Bulvár

Šokující: Co stojí za výrobou outdoorového oblečení v Asii?

Otázku co stojí za výrobou outdoorového oblečení v Asii, si položili odborníci ze Společnosti pro Fair Trade. Odpověď je děsivá: Strach, práce 16 hodin denně, nízké mzdy, znemožňování výpovědi. Pozor! I někteří velcí a zavedení výrobci nad tím krčí rameny...

Práce až 16 hodin denně šest dní v týdnu, a to za mzdu, která stačí jen na základní potraviny. Taková je realita ve vietnamských a čínských textilních továrnách produkujících sportovní oblečení. Tyto země představují v současné době dvě nejvýznamnější oblasti pro výrobu Čechy tolik oblíbeného outdoorového oblečení. Uvedené skutečnosti vyplývají z výzkumu Společnosti pro Fair Trade, který realizovala společně s partnerskými organizacemi z Vietnamu a Číny. Jen velmi málo outdoorových firem tyto neutěšené pracovní podmínky v továrnách nějakým způsobem řeší.

Nejdůležitější výsledky výzkumu ve Vietnamu a v Číně:

  • Extrémně dlouhá pracovní doba: Průměrná pracovní doba ve Vietnamu je až 16 hodin denně 6 dní v týdnu. „Normální pracovní doba dělníkům končí v pět hodin odpoledne. Od šesti do deseti hodin večer nastupují na přesčasy. I s přesčasy si vydělají ekvivalent 50 euro. Tato částka však nestačí ani na základní živobytí," uvedla Anna Cisariková, jedna z organizátorů kampaně Ušili to na nás! realizované v ČR Společností pro Fair Trade. V Číně je oproti Vietnamu pracovní doba o něco nižší: 10-12 hodin 6 až 7 dní v týdnu. Ve třech z osmi sledovaných čínských továren mají jen dva dny volna za měsíc.
  • I přes tyto obrovské přesčasy zůstávají mzdy velice nízké. Stačí jen na základní potraviny. „Dá se s tím vyžít jen stěží. Většinou to stačí na pár misek masa nebo zeleniny za měsíc, jinak jíme pouze rýži," uvedla dělnice z vietnamské továrny vyrábějící pro značku Tatonka. V Číně byla nejnižší mzda zjištěna v továrně produkující mj. pro Helly Hansel, kde si dělníci vydělají pouhých 1 200 RMB (asi 137 EUR), přičemž mzda potřebná k zajištění základních životních nákladů činila v Číně pro rok 2009 dle organizace Asia Floor Wage 1 638,75 RMB. V dalších továrnách lze hovořit o průměrné mzdě 2 000 RMB, avšak polovina této mzdy je tvořena prací přesčas.
  • V Číně jen dvě z osmi továren vyplácejí příplatek za přesčasy. Jednou z oněch dvou továren dodržujících čínskou legislativu je továrna vlastněná českou společností Alpine Pro.
  • Zadržování měsíční mzdy, aby dělníci nemohli snadno odejít. Jedna z čínských továren vyplácí mzdy pouze každé tři měsíce.
  • Nemožnost zakládat nezávislé odbory, které by hájily zájmy nespokojených zaměstnanců.
  • Hrubé zacházení, urážky, nadávky:Neurazí-li jednotlivce, pak budou jistě hanobit všechny dohromady. Dělají to, protože si myslí, že na to mají právo ze své pozice nadřízeného," uvedl jeden z dělníků vietnamské továrny vyrábějící pro značky Columbia a Vaude.
  • V Číně opakované zaměstnávání na nevýhodné krátkodobé smlouvy.

Základní zjištění výzkumu o společenské odpovědnosti outdoorových firem

V návaznosti na výzkum provedený s dělníky z továren ve Vietnamu a Číně, se kampaň Ušili to na nás! dotázala 29 outdoorových firem na závazky, které si kladou s ohledem na pracovní podmínky ve svých dodavatelských závodech. Bylo zjištěno, že jenom málo firem vyvíjí reálnou snahu o zlepšení pracovních podmínek. „Většina přijala nedostačující nebo žádná opatření ke zlepšení a kontrole pracovních podmínek v továrnách, které pro ně vyrábějí. Zejména firmy vyrábějící snowboardové a skateboardové oblečení jsou naprosto netransparentní," uvedla Anna Cisariková ze Společnosti pro Fair Trade.

Nejdále v oblasti reálného zlepšování pracovních podmínek jsou tři outdoorové firmy: Mammut, Odlo a Jack Wolfskin. Při zakoupení oblečení těchto značek může mít spotřebitel jistotu, že bylo vyrobeno za eticky přijatelných podmínek. Určité kroky ke zlepšení, i když nedostatečné a nesystematické podnikají například firmy Columbia, Patagonia, Helly Hansen, Billabong nebo z českých firem Alpine Pro a Direct Alpine. Poslední skupinou jsou firmy, u nichž předpokládáme, že se problematice pracovních podmínek nevěnují či jen minimálně (neodpověděli na dotazník a na svých stránkách nezveřejňují žádné relevantní informace ohledně své společenské odpovědnosti v rámci dodavatelského řetězce). Jsou to například společnosti Burton, Etnies, O'Neill, Rip Curl nebo český Hannah a Husky.

Metodika výzkumu ve Vietnamu a v Číně

Výzkum byl založen na rozhovorech s dělníky ze dvou vietnamských továren vyrábějících pro značky Columbia, Vaude a Tatonka a v Číně byli dotazováni dělníci z osmi továren, jejichž odběrateli jsou například Columbia, Declathon, Adidas, The North Face, Nike, Alpine Pro či Helly Hansen. Rozhovory proběhly v roce 2010 a byly vedeny mimo prostředí továrny a se zárukou anonymity. I přesto panoval mezi dělníky velký strach se výzkumu zúčastnit. Výzkumníci z tamějších neziskových organizací byli sledováni policií.

Firmy dotazované v rámci výzkumu společenské odpovědnosti outdoorových firem

Columbia, Fjällräven, Haglöfs, Helly Hansen, Jack Wolfskin, Maier Sports, Mammut, Marmot, Odlo, Patagonia, Salewa, Schöffel, Tatonka, The North Face, Vaude, Billabong, Burton, Carhartt, DC Shoes, Inc., Etnies, Nikita, Nitro, O'Neill, Quiksilver, Rip Curl.

České outdoorové firmy: Alpine Pro, a.s., Direct Alpine, s.r.o., Hannah Czech, a.s., Husky CZ, s.r.o.

Z 29 dotazovaných firem jich odpovědělo 17.

Kampaň Ušili to na nás!

Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, kde se šije většina našeho oblečení. Kampaň informuje veřejnost o podmínkách, jež při výrobě spotřebního zboží panují a snaží se tak přimět spotřebitele, aby se začali zajímat o původ svého oblečení a používali svou nákupní sílu cíleně a pozitivně. Kampaň se dále snaží podněcovat veřejnou debatu o problémech spojených s výrobou oblečení a snaží se o změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Prosazuje legislativní změny, které by na oděvní firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. V neposlední řadě vytváří prostor pro rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří se chtějí chovat odpovědně, měli na výběr a mohli nakupovat i zboží s nezávisle ověřovanou certifikací (Fairwear, Fairtrade). Ta garantuje, že při výrobě nebyla porušována lidská práva či použita nucená dětská práce. Více se o kampani Ušili to na nás! se dozvíte na www.usilitonanas.cz.

   
22.02.2011 - Společnost - autor: Tisková informace

Komentáře:

  1. [4] Petulinka999 [*]

    syrrit — #2

    Přesně tohle si u čtení tohoto článku říkám taky, jak jim pomůže, když se tyhle značky přestanou kupovat? Sice je to zajímavá a důležitá problematika, ale nekupovat tyto značky fakt nevidím jako řešení. Moje oblíbení značka je Etnies, ale líbí se mi třeba i Adidas, Nike a další značky. Bylo by super vědět, že při výrobě bot, dostali všichni zaplaceno, jak měli, ale jak to ovlivním?

    superkarma: 0 09.01.2014, 12:00:49
  2. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    Trochu zmatečné je zúžení na outdoorové oblečení. Ale patrně byla tisková informace přejata z nějakého media, kde se ocitla v souvislosti s konkrétním tématem. Takhle říkám: Kdopak tu objevil Ameriku? Sml80

    superkarma: 0 22.02.2011, 16:51:14
  3. avatar
    [2] syrrit [*]

    Nechápu, co kdo na nás ušil. 

    Ale jestli hlavní poslání tohoto článku je: "Nekupujte drahé značkové hadry od vykořis´tovaných chudáků", tak nechápu, k čemu je to dobré. Všichni středoevropané přestanou kupovat ony značky, továrny přestanou vyrábět, majitelé je zavřou a dělníci nebudou mít ani na tu  misku rýže.

    mimochodem v článku je zmiňovaná firma Helly Hansel, což bude buď překlep  nebo něco jako Abibas :-))

    1. na komentář reaguje Petulinka999 — #4
    superkarma: 0 22.02.2011, 16:03:30
  4. avatar
    [1] oalison [*]

    Ne že bych bránila nějakou značku, ale to že nějaká firma nevyplnila dotazník a nebo nezveřejňují informace o dodavateli, přece neznamená, že nutně podporují porušování lidských práv a moc nechápu proč jsou uvedeny tučněSml80

    Jinak na outdoorové oblečení mám jak koukám jiného výrobce, který v seznamu není takže jsem v kliduSml16

    superkarma: 0 22.02.2011, 15:29:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme