Bulvár

Spánembohem, Jeníčku


16. ledna 1969, čtvrtek odpoledne, Václavské náměstí. Obyčejný den. Od budovy muzea se rozbíhá postava mladého muže. Hořící postava. Běží k soše sv. Václava, změní směr k Hlavnímu nádraží. Zakopne a před Domem potravin klesne k zemi. Muž, který mladíka spatřil jako první, k němu doběhne a hází na něj kožich. Jaroslav Špírek, dispečer Dopravního podniku. Manželé Indrovi z Hradce Králové přidávají svrchník, aby uhasili oranžové plameny šlehající z těla. Připojí se i další žena, vínový kabát zakryje mladíkovy nohy. Podaří se jej uhasit. Kožich se speče se zbytky oděvu a nelze sundat. První slova, která přítomní uslyší, jsou: „Přečtěte si dopis“. Paní Indrová se ptá, kde je. „V tašce.“ „Kde je taška?“ „U muzea,“ vydechne mladík. Žena jde k muzeu, manžel zůstává, dokud nepřijede sanitka. Taška leží na zemi u zábradlí kašny, přes něj je přehozen modrý kabát. Uvnitř leží na hromadě sešitů bílá obálka bez adresy. Paní Indrová ji rozlepí, rozrušením nemůže rozluštit písmo, ale přesto se jí za pomoci neznámého mladíka podaří něco přečíst. Přijíždí sanitka, skládá dopis a obálku vrací do tašky. Tu si však berou až příslušníci Veřejné bezpečnosti. Žena je požádá, aby ji opět otevřeli a zjistili, kdo byl ten hořící muž. Student Jan Palach. Paní Indrová příslušníka VB č. 0151 požádá, ať dá dopis k zveřejnění, protože to je Palachovo přání.

Dopis je zveřejněn. Praha a s ní celá země je zděšena a ptá se. Splní vláda požadavky z Palachova dopisu? Budou další živé zápalné oběti? Jan Palach leží v nemocnici v Legerově ulici na oddělení popálenin, 85 procent těla je zasaženo popáleninami, většinou 3. stupně. Žije a bojuje o svůj život. V pátek se probírá z komatu. Prosí lékaře, aby udělali vše, co je možné, pro jeho záchranu. Především se ale zajímá o ohlasy, které jeho čin vyvolal, jsou mu čteny všechny zprávy z tisku. Dotýká se ho, že někdo jeho čin posuzuje jako výraz beznaděje nebo bezvýchodnosti. V sobotu večer upadá do agónie. V neděli se na chvíli probere, ale jasných chvil má už mnohem méně. Mluví se studentským aktivistou Lubošem Holečkem. Ten tlumočí jeho vzkaz a přání všem studentům – už žádné další oběti na životech.

19. ledna 1969 Jan umírá. Jeho tělo je převezeno do Ústavu soudního lékařství na Albertově. Před třiceti lety tam leželo jiné – Jana Opletala. Sochař Olbram Zoubek tajně snímá posmrtnou masku.

Desetitisíce lidí se přijdou rozloučit se studentem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy na nádvoří Karolina. Lidé čekají i šest hodin, aby se mohli poklonit jeho památce. Všude je záplava věnců, květin. Na červenomodrobílých stuhách jsou nápisy „Tvůj boj nezradíme", „Hrdinovi Janu Palachovi“, „Ať mír dál zůstává s touto krajinou“ a další. Zní varhany. U rakve se po deseti minutách střídá čestná stráž – studenti, akademičtí hodnostáři, skauti, horníci, více než 800 lidí. Během pátku 24. 1. a dopoledne 25. 1. prošlo kolem katafalku asi 50 000 lidí. Janova rakev je prostá, hnědá. Vepředu visí věnec se stuhou – „Jeníčkovi“ – „maminka“.

V sobotu po poledni se nádvoří zaplní nejbližšími příbuznými, představiteli akademické obce, některými veřejnými činiteli. Řečníci se s Janem loučí za celý národ. Po skončení obřadu přistoupí k mamince Jana Palacha jeho kolegové z fakulty s kyticí žlutých narcisů. “Matko, děkujeme vám za vašeho syna, a věřte, kdybychom vám ho mohli jen trochu nahradit, že bychom to udělali.“ Jeden z nich jí políbí ruce. Matka naposled pohladí rakev.

Mrholí. Lidé stojí bez deštníků, hrobové ticho. Sledují černý pohřební mercedes. Pomalu vjíždí mezi špalíry lidí, zahýbá do Celetné. Za ním jde maminka, mezi starším synem a jeho chotí. V ruce žluté narcisy. Odmítla jízdu autem: „Půjdu za svým hochem sama.“ Za ní obrovský smuteční průvod s československými a černými vlajkami. Mezi mnohými biskup Tomášek nebo poslední ministři školství profesor Hájek a profesor Kadlec. Staroměstské náměstí je naprosto zaplněno. Průvod zamíří do Pařížské třídy, kde v otevřených oknech domů hoří stovky svíček a visí z nich černé prapory.

Auto zastaví na náměstí před budovou fakulty. Na nárožních budovách jsou nové tabule. Lidé ho přejmenovali. Po Janu Palachovi. U vchodu je velký Janův portrét, obklopený květinami a věnci. I zde hoří mnoho svíček. Maminka se rozpláče, je zlomená. Zazní hymna. Po ní nastane opět to strašné ticho. Paní Libuše se rozloučí se svým synem: „Spánembohem, Jeníčku.“

Životopis Jana Palacha

Zdroje: dobové tiskové materiály
           PaeDr. Milena Sedlmayerová - Dějepis pro nižší třídy gymnázií
          

   
19.01.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [64] Lilinka [*]

    Eva_Fl: no...mě to zase až tak nepohoršuje...spíš je směšný,jak spousta lidí, když dojdou argumenty, začne být sprostá

    superkarma: 0 21.01.2006, 16:08:22
  2. avatar
    [63] Eva_CZ [*]

    Lilinka: co je na hovnu tak pohorsujici?
    Nebo na jalovy krave?

    superkarma: 0 21.01.2006, 16:05:37
  3. avatar
    [62] Beruška1 [*]

    Já jeho čin neuznávám a jako matka odsuzuji. Nikomu a ničemu tím nepomohl, jenom hrozně moc, jak nejvíc to asi jde, ublížil člověku, který mu dal život - své mamince. Jenom slaboch si myslí, že sebeupálením něco změní. Nic tím nevyřešil. Jo a navíc, když už chci dělat gesto, tak si ho musím hodně rozmyslet, protože jsem slyšela, že jakmile s zapálil, tak doslova řval bolestí a prosil všechny, aby mu pomohli. To nebyl čin bojovníka, ale člověka, který nebyl při smyslech.

    superkarma: 0 21.01.2006, 15:41:19
  4. avatar
    [61] Lilinka [*]

    Eva_Fl: protože jsme slušní lidé

    superkarma: 0 21.01.2006, 15:04:01
  5. avatar
    [60] Eva_CZ [*]

    Lilinka: duvod?

    superkarma: 0 21.01.2006, 14:50:35
  6. avatar
    [59] Lilinka [*]

    Eva_Fl: myslím, že by se to obešlo i bez urážek a vulgarismů

    superkarma: 0 21.01.2006, 14:25:49
  7. avatar
    [58] Eva_CZ [*]

    Jupíí:

    Tanzánie: vi hovno. Vi hovno, jak jsme se tenkrat citili, jaka to byla doba. Budou tady omilat ty svy kdaky donekonecna. Ano, Jenicek by byl prospesnejsi - napr. kdyby byl byval aktivnim komousem, jako jejich fotri, ze?

    Kravy jalovy.

    superkarma: 0 21.01.2006, 13:25:58
  8. [57] Tobbi [*]

    Ani já v něm nevidím hrdinu... I když vím, že to není populární názor.
    Jako první mne těž napadne:a co jeho máma, rodina...

    superkarma: 0 20.01.2006, 16:19:02
  9. [56] r1911 [*]

    Tanzánie: Já vím - co člověk, to názor.

    superkarma: 0 20.01.2006, 12:10:37
  10. avatar
    [55] átéčko [*]

    Sorry, spletla jsem si její názor s jiným. Omlouvám se Meander.A lidem, kteří v té době nežili a neví o čem to bylo.

    superkarma: 0 19.01.2006, 22:09:52
  11. avatar
    [54] Lilinka [*]

    Už se perou, už se perou?

    superkarma: 0 19.01.2006, 21:20:43
  12. avatar
    [53] Kadla [*]

    átéčko: Nechápu co je blbého na naprosto jasně vyjádřeném názoru Meander. Já s ní naprosto souhlasím. Blbá je pouze úroveň tvojí reakce na její příspěvek.

    superkarma: 0 19.01.2006, 20:37:47
  13. avatar
    [52] Tanzi [*]

    r1911: musela bych se opakovat ...jen jsem napsala svůj názor..zrovna jako ostatní.

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:56:42
  14. [51] r1911 [*]

    Tanzánie: č. 46: Já jsem v té době sice nežila, ale rodiče a prarodiče ano a ani oni takovéto činy nechápou. Vyřešil si tím svůj vlastní problém, ne problémy jiných. Aspoň já si to myslím.

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:38:08
  15. avatar
    [50] Tanzi [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:21:15
  16. avatar
    [49] Tanzi [*]

    átéčko: já se tedy ale moudrá necítím a jen jsem napsala svůj názor..zrovna jako ostatní.
    Např názor Meander, tak jak ho napsala, mě nevadil.
    Mě vadily pozn. typu: pro normální život byl nepoužitelnej a podobné
    Co je opravňuje k těmto závěrům..

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:20:44

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] Vivian [*]

    átéčko: tobě Menader nějak leží v žaludku? Řekla 2 slova, svůj názor, žádné urážky, nic emotivního... Kdo jsi, že soudíš, kdo má pravdu a kdo je blb?

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:20:23
  2. avatar
    [47] átéčko [*]

    Tanzi má naprostou pravdu! Dívá se na to s moudrostí a nadhledem ženy a matky. Ostatní mě také nezklamali. Zvláště donebevolající blbost Meander. Jako ostatně vždy.

    superkarma: 0 19.01.2006, 18:08:04
  3. avatar
    [46] Tanzi [*]

    Neříkám, že jeho čin schvaluju..nebo nedej bože doporučuju k následování.
    Ale vy jste v té době zřejmě nežily a tak těžko posoudíte, co to tehdy s lidma udělalo.
    Neodsuzujte ho..tím co udělal, tehdy lidi vyburcoval z nastávající letargie..pravda ta potom opět nastala a na moc dlouhých let.
    Ale jeho jméno jsme nikdy nezapomněli..a tak jak si dnes už pomalu nikdo nevzpomene..tehdy věděl každý..i malé děti.
    Když vám to nejde pochopit nenutím vás, ale nechte ho alespon v klidu spát.

    superkarma: 0 19.01.2006, 17:18:18
  4. [45] Nargiz [*]

    Absolutně se mě to nedotýká.Byl to asi pro normální život nepoužitelnej člověk.Je to jeho problém a jeho rozhodnutí.

    superkarma: 0 19.01.2006, 16:59:12
  5. avatar
    [44] Pentlička [*]

    Můj názor je taky ten, že zo byla naprosto zbytečná smrt. Nevidím na tom nic hrdinského, vzít si život kvůli politice. A jdou mi na nervy lidi, kteří Palacha dávají za příklad mladým lidem. To mám chuť ječet. Copak sebevražda je hrdinství?

    superkarma: 0 19.01.2006, 15:40:57
  6. avatar
    [40] Clerenc [*]

    Jaksi nedokazu oslavovat cloveka ktery si vezme zivot Omlouvam se, ale nic hrdinskeho v tom nevidim

    superkarma: 0 19.01.2006, 14:17:19
  7. avatar
    [39] Májík [*]

    Jupíí: mě je zase na z tvych nazoru,takže jsme si kvit

    superkarma: 0 19.01.2006, 12:57:16
  8. avatar
    [36] Kelly [*]

    a....: ... někdo protestuje upálením, někdo hladovkou ... a někdo jedlovkou

    superkarma: 0 19.01.2006, 12:34:10
  9. avatar
    [35] Kekka [*]

    Jupíí:

    superkarma: 0 19.01.2006, 12:31:25
  10. [34] a.... [*]

    Veine: 28, no zas na druhou stranu, kdyby to takhle řešili všichni nespokojení s režimem, žádnej převrat nebyl potřeba
    no já jsem teda zastáncem trochu jiných forem protestu..

    superkarma: 0 19.01.2006, 12:23:39
  11. avatar
    [33] Meander [*]

    Zbytečná smrt.

    superkarma: 0 19.01.2006, 11:50:35
  12. avatar
    [31] gerda [*]

    mně v 89. bylo především divné to, že nastane úplně jiná doba, úplně jiné vztahy a myšlení... to všecko s úplně stejnými lidmi.

    superkarma: 0 19.01.2006, 11:39:32
  13. avatar
    [25] Šupitopresto [*]

    Jupíí: promiň, ale vždycky mě vytočí, když se při rozdílných názorech někdo sníží k nadávkám a urážkám...
    gerda: to si myslím taky, velké hrdinské činy stejně tehdy byly prd platné...

    superkarma: 0 19.01.2006, 11:12:45
  14. avatar
    [24] Jupíí [*]

    gerda: myslím, že dokázal svou smrtí hodně, asi víc než jste schopné pochopit.

    superkarma: 0 19.01.2006, 10:53:45
  15. avatar
    [23] gerda [*]

    Jupíí: jo, asi jsme tady všechny natvrdlé když tvrdíme, že člověk má být prospěšný svým životem, během kterého může dokázat daleko víc, než nerozumným činem, ze kterého už nemůže couvnout.

    superkarma: 0 19.01.2006, 10:50:55
  16. avatar
    [21] Jupíí [*]

    No zase se tu sešlo hejno natvrdlých slepic . Nesnáším tyhle vaše kydy .
    Lepší by bylo , kdybyse přihlásil do KSČ platil příspěvky a po revoluci vykládal, že se bál něco děla ne kvůli sobě , ale kvůlu svojí rodině.
    Je mi z vás na

    superkarma: 0 19.01.2006, 10:31:40
  17. avatar
    [18] Enya [*]

    Otec mého spolužáka chodil s Palachem na VŠ a prý se upálil hlavně kvůli dívce, ta politika tam nehrála nijak zvlášť významnou roli

    superkarma: 0 19.01.2006, 09:01:25
  18. [17] r1911 [*]

    Palacha ani jemu podobné neobdivuji. Proč? Že se nedokázali vyrovnat se životem a že snažili tímhle způsobem ze života utéct? Na okolí a rodinu nepomýšleli. Vždyť tím, že se někdo pokusí upálit, nic nezmění (aspoň si to myslím, bylo by to něco jako vydírání), způsobí bolest sobě i všem pozůstalím, doktoři budou mít zbytečně ruce plné práce a lidi, kteří ho tenkrát na té ulici našli, to už z mysli asi nikdy nevypustí, pořád uvidí jeho hořící tělo a ty popáleniny. Nechápu to... Bojovat se dá i jinak, ale asi to pak není už tak působivé. Co čekal, že sebezapálení změní???

    superkarma: 0 19.01.2006, 09:00:30
  19. avatar
    [16] gerda [*]

    když to vezmu objektivně a oprostím se ode všech citů - přečetla jsem si jeho životopis. Není tam ani zmínka o nějaké jeho aktivitě v politice, protesty, akce, vydávání novin ... nic, je tam o studiu, rodinném životě. Jestli bych měla oslavovat to, co udělal, tak je to proti mému přesvědčení. Ublížil své rodině a neprosadil to, co chtěl. Posloužil pouze k tomu, aby se stal symbolem a mučedníkem. Bohužel, měl i následovníky - Zajíce. Myslím, že kdyby 10 let počkal, tak by našel jiný způsob, jak převracet dějiny. Sebevraždu pokládám za zoufalý způsob, jak na sebe upozornit bez možnosti nápravy (výjimky chápu - zničující nevyléčitelná choroba).

    superkarma: 0 19.01.2006, 08:29:49
  20. avatar
    [14] Májík [*]

    gerda: LenkaT.: naprosto s vámi souhlasím,nepřijde mi to jako nešťastnější způsob protestu

    superkarma: 0 19.01.2006, 08:09:54
  21. avatar
    [13] Kekka [*]

    Upřímně řečeno, jeho pohnutky chápu, doba byla šílená, ale způsob, jak "otevřít lidem oči" nezvolil nejšťastnější. Sice se o něm dodnes mluví jako o hrdinovi, ale normalizaci nezabránil a své rodině hodně ublížil. Tady musím souhlasit s Gerdou a LenkouT.

    superkarma: 0 19.01.2006, 08:07:43
  22. [11] tanecnice [*]

    Take jsem moc rada,ze se o tom pise,a psat bude doufam.Takovy cin nam dava povinnost,nenechat tento stat,nasi zemi,pouze v necistych rukach politiku,a snazit se mit kontrolu,prehled nad situaci, aby nikdy uz lidsky zivot nebyl polozen bezduvodne.

    superkarma: 0 19.01.2006, 08:02:59
  23. avatar
    [10] Tanzi [*]

    Mili: s těma papalášema je to sice smutný, ale věřím, že jeho by více těšilo, že LIDI nezapomínají.
    JInak souhlas s váma všema, že to pro rodinu..pro tu maminku..muselo být hrozné.

    superkarma: 0 19.01.2006, 07:25:26
  24. avatar
    [8] Tanzi [*]

    Když se to stalo bylo mě 13 a jeden měsíc..byla jsem mladá holka, ale holka co už si pamatuje.
    V den pohřbu i u nás (a věřím, že v mnoha městech) šel smuteční průvod..ten den vyšel časopis Mladý svět na titulní straně s jeho fotografií - černě orámovanou.
    Tu fotografii si studenti vystřihli a nalepili na provizorní transparenty a s němi v rukách ten průvod šel.
    Cestou se k nim přidávali i lidi co šli ze zaměstnání..děti co šly ze školy..maminky s kočárkama.
    Nikdo nic nevyvolával..nikdo neřečnil..ten průvod byl tichý..smutný..plačtivý..nikdy na to nezapomenu.

    superkarma: 0 19.01.2006, 07:17:21
  25. avatar
    [7] Kačena1 [*]

    Svojí demonstrativní sebevraždou určitě dokázal mnoho - vzbouřil hromadu lidí, nejenom v 69. roce, ale každoročně, při výročí svého úmrtí . Ale...do háje zelenýho, chudák máma .

    superkarma: 0 19.01.2006, 07:07:10
  26. avatar
    [6] LenkaT. [*]

    Já jsem to nechápala a nechápu dodnes, ten jeho způsob protestu. Co mu udělala jeho matka a jeho rodina, že jí tohleto udělal? Mě něco takovýho udělat moje dítě, tak jsem na práškách do konce života, pokud bych to vůbec rozdýchala.

    superkarma: 0 19.01.2006, 06:55:55
  27. avatar
    [5] gerda [*]

    při vší úctě se domnívám, že kdyby zůstal naživu, měl by šanci dokázat víc.

    superkarma: 0 19.01.2006, 06:42:34
  28. avatar
    [3] voldriska [*]

    Eva_Fl: Ale to já jsem taky ráda, že se to připomíná. Já nemám co dodat k tý šílený situaci co tu tenkrát byla a proč to JP udělal. Tenkrát jsem zdaleka ještě nebyla na světě, takže nevím, co lidi cítili a hlavně, co musel cítit JP. Prostě pro mě to je to člověk, co kvůli politický situaci položil život. Obdivuju ho a taky ho nedokážu pochopit. Protože já vím, že bych tohle nedokázala

    superkarma: 0 19.01.2006, 00:56:33
  29. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    voldriska: je. A jsem rada, ze se o tom pise. A jsem moc rada, ze se o tom pise tady.

    superkarma: 0 19.01.2006, 00:46:37
  30. avatar
    [1] voldriska [*]

    Je to i po tolika letech tak strašný!!!! Já nevím, co dodat.

    superkarma: 0 19.01.2006, 00:34:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme