Slunce je pro lidský organizmus prospěšné (kam nechodí slunce, tam chodí lékař). Má dezinfekční účinek, urychluje metabolizmus, aktivizuje hormony a enzymy, podporuje tvorbu protilátek, červených a bílých krvinek a vitaminu D, působí antidepresivně.

Ale pozor, nic se nesmí přehánět! Dlouhodobé a nadměrné působení slunečního záření má na organizmus opačný účinek - dochází k předčasnému stárnutí pokožky (vysušování, hrubnutí a tvoření vrásek), k rozšiřování cévek, k hnědým skvrnám a tvoření nejrůznějších výrůstků, a v neposlední řadě tomu nejhoršímu - nádorovému bujení.

Každá pokožka má jinou citlivost, která je podmíněna množstvím pigmentu, tloušťkou kůže a obsahem tuku. Podle typu reakce se lidé dělí do 4 kožních fototypů. Do nejcitlivější skupiny patří světlovlasí lidé s jemnou a tenkou pokožkou, starší lidé a děti. Naše kožní buňky fungují jako detektory záření, "zaznamenávají údaje" o pohlceném slunečním záření. Podle výpočtů až 80 % akceptovatelné (celoživotní) dávky záření si vyčerpáme už v dětství a pubertě. To je ale samozřejmě individuální.

Sama pokožka se sice částečně dokáže chránit (při slunění se zvyšuje například produkce potu a látky v něm obsažené spotřebovávají sluneční záření na svou přeměnu). Přirozená ochrana pokožky je však nedostačující, je nutné používat ochranné přípravky. Krémy, mléka, oleje na opalování nás prostřednictvím čísla OF nebo SPF (sun protection factor ) informují, o jakou dobu si můžeme prodloužit pobyt na sluníčku, aniž bychom se spálili. Pokud například zčervenáte po 10 minutách, použitím přípravku s OF 10 si můžete tuto dobu prodloužit 10x, tedy na 100 minut – ale pozor, jen teoreticky, do hry vstupují i další faktory, jako množství naneseného přípravku, koupání, stabilita filtru. Také musíme vzít v potaz i to, že faktory mohou být testované podle různých norem (evropské 12 odpovídá americká 18).

Následující rady jsou jistě dobře známé, ale neuškodí si je zopakovat:

S opalováním postupujte opatrně, začínejte na 10–20 minut (záleží samozřejmě na ročním období a místě, kde se opalujete)

Mezi 11 a 14 hodinou raději na sluníčko nechoďte.

Opalujeme se i pod slunečníkem, pod stromem a ve vodě. Samozřejmě proces je o něco pomalejší.

Přípravek aplikujte půl hodiny před pobytem na sluníčku (ne tedy obvyklé natírání se až na pláži). Mazání opakujte minimálně asi po 2 hodinách a i po koupání (i když je přípravek označený jako voděodolný!)

Po každém opalování se nezapomeňte ošetřit přípravky obsahujícími panthenol, aloe vera, jojobový olej. Z lidových prostředků jsou to tvaroh, jogurt, kysaná smetana.

Samozřejmostí by měly být kvalitní sluneční brýle. Na nos a ústa používejte tyčinky s ochranným UV filtrem) a na vlasy ochranné gely nebo spreje.

Nezapomínejte, že u moře se účinek slunečních paprsků násobí odrazem od vody (obdobně je to v zimě na horách ve sněhu).

Lidé s citlivou pokožkou i ti, kde se v rodině vyskytla rakovina kůže, by se měli slunci vyhýbat, jak jen to je možné.

V době opalování si dejte pozor na látky, které mohou způsobovat zánětlivé reakce a následné nepěkné pigmentace. Tedy na kolínské, parfémované krémy, deodoranty, ale i léky (antibiotika, antidiabetika, diuretika aj. – na toto nebezpečí by měl upozorňovat příbalový leták).

Vitaminy C, E a beta-karoten (provitamin A) působí jako lehký filtr a eliminují agresivní molekuly poškozující buňky, zvyšují tak odolnost pokožky.

Pozor na úpal! Při dlouhém pobytu na slunci může dojít k přehřátí organizmu a selhání jeho termoregulačního systému. Projeví se bolestmi hlavy, závratěmi, zvracením. Může dojít až ke ztrátě vědomí. Pozor, k tomuto může dojít i v nevětraných přehřátých místnostech při nedostatečném přívodu tekutin a nadměrném pocení!  

konzultováno s MUDr. I. Řehořem, ÚVN Střešovice

   
Reklama