„Já nesnídám!“ tak zní častá odpověď, což je ale velká chyba. Správně složená snídaně odpovídající zásadám zdravé výživy je totiž nezbytná pro dodání potřebné energie a psychické pohody.

 

Životní režim většiny z nás je nastaven tak, že pracujeme již od brzkého rána, čili jsme v této době také nejaktivnější. Musíme tedy svému tělu dodat energii. Bohužel, řada z nás snídani často vynechává, mnohdy se nestihne ani nasvačit, zapomene na oběd a první jídlo si dá až odpoledne. Tím ale vzniká nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Jestliže dlouho hladovíme, a následně přijmeme jednorázově větší množství energie, neboť po takové době máme i větší hlad, náš organismus tuto energii nevyužije celou a pro jistotu si ji uloží na horší časy. Pokud takto vypadá náš stravovací režim dlouhodobě, tělo si fáze hladovění zapamatuje a z každého jídla se snaží uložit co nejvíce do zásoby. Vynechávání snídaně je tedy často prvním krokem k nadváze a obezitě.

 

Co snídat?

Neexistuje univerzální odpověď na otázku, jak by správná snídaně měla vypadat. Snídani, jakož i další jídla během dne, je důležité hodnotit v kontextu celodenního jídelníčku. Nestačí však vědět, jakou energetickou hodnotu má naše snídaně – důležité jsou i dávky jednotlivých živin (tuky, sacharidy, bílkoviny), které snídaně obsahuje. Každá snídaně nám tudíž poskytuje určité množství konkrétních živin – například krajíc chleba s rostlinným tukem je vyváženým základem zdravé snídaně, a pokud k němu ještě přidáme kousek zeleniny a plátek netučného sýra, je vhodnou volbou pro každé ráno. Aby se však ze snídaně nestal nudný stereotyp, je dobré ji čas od času obměnit. Rozumnou alternativou je třeba müsli s netučným bílým jogurtem a kouskem ovoce. Každopádně je však složení snídaně důležité pro skladbu jídelníčku po zbytek dne. 

 

 

Víte, že…

Při snídani nesmíme zapomínat ani na tekutiny, jež je nutno doplnit po noční pauze a nepouštět je ze zřetele po celý den, neboť nedostatek tekutin se může projevit únavou, bolestmi hlavy či nepozorností.

 

Zajímavé informace

Zjistěte si, jaké složení má vaše oblíbená snídaně – a sestavte si snídani, která by lépe odpovídala zásadám zdravé výživy pomocí unikátního interaktivního nástroje na webových stránkách www.zdravykorinek.cz. „Snídaňomat“ je dobrá volba pro plnohodnotnou snídani!

 

Více informací o zdravé výživě na www.mojerama.cz.

 

Jak jste na tom se snídaní vy? Snídáte vydatně, nebo jen rychlou kávu? A co vaše děti?

Reklama