Rodina

SOS: Trápí mě výčitky – zabila jsem dítě!


Paní Michaela prožívá
velmi krušné období.

Neplánovaně potřetí otěhotněla, a protože manželova firma právě krachovala, podstoupila interrupci.

Kvůli tomu teď prožívá osobní krizi.

 

Všechno to začalo asi před rokem a půl. Firma,
ve které pracoval můj manžel jako nákupčí, se nečekaně ocitla v konkurzu a nebylo už ani na výplaty. V té době se u nás všechno točilo kolem peněz. Žili jsme, jak se říká, „z ruky do huby“.

 

Já jsem bohužel do rodinného rozpočtu přispívat nemohla. Naše malá dcera Simonka právě začala chodit do první třídy a Tomáškovi bylo patnáct měsíců. Bylo to tenkrát hrozné.

 

Nikdy by mě nenapadlo, že bychom mohli mít takové finanční problémy. V noci jsem téměř nespala a trpěla jsem panickým strachem. Moje myšlenky se točily kolem jediného tématu: peníze, peníze a zase peníze!

 

Co když teď Tomáše propustí? Zvládneme platit nájemné? Budeme pak moci dětem koupit, co potřebují, nebo co si přejí? Jak to s námi bude dál?

 

Začalo mi z toho být špatně od žaludku. Nedokázala jsem pomyslet na jídlo, často jsem zvracela. Nejprve jsem se domnívala, že to jsou „nervy“. Ale pak mi to došlo. Začalo mi být špatně pravidelně hned po ránu. A pak jsem si uvědomila, že jsem už podruhé nedostala menstruaci.

Ještě toho trochu – snažila jsem se zlehčovat situaci. Samozřejmě mě napadlo, že jsem těhotná, ale nechtěla jsem si to připustit. Doufala jsem, že mé problémy jsou jen přechodného rázu a pramení z momentálního stresu a nervozity. Ale hrozivá představa se pomalu měnila v jistotu.

 

Když už to bylo s ranní nevolností stále horší, zašla jsem konečně ke svému gynekologovi. A ten mé obavy potvrdil: „Jste těhotná!“ Z ordinace jsem vypadla, ani nevím jak, a sevření kolem žaludku nabylo na intenzitě. Dost mě ta zpráva vzala...

Najednou bylo všechno převrácené naruby. Místo abych se na dítě těšila, byla jsem zoufalá. Ten pocit jsem neznala. Když jsem přišla poprvé do jiného stavu se Simonou, byla jsem štěstím bez sebe. Stejně potom i s malým Tomáškem. Třetí těhotenství mi ovšem za těchto okolností připadalo jako katastrofa.

 


Večer jsem manželovi všechno s brekem svěřila. Podle jeho zděšené reakce jsem okamžitě poznala, že má stejné pocity. Celý zbledl a pořád dokola opakoval: „Třetí dítě, třetí dítě. Jak to jen zvládneme?“

 

Ten večer jsme si byli po dlouhé době opět velmi blízcí. Vzájemně jsme se utěšovali. Ale to už je dávno pryč. Jsem si jistá, že už tenkrát jsme oba podvědomě zvažovali, zda je rozumné si dítě ponechat. Ale jeden druhému jsme to neřekli.

 

Usnuli jsme si v objetí. Tu noc mě však probudily rušivé zvuky. Byl to Tomáš. Plakal jako malé dítě. Já jsem dál předstírala, že spím, ale pořádně to se mnou otřáslo. On sám nikdy později o té noci nemluvil. Ale moc dobře vím, že už tenkrát myslel na potrat!

 

Tématu přerušení těhotenství jsme se i poté dál ostentativně vyhýbali. Tvářili jsme se jakoby nic, ale v duchu jsme si stále kladli otázku, jak se rozhodnout. Vnitřní hlas mi přitom pořád našeptával: Jak můžeš takhle nezodpovědně riskovat budoucnost celé rodiny? Včetně toho nenarozeného tvorečka?

 

Byla jsem psychicky rozpolcená. Na jednu stranu jsem to vznikající miminko hrozně chtěla, ale na druhou stranu jsem se bála, že to prostě nezvládneme. I na manželovi bylo patrné, že se trápí. Nakonec jsem to vyslovila první: „Co kdybych si nechala pomoct?“ Tajně jsem přitom doufala, že mi to Tomáš začne vymlouvat, ale místo toho jen rezignovaně pokrčil rameny: „Jak myslíš. Možná to tak bude lepší!“

 

..............................

 

Krátce po zákroku manžela skutečně propustili z práce. Zní to možná trochu absurdně, ale v první chvíli mě to potěšilo. Bylo to takové ospravedlnění našeho rozhodnutí. Takové „hnusné“ alibi.

 

Dneska jsem ale přesvědčená, že jsem udělala největší chybu svého života. Tomáš už zase pracuje. Kdyby však práci neměl, jsem si jistá, že bychom to dítě také vychovali. Záleží na lásce a péči, kterou dítěti dáme. Ne na penězích! Kdyby tak scestně uvažoval každý, tak bychom nejspíš vymřeli.

Před rokem jsem se rozhodla pro potrat, protože jsem se bála finančních problémů. Teď už vím, že mnohem víc než hmotná nejistota člověka zlomí pocit viny...

 

Michaela W., Ústí n. Labem

 

Rozhodnutí, které trvale změní celý náš život

 

  • V České republice podstoupí ročně kolem 28 tisíc žen umělé přerušení těhotenství. Přestože toto číslo působí děsivě, má oproti roku 2000 (přibližně 30 tisíc žen) počet interrupcí klesající tendenci
  • Nezvratitelné rozhodnutí podstoupit interrupci ženy často velmi špatně psychicky zvládají. Po zákroku trpí pocitem viny vůči nechtěnému, nenarozenému dítěti. Následkem jsou „noční můry“, nespavost, deprese, střevní potíže
  • V období rozhodování by měla žena vždy vyhledat odbornou psychologickou pomoc. Ta je nezbytná i tehdy, když už interrupci podstoupila. Odborník klientce pomůže se s pocitem viny vypořádat. K rozhodování je nutné přizvat i druhou zainteresovanou „polovičku“.

 

   
16.12.2008 - Těhotenství a porod - autor: Marie Šrámková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [78] Baaara007 [*]

    OlgaMarie: takže za prvé...tobě do toho vůbec nic není; za druhé....nic jsem za mámu neřešila...jen jsem se jí snažila pomoci, když byla psychicky na dně....nevím jak u tebe ale já to pokládám za úplně normální a běžnou věc...v tomhle případě jsi "FUJ" jak říkáš Ty...jestli Ti nepříjde normální podpořit svého blízkého, když to zrovna nejvíc potřebuje...takže sklapni a zalez do rohu ty chudinko!!!

    superkarma: 0 18.12.2008, 09:37:25
  2. avatar
    [77] OlgaMarie [*]

    Baaara007: Opravdu si myslíš, že děti mají řešit problém rodičů, zda mít či nemít další dítě. Takové chování pokládám za neodpovědné, tedy stručně za FUJ!

    superkarma: 0 17.12.2008, 22:07:40
  3. avatar
    [76] DELCOP [*]

    Nejsem zena, tak si rozhodne nedovolim komentovat pocity a tezkosti spojene s timto tematem. Jedno si ale napsat neodpustim... Dite pani Michaeli mohlo byt klidne zdrave, cile a behat klidne do 120ti let a vsem delat radost. Na druhou stranu... Pokud zila nekolik mesicu v tezkych depresich, kvuli kterym i nespala, porad resila penize a mela bolesti bricha, zaludecni vredy, vyschlo v krku atd. a v tom case v ni vyrustalo navic to male stvoreni, tak si myslim, ze mohl byt dost silne ovlivnen jeho vyvoj a jen buh vi, kolik psychickych, dusevnich a telesnych problemu by po na rozeni mohlo mit. Takze mu tim potratem vlastne "zachranila zivot" a na svet muze prijit jindy, az k tomu budou prihodnejsi podminky...

    superkarma: 0 17.12.2008, 19:10:51
  4. avatar
    [75] pohodarka [*]

    Bébina /25: no, jak pro koho, jestli nekdo proste nebere ATB, tak to nevi, ze ano. a vsichni proste nejsme uplne uvedomeli :) a necteme hned vsechny letaky.

    superkarma: 0 17.12.2008, 17:00:30
  5. [74] jitka2 [*]

    U antikoncepce je potřeba jí brát přibližně ve stejnou dobu (některé druhy vyžadují brát přesně na čas), pokud se "zapomene" je potřeba si to uvědomit a chránit se - kondomem, gely, pesarem...ale jedná se jenom o týden, takže se to dá nějak "vydržet" a s předepsáním antibiotik je potřeba říct lékaři, popř. lékárníkovi že se bere antikoncepce. Já mít dvě děti a být na mateřský (jako pisatelka) s nejistými příjmy, tak se chráním několikrát a né jen tak přijít a říct že jsem těhotná a pak si něco vyčítat. Chce to odpovědný přístup k rodičovství zvlášť v případech kdy na to nejsou finance....jenže jsou lidi který ri radši zaš...a pak řeknou ono se to nějak zvládne...
    Ovšem pokud pisatelka i partner po dalším dítěti opravdu toužili - měli se předtím informovat na úřadech, nebo zajistit nějaký příjem (dá se na mateřské pracovat i z domova), popř. finanční pomoc rodičů, příbuzenstva...

    superkarma: 0 17.12.2008, 16:15:48
  6. avatar
    [73] Baaara007 [*]

    OlgaMarie: nic o tom nevíš jak to bylo tak tu nemel hovadiny ty chatráku....nikoho nesuď dokud ho nepoznáš...a fuj seš možná tak ty...takhle o mý mámě nikdo mluvit nebude!!!

    superkarma: 0 17.12.2008, 13:01:33
  7. avatar
    [72] Baaara007 [*]

    OlgaMarie: co to kecáš za hovadiny???

    superkarma: 0 17.12.2008, 12:59:13
  8. [71] klarka66 [*]

    Co já bych dala za to, kdyby se mi povedlo ještě počít mimino. Kolem 40 let jsem se ještě hodně snažila, teď je to už pase, už jsem za zenitem... Tak se aspoň těším ze dvou zdravých holek a jednoho vnuka. No každý to má jinak...

    superkarma: 0 16.12.2008, 22:27:38
  9. avatar
    [70] Meander [*]

    Anime Otaku: Vyprat, usušit, znovu použít

    superkarma: 0 16.12.2008, 21:33:39
  10. [67] Anime Otaku [*]

    Meander: Jo, ale balení po třech stojí asi 1000korun nebo tak nějak...

    superkarma: 0 16.12.2008, 20:53:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [66] Meander [*]

    drizzle: Kondomy se dělají i ze silikonu.

    superkarma: 0 16.12.2008, 20:42:06
  2. avatar
    [65] OlgaMarie [*]

    Baaara007: K č. 48: FUJ! Jak si může dovolit MÁMA házet své problémy na dítě (děti) a takto odporným způsobem je stresovat. Opravdu mě to pohoršuje, není v tom ironie. Vy si to, slečno, neuvědomujete, ale copak milující máma svou lásku dokazuje pláčem o tom, že zabila vašeho sourozence?

    superkarma: 0 16.12.2008, 20:09:33
  3. [64] drizzle [*]

    Jak v dnešní době neplánovaně otěhotnět?! Třeba tak, že HA nesnesete a na latex a Pharmatex máte alergii...jo má hold smůlu, mě pomůže už jen půst

    superkarma: 0 16.12.2008, 19:53:42
  4. avatar
    [63] wich [*]

    punh: Pravda, kreténismus je nemoc, způsobena nedostatkem jódu.

    superkarma: 0 16.12.2008, 18:48:48
  5. avatar
    [62] Lotka [*]

    Záleží na lásce a péči, kterou dítěti dáme. Ne na penězích! - tím by se uživili?

    superkarma: 0 16.12.2008, 18:40:50
  6. avatar
    [61] karamelka [*]

    prispievat na zena in musi byt diagnoza . cim drsnejsia zienka, tym lepsie

    superkarma: 0 16.12.2008, 18:37:40
  7. avatar
    [60] punh [*]

    kretén původně byl v odborné terminologii, ale dneska už je to vnímáno spíš jako hanlivý, vulgární výraz. Zrovna tak kripl

    superkarma: 0 16.12.2008, 18:02:25
  8. avatar
    [59] Landriel [*]

    Bébina: přesně tak. A taky když beru ATB, tak teda většinou nemám na sex ani pomyšlení. No ale když si někdo nedokáže pomoct...

    superkarma: 0 16.12.2008, 17:52:12
  9. avatar
    [56] Baaara007 [*]

    Nyotaimori: mám takovej dojem, že se tomu malýmu tvorečkovi, i když je podle tebe kretén....dá říkat jinak...snad líp

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:51:26
  10. [54] Kaliban [*]

    Otěhotněla jsem přes antikoncepci, šla jsem na potrat, nelituju a nikdy jsem nelitovala. Připadá mi, že daleko horší by bylo přivést na svět dítě, které jsme oba nechtěli.

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:39:41
  11. avatar
    [53] Baaara007 [*]

    Bébina: jak můžeš říct, že se narodí kretén?

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:30:57
  12. avatar
    [52] Baaara007 [*]

    Manx: no tak je nás 5 a tim si myslím, že to končí
    je to náhodou fajn, když je nás tolik, je sranda a pořád si máš s kym povídat:)

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:22:55
  13. avatar
    [51] paníliška [*]

    Manx: Táta je holt kanec.

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:21:10
  14. avatar
    [50] Petunie [*]

    Manx:

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:19:47
  15. avatar
    [48] Baaara007 [*]

    Tohle přesně se stalo mojí mamce. Je to přibližně 3 roky nazpátek. Také otěhotněla ve velmi nevhodnou dobu. Táta ztratil práci, kde vydělával peníze, s kterými dokázal uživit rodinu (tehdy jsme byly 4 sourozenci) a v té době dělal práci takovou, která nebyla moc dobře placená spíš se dá říct, že vůbec, protože prý nebyla práce. A tak se mamka rozhodla jít na potrat. Bylo to pro ni velmi těžké rozhodnutí....bylo nás hodně a jí to velice bolelo. Do nemocnice šla ráno a již odpoledne mohla jít domů. Jelikož byl táta zrovna v práci šla jsem jí naproti do nemocnice. Když jsem jí viděla strašně jsem se rozplakala. Ona totiž také brečela. Objala mě a brečela, že to neměla dělat...že takhle zabila malinký stvoření. V tu chvíli mi nezbylo nic jiného, něž se vzepřít a držet ji nad vodou. Starala jsem se o ní, dokud táta nepřišel. Bylo to fakt hrozné. Před dvěma roky máma zjistila, že je opět těhotná....i přes to, že moje 15-ti letá ségra dost silně protestovala proti tomu aby měli rodiče ještě mimčo a mamka tak trochu chtěla brát ohledy na nás co si o tom myslíme.....prostě jsem jí to v podstatě zakázala...když jsem si vzpomněla jak jí bylo....kolikrát i řekla, že si myslí, že na nás kouká z nebíčka atd....pak se také moc bála porodu...no a teď máme rok a půl starého brášku a jsme všichni moooc šťastni i ta moje ségra co tak protestovala.

    superkarma: 0 16.12.2008, 16:05:40
  16. avatar
    [47] paníliška [*]

    ellienka: Tak to nechápu.

    superkarma: 0 16.12.2008, 15:50:14
  17. avatar
    [46] evelyn [*]

    ellienka: ty zivis i jeho, on ti vubec neprispiva? Jsi divna, ne, odtrhavat vlastnim deckam a sobe, abych zivila prizivnika

    superkarma: 0 16.12.2008, 15:21:05
  18. [45] Bébina [*]

    mindulinka: Hm, tak to se mi stalo nekolikrat a presto jsem neotehotnela, protoze spolecne s branim ATB jsem zacala pouzivat i kondom a Pharmatex az do konce cyklu. Nejak se mi nechce verit, ze jeden den soulozim, druhy den zacnu brat ATB, ktere vyblokuji ucinnost HA a behem toho jednoho dne, nez se zacnu chranit jinak, stihne uzrat vajicko, zmenit se slozeni cervikalniho hlenu a narust sliznice, aby se vajicko mohlo uhnizdit. Ono je treba cist pribalove letaky a infomovat lekare a lekarniky, ze dlouhodobe uzivam leky, tedy i HA. V pribalovem letaku jak ATB tak HA je tahle spolecna interakce napsana. Kdyz na to nekdo nedba, jeho vec, ale pak to neni chyba HA ale spatneho uzivani. Stejne tak muze byt ucinnost HA snizena u obeznich uzivatelek, pri prujmu a zvraceni, ale to vse je napsane, staci cist a premyslet.

    superkarma: 0 16.12.2008, 14:37:10
  19. avatar
    [44] Juana [*]

    Přiznám se, že kdybych nedejbože ještě otěhotněla, tak vůbec neváhám s interupcí. Jsem stará a nejsem Žilková, abych riskovala zdraví moje i dítěte a riskovala, že moje žijící děti budou polosirotci vzhledem k velice pravděpodobnému těžkému průběhu preeklampsie a následné eklampsie. Už od posledního porodu mám oční pozadí jako sedmdesátiletá. Ani náhodou. Mám dvě zdravé pěkné děti a tím jsem s množením přestala. Ale já jsem starej cynik a pragmatik, i když v mládí jsem taky taková nebyla, takže chápu, že s tím někdo může mít problémy.

    superkarma: 0 16.12.2008, 14:24:09
  20. avatar
    [43] Juana [*]

    Těch 28 tisíc interupcí je nepravdivý údaj. Ano, je to množství potratů, ale jsou v tom jak umělá přerušení těhotenství, tak samovolné potraty, a těch je víc než umělých. Navíc často se po samovolném potratu provádí ještě dodatečně stejný zákrok jako při umělém přerušení, sama jsem to absolvovala taky - dělá se to kvůli tomu, aby v těle náhodou nezůstaly nějaké zbytky tkání a nedošlo k zánětu.

    superkarma: 0 16.12.2008, 14:18:45
  21. [42] Tini [*]

    Musis si to prestat vycitat, rozhodli jste se jak jste se rozhodli a vratit se to uz neda! co se melo stat stalo se. Rozhodli jste se, verim, podle vaseho nejlepsiho uvazeni... a souhlasim s Gerdou...je treba zacit se divat do predu...kdo vi, co budoucnost prinese

    superkarma: 0 16.12.2008, 14:15:51
  22. avatar
    [41] prece ja [*]

    já měla Danu a taky z ní mám syna.ale nevím, jestli bych chtěla další dítě, myslím, že pokud se nějak rouzhodli, měli by to brát jako fakt a už nic neřešit, stejně není , co

    superkarma: 0 16.12.2008, 14:13:35
  23. avatar
    [40] Petunie [*]

    Každý ví, že antikoncepce není stoprocentní - nechápu ty, kteří spoléhají na jednu metodu a pak se diví. Pokud opravdu dítě nechtějí, mají se posichrovat.

    superkarma: 0 16.12.2008, 13:44:52
  24. [39] mindulinka [*]

    Bébina: To bude asi tím, že jeden den nevíš, že druhý den budeš nemocná a budeš brát ATB - a ejhle, to je viď.

    superkarma: 0 16.12.2008, 13:33:35
  25. [38] Bébina [*]

    Zaffira: Tak holt pouzivam tu nejspolehlivejsi, pripadne antikoncepci kombinuju (a nemyslim tim prerusovanou souloz spolecne s metodou neplodnych dnu, ale treba barierovou a chemickou spolecne). Vis, existuji zamestnani pripadne zdravotni duvody, kdy je sakra nutne tehotenstvi planovat a neotehotnet jen tak nahodne, protoze by bylo velke riziko, ze se ti narodi kreten.

    superkarma: 0 16.12.2008, 12:58:08
  26. avatar
    [36] kuzle [*]

    tak ja nevim .... je mi pani moc a moc lito a moc ji chapu, i ja jsem po treti tehotna a kdyz jsem to pred par tydny zjistila a rekla to manzelovi, jen vytrestil oci a prohlasil, ze treti dite si nemuzeme zatim dovolit je ve zkusebni lhute v novem zamestnani a nevi jestli si ho nechaji nebo ne .... na druhou stranu pochopil mne, kdyz jsem mu rekla, ze na potrat nepujdu, protoze co je pro nekoho shluk bunek je pro mne uz maly zivy clovicek a navic jsem si vzdy prala mit 3 deti .... dneska jsem ten "shluk bunek" videla na ultrazvuku, melo to jen 4 centimetry a uz to na mne mavalo rucickama, kopalo nozickama a srdicko mu busilo o 106
    jsem rada, ze jsem nakonec na ten potrat nemusela a vim, ze kdyz zvladneme uzivit 2 deti, tak to treti taky

    superkarma: 0 16.12.2008, 12:39:16
  27. [34] Zaffira [*]

    ellienka: proč dává výplatu rodičům?
    Bébina: Landriel: ono ne každá antikoncepce je 100% spolehlivá...
    Mě teda zarazilo spíš "Tu noc mě však probudily rušivé zvuky. Byl to Tomáš. Plakal jako malé dítě. Já jsem dál předstírala, že spím, ale pořádně to se mnou otřáslo. On sám nikdy později o té noci nemluvil. Ale moc dobře vím, že už tenkrát myslel na potrat!" hlavně že o tom nemluvili, ale ví, na co on myslel.
    Už se stalo, je třeba se s tím srovnat.

    superkarma: 0 16.12.2008, 11:57:58
  28. avatar
    [33] ToraToraTora [*]

    OlgaMarie: Asi máš pravdu. Takovéhle nářky bych čekala u někoho, kdo ještě žádné děti nemá, nebo tím ztratil šanci nějaké ještě mít...

    superkarma: 0 16.12.2008, 10:50:17
  29. avatar
    [32] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora: Kdyby jí manžel řekl v danou chvíli, ať na potrat jde, bylo by to od něho špatné. Kdyby v danou chvíli řekl, že to přežijí a ať si dítě nechá, bylo by to také špatné. Takto na mě pistatelka SOS působí. A jak píše *gerda*, kdyby jí bylo líto, že jí doma nepláče 3.dítě, tak už těhotná je. Ta paní si důvody k soužení vždy vyrobí.

    superkarma: 0 16.12.2008, 10:36:20
  30. avatar
    [31] bookcase [*]

    Landriel: i antiko může selhat, nic není stoprocentní

    superkarma: 0 16.12.2008, 09:55:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme