Snídaně

Snídaně, snídaně, snídaně

snidane

Debaty o tom, zda snídat, co snídat a kdy snídat neberou konce. Jeden říká to, druhý zase ono. Po nedávné diskusi o tom, jestli kobliha s mlékem je „to správné ořechové“, jsme se v redakci domluvili a dali dohromady pár otázek, které nás na téma snídaně zajímají. Využili jsme naši prověřenou odbornici - nutricionistku paní Karolínu Hlavatou, a otázky jí poslali. Její odpovědi vám teď přinášíme.

Co by měl člověk snídat?
Vhodně sestavená snídaně obsahuje sacharidy (chléb, pečivo, müsli, apod.), jako zdroj energie, dále bílkoviny (jogurt, mléko, sýr, tvaroh, šunka) a samozřejmě tekutiny. Bílkoviny dobře sytí a měly by být součástí i klasicky sacharidové snídaně. Takže např. ke koláči nezapomeňte na hrnek mléka.

Jaké množství - platí jíst do polosyta?
Snídaně by měla tvořit asi 25 % z celkového energetického příjmu. Množství potravin závisí na celkovém příjmu energie. Vezmeme-li průměrný energetický příjem 8000, připadají na snídani 2000 kJ. Tomu odpovídá přibližně krajíc chleba, lžička margarínu, 50 g sýra, zelenina a mléko do kávy.

Jak dlouho po probuzení bych měl snídat?
Není určen časový limit, ale je nejlepší to stihnout před odchodem z domova.

Je mnoho názorů, že mléko je škodlivé, co si o tom myslíte?
Kolem mléka je velmi mnoho mýtů a pověr. Mléko může způsobovat obtíže lidem, kteří trpí laktózovou intolerancí. Příčinou obtíží je neschopnost štěpit mléčný cukr laktózu, což vyvolává pocity nadýmání, bolesti břicha nebo průjmy. Řešením je konzumovat zakysané mléčné výrobky nebo sýry, jelikož bakterie mléčného kvašení laktózu naštěpí. Jiná situace je i lidí, kteří mají alergii na mléčnou bílkovinu. Zde je důležité vynechat mléčné výrobky úplně. Jinak mléko je neocenitelným zdrojem kvalitních a dobře stravitelných bílkovin, vápníku a jódu, proto mléko a mléčné výrobky do jídelníčku neodmyslitelně patří.

Je káva vhodná jako snídaňový nápoj?
Proč ne. Vhodné je přidat mléko pro zvýšení příjmu bílkovin, pro děti jsou výhodné náhražky kávy (Caro, Melta apod.).

Nejen dospělí, ale i děti rádi snídají mléčné výrobky nebo cereálie zalité mlékem, je to správné?
Ano, ale problémem bývá nevyváženost snídaně. Velká porce snídaňových cereálií zalitá trochou mléka znamená příliš sacharidů a málo bílkovin. Je proto lepší kombinovat snídaňové cereálie s jogurtem nebo tvarohem rozšlehaným s trochou mléka nebo jogurtu.

Co by měla obsahovat naše snídaně, abychom měli celé dopoledne dostatek energie?
jak již bylo řečeno, mají být zastoupeny sacharidy, bílkoviny, tekutiny a v ideálním případě by neměla chybět zelenina nebo ovoce.

Také oblíbená jsou vajíčka, v jaké formě jsou nejzdravější?
Vejce jsou na tom podobně jako mléko - mnoho pověr a postrachu z jejich konzumace. Přitom vejce je jako potravina velmi cenné. Bílek je skvělým zdrojem bílkovin (vaječná bílkovina je dokonce používána jako standard pro srovnání kvality bílkovin z jiných zdrojů), žloutek obsahuje řadu vitaminů, minerálních látek, prospěšných tuků a také lecitin, důležitý pro transport cholesterolu.
Nejlépe stravitelná jsou míchaná vejce, nejméně vejce vařená natvrdo. Stravitelnost snižuje přídavek tuku nebo uzeniny.

A co slanina?
Slanina je jistě pro mnohé lidi pochoutkou, ale tím její prospěšnost končí. Příliš tuku a navíc s obsahem nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu jak celkového cholesterolu v krvi, tak jeho nebezpečné LDL frakce.

Jak rychle po snídani bychom si měli dát další chod?bebe
Vhodně sestavený jídelníček obsahuje 5 denních jídel, časový odstup mezi nimi má být 2,5-3 hodiny.

Jsou vhodné ke snídani sušenky?
Záleží na tom jaké. Pokud budou obsahovat převahu celozrnných cereálií, nebudou přeslazené a budou mít vlákninu, tak proč ne. Ale opět platí, že je nutné přidat bílkoviny. Jinak kdo si hlídá hmotnost, musí přizpůsobit množství.

Co říkáte na piškoty? Maminky nás jimi krmily od narození...
Na piškotech není nic špatného, ale všeho s mírou. Obsahují lepek, takže nejsou vhodné pro děti do 6 měsíce věku. Piškoty zpestří tvarohové dezerty, pudink, výborný je nepečený dort z rozvařených jablek a piškotů.

Co se stane, když snídani vynecháme?
Budeme mít hlad. :-) Studiemi je prokázáno, že lidé, kteří nesnídají, trpí častěji nadváhou a obezitou, protože se jedí více v odpoledních, a zejména pak večerních hodinách. Děti ve škole jsou méně pozorné, mají zhoršenou schopnost koncentrace a jsou více unavené.

Co s dětmi, které snídat nechtějí? Vynahradí to bohatá svačina ve škole?
Za zkoušku stojí nabídnout alespoň kakao a kousek pečiva nebo půl jogurtu a müsli. Jinak stěžejní je pozitivní příklad - pokud nesnídají rodiče, starší sourozenci, těžko očekávat, že bude snídat potomek.

Co Vy a Vaše rodina, snídáte zdravě?
Troufám si tvrdit, že ano. Oblíbenou snídaní je bílý jogurt s ovocem a nedoslazovaným müsli s ořechy, často snídáme chléb nebo celozrnné pečivo s margarínem a sýrem, občas zapečené jako tousty. Pro zpestření také někdy sladká snídaně, nejčastěji jablečný závin nebo tvarohový koláč. U dětí je základem snídaně ještě mléko a menší podíl zaujímá pečivo.

Máte informace o tom, jak jsou na tom Češi ve srovnání s ostatními evropskými národy, co se týká snídaně?
Bohužel podobné údaje k dispozici nemám. Ale jsou známé rozdíly ve výběru snídaní mezi jednotlivými národy. Tradiční anglická snídaně bývá bohatá na tuk, pro francouzskou snídani je charakteristické sladké pečivo.

Když mám ráda sladkou snídani a během celého dne pak už sladké nejím, je to v pořádku?
U sladké snídaně hrozí nevhodné „rozhoupání“ hladiny krevního cukru s tím, že brzy po snídani budete mít hlad s touhou sáhnout opět po něčem sladkém. Proto sladkou snídani doplňujte bílkovinnými potravinami


Mgr. Karolína Hlavatá (*1978)
Na 3. lékařské fakultě v Praze vystudovala bakalářský obor Veřejné zdravotnictví. Magisterský titul získala na Masarykově univerzitě v Brně, kde vystudovala obor Výživa člověka. Od roku 2003 pracuje jako dietolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Zároveň se věnuje postgraduálnímu studiu v oboru Fyziologie a patofyziologie člověka. Publikuje v domácích i zahraničních časopisech a aktivně se účastní kongresů a konferencí.

Tip Ženy-in na vyváženou snídani, která splňuje všechny podmínky zdravého startu do nového dne: Sušenky BeBe Dobré ráno, 150 ml bílého polotučného jogurtu, jablko nebo mandarinka a sklenička džusu.

   
05.11.2010 - Zajímavosti - autor: Zuzana Sommerová

Komentáře:

  1. avatar
    [17] simpina [*]

    Snídaně je základ,ale já se ráno nepřinutím jíst.Napřed kafíčko a až se proberu sjem schopná něco pozřít.

    superkarma: 0 03.03.2014, 11:26:07
  2. [16] dana11 [*]

    Snídaně základ dne- vlákniny a sacharidy

    superkarma: 0 31.12.2012, 08:25:53
  3. [15] musilovahana [*]

    Já ráno piju jen teplou vodu a až za dvě hodiny půl litru kafe.

    superkarma: 0 22.09.2012, 18:42:45
  4. [14] orangutan [*]

    Sml67

    superkarma: 0 15.12.2010, 20:34:56
  5. [13] Alena123 [*]

    Snídám pravidelně, každý den Sml22

    superkarma: 0 04.12.2010, 16:36:38
  6. avatar
    [12] marry.lu [*]

    snídat mne naučil až manžel, učím tomu i své děti

    superkarma: 0 23.11.2010, 17:03:14
  7. [11] matuszyk [*]

    pravidelně snidám tak od 5 let-jínaak jsemto salamovala-ale tet si to vychutnavám a libí se mi to.Sml59Sml59

    superkarma: 0 21.11.2010, 09:51:04
  8. [10] dudikovam [*]

    už jsme po snídaniSml59

    superkarma: 0 20.11.2010, 07:50:14
  9. [9] dudikovam [*]

    snídám každý den

    superkarma: 0 19.11.2010, 16:53:07
  10. [8] anina4 [*]

    bez snídaně si nedovedu představit, snídám kávu a pečivo,ale vzpomínám na doby,kdy jsem na střední škole každý den snídala kakao a piškotySml16 a ted se divím synovi,je mu 16 a snídá to samé

    superkarma: 0 19.11.2010, 07:08:07
  11. [7] LenkaJ11 [*]

    před 2,5 lety, když jsem otěhotněla, tak jsem začala pravidelně snídat. Dnes už si to nedokážu ani představit bez jídla. Dřív mi stačilo se najíst až odpoledne po práci. Myslím, že není jedno, co člověk snídá, ale pořád je určitě lepší se hlavně nasnídat.

    superkarma: 0 18.11.2010, 09:42:17
  12. [6] zázvor [*]

    Snídání je zdravé a dobré pro celý den.Ale dokopat se k tomu.Jen poznámka,ten náš expert přes jídlo(jméno si nevzpomenu-drobný,svalnatý,opálený,občas v TV) říká,že den by se měl začít i tučným--že to to tělo nastartuje právě na spalování tuků.

    superkarma: 0 17.11.2010, 09:54:02
  13. [5] ivetinkav [*]

    taky souhlasímSml22

    superkarma: 0 16.11.2010, 14:50:41
  14. [4] Ivana Veselá [*]

    Cinderela — #2 Naprosto souhlasím :)

    superkarma: 0 16.11.2010, 13:54:12
  15. avatar
    [3] dexka [*]

    snídaně je určitě dobrý start, ale já osobně si musím dávat pozor, co snídám, takže kolikrát si dám jen čaj. můj žaludek totiž po ránu nesnese mléčný výrobek - je mi pak celý den špatně, sladké mi taky neuděllá nejlépe a uzeninami se mi začínat moc nechce, ale občas mi nic jiného nezbývá

    superkarma: 0 16.11.2010, 11:29:36
  16. avatar
    [2] Cinderela [*]

    Já snídám jedině sladké, ale celý den pak už sladké mít nemusím. Miluji sýry, sýrové pomazánky /s česnekem/, luštěniny.

    1. na komentář reaguje Ivana Veselá — #4
    superkarma: 0 15.11.2010, 21:33:43
  17. [1] Zuzice82 [*]

    Ráda bych připojila i svůj příspěvek týkajíc s prošpěšnosti snídaně. Skutečně ve svém okolí patřím k té menšíne které se hold nasnídat musí, jsem ty co bez snídaně a to v jakékoliv podobě neudělá ani krok natož abych mohla fungovat, ať už zdravá nezdavá snídaně (tj v mém případě tak proklínané koblihy na to přepalovaném tuku nebo dokonce párek) prostě snídaně musí být. jE SICE PRAVDOU ŽE POKUD SNÍDÁM ZDRAVĚJI CELOZRNĚJI Tak se mi snídaně jako by déle udržela v těle a daleko později příjde pocit hladu. kdežto když snídám bílé pečivo a ony zmin¨ˇnované koblijy tak prostě hlad klepe na dveře velice brzo, což souvisí tedy i s glykemickou hodnotou té dané potraviny

    superkarma: 0 15.11.2010, 13:11:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme