Posedlost mixovanými nápoji smoothie se přikradla tak nějak pomalu a potichu. Nejdříve se občas někde objevila barevná sklenička s neznámým obsahem, teď už mixují téměř všichni.

smoothie

Co je to vlastně smoothie?

Mixované ovoce nebo zelenina, často směs obojího, kterou můžeme doplnit vhodnou tekutinou - vodou, džusem, mlékem, jogurtovým nápojem. Mixovat můžeme i bez tekutiny, pokud použijeme ovoce s vysokým obsahem vody.

Výborné je kombinovat čerstvé ovoce s mraženým, protože potom má nápoj rovnou výbornou vychlazenou teplotu.

Kromě ovoce a zeleniny můžete do smoothie přidat různé „elixíry života“, jako jsou chia semínka nebo kustovnice čínská. Obojí je vhodné před mixováním namočit do trochy vody. Chia semínka kolem sebe vytvoří průhledný rosol, a ten potom po lžičkách přidáváme do mixéru. V samotném smoothie je vůbec neucítíte, nemají totiž žádnou výraznou chuť.

chia semínka

Goji - kustovnice čínská, se prodává v podobě sušených bobulí. Ty bez problémů seženete ve zdravé výživě. Sušené plody se dají jen tak sníst, ale výborné je přidat si je třeba do bylinkového čaje, kde nasají vodu a chutnají potom lépe. Dospělý člověk by neměl jíst více než 30 bobulí goji denně, děti do deseti let potom polovinu. Když plody necháte v troše vody nabobtnat a potom je přidáte do smoothie, tak vám nápoj nejen krásně nabarví, ale i zajímavě ochutí.

goji - kustovnice čínská

Jakou tekutinu přidat k ovoci a zelenině?

Smoothie, které připravujeme z ovoce s vysokým obsahem vody, není nutné ředit žádnou tekutinou. U hustějších ovocných pyré, s menším obsahem vody, můžeme přidat různé tekuté složky. Osvěžující je samozřejmě vychlazená voda, v létě postačí pár kostek ledu, které se ve smoothie postupně rozpustí.

Výborné mléčné smoothie připravíte se studeným mlékem, jogurtovým nápojem, kefírovým mlékem nebo třeba podmáslím. Kdo se chce vyhnout mléčným výrobkům, může experimentovat třeba s kokosovým, mandlovým nebo makovým mlékem. Jejich domácí výroba není těžká a chuť velice zajímavá.

smoothie

Sladit, nebo nesladit?

Podle druhu ovoce a zeleniny, které jsme do smoothie použili, je výsledný nápoj více nebo méně sladký. A protože chceme vytvořit nápoj nejen chutný, ale i zdravý, tak se snažíme vyhýbat sladidlům, jako je bílý cukr. Ten nahradíme třeba agávovým sirupem, trochou medu nebo třtinovým cukrem.

Z vlastní zkušenosti ale vím, že sladit není většinou vůbec potřeba.

Nekonečné množství kombinací

Jaké ovoce a zeleninu zkombinujete, záleží na vaší chuti. Každý má rád něco jiného a důležité je řídit se také sezonou. Při použití mraženého ovoce vznikají velice osvěžující chuti.

V době chřipek a jiných nechutných nemocí, jsou výborné směsi se zázvorem. Kombinace jasně protichřipková je:

  • jablko + zázvor + chia semínka + med + citron + voda

zázvorové smoothie

Výborná byla také směs

  • mango + mandarinka + jablko + goji + voda

Děti nadchnete mléčnou směsí

  • banán + jahody + mléko nebo kefírové mléko - tuto směs není díky sladkému banánu vůbec nutné sladit

banánovo-jahodové smoothie

Další zajímavé kombinace:

  • mražené ostružiny + jahody + pomeranč
  • avokádo + mražené borůvky + agávový sirup + kefírové mléko
  • banán + arašídové máslo + mandlové mléko
  • jablko + kiwi + datle + pomeranč
  • pomeranč + banán + hroznové víno
  • špenát + banán + kefírové mléko

Máte nápady na další kombinace? Také vás pohltila smoothie mánie?

Reklama