Tak jako všechny naše zvyky i snídaně mají individuální rozměr. Moderní doba nabízí různé teorie a přístupy ke stravování a úpravě potravin. I když se otázkou dietelogie věnuji několik let, někdy je těžké posoudit zda je vybraný přístup správný nebo ne. Každý z nás má totiž jinou fyziologickou výbavu, metabolismus a potřeby.

Snídaně patří k základním denním jídlům. Podle výzkumů se jedná o jediné jídlo, které náš organismus dokáže přes den plnohodnotně zpracovat.
Pojďte se tedy se mnou podívat na některé přístupy, ke kterým přidávám i odborný názor dietoložky Mgr. Pavlíny Zdeňkové Kroužkové...

Bez snídaně

Někteří lidé svůj den začínají bez snídaně. Mají k tomu různé důvody: nestíhají, ráno jim nechutná nebo se snaží jíst co nejméně, aby si udrželi dobrou linii. Do této kategorie přidávám citaci, která souvisí s výzkumem, který provedli američtí dietologové: ,,Ti, kdo ráno pravidelně snídají, se stravují během celého dne rozumněji a nemají takovou tendenci konzumovat prázdné kalorie, tedy jíst potraviny, které obsahují převážně rychlé sacharidy, ale nikoli vitaminy a minerály…"

Anglický standard

Bohatá snídaně s vysokým množstvím tuků. To je typická snídaně na anglický způsob. Říká vám to něco? Smažená vejce, slanina, bílé pečivo, fazole...

I když je tento typ snídaně z dietologického hlediska spíš škodlivý, je pravda, že toto jídlo přes den váš organismus zužitkuje. Před nedávnem jsem psala o výzkumech francouzského biochemika a Alberta Laporta a ten tvrdí, že „snídat bychom měli ze všeho trošku a ostatní jídla by měla být lehká, s minimálním množstvím živočišních bílkovin...“

Ráno hodně karbohydrátů

Především sportovci a trenéři doporučují ráno začít s vysokým množstvím karbohydrátů. Tento přístup odůvodňují tím, že přes noc tělo spotřebuje vysoké množství glykogenu, který je potřebné tělu dodat. Za ideální snídani jsou považovány plnohodnotné karbohydráty, které se nacházejí v celozrnném pečivu, ovesných vločkách, kukuřičných lupíncích, rýži apod.  

A co Asie?

Některé kultury nedělají rozdíl mezi jednotlivými jídly. Například v Číně a Thajsku se lidé stravují hlavním jídlem po celý den. Strava většinou představuje rýži, maso a zeleninu. A výsledek? Zdraví a dlouhověkost.

Rozhodně snídat!

,,Ke zdravému životnímu stylu určité patří snídaně. Nejsem zastáncem zvyků jako je káva na lačný žaludek. Káva odvodňuje a právě ráno je potřeba tělu dodat potřebné množství tekutin…“ uvádí dietoložka Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková z dietologického centra v Praze.

Paní Kroužková k tomuto tématu nabízí další doporučení:

  • Snídaně by měla tvořit zhruba 25 % z celkového denního energetického příjmu potravin. Obsahovat by měla vyvážené množství karbohydrátů a bílkovin. Ideální je kombinace celozrnného pečiva s nízkotučnou bílkovinou (šunka, sýr), zeleninová šťáva a čaj. Za vhodné považuji i „moderní stravování“ ve formě cereálií.
  • Ráno nezapomínejte na dostateční příjem tekutin! Ideální jsou zeleninové a ovocné šťávy, dále ovocný nebo zelený čaj.
  • Kromě snídaně by měl váš jídelníček obsahovat i další 4 porce jídla. Posledním jídlem by měla být lehká večeře.  

V případě potřeby můžete využít následující kontakt:

Dietologické centrum Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková, www.dietolog.cz, tel: 603 530 818  

Reklama