Vedle některých neovlivnitelných faktorů působících na úspěšnost dítěte ve škole existují i ty, které máme ve své moci. K těm patří např. zajištění správné snídaně a školní svačiny.

Dostatečný příjem energie po nočním hladovění, zajištěný vhodně sestavenou snídaní, uchrání dítě před nedostatkem energie v dopoledních hodinách a dodá tělu všechny potřebné živiny. „Nepodceňujte vliv snídaně na schopnost dětí soustředit se na učení. Neklid, neschopnost soustředit se a sledovat výklad může souviset právě se špatnou nebo dokonce úplně vynechanou snídaní. Děti totiž nemají možnost vytvářet si zásoby energie, a tak se její nedostatek velmi rychle projeví. Stane-li se tak ve škole, je to pro dítě velká komplikace,“ varuje MUDr. Alexandra Moravcová z Poradenského centra Výživa dětí. Svačina by pak podle lékařky měla zajistit plynulé doplnění živin a energie tak, aby dítě bez problémů zvládlo výuku do oběda. Ideálně by každé jídlo mělo obsahovat tzv. trojkombinaci všech základních živin - bílkovin, sacharidů a tuků. Vhodnou snídani či svačinu pro školní děti by tak měla tvořit např. kombinace pečiva, rostlinného tuku, sýra či kvalitní kuřecí šunky, doplněná kouskem ovoce či zeleniny.

snidaně

Děti by měly jíst pravidelně, minimálně 5x denně v relativně pravidelných intervalech. Je důležité jim tuto nutnost vysvětlit a kontrolovat její dodržování. „Nejen dětské tělo potřebuje energii neustále, a to i když spí. V noci organismus potřebuje dostatek energie pro zajišťování funkcí vnitřních orgánů, pro udržení tělesné teploty, dechu, srdeční akce apod. (tzv. bazální metabolizmus). U dětí se k tomu přidává ještě energie potřebná pro růst a vývoj. Proto je nutné dodávat dětskému organismu po noční pauze dostatek živin, aby měl z čeho potřebnou energii čerpat,“ uvádí nutriční terapeutka Poradenského centra Výživa dětí Hana Knížková. Stejně důležitý je i dostatečný příjem tekutin, při jejichž nedostatku může dojít k mnoha nepříjemnostem, od bolení hlavy po dehydrataci - schopnost podat ve škole dobrý výkon tak může být citelně narušena.

Že se stravou našich školáků není vše v pořádku, vyplývá i z průzkumu1 realizovaného na českých školách, z nějž např. vyplývá, že více než polovina žáků sedmých tříd v České republice před odchodem do školy pravidelně nesnídá a 17 % nic nejí dokonce až do oběda. Zeleninu svačí pouze 10 % školáků. Před nepravidelností stravování a obzvláště před vynecháváním snídaně a svačiny přitom výrazně varují dětští lékaři, a to především proto, že v takovém případě není rovnoměrně pokryta energetická potřeba organizmu, tělo strádá nedostatkem energie a následně přijatou energii si po období nedostatku ukládá do tukových zásob. Tak vzniká základ pro neúměrné zvyšování tělesné hmotnosti, rozvoj nadváhy a obezity v dětském i později v dospělém věku.

Doma připravená snídaně a svačina z čerstvých surovin je pro školáka nejlepší volbou. Z jakých potravin pro něj dopolední menu poskládat se můžete inspirovat v tabulce vhodných potravin umístěné na www.vyzivadeti.cz. V případě, že na škole vašeho dítěte je k dispozici automat na zdravou svačinku Happysnack, můžete výběr občas nechat i na dítěti. Na rozdíl od automatů s čokoládovými tyčinkami a sycenými limonádami si tady můžete být jistí vhodným nutričním složením a přiměřenou energetickou hodnotou nabízených potravin. Přes internet pak navíc můžete sledovat, co a v jakém množství vaše dítě v automatu nakupuje.

Pokud máte v oblasti stravování vašeho dítěte jakékoliv pochybnosti, můžete hledat radu na www.vyzivadeti.cz nebo na bezplatné infolince 800 230 000. Pro děti, které potřebují osobní přístup, případně řeší problém s nadváhou či obezitou, je k dispozici také bezplatná ambulantní poradna, do které se mohou objednat na výše uvedené infolince.

Zroj: tisková zpráva

Reklama