na komentář reaguje Klára Wimmerová — #4
    superkarma: 0 27.01.2012, 08:59:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme