Minulý měsíc jste se seznámili s Hnutím za dobrou snídani, které najdete na stránkách www.hnutizadobrousnidani.cz. A hned jsme si pro vás připravili malou anketu, ve které jsme chtěli zjistit, co máte ke snídani nejraději, abychom se o vašich stravovacích zvycích a návycích dozvěděli více a mohli vám být dobrými pomocníky při vaší snaze o zdravější život. Jsme Hnutí za dobrou snídani a naším hlavním posláním je pomoci vám začít žít zdravěji a hlavně, zdravě snídat.

 

Výsledky ankety ukázaly, že většina z vás si naše doporučení bere k srdci a pravidelně snídá. Přesto ale 17 % dotázaných stále nesnídá. To musíme změnit! Nezapomínejte, že snídaně představuje 20 až 25 % denního energetického příjmu a je základem pro dobrou fyzickou i duševní kondici po celý den. Vezměte si třeba Honzu: „Než jsem se stal členem Hnutí, snídal jsem jen o víkendech, ve všední den jsem se cítil celé dopoledne unavený a bez energie. Nyní je to jiné. Pravidelně snídám sušenky Bebe Dobré ráno, jablko a jogurt a energie mi vystačí na celé dopoledne. Nezapomínám ani na dostatek tekutin a pravidelně piji čaj a ovocné šťávy.“

 

A jaká snídaně je tedy to pravé pro váš organismus? Podle současných výživových doporučení* bychom měli preferovat potraviny obsahující sacharidy, které hladinu glukózy v krvi zvyšují pomalu (potraviny s nízkým glykemickým indexem), a dále také potraviny s nestravitelnými sacharidy, tj. s nerozpustnou vlákninou. Z hlediska glykemického indexu se tedy jeví jako optimální zdroj energie celozrnné pečivo, ovesné vločky a samozřejmě celozrnné sušenky. Každodenní součástí denní stravy by měla být také zelenina, která je zdrojem vlákniny, ze které sice nezískáme žádnou energii, ale je důležitá pro zajištění správné funkce střev.

 

Konkrétním příkladem správné snídaně může být jeden bílý jogurt, jeden pomeranč, jablko či banán, čtyři jakékoli sušenky BeBe Dobré ráno a šálek bylinkového nebo slabšího černého čaje.

Naše anketa nám také ukázala, že většina z vás nejčastěji snídá chléb či rohlík se sýrem nebo šunkou. Paní doktorka Kateřina Cajthamlová se rohlíkům a pečivu obecně spíše vyhýbá (pokud se tedy nejedná o pečivo domácí). Může totiž obsahovat ztužené tuky, kterých tak ve skryté formě dostáváme ve stravě zbytečně mnoho. Pečivo totiž neseženeme v obalech s popisem složení, proto je těžké jeho složení kontrolovat. Raději si tedy vybírá balený chléb nebo knackebrot.

A jaký má paní doktorka postoj ke snídani? „Snídám pravidelně, protože mě doma učili: snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej nepříteli!  Vstávám brzy ráno a na snídani mám asi hodinu času. Začínám džusem, pak si dávám knackebrot se sýrem či tvarohovou pomazánkou, zelený čaj, smetanový jogurt s ovocem a BeBe sušenky – většinou kakaové – a na závěr kousek pomeranče. Při snídani probírám s rodinou denní záležitosti a celkově si start do dne užívám.“

 

Připojte se k nám na www.hnutizadobrousnidani.cz. 



* Společnost pro výživu – Výživová doporučení pro obyvatele České republiky

Reklama