Vztahy

SOS: Je mladší a mám jí říkat mami!

 

Simoně je dvacet osm let, má za sebou vysokou školu ekonomického zaměření. Její nastávající adoptivní matka je dvaadvacetiletá kuchařka...

Když jsem odjížděla z Uherského Hradiště do Prahy na studia, nikdy jsem si nepomyslela, že se tu jednou usadím. Ale na škole jsem si našla přítele, se kterým jsme se později vzali a koupili jsme si byt ve Vršovicích. Naši nesli Honzu trochu hůř, přece jen je Pražák a odvedl jim jejich dcerušku, ale když se narodila Kristýnka, všechno se hned srovnalo.

Radost z narození druhého dítěte, Pavlíka, nám pokazila zpráva – moje maminka zemřela. Byla o čtyři roky mladší než táta, a už si ji našla rakovina... Zpětně mi přijde, že se na jejím zdravotním stavu hodně promítl i rodinný život. Táta je majitel úspěšné restaurace, takže na domácnost nemá moc času. Já – jediná dcera – jsem se odstěhovala pryč.

To nejhorší jsem se ale dozvěděla na pohřbu. Na tátu čekala před kostelem ve Starém Městě afektovaná holka. Chvíli se stranou dohadovali a holčina nakonec kamsi odkráčela. Lidé si něco špitali a večer se mi to špitání potvrdilo, když jsem zjistila, že ta holka má klíče a sedí u nás v obýváku.

Radka je kuchařka v tátově restauraci – tedy bývalá kuchařka. Táta zaměstnává učně a s Radkou si začal, ještě když byla máma naživu. Byli spolu „nadivoko“ asi tři roky, to ještě Radka chodila k tátovi do restaurace na praxi. Teď je to půlrok, co máma umřela, a do schránky našeho vršovického bytu přišlo svatební oznámení.

Nejdřív jsem šla do kolen. Honza mě rozebral a nakonec jsme se dohodli, že tátovi jeho novou paní budeme přát. Máma by určitě nechtěla, aby zůstal sám – takhle se o něj alespoň někdo na stará kolena postará. Nedokážu si představit, že bych jí někdy měla říkat mami. Kdyby to nebyla taková husička, a kdybych nevěděla, že to spolu táhli už za mámina života, tak bych možná byla i ráda, že si táta někoho našel... Ale snad, až přijde to malé, co čekají, snad se můj názor na ni změní.

Psycholožka Radka Vaňková radí

Zvyknout si na nového partnera rodičů není nikdy snadné. Paradoxně takovou věc nejlépe zvládají malé děti prepubertálního věku. Samozřejmě záleží na okolnostech, které mohou být různé. Děti jsou citlivější, pokud například prošly rozvodovou peripetií.

Problémy s novými partnery rodičů se vyostřují s pubertou, ale i zde často dojde ke shodě. Děti si sice stále více uvědomují svoji individualitu nezávislou na rodičích, ale přesto mají návyky poslouchat, a pokud se rodiče k situaci postaví rozumně, většinou se vztahy mezi adoptivními rodiči a dětmi brzy vyjasní.

Nejkomplikovanější situace nastává, pokud jsou děti již dospělé a jejich adoptivní rodič rozvrátí harmonické manželství nebo přichází příliš brzy po úmrtí rodiče biologického, jako v případě čtenářky. Je-li navíc adoptivní rodič ještě mladší a nižšího vzdělání, dochází k určité dehonestaci v očích dítěte. Rada zní: Nemyslete na něj jako na partnera svého rodiče, ale jako na člověka, kterého má váš rodič rád.

Co byste Simoně poradili vy? Jak se má k Radce chovat?

   
12.11.2008 - Láska a vztahy - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [188] átéčko [*]

    pajda: Přesbě tak. tady se řeší nevěra, namísto oslovování nevlastní matky
    Dcérenka jezdila navštěvovat rodiče tak málo, že jí unikly souvislosti v rodině.
    dědicství po matce dostane, po otci to si bohužel bude muset počkat.

    Jestli já jsem pro, nebo proti nevěře, to je jiná.
    Můžou být totož nevěry různé.

    superkarma: 0 18.11.2008, 10:29:57
  2. avatar
    [187] Kadla [*]

    Galadriel: Já to pochopila, akorát že je to jako měřítko nevhodné, nelze srovnávat nesrovnatelné. O manželství Marka Ebena se totiž ví, že i přes všechny ty problémy je šťastné, protože ti dva si rozumí. Ale o manželství tatínka z článku nevíme absolutně nic. Takže vlastně nemáme co srovnávat. On totiž většinou každý chlap hledá u milenky to, co mu doma chybí - nejčastěji sex (který po 15-20 letech manželství velmi často funguje bídně nebo vůbec nefunguje), aby ho někdo vyslechl, aby ho někdo obdivoval.. cokoli. Koneckonců u nás žen je to totéž.

    superkarma: 0 14.11.2008, 08:02:58
  3. avatar
    [186] Jeremi [*]

    Galadriel: Kdo chtěl, pochopil.

    superkarma: 0 13.11.2008, 21:20:06
  4. avatar
    [185] Dudlajlama [*]

    Propanajana, toho Marka Ebena jsem uvedla jako priklad, meritko. Jeste se tady nakonec doctu, ze on je v podstate stary obsournik, jen to umi maskovat

    superkarma: 0 13.11.2008, 19:54:43
  5. avatar
    [184] Kadla [*]

    Já bych sem Marka Ebena vůbec netahala, je to nesrovnatelné. Marek Eben má totiž ženu, se kterou si velmi rozumí. A co víme o manželství výše uvedeného tatínka? Absolutně nic. Co když spolu léta nespali, co když si byli lhostejní... co když se denně hádali. Vždyť s nima dcera nebydlela, tak co ona ví o jejich skutečném vztahu. Co když se tatínek spustil ještě než žena onemocněla, chtěl se rozvést, ale když se přišlo na manželčinu chorobu, rozhodl se s ní zůstat. Samozřejmě to všechno mohlo být jinak. Ale - vždyť kurnikšopa víme všichni úplně kulový. Jednostranný pohled dcery.

    superkarma: 0 13.11.2008, 16:39:41
  6. avatar
    [183] 1_Kopretina [*]

    Jupíí 13.11.2008 8:04:53 : souhlas

    superkarma: 0 13.11.2008, 13:27:11
  7. avatar
    [182] 1_Kopretina [*]

    Proč bys jí měla říkat mami???? Stačí křesní jméno - matka je stejně jenom jedna - pokud teda ta změna neproběhne v dětském věku.
    Ale dítě snad už nejsi

    superkarma: 0 13.11.2008, 13:26:03
  8. avatar
    [181] prece ja [*]

    no já bych její otce tak hrozně neočernovala. Z vlastní zkušenosti vím, jaké to je mít doma člověka na smrt nemocného.Lidé s Ním "soucítí" ale nedokáží si představit, jake to je pro ty nejbližší , co s ním žijí.Podle článku usuzuji, že dcera otci žádnou oporou nebyla, tak prostě hledal jinde. Nedovedu si představit, jak by ho tady rozcupovali, kdyby se tedy se s nemocnou ženou rozvedl a vzal si tu milenku.
    Nevím, proč tu řešite dědictví, ještě otec žije, tak at si klidně utratí všechno, co má. Je to jeho věc.

    superkarma: 0 13.11.2008, 09:46:21
  9. [180] Astřička [*]

    Chápu, že Simona vzpomíná na maminku a i za ní se možná cítí trochu ponížená, ale na druhou stranu proč tatínkovi nedopřát další spokojený život. Pokud chce, ať se ožení a nezůstává sám. S tím oslovením "mami" je to přehnané. Bude stačit si říkat jmény a bude vyřešeno. Vzhledem ke vzdálenosti bydlišť se asi tak často stejně obě aktérky neuvidí.

    superkarma: 0 13.11.2008, 09:31:43
  10. avatar
    [179] Kadla [*]

    Pajda: Naprostý souhlas se vším.

    superkarma: 0 13.11.2008, 08:29:45
  11. avatar
    [178] Jupíí [*]

    risina: Jestli to Eben dělá, dělá to šikovně a skoro nikdo to neví!
    A to je podstatný rozdíl, zahejbat se totiž musí umět. Pako, které předvádí celému světu, podívejte, jsem schopný a mám mladou milenku a tu nemožnou babu doma, mám na háku, je blbec a zaslouží si hnusnou odplatu.

    superkarma: 0 13.11.2008, 08:04:53
  12. avatar
    [177] Suzanne [*]

    Vzdala jsem to asi v polovině diskuse, ale z toho, co jsem četla, naprosto souhlasím s Rikinou a átéčkem. Co jsem dosud nezdědila, není moje a tudíž do toho nemám co kecat. A kdyby byl tatík šťastný s krokodýlem, ať s ním žije a přepíše si majetek třeba na ZOO

    superkarma: 0 13.11.2008, 00:09:13
  13. avatar
    [176] mysak [*]

    být dřív babičkou než matkou, to taky neumí každá

    superkarma: 0 12.11.2008, 23:13:47
  14. avatar
    [175] Jeremi [*]

    pajda: Z "byli spolu nadivoko" bych nevyvozovala, že spolu tatínek a ta slečna bydleli. A tři roky zatloukat nevěra se dá nejen před dcerou, co dorazí jednou za pár měsíců. A jestli schvaluješ, že slečna dorazila do společného obýváku těch rodičů jen chvilku po té, co mrtvola předchozí domácí paní vystydla, tak není v šoku jenom Simona.

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:39:09
  15. avatar
    [174] Dudlajlama [*]

    pajda: starala se o nej urcite

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:36:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [173] pajda [*]

    Jeremi:píše, že žil s Radkou tři roky. To je přece dost dlouho na to, aby si všimla, ne? Já se taky s rodiči nijak extra nestýkám, ale nemyslím si, že bych si nevšimla, že některý z nich nežije doma. Tedy ovšem pokud by mě to zajímalo.
    Osobně neodsuzuju nevěru, vadí mi to, že byla s osobou v podřízeném postavení, ale to je každého věc...a na pohřbu se žádná scénka nekonala. Radka se pohřbu jako takového zcela správně a společensky nezúčastnila - počkala bokem. Že potom přišla k člověku, se kterým žila a zřejmě se o něj i starala, to mi připadá celkem v pořádku - i když to pro Simonu asi byl šok.

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:26:28
  2. avatar
    [172] Jeremi [*]

    pajda: Ale jdi Ty. Ten článek je zkratkovitý, tak se z něj nedá usuzovat, jestli Simona za nemocnou mámou jezdila nebo ne. Jestli byli normální rodina, tak nejspíš na Moravu příležitostně jezdila a rodiče zas za ní do Prahy. Ale během takových návštěv se dá před dcerou v pohodě hrát spokojené manželství a normální neparanoidní člověk těžko bude pátrat po městě, jestli náhodou některý z jeho rodičů nemá bokovku. A na tom, že teď najednou nevěděla, že se otec chystá oženit a dotyčná slečna je těhotná, bych taky nic tak "překvapivého" neviděla. Po té scénce na pohřbu se asi nerozešli zrovna v nejlepším. A já to SOS teda chápu. Svému otci bych novou rodinu přála, ale hodně těžko bych se srovnávala s tím, že se choval takhle k zblití.

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:12:55
  3. avatar
    [171] Dudlajlama [*]

    risina: mnoooo, nesedim u nej, znam ale osobne par lidi od fochu a vsicni ho maji temer za svetce, on je hrozne oblibeny i mezi soukmenovci, coz je samo o sobe dost rarita. Pokud to dela, tutla to kromobycejne. Ja ale z nejakeho duvodu verim, ze se vyskytuji na tomto svete i tito chlapi. Mozna jsem naivni.....

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:06:14
  4. avatar
    [170] paníliška [*]

    Omlouvám se za chyby, blbne mi klávesnice.

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:04:09
  5. avatar
    [169] paníliška [*]

    pajda: Ale ona přece nikde nepšíše, že se o ni má táta starat. Nezmiňuje se o majetku, penězích ani dědictví, co pořád máte? Prostě nemůže strávit tátovu partnerku, která je výrzně mladší a navíc to s ní táta táhl v době, kdy máma byla těžce nemocná. Osobně bych teda byla nasraná tak a novou macechu bych s největší pravděpodobností nepřijala. O nic víc v článku nejde.

    superkarma: 0 12.11.2008, 22:02:56
  6. avatar
    [168] risina [*]

    Galadriel: Víš na 100%, že to Eben nikdy neudělal?

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:59:11
  7. avatar
    [167] Dudlajlama [*]

    Simonu nekomentuju, asi nebude zrovna poklad, ale...jsou dva druhy chlapu. Osobne preferuju druh z rodu Marku Ebenu, ktery, ac by mohl vy**kavat prvni ligu a ma milion prilezitosti, to sve nemocne zene proste nedela.

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:41:44
  8. avatar
    [166] pajda [*]

    Podstatný problém vidím v tom, že Simona poslouchá drby, cítí se "ublížená" za mámu, ale přitom se o tátu nestará. Jak jinak si vysvětlit, že jí "do bytu přišlo svatební oznámení"? To s otcem nemluvila? Nezjistila, že její táta víc jak tři roky žije s cizí ženskou, nezjistila, že je ta ženská těhotná? Opravdu nevěděla, že její máma je vážně nemocná? Kdyby za ní jezdila, musela by přece zjistit, že její rodiče žijí odděleně, nebo ne? Prostě dívenka se odstěhovala, zavřela oči, vsadila bych se, že si taky zvykla, že jí tatík posílá nějaké to "přilepšení" a teď jí vadí, že když se o rodiče léta nestarala, tak se oni přestali starat o ni? Chápala bych tohle SOS, kdyby s tátou bydlela, ale takhle? Mimochodem dědické řízení už asi proběhlo, takže v penězích problém zřejmě nebyl...

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:39:35
  9. avatar
    [165] kareta [*]

    Eh, praktickou (peněžní) stránku jsem zmínila v 22 já poprvé, asi A stále si myslím, že kdyby musel tata měnnit plíny a šůrovat barák, nikdy by úspěšnou restauraci nevybudoval....ono je to tak, že člověk podniká a snaží se být úspěšný a obětuje své pohodlí hlavně kvůli dětem, takže bych chodila s´trašit, kdybych po smrti zjistila, že manžel ošulil moje děti a nedá jim min. tu moji polovinu Se svou ať pak naloží dle svého uvážení...

    superkarma: 0 12.11.2008, 19:57:18
  10. [162] Rikina [*]

    Jeremi: máš pravdu, dělám si srandu. Z těch, co tu plýtvají svatým rozhořčením, a berou se tolik moc vážně.

    superkarma: 0 12.11.2008, 19:16:17
  11. [161] a.... [*]

    Četbu téhle diskuse jsem si teda měla odpustit, po něčem takovém zrácím o lidech zbytky iluzí
    Rikina: To, co tu píšeš myslíš vážně nebo je to nějaký zvláštní styl humoru? Pokud to první je pravda, pak jsem vážně zděšena, že některým nebyly rodinnou výchovou předány ty základní pravidla slušnosti( o morálce už ani nemluvím ).Taková míra devastace základních lidských hodnot, jakou jsi tu dnes předvedla je fakt hodně silná káva.

    superkarma: 0 12.11.2008, 19:11:46
  12. avatar
    [160] Jeremi [*]

    Rikina: On tu snad nikdo nepochybuje o tom, že je rozumné, aby si otec tu holčinu vzal. Ať je s ní dlouho šťastný a dítě mu dělá jen radost. A jinak teda celý den doufám, že si děláš srandu, protože jinak jsou Tvoje morální měřítka opravdu hodně hodně nízká.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:59:43
  13. [158] Rikina [*]

    Meander: OK, já se bavím taky.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:45:10
  14. [157] Rikina [*]

    aja22: no on už to tu někdo psal, že si otec Simony mohl začít se slečnou v době, kdy jeho manželka na smrtelné posteli nebyla. Že mohlo klidně jít o formální manželství, udržované "aby lidi neřekli". A že mu poté, kdy se ukázalo, že manželka je nemocná, mohla být ta slečna větší oporou a pomocí, než vlastní dcera, která celé tři roky nic nevěděla, a zpráva o matčině smrti ji překvapila. Kromě toho nevíme, kolik z vyprávění jsou fakta, a kolik drby vyslechnuté na pohřbu.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:44:01
  15. avatar
    [154] Meander [*]

    Rikina: Sorry, toliko reakce na ten "dohad".

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:34:21
  16. [153] Rikina [*]

    Meander: to, že zahýbal na smrt nemocné ženě, je jenom dohad. To nevíme jistě ani my, ani Simona. A kdyby to tak skutečně bylo, tak odestáti se to nemůže. To, že si tu dívku kuchařku vezme, je konec konců asi nejrozumnější řešení. Kdyby si ji nevzal, zase by se našly moralistky. Jestli si tím koleduje o malér, bude to jeho malér, a každého jiného zbytečná starost. Rozhodně mi to připadá jako lepší, než kdyby zbytek života platil alimenty na to zatím nenarozené dítě, a jinak navštěvoval ty veřejné domy, kde by patrně brzy promrhal ten majetek, o který se tu vedla vášnivá polemika, s prodejnými ženami. Takže ve finále by nic nezdědila ani Simona, ani její budoucí nevlastní sourozenec. Akorát Uherské Hradiště by mělo léta o čem mluvit.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:33:18
  17. avatar
    [150] paníliška [*]

    átéčko: Co blbneš?

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:25:12
  18. avatar
    [149] Meander [*]

    átéčko: Simona je chtivá? Kde? Mně se hnusí kupříkladu podvádění a nevěra
    Rikina: Zahýbat ženě na smrt nemocné je hnus, hnus a ještě jednou hnus. Ale každý sklidí, co zasil

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:23:26
  19. [148] Rikina [*]

    Meander: nevěra není naprosto v pořádku. On to někdo tady tvrdil? Ale taky není v pořádku za nevěru kamenovat. To se dělá jen v některých islámských zemích - a na diskuzích ž-in.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:20:16
  20. avatar
    [146] átéčko [*]

    Meander: Pokud je Radka stejně chtivá, jako její nevlastní dcera Simona, můžou si ty dvě maximálně podat ruku.
    Hamižnost se mi hnusí.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:16:21
  21. avatar
    [145] átéčko [*]

    Meander: Tady neřeším nevěru, ale chtivost Simony. Lačnost po něčem, nač právo nemá.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:14:54
  22. [144] Rikina [*]

    Meander: ona v tom obýváku dřepěla, protože je tam doma. Protože tam žije s člověkem, kterého si bude brát a budou mít spolu dítě. Na pohřbu nebyla, nýbrž čekala venku, asi aby zbytečně nejitřila city přítomných příbuzných. O náhodě přece nikdo nemluvil.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:13:10
  23. avatar
    [143] Meander [*]

    átéčko: Že pro tebe je nevěra naprosto v pořádku, neznamená, že je naprosto v pořádku

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:12:33
  24. avatar
    [142] átéčko [*]

    Rikina: Přesně. Tohle není o om, že musí chuděra své maceše říkat maminko. Tady jde o to, že ta mrcha vypočítavá je Simona. kalkuluje s dědictvím po otci, který ještě žije a chce žít!!!!Na tohle skutečně nárok nemá

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:11:29
  25. avatar
    [141] Meander [*]

    átéčko: Promiň, ale tvoje uvažování nejsem schopná pobrat. První odstavec příspěvku 137 je dle mého těžce nadrámec A ty ostatní taky Obkládek...
    Rikina: Takže ona tam v tom obýváku dřepěla proto, že šla náhodou kolem? A na pohřbu se zjevila taky proto, že šla náhodou kolem. To jsou věci...

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:10:22
  26. avatar
    [140] paníliška [*]

    átéčko: O dědictví ale v článku není ani slovo.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:09:45
  27. avatar
    [139] átéčko [*]

    aja22: Nevím proč ba ta Radka měka být fľandrička. Protože je mladá? Protože se to nelíbí Simoně? Nikdo neví jaký byl vztah Simonina otce za života Simoniny matky.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:08:58
  28. [138] Rikina [*]

    aja22: vždyť Simoně nikdo neubližuje. Ty to stavíš jako by Simona musela kvůli maceše odejít z rodného domu bez skývy chleba v kapse. Ale jí se to vlastně nijak nedotkne. Ona má svůj život, a ten dosud byl zřejmě celkem spokojený.

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:08:50
  29. avatar
    [137] átéčko [*]

    Meander: No právě! Kdyby sem napsala Radka, byl by to příběho tom, že se její nešťastný šéf staral o svou smrtelně nemocnou ženu sám, bez pomoci dcery která má svou vlastní rodinu....

    ..a kdyby příběh napsal ten pán, Bylo by to o tom kdo jej podpořil, když měl ženu smrtelně nemocnou, kdo jej v práci zastoupil, když on nemohl
    ...a pak si jeho dcera přijde a namísto truchlení po zemřelé matce se upomíná o dědictví. Tohle mi přijde morbidní!
    Podniká otec, nevím proč se upomíná tato dcera o děictví, když její otec ještě žije svůj plnohodnotný život, na který MÁ PRÁVO!!!!!! A navíc, otec ještě žije!!! Může mít skutečně ještě několik dětí

    superkarma: 0 12.11.2008, 18:05:58
  30. [135] Rikina [*]

    Meander: tys jim u toho píchání držela svíčku?

    superkarma: 0 12.11.2008, 17:57:09

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme