Sója luštinatá (latinsky Glycine max) je považována za jednu z nejstarších kulturních plodin z Asie. Její název zřejmě pochází z japonského výrazu „shoyu“. Sóju lze současně zařadit mezi luštěniny i olejniny. Vzhledem k vysoké nutriční hodnotě této potraviny (především vysokému obsahu bílkovin) je v současné době považována za potravinu budoucnosti, která pomůže vyřešit nejen ozdravění populace v západních zemích, ale především hladovění v Africe. Z hlediska obsahu bílkovin odpovídá 1 kg sóji cca 2,5 kg masa.

Sója je pravděpodobně nejvýživnější známou luštěninou. Obsahuje vysoký podíl rostlinných bílkovin a má přirozeně nízký obsah nasycených tuků. Z vitamínů obsahuje zejména ty ze skupiny B, především B6, B2 a kyselinu listovou. Dále vitamín E, který je účinným antioxidantem. Představuje rovněž zdroj důležitých minerálních látek, jako je vápník, draslík či hořčík, a stopových prvků, zejména železa, manganu a zinku. Sójové boby jsou také cennou zásobárnou tzv. fytonutrientů, které chrání organismus před škodlivými vlivy volných radikálů.

MUDr. Petr Tláskal, CSc. ke zdravotním benefitům dodává: „Sója je příkladem potraviny s nízkým glykemickým indexem. Získaná energie se v těle uvolňuje pomalu a pocit zasycení tak přetrvává delší dobu. Ve spojení s ostatními zdravotními benefity to ze sóji činí vhodnou potravinu v péči o zdraví a vitalitu rodiny.”Kvalitní rostlinné tuky sójových výrobků chrání cévy před aterosklerózou (kornatěním tepen). Sója totiž není zdrojem cholesterolu. Zároveň velmi příznivě působí na naší nervovou soustavu a pomáhá při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku. Pravidelnou konzumací sóji či sójových výrobků lze předejít překyselení žaludku a pálení žáhy. Pomáhá také při ekzémech a vyrážkách. Její zařazení do jídelníčku je rovněž velmi vhodné při diabetu mellitu (cukrovce) a onemocněních ledvin jako jsou ledvinové kameny. Vitamín E chrání organismus před volnými radikály a inhibitory proteázy před nádorovým onemocněním. Její pozitivní vliv na hladinu hormonů si již vyzkoušela nejedna česká žena. Odborníci na výživu doporučují denní konzumaci sóji především ženám v období menopauzy.

V současné době je sója v České republice snadno dostupná, a to v podobě sójových bobů, sójových klíčků, tofu, tempehu, pasty miso, fermentovaných bobů natto, sójového oleje, mouky, tzv. sójového masa, sójové omáčky nebo v o trochu chutnější podobě sójových nápojů, dezertů či smetany. Příprava sójových bobů je poměrně zdlouhavá, avšak tofu nebo sójové nápoje jsou na trhu dostupné k tzv. okamžité konzumaci. Tofu se tak stává náhradou masa nebo ryb a sójové nápoje a další výrobky zdravou obdobou běžných mléčných výrobků.

Další informace o sóje a sójových produktech můžete nalézt na speciálních internetových stránkách věnovaných sóje na adrese www.mojesoja.cz.

alprosojaNovinka - Alpro®soya Cuisine

Na český trh přichází novinka v podobě sójové alternativy klasické smetany na vaření s názvem Alpro® soya Cuisine. Jde o plnohodnotnou, 100% rostlinnou alternativou běžné smetany. Hodí se zejména k přípravě krémových polévek nebo omáček, které se díky ní promění ve zdravější, odlehčený pokrm, aniž by se to projevilo na výsledné chuti. 

Reklama