Co je to BMI index asi všechny víte. A pravděpodobně jste také už mnohokráte slyšely, že by měl být používán pouze orientačně. Přesto zdaleka nejde o zastaralou metodu, pokud se ovšem zohlední věk a pohlaví a často také mohutnost kostry jedince.

Nebezpečný vnitřní tuk
Skutečně důležitým faktorem ale je, kolik máte procent tělesného tuku. Nějaký ten tuk samozřejmě mít musíme – je nejen zásobárnou energie, ale u žen je zároveň z části zodpovědný za obliny na patřičných místech. Normální zdravý člověk by měl mít kolem 25 % tuku v těle, aktivní sportovci mívají kolem 12 %. Ohrožující přitom není ani tak tuk podkožní, jako tuk, který obaluje vnitřní orgány. Může se stát, že i lidé na první pohled relativně štíhlí mají velké množství podkožního tuku, a jsou proto ohroženi všemi riziky, které tuk našemu organismu přináší.

Úsporný organismus
Nejvíce tímto problémem trpí lidé, kteří drželi drastické diety – při těch totiž ubývá nejen tuk, ale také aktivní tělesná hmotnost – tedy svaly. Při jo-jo efektu pak přibývá pouze tuk – a to rychleji, než přibýval dříve, protože méně svalů spotřebuje méně energie. Kolečkem drastických diet a postupného znovunabírání hmotnosti tak můžeme dosáhnout stavu, kdy náš organismus vystačí s minimálním množstvím energie, diety nezabírají, a i když prakticky nic nejíme, stejně tloustneme. Jediným řešením je v takové situaci znovuvybudování svalové hmoty – k čemuž nám dopomůže jak cvičení, tak vyvážená strava s dostatkem proteinů.

Tajemství proteinů
Pokud známe náš BMI index a procento tělesného tuku, můžeme určit, kolik proteinů a energie naše tělo potřebuje na takzvaný bazální metabolismus – tedy aby se udrželo při životě, kolik v klidovém stavu nebo při zátěži. Především při hubnutí je správný poměr proteinů zodpovědný za to, že neztrácíme svalovou hmotu, ale hubneme skutečně přebytečný tuk. Za optimální rychlost hubnutí je považováno půl kilogramu za týden – při správné dietě tak ztrácíme pouze tuk. Lidé s nízkou svalovou hmotou však mohou paradoxně na začátku diety přibírat – zatímco hubnou tuk, tvoří se jim svalová hmota – proto je dobré sledovat i míry v centimetrech a především procento tuku v těle.

Jezte barevně!
Jedním z trendů moderní doby je takzvaná barevná strava – obecně platí, že bychom měli jíst stravu barevně co nejpestřejší. Potraviny zelené můžeme jíst prakticky v libovolném množství – samozřejmě nejde-li o zelený marcipán – potraviny žluté a červené poněkud omezeněji a potravinami v odstínech hnědi bychom měli šetřit. Dodržet správné hodnoty jednotlivých složek stravy je však bez odborné pomoci někdy obtížné – především patříme-li k těm, jejichž tělo už nějakou tu dietu absolvovalo a na pouhé snižování kalorií prakticky nereaguje. Právě v takové situaci nám mohou poradit odborníci z Centra Regenerace v Praze 5.

A teď konečně soutěž!
Tentokrát jsem pro Vás připravila výhry hned čtyři! Tři z Vás získají vyšetření v Centru regenerace (Praha 5, U Trojice 2) zdarma a jedna z Vás vyhraje peelingový gel L'Oréal Pure Zone! Takže k odpovědi prosím napište, jestli máte zájem o vyšetření nebo o gel! Termín vyšetření v Centru si můžete libovolně dohodnout - dozvíte se, kolik tuku obsahuje vaše tělo, kolik by ho mělo obsahovat a jak toho můžete dosáhnout.

A jak můžete vyšetření nebo gel vyhrát? Ve článcích (nikoliv v novinkách) tohoto týdne pro Vás pod označením „soutěž - vyšetření“ schovám deset pojmů, týkajících se jídla a vaření. Vaším úkolem bude je najít a do tohoto odkazu (klikni) - tedy ne pod články a ne pod tento článek - napsat, jaká slova jste našla (nemusíte psát v jakém článku) a co znamenají. Nemusíte se široce rozepisovat, na přesnosti definic trvat nebudu :). Odpovědi pište všechny najednou, soutěžní okénko se Vám otevře jen jednou! A nezapomeňte připsat, jakou cenu chcete!

Soutěžit můžete od pátku od 10:00 do pondělka do 8:00. V pondělí uveřejním jména vítězek!

Slova se budou ve článcích objevovat od pátku od 10:00 a vydrží vždy nejméně deset hodin (většinou více), potom ovšem můžou zmizet, takže je musíte hledat průběžně!

Hodně úspěchů v hledání a hádání! :)

 

 

Reklama