Nedostatek hořčíku v těle na sebe mnohdy upozorňuje příznaky, které můžeme chybně vyhodnotit jako záležitost stresu či pracovního vytížení. A přitom jde někdy o sice závažný, ale snadno odstranitelný problém.

Jak se projevuje?

Podrážděností, napětím, citlivostí vůči hluku, vznětlivostí, hádavostí, úzkostlivostí. Při větším nedostatku se mohou dostavovat záškuby, chvění, nepravidelný tep, nespavost, tělesná slabost, křeče v lýtkách a chodidlech a mohou se třást i ruce.

Málo hořčíku (magnézia) má při tom dnes mnohem víc lidí než dříve. Je to způsobeno hlavně umělými hnojivy, která se používají na rostliny, které potom nemohou vstřebávat hořčík z půdy. Abychom ze zeleniny získali alespoň tu trošku hořčíku, kterou má, museli bychom například vypít vodu, v níž se máčela.

U některých nemocí, například ledvinových, cukrovce či průjmu, je potřeba hořčíku mnohem větší. Rovněž v období mejdánků. Alkohol totiž stahuje z těla právě hořčík a vitamin C.
Už v
ypití 4 polévkových lžic silného alkoholu zvýší spotřebu hořčíku 5x.

Mnohem více hořčíku potřebují také ženy, které užívají hormonální antikoncepci.

Pokud chcete užívat magnézium ve formě tabletek, je potřeba pro trvalý výsledek současně užívat vitamin B6 – pyridoxin.

Přírodními zdroji hořčíku jsou především fíky, citron, grapefruit, kukuřice, mandle, ořechy, semena, tmavá zelenina a jablka.

Reklama