Vztahy

SOS – Přítel měl autonehodu

Dobrý den, jsem zoufalá. Přítel měl včera autonehodu, ale nejsem rodinný příslušník a jeho rodina mě nesnáší. Nevím vůbec nic, nikdo mi nechce nic říct! Co mám dělat? Prosím, poraďte mi!

Věrka


Milá Věrko,
tohle je potíž našeho právního systému… Budete muset počkat, až se situace uklidní, pak se určitě všechno dozvíte. Hlavně to chce snažit se zachovat chladnou hlavu.

   
13.06.2007 - Láska a vztahy - autor: Richard Klíčník

Komentáře:

  1. avatar
    [25] Arči [*]

    ....když si tak čtu , co odpověděl pan Richard.. - Vy byste zachoval chladnou hlavu?? co je to za kravinu..???

    superkarma: 0 14.06.2007, 08:19:58
  2. avatar
    [24] Z_U_Z_U [*]

    Tak já tak nějak předpokládám, že kdyby byl při vědomí, snad by se ozval sám, není snad problém přítelkyni zavolat a říct ů stalo se to a to"

    superkarma: 0 14.06.2007, 07:51:30
  3. avatar
    [23] Vivian [*]

    fialinka: když ona skoro nic nenapsala, takže ani nevíme, jestli ví, ve které nemocnici ten její přítel leží, a co mu vůbec je... Pokud to ví a přítel není v bezvědomí, tak by za ním mohla normálně jít. Pokud ani neví, kde je, a jeho rodina s ní odmítá komunikovat, tak jí asi nezbývá než obejít nebo obvolat nejbližší špitály a zjistit, kde je... A pak, pokud je v bezvědomí, tak jí nejspíš nikdo nic neřekne (tedy teoreticky by neměl), ale pokud na tom není tak zle, tak by neměl být problém ho normálně navštívit... Na informace o jeho zdravotním stavu imho žádný právní nárok nemá, to by takhle každý mohl přijít do špitálu a tvrdit, že je blízká osoba... takhle to ale nejde To by ten pacient pak mohl ten špitál i žalovat za porušení povinné mlčenlivosti, kdyby vyzvonili důvěrné informace někomu nežádoucímu...

    superkarma: 0 13.06.2007, 21:56:08
  4. avatar
    [22] fialinka [*]

    ono těžko prokážeš, že jsi osoba blízká, právně je to opravdu problematické, pokud s ním nebydlíš (i tak je to problém), ale určitě něco z rodiny i doktorů vytlučeš, v takové situaci, zkus to.

    superkarma: 0 13.06.2007, 21:27:08
  5. avatar
    [21] Vivian [*]

    Nevím, co si představit pod pojmem nehoda, jestli má zlomenou ruku nebo leží v bezvědomí na ARO ... Asi bych zkusila zajít do nemocnice. Pokud je na tom ARO, tak tě za ním asi nepustí, ale na standardním oddělení žádné zákazy návštěv nejsou, obvykle stačí se ohlásit u sestry, někdy ani to se nevyžaduje... Na informace o jeho stavu ale žádný právní nárok nemáš, bohužel .

    superkarma: 0 13.06.2007, 20:06:54
  6. avatar
    [20] tomáš [*]

    Vyřizovala jsem místo přítele různé rodinné záležitosti (úřady,špitály..) a téměř vždy jsem po slušném vysvětlení kdo jsem a proč volám dostala informace, ze kterých se dalo pokračovat-třeba osobní návštěvou. On neměl na nějaké obvolávání kvůli práci čas, já měla k dispozici internet a telefon. Pokud zjistíš, ve které nemocnici leží, jistě alespoň základní informace tam získáš. Myslíš, že není povolena návštěva? My mohli za babičkou na JIPku a do LDN kdykoliv, a nikdo se neptal, jestli jsem "pravá příbuzná". Pokud návštěva pacientovi zdravotně neškodí, dneska se na pokoj dostane asi každý,ne?
    Mnoho štěstí, a ať to není vážné...anebo zrovna teď by mohla přijít chvíle, jak se sblížit s rodinou, při společné péči o milovanou osobu...

    superkarma: 0 13.06.2007, 19:30:53
  7. avatar
    [19] Audrey [*]

    Víš ve které je nemocnici? Jestli ne, obejdi ty hlavní a zeptej se na informacích. Já jsem takhle hledala, na kterém pokoji leží babička a nikdo se nestaral o to, kdo jsem. Prostě předpokládali, že příbuzná a řekli mi číslo pokoje. O jejím stavu mi nic neřekli, ale to už mi pověděla sama. Hodně štěstí.

    superkarma: 0 13.06.2007, 18:48:51
  8. avatar
    [18] rek11 [*]

    Po telefonu ti nikdo nic nerekne ani v porodnici Zajdi tam. Navic to se asi priteli moc nebude libit, ze nejsi informovana

    superkarma: 0 13.06.2007, 18:32:55
  9. avatar
    [17] Kassy [*]

    Pardon, ten druhý odkaz měl být tento: http://business.center.cz/business/pojmy/p169-osoba-blizka.aspx
    Nevím, jak se tam dostalo to, co tam je...

    superkarma: 0 13.06.2007, 16:36:41
  10. avatar
    [16] Kassy [*]

    Mrkni se sem: http://www.infomed.cz/ps/article.php?arid=106 (dole odkaz na pdf "2007_111..."). V zákoně 111 se v bodě 12d doslova praví: "Jde-li o pacienta, který nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav určit osoby, které mohou být o jeho zdravotním stavu informovány, mají právo na aktuální informace o jeho zdravotním stavu osoby blízké."

    A dále par.116 občanského zákoníku říká, že osoba blízká je: "příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel, partner; jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké, jestliže by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní" (viz např. zde: http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=31302&id=2)

    Podle svého selského rozumu bych řekla, že do té poslední kategorie bys jako přítelkyně měla spadat, nicméně právník nejsem. A taky je tohle výklad podle občanského zákoníku a netuším, jak se to vykládá v tom zákoně 111. Poradila bych se s nějakým právníkem, případně zkusila těmihle paragrafy argumentovat v té nemocnici, pokud ti rodina přítele nebude chtít nic říct.

    Mimochodem v tom zákoně je i ono ustanovení o právu pacienta předem určit, kdo smí být o jeho zdravotním stavu informován a kdo ne.

    superkarma: 0 13.06.2007, 16:31:56
  11. avatar
    [15] sanvean [*]

    Já bych zajela do nemocnice a zeptala se doktorů osobně. Něco by Ti snad říct mohli. Přeju hodně štěstí

    superkarma: 0 13.06.2007, 16:16:16
  12. avatar
    [13] Amálie [*]

    Pokud je při vědomí, zdravotnický personál tě k němu nepustí? I kdyby si měli doběhnout pro souhlas pacienta a tys musela počkat u dveří oddělení, měli by to udělat. Pokud při vědomí není, je to smůla. Po telefonu se informace dávat nesmí.

    superkarma: 0 13.06.2007, 16:02:45
  13. [11] gentiana [*]

    Lékaři sdělujou tomu, komu určí raněný. Takže když raněný zakáže cokoli sdělovat matce a všecko říct slečně Vopršálkové, lékaři by se toho měli držet. Takže pokud je raněný při vědomí a při smyslech, může učinit souhlas s informováním přítelkyně.

    Jinak, když můj otec ležel ve špitále, tak jeho vášnivá ctitelka tam volala a otravovala doktory a představovala se jako manželka a všecko jí řekli.... a matku mou jedinou pak zpucovali, co furt otravuje.

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:55:16
  14. [10] chuchu [*]

    Mickey Mouse: to je zajímavá informace, díky! Pomůže možná nám ostatním (zkusím si ještě někde něco zjistit a pak doma "zaúřadovat"), ale Věrce bohužel ne...
    .. další ukázka toho, jak je život křehkej a jak by to chtělo myslet o krok dopředu....

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:27:11
  15. avatar
    [9] Mickey Mouse [*]

    Arči: Na tohle doktoři neslyší a ani by neměli. Za snoubenku by se mohla vydávat kdekterá ženská. Skutečně to dnes závisí na dohodě s příbuznými přítele. Já vím, nic moc...

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:27:08
  16. avatar
    [8] Mickey Mouse [*]

    Meander: Ono vůbec lze leccos vyřešit i bez manželství předem. Buď písemnou dohodou - např. podíl na společně pořizovaném majetku, práva k užívání bytu, nebo prohlášením, nebo písemnou závětí. Manželství je jen jakási zkratka, kterou se to spláchne naráz, plus něco málo navíc. Ostatně proto např. registrované partnerství - vpodstatě je nadbytečné, protože vše lze upravit jinými právními úkony, je to jen usnadnění - když jeden právní úkon nahradí mnoho jiných.

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:24:42
  17. avatar
    [7] Arči [*]

    Věrko.. co zkusit říct, že jsi snoubenka a máte se třeba na podzim brát?.. třeba doktor poleví...
    Nevím, zkusila bych to.
    Jinak přeju moc moc síly tobě i příteli.

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:23:08
  18. avatar
    [6] Kadla [*]

    Zkus vyzvědět něco na jeho kamarádech nebo sousedech. Těm možná rodinní příslušníci něco řekli.

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:22:53
  19. avatar
    [5] Meander [*]

    Mickey Mouse: Je načase, aby si začali zvykat...

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:20:17
  20. avatar
    [4] Mickey Mouse [*]

    chuchu: Po právní stránce je možné předem souhlas s poskytnutím informací konkrétní osobě dát ověřeným prohlášením. Ale bojím se, že by to u nás stejně moc nepomohlo. Lékaři na tento právní postup ještě nejsou zvyklí.

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:17:51
  21. [3] FAXÍK [*]

    chápu tě, ale já bych dopadla stejně, akorát jeho rodina mě bere celkem fajn, ale kdyby přítel umřel, tak bych zůstala sama a na ulici. Tak hodně štěstíčka a vše dobře dopadne, hlavní je zdraví

    superkarma: 0 13.06.2007, 15:02:34
  22. avatar
    [2] Meander [*]

    Tohle je jeden z důvodů, proč se lidi berou.

    superkarma: 0 13.06.2007, 14:56:03
  23. [1] chuchu [*]

    Věrko, tady opravdu není co poradit... Bohužel - pokud ti nic neřeknou rodinný příslušníci, těžko se dobrat informací... Lékaři nic sdělovat nepříbuzným nemůžou a upřímně - myslím si, že je to dobře. Je to v určitých chvílích krutý, já vím, ale zase když si představím, že by říkali všechno všem.. to přeci nejde. Oni nemůžou rozhodnout, jestli opravdu si ta přítelkyně a tudíž by to tvůj přítel chtěl (aby tě informovali)... To po nich prostě nemůžeme chtít... Zkus zapůsobit znovu na rodinu, v těžkých chvílích třeba někdo "povolí". Vím, je to těžký, taky nejsem vdaná i přesto, že s přítelem 5 let žijeme a při představě, že bych se do té situace taky dostala... hrozný. Ale po právní stránce se s tím nedá dělat nic... Jen po lidský - zkusit někoho přesvědčit, že ti na něm moc záleží, a tak máte vlastně společný zájem... Věrko, držím moc palce, aby to bylo co nejdřív dobrý a všechno bylo v pořádku.

    superkarma: 0 13.06.2007, 14:55:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme