Cereálie je jiný název obiloviny. Cereálie samy o sobě nemusí být tedy nutně zdravé. Je z nich vyrobena i bílá mouka. Pokud chcete trochu dopřát svému zdraví, dejte si celozrnné cereálie. Rozdíl mezi cereálním výrobkem a celozrnným cereálním výrobkem je zásadní.

Cereálie, nebo-li obiloviny, jsou důležitou součástí naší stravy. Cereálie samy o sobě však nemusí být nutně zdravé. Cereální je například i bílé pečivo. Mouka, ze které je vyrobeno, vzniká pouze z vnitřní části obilného zrna, takže je ochuzena o důležitou vlákninu, vitaminy a minerální látky. Pokud chcete trochu dopřát svému zdraví, dejte si celozrnné cereálie. Rozdíl mezi cereálním výrobkem a celozrnným cereálním výrobkem je zásadní. Základem celozrnných výrobků je celozrnná mouka, v níž je naopak rozemletá celá obilka - obilné zrno se všemi vrstvami. Obalové vrstvy jsou důležité právě pro vysoký obsah vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Jako příklad uveďme sušenky BeBe Dobré ráno, které obsahují všechny tyto ingredience.

 

Prospěšná vláknina

Vláknina je pro tělo velice důležitá. Denně by dospělý člověk měl přijmout 25-30 gramů vlákniny. Tu by tělo mělo získat především právě z celozrnných obilovin, dále z ovoce (asi 300 gramů), zeleniny (přibližně 500 gramů) či luštěnin.

 

Vláknina působí ve střevech jako kartáček, a tím napomáhá ke snížení rizika vzniku rakoviny tlustého střeva, uplatňuje se v prevenci a léčbě zažívacích potíží, nemocí srdce a cév a nádorových onemocnění. Příznivě ovlivňuje hladinu krevního cukru, a proto pomáhá i lidem s cukrovkou 2. typu. Působí preventivně proti zácpě, příznakům dráždivého tračníku a vzniku nádorových onemocnění střev.

Vhodná je i při hubnutí, protože poskytuje na delší dobu pocit zasycení. „Častou chybou je, že lidé při dietách úplně vyřadí z jídelníčku i některé potraviny, které jsou bohaté na vlákninu a jiné důležité látky. Časté je především vynechávání pečiva a příloh. Tělo na to reaguje zpomalením metabolismu s následným rizikem jo-jo efektu. Dobrou radou v této oblasti je pečivo a přílohy pouze omezit, ale nevynechávat,“ říká odbornice Karolína Hlavatá.

 

Zdravá snídaně, zdravá svačinka

Mnoho lidí si po ránu dopřává sladké snídaně a během dne i sladkou svačinu, například sušenku. Je to navíc praktické řešení, které ušetří váš čas, pokud zrovna nestihnete pro sebe či své ratolesti připravit nic jiného. Je ale důležité mít na paměti několik faktů. I sušenky k snídani je třeba vybírat pečlivě.

 

Především děti školního věku, ale i dospělí, potřebují k snídani porci celozrnných cereálií. Vláknina, které v žaludku bobtná, pomůže udržet pocit sytosti na delší dobu, a proto nehrozí, že za krátkou dobu po snídani budete mít hlad. K snídani si můžete bez obav dopřát celozrnné sušenky Be-Be Dobré ráno, které potřebnou vlákninu obsahují. „Dalo by se říci, že sušenky Be-Be suplují tu potřebnou porci cereálií. Takovou snídani je vhodné doplnit i dávkou bílkovin,“ potvrzuje odbornice.

 

Některé z vás se v naší „snídaňové“ anketě svěřily, že po sladké snídani mají ještě větší chuť k jídlu. Právě proto je dobré snídani doplnit o porci bílkovin. I bílkoviny totiž pomáhají tělu udržet pocit nasycení. Jako ideální kombinaci pro zdravou snídani doporučujeme sušenky Be-Be Dobré ráno a jogurt. „V případě, že snídáte až cestou do práce, vezměte si alespoň lahvičku mléka, které také obsahuje bílkoviny. Pak už by se dalo prohlásit, že vaše snídaně je kompletní,“ uzavírá Hlavatá.

Reklama