Bulvár

SOS - poraďte s bydlením!

Milá ženo-in,

píšu Vám své SOS, protože si říkám, že na vaše stránky chodí spousta žen, které mají zkušenosti a mohou mi snad poradit.

Žijeme s manželem už přes dvacet let v jednom bytě. Na dvoře domu jsme si zhruba před těmi dvaceti lety spolu s dalšími nájemníky z vedlejšího bytu postavili zděný přístěnek (takovou boudičku), ve které máme kola, bedny s jablky a tak podobně. Měli jsme tehdy pochopitelně stavební povolení a všechno probíhalo legálně.

Jenže dům zrestituoval majitel, a ten tvrdí, že pozemek je jeho, tím pádem se může rozhodnout, co na něm bude, a chce nám přístěnek zbořit. Tvrdí, že stíní oknům přízemního bytu, jenže tam žádný byt není. Bývaly tam kanceláře, teď je z toho nebytový prostor.

Navíc chce ve dvoře nechat udělat garáže, s čímž nesouhlasíme, protože nechceme, aby nám pod okny ložnice jezdila auta.

A náš třetí problém je, že na byt máme ještě tu starou smluvu s regulovaným nájemným. Byt je ve středočeském kraji asi čtyřicet kilometrů od Prahy a zhruba pět od okresního města. Manžel tvrdí, že tady nájmy nijak drasticky nestoupnou, že se to týká jen Prahy, ale já nevím. Ta nejistota je hrozná.

Jsme obyčejní lidé, nevíme, na co má a na co nemá právo. Poradíte?

Vaše čtenářka.


No, snad ostatní čtenářky napadnou nějaké dobré rady.

Jen z toho, co napadá mne - nájemné si můžete spočítat na www.mmr.cz - je tam kalkulačka pro výpočet nájemného - zadáte adresu, nájemné před zvýšením a plochu bytu a vypadne Vám, na kolik maximálně Vám může pronajímatel zvýšit nájemné.

Co se přístřešku týče - asi bude dost záležet na tom, jestli ho máte nějak zakotven ve smlouvě - jestli ano, tak ho majitel jen tak zbořit nemůže, jestli ne, je situace komplikovanější - byť i ústní smlouva je ze zákona považována za smlouvu a svolení se stavbou může být za takovou smlouvu považováno.

Co se garáží týče, je situace opět složitá - záleží na tom, jestli by Vám jejich stavba nějak znemožňovala řádné užívání nájmu nebo ne...

Doporučuju obrátit se třeba sem: www.son.cz

Napadá něco Vás, ženy-in?

redakce@zena-in.cz

   
16.01.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [26] Alenka0010 [*]

    My jsme bydleli v družstevním bytě 3+1 skoro dvacet let, všechny opravy jsme si vždy museli hradit sami, páč družstvo na to nemělo. Když se měly měnit okna za plastový, dělat zateplení a fasáda, měnit výtah a balkony vylepšovat na lodžie, vzali jsme do zaječích a koupili si sice na dluh, ale vlastní bydlení.

    superkarma: 0 17.01.2007, 08:09:13
  2. avatar
    [25] _zelvicka_ [*]

    nevím nevím, ale podle mého názoru nic nenaděláte. Majitel je podle mně majitel, máme také RD, řešila bych to asi jako on - bohužel. Určitě ho nebudou zajímat vaše skladovací prostory mimo vymezený byt a nájemné? Nás se taky nikdo neptá, kolik stojí kde která oprava. Všechno si musíme udělat sami, vlastními silami, za vlastní peníze bez nějaké regulace. Regulované nájemné je výsadou jen některých, to taky není spravedlivé. Možná se ohradíte, podle toho, že tam žijete již 20 let, určitě jste měli možnost bytovou situaci řešit. Možná to zní sobecky, ale jsme v "reálném kapitalismu", každý se musí starat o sebe, o svou práci, bydlení. SOS asi v tomto případě moc nepomůže.

    superkarma: 0 16.01.2007, 20:55:22
  3. avatar
    [24] Meander [*]

    Že já to četla!
    "Žijeme s manželem už přes dvacet let v jednom bytě." N a co? To je jako nějaká zásluha?
    "Jsme obyčejní lidé, nevíme, na co má a na co nemá právo." Co proboha znamená obrat "obyčejní lidé"?

    Majitel si na na svém pozemku může postavit, co chce. Jako by nestačilo, že nesmí se svým majetkem volně nakládat - to jest nastavit nájmy tak, aby se mu barák rentoval.

    superkarma: 0 16.01.2007, 19:29:18
  4. [23] puca [*]

    priznam se ze nechapu kde je problem: kola a bedny s jablky se holt budou davat jinam a garaz slouzi k parkovani aut, neni to dalnice, cili argument s auty jezidcimi pod okny loznice na me taky prilis velky dojem nedela. krom toho majitel ma jaksi pravo si tam postavit co uzna za vhodne a najemniky tam nikdo nedrzi. lide v praze jsou taky obycejni a kdyz jsem na podzim shanela byt, nabidky se pohybovaly okolo 17 tisic za mesic. docela by me zajimalo, kolik se teda plati na te vesnici, ze je potreba se tolik obavat zdrazeni po deregulaci. chapu, ze vydelky v praze jsou vyssi, ale jsem zvedava na ten pomer - pokud bude vydelek na vsi v pomeru k platbe za byt nizsi nez v praze, tak se hluboce omluvim...

    superkarma: 0 16.01.2007, 19:09:52
  5. avatar
    [22] grofka [*]

    V okresnich mestech se kolem 1,5 mil ceny pohybuji. Ale je fakt, ze dle lokality

    superkarma: 0 16.01.2007, 17:57:36
  6. [21] miramff [*]

    Ja budu taky zla...nechapem ludi, ktori si stazuju a byvaju v vyte s regulovanym najmom. Zarabate urcite tolko co kazdy priemerny clovek a platite nula nula prd, ked sa to tak vezme, tak co sa stazujete. Ini ludia platia normalne najmy plus poplatky a ziju. ked sa vam nepaci, tak za tie nazgrlacene peniaze, ktore ste nasporioli za tych 20 rokov si kupte nieco vlastne...lenze to by ste sa uz potom nemohli stazovat, ze jo?

    superkarma: 0 16.01.2007, 17:50:36
  7. avatar
    [20] Suzanne [*]

    Jak nesouhlasíte s garážemi? To přece není váš dvůr a pod okny domů obvykle auta jezdí

    superkarma: 0 16.01.2007, 17:21:15
  8. [18] Tobbi [*]

    Manx: Mimo Prahu nestojí byty dva miliony...
    A myslím, že zrovna někde na okraji středočeského okresního města nebudou ani ty tržní nájmy nezaplatitelné

    superkarma: 0 16.01.2007, 16:38:59
  9. avatar
    [16] barkl2 [*]

    Já bych poradila vzít našetřené peníze za těch 20let,kdy jste bydleli v nájemním bytě s regulovaným nájmem a pořídit si něco vlastního. Budete mít klid. Chápu, že k tomu místu můžete mít i citový vztah..ale fakt normálního člověka, který nikdy v nájemním bytě nebydlel to může akorát naštvat. Já když řešila otázku bydlení v malém městě na moravě, tak jsem se taky rozhodovala jestli pořídit byt za 900tis. nebo platit někomu nájem 9tis měsíčně.
    Ale úplně reálně vám doporučuji domluvit se se sousedy a zajít za právníkem na poradu,třeba z toho můžete vytěžit ještě něco i teď.

    superkarma: 0 16.01.2007, 16:31:33
  10. avatar
    [14] pajda [*]

    ami30: zkus se zamyslet nad tím, že my jsme ve státním taky "nic nezaplatili", ale ani nic nedostali - stát náš dům prostě neudržoval a cokoliv jsme chtěli jsme si museli jako nájemníci hradit ze svého a nakonec ještě byt odkoupit za dost vysokou cenu. Mí rodiče, kteří bydleli v družstevním, nedali taky nic, čistý nájem měli nižší než my, opravy jim hradilo družstvo a dneska mají krásný byt prakticky zadarmo. Kde v tom vidíš jaké výhody?

    superkarma: 0 16.01.2007, 16:03:15
  11. [12] Samík97 [*]

    Není přes to bydlet ve svým,třebaže to není zrovna na Václaváku.Do 45 let jsme šetřili jak b....,svépomocí za totáče postavili,poničili si zdraví,do důchodů splatili,děti vystudovaly VŠ,my si do důchodu koupili nové auto a teď nám důchod stačí i na léky/zatím/.I na vesnici je pěkně,i když pro všechen nákup se musí do města.

    superkarma: 0 16.01.2007, 15:49:21
  12. [11] ami30 [*]

    Já nevím, ale asi budu zlá. Obýváte byt, za který jste při pořizování nezaplatili zřejmě nic. Dvacet let platíte směšné nájemné a ještě si stěžujete, že nechcete na dvoře garáže. Milá paní, uvědomte si, že tímto většinu lidí můžete tak akorát naštvat. Pokud se vám bydlení nelíbí, pořiďte si bydlení lepší.

    superkarma: 0 16.01.2007, 15:11:08
  13. [10] Tobbi [*]

    Manx: No jo, ale jednou to přijde. Jde jen o to, kdy.

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:50:08
  14. avatar
    [8] svetluszka [*]

    Meander: že už se úroveň bydlení může jenom zlepšovat....

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:37:45
  15. [7] Tobbi [*]

    Řekla bych, že pisatelka ví, o kolik se jí zvýšilo nájemné. Spíš ji zajímá, kam vyskočí po ÚPLNÉ deregulaci. To bych nijask drasticky neviděla. Tyhle rohožky okresních měst zase tolik nahoru nepůjdou.

    Připadá mi dost nemorální bránit někomu v užívání JEHO majetku. Jestli si chce postavit na svém dvoře garáže patřící k bytů, tak je to jeho věc.
    S tím přístěnkm bych se s majitelem pokusila dohodnout jako lidi. Třeba by vám povolil postavit si ho jinde na dvoře, kde mu nebude stínit přízemním prostorám. Nebo tak

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:36:47
  16. avatar
    [6] Meander [*]

    mejsehezky: Cože?

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:34:21
  17. avatar
    [5] sanvean [*]

    radši bych se poradila s právníkem

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:32:25
  18. avatar
    [4] pajda [*]

    Manx: svetluszka: nejsem si tak docela jsitá, protože ta stavbam, kteoru tam nájemnící vybudovali, je na jejich náklady a je to zhodnocení pozemku. jestli ji musí zbourat, aby mohl postavit garáže, tak myslím, že bude přinejmenším potřebovat jejich souhlas, protože zhodnocení proběhlo se souhlasem předchozího vlastníka.

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:26:48
  19. avatar
    [3] svetluszka [*]

    na svým dvoře si může postavit co chce... ...teda se stav. povolením. A taky vám tam může zakázat chodit...

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:25:02
  20. avatar
    [1] mejsehezky [*]

    Nejlépe je dnes býti bezdomovcem,není-liž pravda

    superkarma: 0 16.01.2007, 14:18:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme