Domácnost

SOS – Jak dlouho archivovat doklady o zaplacení

 

Právě nám přišel dopis z obecního úřadu, zdvořile nám oznamují, že jsme neuhradili fakturu stočného za 1. čtvrtletí roku 2006! Docela mi to hnulo žlučí. Obec trvá na tom, aby se úhrada stočného prováděla: buďto přiloženou poukázkou, nebo hotově v pokladně obce (stejně jako poplatek za odpady, za psa…).  Budiž, chodíme tedy platit do pokladny. Někdy dostaneme doklad vytištěný z PC, někdy ručně vypsaný příjmový pokladní lístek (to prý když zlobí počítače). Mám ve zvyku tyhle doklady házet do šuplíku s ostatními účty a můj druhý zvyk je udělat v těchto papírech na konci roku pořádek, to mě neminulo ani nedávno. V krabici jsem nechala doklady za komunální poplatky za rok 2007, ty staršího data šly do koše. Před chvílí jsem volala na obec, abych se zeptala, jak dlouho tedy ty doklady o zaplacení schovávat, a bylo mi řečeno, že je to různé?! Tohle raději nebudu komentovat.

Dřív, než se vypravím na obec, neví někdo z Vás, co si pod tím „různé“ mám představit, a jak dlouho ty doklady opečovávat? Jistě, mohlo se stát, že jsme opravdu tenkrát tu poukázku někde zašantročili, ale proč se upomínají téměř po dvou letech? Pokud by se teď na obci rozhodli posílat nám upomínky jednu za druhou, mají z nás dojnou krávu

Díky Japina

 


Milá Japino,
držím vám v celé záležitosti palce a věřím, že si na toto téma popovídáte s podobně postiženými" čtenářkami a přijdete společně na nějaké řešení.
   
15.01.2008 - Dům a byt - autor: Čtenářský příběh

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [63] Garwa [*]

    Určitě není dobré je skladovat déle než je nutné. Když se nahromadí, vyplatí se následně skartace dokumentů v Praze

    superkarma: 0 05.01.2017, 19:59:35
  2. [62] Marika11 [*]

    dokumenty archivujem elektronicky na sukromný cloud. a viem ze su v bezpeci, pohodlne a bezstarosti ;)

    superkarma: 0 01.06.2015, 16:18:40
  3. [61] Marika11 [*]

    faktúry schovávam aj 5 rokov....

    superkarma: 0 31.08.2014, 14:24:45
  4. avatar
    [60] sukovka [*]

    účtenky schovávám minimálně 5 let, mám je také roztříděné

    superkarma: 0 17.01.2008, 10:51:53
  5. avatar
    [59] tkometka [*]

    Účty schovávat minimálně 5 let! Lepší prý 10 let - to poradila účetní

    superkarma: 0 16.01.2008, 13:37:22
  6. avatar
    [58] arjev [*]

    Jsem správná kancelářská krysa. Účtenky si schovávám, mám je roztříděné. Tak mám přehled a když je potřeba, jen sáhnu do správné složky

    superkarma: 0 16.01.2008, 13:02:10
  7. avatar
    [57] babytka [*]

    Já mám všechny doklady pěkně po roce složené v obálkách na půdě a jednou za čas je vyhodím.Určitě nechávám 3 roky,starší vyhazuji.Myslím,že to mám docela přehledné....pro sebe.

    superkarma: 0 16.01.2008, 12:21:46
  8. avatar
    [56] heyday [*]

    shbzalezi na meste a jak jsou vstricny, dcera je taky hlasena u nas ale neplatime to, staci jednou za rok , ze se tam stavi a podepise prohlaseni, ze zije jinde. ale zalezi na urednicich:

    superkarma: 0 15.01.2008, 21:31:28
  9. avatar
    [53] mirienka [*]

    Majucha: "NĚKDE DOMA" - jo, to je věc. Snažím se doklady třídit (smlouvy atd.), ale stejně, když mám něco najít, tak to chvilku trvá. Tam šanon, tam obálka, prostě to u mě jinak nejde. Ale 5 let jsem neschovávala a jak vidím, asi budu muset. Platím ledacos přes banku, a tak doufám, že bych to našla.

    superkarma: 0 15.01.2008, 19:46:07
  10. avatar
    [52] danca79 [*]

    Lindaa: jo, co se ciziny tyce je to fakt byrokracie na entou....zajimavy bylo, ze kdyz jsem byla rok v USA coby au-pair, pojistovne stacil papir od Student Agency na kterym bylo ve dvou radkach napsany ze jsem ten rok byla pojistena v USA.....

    superkarma: 0 15.01.2008, 18:29:27
  11. [51] VeronikaBl [*]

    Snažím se očividně důležitý věci vylepovat a částečně k nim dělat mini poznámky. Ale věřim tomu, že budu jednou potřebovat něco, co sem vyhodila, ikdyž toho není moc. Po tomhle článku budu ukládat a vylepovat pečlivěji.

    superkarma: 0 15.01.2008, 18:20:19
  12. avatar
    [50] edith1975 [*]

    schovávám vše rok a pak vyhazuji, tak začnu dělat zásoby větší, jak tak koukám. Díky za info

    superkarma: 0 15.01.2008, 17:44:09
  13. avatar
    [49] ginile [*]

    hhmm pokud vsecky ucty platite pres banku, tak by tam melo byt vsecko v pc a melo by se dat i najit

    superkarma: 0 15.01.2008, 17:12:39
  14. avatar
    [48] shb [*]

    bivena: hustý, tak to radši budu dál schovávat věci a radši nic neskartovat

    superkarma: 0 15.01.2008, 13:27:56
  15. avatar
    [47] shb [*]

    Japina: s těmi poplatky je to blbý, protože naše legislativa je stále ještě v hroznym stavu. Ty poplatky za odpad platíte- bohužel. Já musím platit u rodičů- kde mám trvalý pobyt, ale i tam kde bydlím, protože tam se ten odpad skutečně vyváží. To samý pes- poplatek musím platit městu trvalého pobytu ale to že žiju jinde a pes samozřejmě se venčí taky jinde tak to zákon neřeší a platí se městu trvalého pobytu

    superkarma: 0 15.01.2008, 13:22:44
  16. [46] Lindaa [*]

    Japina 22: OlgaMarie 24: O tom mi povídejte, já mela pred lety sáhodlouhou dizkusi s VZP, kdyz jsem se odhlasovala. VYstehovávala jsem se z republiky a prece jim nebudu platit zdravotní pojistení, kdyz pracuji a pojistení platím v Dánsku. CHteli po me potrvzení, ze opravdu v Dánsku pojistku platím a hlavne kdybych se nekdy vracela do CZ mám mít s sebou potvrzení z Dánska, ze jsem si v mezidobí platila pojistku zde a poslední splátku. Zatím se nehodlám stehovat zpet, ale docela me zajímá jak bych to jako mela udelat, kdyz zdravotní je soucastí daní - pracuji = platím dane = cást dane jde na zdravotní pojistení. Nikde není napsáno komu a kolik se odvádí, proste na danovém priznání je odvod mých 39% a 5.500,- nezdanitelných a to je vsechno. VZP nechápali a prý si mám sehnat potvrzení . Nikdo mi nevysvetlil jak se shání neexistující potvrzení.

    superkarma: 0 15.01.2008, 13:05:49
  17. avatar
    [45] Evik8 [*]

    Aj ja účty o zaplatený uchovávam.Na konci roka ich akurát previažem a dám do označených obálok,aby som vedela čo je čo a potom idú do veľkej škatuli k ostatným.Jedine vyhadzujem tak ako Olka účtenky od oblečenia (ak sú po záruke) a iných veci,ktorých sa týka nejaká záruka a je po nej....

    superkarma: 0 15.01.2008, 13:04:12
  18. avatar
    [44] Olka [*]

    Účty a doklady o zaplacení uchovávám zatím pořád (mám domácnost teprve 15 let), jen účty od věcí, které už nemáme, jsem nedávno vyhodila (od staré žehličky, robota, atd.)

    superkarma: 0 15.01.2008, 12:57:46
  19. avatar
    [43] bivena [*]

    Archivujte všechny účty!!! V loni mně archivace zachránila před exekutorem. Krajský soud chtěl vymáhat pohledávku 8 let starou, samozřejmě zaplacenou. Promlčecí doba byla 3 roky, před jejím skončením pohledávku předali exekutorům a tam celých 5 let pěkně rostly ůroky. Pozor EXEKUTOR je zákon v zákoně a nemusí varovat, nebo upomínat k zaplacení.

    superkarma: 0 15.01.2008, 12:19:31
  20. avatar
    [42] gerda [*]

    tady - http://www.archivace-dokumentu.cz/ - by se nic užitečného nenašlo?

    superkarma: 0 15.01.2008, 12:15:02
  21. [41] ula [*]

    Pokud vím, tak do roku 1999 včetně se veškeré doklady uchovávaly na dobu tří let. Od roku 2000 je tato lhůta pětiletá, tak se tím řídím i já.
    V roce 1998 jsem měla nehodu, zaplatila pokutu 1000 Kč, po třech letech paragon o zaplacení vyhodila a z finančního úřadu mi další rok došla zpráva, že mám tuto částku uhradit. Měli v tom sami nepořádek. Doklad jsem už neměla, lhůta již prošla. Na policii nemohli pochopit, že jsem v právu,že prostě po čtyřech letech není moje povinnost paragon uschovávat. Nakonec se to čestným prohlášením vyřešilo a od té doby schovávám vše, o čem si myslím, že je důležité. Člověk totiž musí věřit jen sám sobě. Tak držím palce, aby se to vyřešilo SPRAVEDLIVĚ, tak jako u mě.

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:52:51

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [38] pajda [*]

    chuanita: čestným prohlášením dvou sousedů

    abych trošku vysvětlila situaci: my se stěhovali do bytu po tchýni. Všechny smlouvy byly psány na ni a mého muže a když se tchýně odstěhovala a já přistěhovala, tak oni se podívali, že chlap tam zůstal a většinou nepřepsali nic. Složenky dál chodily na tchýnino jméno. Ze všech tří institucí mám uložené dopisy, že nechápou, proč to chci opravit, když manžel v bytě zůstal a tak mi to mlůže být jedno. Jenže když se zavedly počítače, tak se jim už oba lidi nevešli a tak prostě chlapa vynechali a všechno zůstalo na tu ženskou - tedy na tchýni. Což bylo docela husté....vyplatilo se mi, že jsme si tehdy v prvotním naštvání založila i ty moje žádost o opravu údajůa jejich pindy o tom, jak oni nic dělat nebudou...

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:44:41
  2. [37] gentiana [*]

    Majucha: Já mám šuplík, kde je to bez ladu a skladu naházené. Kompletní směs, počínaje Uznáním atestace Finština I., II. namísto atestace Latina I., II. (to je historickej dokument, tři dni po vystavení tohoto nám čachrování s kreditama zkrouhli), přes účtenky od bot až po záručáky. Diplom tam nemám, ta roura je delší než šuplík.
    Pravda je, že nesystematičnost v případě hledání nasírá, ale prostě je tam všecko.

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:43:05
  3. avatar
    [36] OlgaMarie [*]

    Majucha: V době "byťáků" po 2 týdny v úřední dny nosila kamarádka za vydatné pomoci dalších nájemníků v igelitových pytlích odpadky do úřadovny,aby si vůbec k novému domu vymohli popelnici.A 3.pondělí byla popelnice dodána.

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:37:46
  4. avatar
    [33] augustyna [*]

    chuanita: myslim, ze jeste hur se podava dukaz, ze tam nebydlis

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:26:38
  5. avatar
    [32] augustyna [*]

    ony nektere instituce schvalne vyckavaji s upominkou delsi dobu, aby mohly vymahat i patricne tucne penale...prikladem muze byt VZP, tam neni vubec neobvykle, ze se ozvou az po dvou letech a to je jeste dobry..pry nekdy i po vice

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:25:54
  6. [29] mamča123 [*]

    nevím ale já si takovéto účty raději lepím do sešitu co kdyby se někomu zachtělo mě uhánět.A po 2letech něco chtít je dosti divné mají tam asi pořádný bordel když na to nepřišli na konci roku

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:20:36
  7. [26] kornoutek [*]

    no hlavně by to museli zjistit už na konci roku 2006, kdy se snad dělá vyúčtování a dohlídka plateb za celý rok.. tohle mi přijde divný, že po takové době něco chybí..

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:11:16
  8. avatar
    [25] OlgaMarie [*]

    Japina: Qsobně jsem byla u toho,když šéf tech.odboru Magistrátu žádal po matce dcery,žijící dlouhodobě v USA ,potvrzení,že dcera odpad vytváří ve svém současném bydlišti a za jeho likvidaci tam řádně platí.

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:06:37
  9. avatar
    [24] pajda [*]

    Japina: to ještě zjistíš...

    superkarma: 0 15.01.2008, 11:05:29
  10. avatar
    [23] Japina [*]

    S těmi 5 lety mě docela strašíte. Asi nezbyde, než zaplatit, a pořídit na papíry větší krabici. Zkusím ještě dotaz přes SOS, jak radí femme.fatale. Co se budu na obci snažit domluvit, bude platba z účtu - tuhle výsadu u nás mají totiž jen chataři.
    A to nás čeká ještě jedno vyřizování - před týdnem jsme totiž žádali obec o zproštění hrazení poplatků za odpad za tchýni (tedy za její osobu), ta už 8 let žije v USA a má i tamní občanství, ale trvale je hlášená u nás a my furt poctivě platíme za nic. Teď se hrozím, co budou chtít doložit k této žádosti - třeba fotku mamky se Sochou svobody nebo snad s Bushem?!
    Díky

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:55:02
  11. avatar
    [22] fructia [*]

    Na to, abych měla všechno x let archivovat, abych měla zvláštní pokoj

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:54:06
  12. avatar
    [21] shb [*]

    jinak promlčecí lhůta je tak 6 let- ale taky by to stálo za dotaz zasvěceným

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:47:45
  13. avatar
    [20] shb [*]

    majucha: mám stejnou metodu

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:46:40
  14. avatar
    [19] shb [*]

    účetní věci se archivují asi 5 let- jinak je to ošetřeno zákonem č.337/1992 -je to opravdu u různých dokladů různé, např. věci týkající se sociálky se archivují snad 30 let- nevím to teď přesně z hlavy ale v tom zákoně to je. Minulý týden jsem skartovala účty za telefon z roku 2002

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:45:50
  15. avatar
    [18] Věrulinka [*]

    Doklady o zaplacení ukládám 10 let,doslova mám doma archiv šanonů ,ale jsem si jistá,že vždy najdu v případě nesrovnalosti

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:39:01
  16. avatar
    [15] femme.fatale [*]

    http://www.spotrebitele.info/

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:29:30
  17. avatar
    [14] pajda [*]

    OlgaMarie: to mi připadá škoda, protože třeba v Brně se stávaly na složenky docela fronty a bylo to dos blbé. Brávala jsem složenky pro celý dům (300 bytových jednotek, obsazených v 90% případů těžce chodícími důchodci) a roznášela je...

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:27:41
  18. avatar
    [13] OlgaMarie [*]

    pajda: SIPO je zpracovatelsky jednotné v celé ČR,pouze obce si mohou podmínky platby za určité služby samy stanovit.U nás naopak magistrát popelnice ze SIPO vyloučil.

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:24:23
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    Doklady o zaplacení čehokoliv ukládejte minimálně 10 let.
    Doklady o alimentech ukládejte do doby 1.nástupu dítěte do zaměstnání +3 roky.Někdy je lacinější znovu zaplatit než si za poplatek nechat platbu dohledat nebo se soudit.

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:21:13
  20. avatar
    [11] pajda [*]

    Ještě k těm platbám za odpady - u nás se dají tyhle platby převést do SIPO, takže obec si jednou za rok strhne odpady a psy...netuším, jestli to jde i jinde.

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:20:14
  21. [10] Inez1 [*]

    My archivujem minimálně 5 let....všechno!!

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:12:06
  22. avatar
    [9] kominice [*]

    Doklady nevyhazovat nikdy. Po nás chtěli platbu za odvoz odpadu starou víc než 4 roky. Já jí v tom svém bordelu našla ale ostatní měli smůlu a museli platit
    Doporučuji dojít na úřad a žádat dohledání platby pokud jste ji opravdu zaplatili. Kdyby se bránili vyhrožujte auditem a stížnostma. Chtějte vědět proč po vás nechtěli zaplacení dříve.
    A v neposlední řadě vyhrožujte tiskem a televizí. To vše ale jen v případě že jste si jistí že jste URČITĚ zaplatili. Pokud si jisti nejste, budete muset zaplatit.

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:10:45
  23. [8] Rikina [*]

    Mickey Mouse: téměř na každý druh pohledávky je jiná promlčecí lhůta. V různých zákonech jsou různé varianty, takže takhle jednoduše se to říct nedá. Ale v zásadě máš pravdu, 10 let účetní doklady, a minimálně 5 let bych si schovávala to ostatní. Pracovní smlouvy, zápočtové a evidenční listy celý život až do důchodu. Doklady k nemovitosti taky napořád.

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:04:51
  24. avatar
    [7] pajda [*]

    Mickey Mouse: po mě chtěli nejprve doklady o tom, že nedlužím na nájemném, pak doklady o tom, že máme převedený plny a elektřinu (tady byly poněkud problémy, ale nakonec jsem to z obou insitucí vymlátila) a nakonec potvrzení, že v tom bytě, který byl bez dluhů a s vešekrými odběry hlášenými na mě OPRAVDU bydlím

    superkarma: 0 15.01.2008, 10:01:53
  25. [6] Rikina [*]

    http://www.archivace-dokumentu.cz/

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:57:13
  26. avatar
    [5] Mickey Mouse [*]

    Účetní doklady by měl člověk schovávat podle zákonů.
    Pokud jsou součástí jeho účetnictví pro potřeby výpočtu daňí a odvodů, pak je povinnost uchovávat je po dobu deseti let. Jinak u většiny plateb je promlčecí lhůta, po které je není možné vymáhat, stanovena na pět let. A doklady, kterými prokazuje člověk nákup věcí a služeb pro účely reklamace, je možné vyhazovat po uplynutí záruční lhůty.
    Nejdéle by měl člověk uchovávat doklady o způsobu nabytí nemovitostí (včetně dokladů o zaplacení). Mohou sloužit jako důkaz ve sporech ještě po desítkách let.

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:56:09
  27. avatar
    [4] pajda [*]

    Ksdyž jsme se stěhovali, tak úřady požadovaly některé doklady deset let pozpátku...starší už ne, ale třeba připojení plnyu, převody elektroměrů a podobně jsem měla schované i po 15 letech a vyplatilo se mi to. Řada institucí si totiž ve své evidenci nepřepsala nájemce bytu. Mám pocit že tři roky pozpátku je minimum.

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:54:47
  28. [3] terenniberuska [*]

    co se mě týče ,doklady o zaplacení mám uložené ,tak 2-3roky,zatím jsem na štěstí nemusela nic řešit a když tak mě jenom nevytočí na úřadech a podobně,v případě nutnosti je spíš vytočím já,protože vše co se týče plateb,zatím mám.Přejí Ti at se všechno k dobrému obrátí

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:54:34
  29. [2] žanýsek [*]

    Takové doklady raději vůbec nikdy nevyhazovat. V dnešní době nevíte kdy a kdo vám zavolá ... takže archivovat až do skonání

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:54:00
  30. avatar
    [1] renike [*]

    ja vse nechavam 2 roky

    superkarma: 0 15.01.2008, 09:51:09

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme