Bulvár

Sousede, nečum, nebo ti zastíním okno!

Sousedy si (většinou) nevybíráme. Ne každý má to štěstí, že si se svým sousedem sedne.  A když vám takový soused, se kterým nemáte zrovna přátelské vztahy, kouká do soukromí, je to k vzteku. Ale co s tím? Můžeme tomu nějak zabránit?

Jak pozoruji na svých sousedech odnaproti, možnosti jsou různé. V malém rohovém domku se celá léta nic nedělo. Skoro jsem měla pocit, že tam nikdo nebydlí. Až poslední dobou se rozběhly stavební práce. Obyvatelé domu opravili střechu, zeď okolo domu a zkultivovali zahradu. Domek má uzavřený dvorek a naprosté soukromí… Až na jedno okno, kterým další soused sleduje veškeré dění ve dvoře. A nejen sleduje, ale i aktivně hlásí příslušným úřadům, co se na stavbě děje.  

To se samozřejmě nelíbilo obyvatelům domku a rozhodli se pro radikální řešení. Do výše sousedova okna postavili lešení a na ně připevnili velkou plechovou desku, která mu brání výhledu do dvora.

plech

Soused na to šel mazaně. Lešení není pevnou stavbou a je na jeho pozemku, takže nikdo nemůže nic namítat

plech

Jak by se vám líbilo, kdyby před vaším oknem vyrostla taková „opičárna“?

Deska je natolik daleko, aby mu nestínila, ale zase dost blízko, aby znemožnila „šmírování“.

Na jednu stranu mi to přišlo komické, na druhou smutné, že si musí chránit soukromí tímto způsobem. Ale je to vůbec zákonné? Můžu zamezit sousedovi ve výhledu?

To by mě moc zajímalo a možná i vy hledáte odpověď na tuto otázku. Třeba jste vy na straně „poškozeného“ a někdo vám brání ve výhledu. Jakou máte šanci se bránit? Na to jsem hledala odpověď u stavebního odboru.

Stavební odbor

...by to řešil v případě, že by se jednalo o stavbu - stavbou se rozumí dům, zeď, komín, ale i billboard. Pokud nejde o stavbu, ale odstranitelnou překážku, což je i v tomto případě, není to v jeho pravomocech.

Co na to policie?

Policie by se tímto případem zabývala, pokud by se soused cítil ohrožen a bál by se o svůj majetek. Po lešení by se mohl vyšplhat zloděj, rozbít okno a přelézt do něj. Ale lešení je natolik vratké a daleko od okna, že je tato možnost nepravděpodobná.

Zbývá soud.

Poslední možností, jak vyřešit tento spor, je obrátit se na soud, aby rozhodl, kdo je v právu. Zda soused, který chrání své soukromí, nebo ten, který nemá výhled  ze svého okna.

Zeptala jsem se právníka, ale ten se zdráhal dát mi jednoznačnou odpověď. Záleželo by na tom, koho by zastupoval. Která strana by byla žalující a která žalovaná?

Ale stálo by to za ty peníze? Nebylo by lepší se domluvit?  

Vzpomněla jsem si na naše sousedy na chalupě. Jejich kuchyňské okno je nasměrováno k nám. Taky bychom tam mohli zasadit strom, nebo keř, aby k nám neviděli. Ale proč bychom to dělali? Když náhodou odjedeme a zapomeneme zhasnout nebo zamknout garáž, soused zavolá a upozorní nás. Díky sousedovu oknu si ani zloději tolik netroufnou…

Ale uznávám, že každý nemá to štěstí na dobré sousedy

Čtěte také:

   
24.05.2013 - Společnost - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [52] Izzy [*]

    Nám také a díky tomu, že jsme stavěli i přístavek, tak jsme měli šanci se procházet i po lávkách :) Já byla moc spokojená s lešení Praha.

    superkarma: 0 16.04.2015, 11:51:42
  2. [51] VladkaZabka [*]

    Mám takhle zastínilo okno lešení, bylo to perfektní. V době rekonstrukce bylo léto a udržovalo nám v baráku pěkný chládeček.

    superkarma: 0 09.03.2015, 12:47:48
  3. [50] Františka Švecová [*]

    Já bych to vyřešila stacionárním billboardem. Viděla jsem teď super reklamu a byla z řad pojízdných. Je to perfektní, jak to mají nazvučené. Pojízdná reklama je super.

    superkarma: 0 09.04.2014, 11:43:21
  4. [49] karolina78 [*]

    Sousedské spory jsou vždy nepříjemné, ale vždy se dají nějakým způsobem vyřešit, hlavně když jde o  pozemek

    superkarma: 0 20.11.2013, 14:53:48
  5. avatar
    [48] Alenka0010 [*]

    pajda — #15 Můžou stavět podle předpisů, jak chtějí, st. odbor je povinen každou jakoukoliv stížnost projednat, tuto zkušenost nemám jenom já....zkrátka nejdřív může soused souhlasit, ale za pár dní si to může rozmyslet a je všechno jinak, musí se předělat projekt atd.

    superkarma: 0 29.05.2013, 11:50:55
  6. avatar
    [47] gerda [*]

    macasev — #46 to jsi hodná, že s ní semtam promluvíš, asi je jí jenom smutno.Sml80

    superkarma: 0 27.05.2013, 06:13:48
  7. avatar
    [46] macasev [*]

    Máme sousedku a tu jsem už několikrát přistihla jak nám obchází plot a načuhuje, večer  nebo brzo ráno. Jakmile vyjdeme ven na zahradu odněkud se vyloupne a chce si povídat. Na jednu stranu mi to vadí, na druhou ji chápu, je v důchodu, manžel je nemluvnej dědek a ona nemá s kým slovo prohodit. Ale občas bych ji vystřelila na mars babuSml31.

    1. na komentář reaguje gerda — #47
    superkarma: 0 26.05.2013, 14:37:24
  8. avatar
    [45] gerda [*]

    k věci - http://bydleni.idnes.cz/problemy-se-sousedy-0q6-/dum_osobnosti.aspx?c=A130522_163059_dum_osobnosti_web

    superkarma: 1 26.05.2013, 09:02:46
  9. avatar
    [44] margot [*]

    Rikina — #43taky jsem si říkala,  když je to podle policie nestabilní, že by se dalo pomoci a trochu pošťouchout... kampa by to asi až padalo...crashtest nové střechySml57

    superkarma: 0 25.05.2013, 20:31:47
  10. [43] Rikina [*]

    gerda — #40 Pochopila jsem to tak, že ten soused jim kouká seshora do dvorka. A vůbec na celý domek a na tu přestavbu. To by museli vystavět hodně vysokou zeď, což patrně není možné. Sml80 

    Mně by se teda vůbec nelíbilo mít před oknem takové cosi. Myslím, že by to brzo spadlo... asi vítr, Máchale. Sml57

    1. na komentář reaguje margot — #44
    superkarma: 0 25.05.2013, 20:20:49
  11. [42] V19 [*]

    na šťastie nemusíme riešiť takýto problém - v bytovkeSml23

    superkarma: 0 25.05.2013, 20:13:10
  12. avatar
    [41] LudPa [*]

    Asi čuměli i ti druzí, jak jinak by věděli, že čumí ten první?Sml30

    superkarma: 0 25.05.2013, 10:41:36
  13. avatar
    [40] gerda [*]

    margot — #38 jo, já to chápu, myslím to tak, že měli udělat úpravy takové, aby měli směrem k sousedovi rovnou zeď.

    1. na komentář reaguje Rikina — #43
    superkarma: 0 25.05.2013, 10:36:43
  14. avatar
    [39] blesksoft [*]

    mně by trefilo kdyby mně někdo pořád šmíroval

    superkarma: 0 25.05.2013, 10:17:56
  15. avatar
    [38] margot [*]

    gerda — #37 ale úpravy dělali právě lidé z toho malého domku, ne soused, kterému pak naschvál šoupli před okno desku.Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #40
    superkarma: 0 25.05.2013, 10:06:42
  16. avatar
    [37] gerda [*]

    Rikina — #36 čtu o jakýchsi stavebních úpravách, asi se tam teda něco změniloSml80 Divím se jim, že při nich nebrali na okno zřetel. Já to už zažila, naštěstí jen na dovolené. Bydlili jsme tak, že na dvorek, kde jsme často pobývali, vedlo velikánské okno, a ne jedno, ze sousedního domu. Když jsem na to upozornila paní, u které jsme byli, tak právě od ní vím, že když barák sousedi přestavovali a nadstavovali, museli mít od ní souhlas. Ode mně by ho teda nedostaliSml30 Je opravdu nepříjemné vědět, že neuděláte ani krok bez toho, aby ho někdo "kontroloval" (samozřejmě to ti lidé nedělali neustále, ale kdyby chtěli...).Sml15

    1. na komentář reaguje margot — #38
    superkarma: 0 25.05.2013, 09:50:47
  17. [36] Rikina [*]

    gerda — #27 no ale ten dům s oknem tam byl dřív, nežli vedle začali stavět. Přece ti lidi nejsou slepí a viděli, že v sousedním domě je okno. Nemůžeš očekávat, že si někdo zruší okno jen proto, že sis vedle koupila dům a vadí ti, že on má okno zrovna tímto směrem. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #37
    superkarma: 0 25.05.2013, 07:33:42
  18. avatar
    [35] gerda [*]

    linde — #34 tak můžete dodatečně protestovat a snažit se zachránit, co se dá.Sml58

    superkarma: 0 25.05.2013, 06:42:39
  19. avatar
    [34] Linde [*]

    vypadá to hrozně, ale ty lidi naprosto chápu Sml15. Náš soused má místo okna do našeho dvora celý balkon. A nedělá mu potíže sedět, čumět a pozorovat celý den, mě je to velmi nepříjemné. A je mi záhadou, jak to, že jsme nebyli přízváni k podpisu při stavebním povolení, tahle stavba vznikla najednou sama, doklady sice existují, ale my je viděli až dům stál Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #35
    superkarma: 0 24.05.2013, 23:09:31
  20. [33] anina4 [*]

    arminka — #32 taky právě o tom přemýšlímSml80 na co ti lidi nepřijdou

    superkarma: 0 24.05.2013, 19:53:28
  21. avatar
    [32] arminka [*]

    Sml80 no to jsou věci, co český člověk nevymyslí Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje anina4 — #33
    superkarma: 0 24.05.2013, 18:48:24
  22. avatar
    [31] ekleinovka [*]

    tady je těžko soudit, chtělo by to znát obě strany

    superkarma: 0 24.05.2013, 18:44:29

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] V19 [*]

    Jindriska8 — #23 Sml80

    superkarma: 0 24.05.2013, 18:11:03
  2. avatar
    [29] tajnostii [*]

    Ještě ,že nemám sousedySml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 24.05.2013, 17:42:57
  3. avatar
    [28] daska59 [*]

    Těžko posoudit, každý ze zúčastněných to jistě vidí po svém. Jenom doufám, že při větším větru plech nepovolí a někoho nezraní Sml80

    superkarma: 0 24.05.2013, 17:23:23
  4. avatar
    [27] gerda [*]

    a nebyl tento týden nějaký průlomový rozsudek, který zakazoval nadměrné koukání sousedům na jejich pozemek? Včetně focení, natáčení...prostě obtěžování pohledem. Uznávám, že každému není příjemné být na každém kroku sledován. Já jen vím, že když se zahajuje stavba a má navržené okno k sousedům, ti sousedi musí souhlasit a podpisem stvrdit, že jim to nijak nevadí. Lešení na fotce se mi zdá jako velice vtipné řešení. A možná bych na stranu lešení, na kterou sousedé hledí, dala nějaký vtipný obrázek nebo hlášku.

    1. na komentář reaguje Rikina — #36
    superkarma: 0 24.05.2013, 15:27:31
  5. avatar
    [26] enka1 [*]

    magic11 — #24 terezalah — #25 Vy nejste Češky?

    superkarma: 1 24.05.2013, 15:20:14
  6. avatar
    [25] terezalah [*]

    česká povaha...

    1. na komentář reaguje enka1 — #26
    superkarma: 0 24.05.2013, 14:48:13
  7. [24] magic11 [*]

    no jo, malá česká závist a žalování Sml80

    1. na komentář reaguje enka1 — #26
    superkarma: 0 24.05.2013, 13:58:29
  8. avatar
    [23] Jindriska8 [*]

    kobližka — #20 Nevím,ale divím se lidem,že si strpčují život.Sml22

    1. na komentář reaguje V19 — #30
    superkarma: 1 24.05.2013, 13:16:03
  9. [22] iiifff [*]

    Tak teď jsem fakt ráda, že máme barák ve vesnici "zastrčenej" a čumějící sousedi nehrozí. Sml59

    superkarma: 0 24.05.2013, 12:29:00
  10. avatar
    [21] enka1 [*]

    Rikina — #19 ToraToraTora — #17 Sml30 a sousedi se  semknou proti třetímu xxx?

    superkarma: 0 24.05.2013, 11:35:16
  11. avatar
    [20] kobližka [*]

    No,teda,jestli se lidi soudí už i kvůli tomu,že jeden druhému kouká na dvorek Sml28....a že dědek chodí hlásit úřadům? No,tak pokud se tam neděje nic protizákonného,tak ať chodí...dopřejte chudákovi trochu té zábavy Sml30

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #23
    superkarma: 0 24.05.2013, 10:55:00
  12. [19] Rikina [*]

    ToraToraTora — #17 hmm, taky jsem si říkala, odkud to asi bylo vyfoceno... a jestli náhodou to, že se něco nahlásí úřadu, není menší škoda, než když se to zveřejní na internetu. A šikovně se to vyfotí i s cedulí se jménem ulice...Sml57 

    1. na komentář reaguje enka1 — #21
    superkarma: 0 24.05.2013, 10:45:08
  13. [18] Rikina [*]

    Pokud se na stavbě nedělo nic nepatřičného, tak je snad jedno, co kdo aktivně hlásí úřadům. Na mě to dělá dojem, že bylo co hlásit. Že se staví něco, co bylo ohlášeno jako psí bouda a bude to mít tři patra, nebo tak něco. Sml57 Nakolik jde o šmírování a bonzování, to je těžko posuzovat podle dvou fotek, ale tohle najít před oknem, tak to bych se fakt rozhořčila a o dobrých sousedských vztazích by si mohli nechat zdát... Sml24

    superkarma: 0 24.05.2013, 10:42:46
  14. avatar
    [17] ToraToraTora [*]

    S přímými aktéry článku nikdo nemluvil a tento vznikl na základě odšmírovaných událostí. Tak si myslím, že onen stavitel se minul a plechová deska měla stát před uplně jiným oknem Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #19
    2. na komentář reaguje enka1 — #21
    superkarma: 2 24.05.2013, 10:30:28
  15. avatar
    [16] Hanula [*]

    Sml16kdyby nešmíroval a nepráskal, tak by to takhle nemuselo dopadnoutSml22

    superkarma: 1 24.05.2013, 10:30:16
  16. avatar
    [15] pajda [*]

    margot — #13 právě to mě trklo - kdyby stavěli podle předpisů, mohl by jim soused vlézt na záda, nebo ne? A je otázka, pokud přišlo nějkaké udání, od koho opravdu bylo...

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #48
    superkarma: 0 24.05.2013, 10:24:02
  17. avatar
    [14] enka1 [*]

    margot — #13 pak joSml22

    superkarma: 0 24.05.2013, 10:20:05
  18. avatar
    [13] margot [*]

    enka1 — #12 to není, je tam jen napsáno, že jeho pozorování se děje v souvislosti se stavbou, ne se šmírováním, zda tam po dvoře chodí nahatý, nebo že by se zajímal o soukromí v domě. jestli jeho stížnosti jsou oprávněné či ne, posoudit nelze. pokud si stěžuje na nedodržování podmínek stavby, či dochází ke škodě na jeho objektu nebo snížení komfortu jeho bydlení, je řešení souseda prostě přes čáru.

    1. na komentář reaguje enka1 — #14
    2. na komentář reaguje pajda — #15
    superkarma: 2 24.05.2013, 10:09:46
  19. avatar
    [12] enka1 [*]

    margot — #6 To právě z článku není jasné, zda-li práskače stavějící nějak omezuje nebo porušuje jeho právaSml80

    1. na komentář reaguje margot — #13
    superkarma: 0 24.05.2013, 09:50:31
  20. avatar
    [11] v.poho [*]

    margot — #3 V podstatě s tebou souhlasím. Stavitel si ten domek koupil už s tím, že tam to okno je a pokud tam je, je celkem pochopitelné, že se z něj čas od času někdo podívá ven. V případě, že se vedle staví, asi bych taky kontrolovala, jestli soused nepřekračuje zase moje práva.

    Čímž netvrdím, že je v pořádku, pokud někdo stojí za záclonou celý den. Ale je velmi diskutabilní, do kdy je vhodná míra a od kdy už ne. Sml80

    Vrazit mi někdo před okno desku, tak se cítím sakra omezená a rozhodně to tedy nenechám být.

    superkarma: 2 24.05.2013, 09:43:20
  21. avatar
    [10] Alenka0010 [*]

    I když to vypadá strašně, tak ty sousedy naprosto chápu...máme totiž podobný sousedy-šmíráky a práskače, 8 let trvalo, než jsme si mohli vybudovat mezi námi plot a následně vysadit u něj túje, pořád se všude odvolával, že to tam nechce a stále není konec, možná to dojde až na ministerstvo. A nejlepší je, že těmhle lidem jde st. odbor na ruku, vyhoví jim ve všem, protože si myslí, že pak dají pokoj, ale nedají ho nikdy. Bude to otřepaná fráze, ale lidská závist je sviňa, bohužel.

    superkarma: 0 24.05.2013, 09:42:03
  22. avatar
    [9] black.bird.third [*]

    Nám "čumí" do oken jedna sousedka, ona tedy sleduje vše, co se venku pohne. Celé dny i noci je vyvalená na balkoně, kouří jednu za druhou a sleduje. Naštěstí stačí večer zatáhnout žaluzie a má po "televizi".

    superkarma: 0 24.05.2013, 09:21:01
  23. avatar
    [8] Věrulinka [*]

    a to my si rádi čumíme vzájemně a přes plot mi soused radí Sml67, přece jenom se tu narodil a zná a ví Sml67

    superkarma: 0 24.05.2013, 09:20:09
  24. avatar
    [7] kareta [*]

    no tak v tomto případě se stavebníkům nedivímSml52

    superkarma: 0 24.05.2013, 08:46:03
  25. avatar
    [6] margot [*]

    enka1 — #5 tak záleží, jestli "práská" oprávněně, protože normální dohodou nemůže svoje práva uhájit a na ten úřad se pak musí obrátit, jelikož jinou cestu už nemá. navíc dokážu pochopit, že v zájmu ochrany svého majetku, který těsně přiléhá k pozemku/objektu stavícího souseda, se někdo prostě ze svého okna kouká a neleží na gauči stylem "je mi všechno jedno".

    1. na komentář reaguje enka1 — #12
    superkarma: 1 24.05.2013, 08:34:38
  26. avatar
    [5] enka1 [*]

    Pokud je zírající současně prokazatelně práskač, pak je takovéhle řešení vhodnéSml24

    1. na komentář reaguje margot — #6
    superkarma: 2 24.05.2013, 08:26:35
  27. avatar
    [4] Claire [*]

    Je to zpočátku úsměvné, komu by nevadil šmírák a bonzák v jedné osobě? My máme také v domě bývalého estébáka, ten to má v krvi, o všem, co se šustne vědět a informovat ostatní. Už je ale starý, lehce dementní a tak ho bereme jako figurku pro pobavení. Ale dříve prý býval pěkný lump.

    Zastínění okna je krátkodobé řešení, řešení po právnické stránce je ošemetné pro oba. Šmírák ale šmírákem zůstane - leč mohl by svoji aktivitu omezit a neotravovat život jiným.

    superkarma: 2 24.05.2013, 08:00:24
  28. avatar
    [3] margot [*]

    na tom mi nic komického nepřijde. v podstatě někde můžete bydlet řadu let, mít hezký výhled... a pak se vedle vás nastěhuje někdo, kdo je předem obeznámen, že tam to vaše okno existuje a v podstatě si může najít jakoukoli záminku, stačí se jen prostě koukat z okna, bez šmírování jeho soukromí. a jednou se probudíte s deskou před vaším oknem a pokud ten naštvaný soused sám od sebe nepřijde k rozumu, budete mít nadosmrti snížený komfort bydlení v nemovitosti rázem snížené hodnoty

    1. na komentář reaguje v.poho — #11
    superkarma: 4 24.05.2013, 07:54:28
  29. [2] Dana Haklová [*]

    ozón — #1 Někdy je rozdíl mezi "šmírováním" a obyčejnou zvědavostí dosti malý.Sml30

    superkarma: 0 24.05.2013, 07:43:03
  30. [1] ozón [*]

    perfektní  řešení  ,  tak  na  ně  , šmíráky  ! Sml30

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #2
    superkarma: 1 24.05.2013, 06:54:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme