.

Slovo do pranice: Jsme plní předsudků. Ale co když je to jinak?

Novinky

Slovo do pranice: Jsme plní předsudků. Ale co když je to jinak?

Velmi zajímavý příspěvek nám poslala čtenářka s nickem Hawaii. Má pocit, že lidé mají dnes mnoho předsudků a ostatní soudí na první dojem, který nemusí být správný. A jako příklad dává sebe. Napište jí do diskuse, co si o tom myslíte!

Přeji hezký den, paní redaktorko, zasílám Vám svůj příspěvek.

K napsání příspěvku mě přiměla diskuze u některých článků. Začnu asi takhle: Mám ráda děti především pro jejich schopnost, jak se dívají na svět a pro jejich otevřenost, se kterou přistupuji k světu, a velmi mě mrzí, že tento pohled postupně ztrácíme, jak na nás rodiče, škola, společnost lepí jednu vrstvu předsudků za druhou. Kolik lidí je schopno dát na první dojem a dále už je nic nezajímá. Už slyším, jak někteří křičí: „Ale žádné předsudky nemám.“ Vážně? Kolikrát to v diskuzích nevypadá.

Tak si to zkusíme: Co si pomyslíte, když vám na rovinu sdělím, že mi táhne na čtyři křížky, jsem single, bezdětná, bydlím u maminky, mí rodiče jsou/byli pouze vyučení (otec už nežije), moje kamarádka je Romka a na vrch toho všeho jsem bez stálé práce? No... schválně. No už to slyším. Tak... Aaaano, přece musím být divná. 40 a žádný si jí nechce vzít, však on ví proč. U mámy má pětihvězdičkový luxusní mamahotel. Vyžírka jedna a pracovat se jí nechce. Předpokládáme, že je vyučena a zřejmě i Romka. Myslíte si, že to tak skutečně je? Chcete řešení? Tak tady ho máte:

  • Je pravda, je mi téměř 40 let.
  • Je taky pravda, že jsem single, ale ne proto, že jsem taková zrůda, že si mě prostě nikdo nechci vzít a nejsem natolik schopná se s někým seznámit. To ne. Napadlo někoho, že jsem single, protože se mi to líbí a že jsem takhle šťastná, protože já zatím mám čas na to, abych manželovi prala jeho ponožky a trenky, na to, abych mu denně vyvařovala jídlo, které se i tak nesní, protože má chuť na něco jiného, apod.? Hnát se do vztahu jen proto, že to někomu naprosto cizímu člověku, který mě vůbec nezná, nevyhovuje, protože mě chce mít za každou cenu pod čepcem. Nebo jen proto, abych někoho měla, abych nebyla sama. Nebo proto, že druzí mají přítele. Podle toho pak ty partnerské a manželské vztahy vypadají. Schválně si pročtěte několik zdejších článků, nebo se rozhlédněte kolem sebe: Kolik vidíte „zdravých“ vztahů?
  • Je pravda, bydlím u mámy, ale rozhodně ne v pětihvězdičkovém mamahotelu. Bydlím u mámy, protože je nemocná. Má parkinsonovou chorobu. Starám se o ní a o naší domácnost. Pro hnidopichy - platíme režii domácnosti napůl. Zvládla bych to platit sama, ale maminka si chce alespoň v tomto připadat soběstačná. Vařím, peru, žehlím, chodím nakupovat, zkrátka vše, co děláte vy všechny. Takže co potom máte vy, když já mám luxusní mamahotel?
  • A že jsem bez stálé práce? No a co? Pracuji tak, abych uživila sebe i svou mámu a k tomu, přece nemusím zkysnout v jedné fabrice. Dělám takovou práci, která mě naplňuje, ve které jsem šťastná. A když k tomuto potřebuji poznat více prací, během půl roku. Tak proč ne? Alespoň nejdu do práce s kyselým obličejem. Spíše naopak. Vždy se do práce těším. Kolik z vás tohle může říct?
  • A na závěr - světe div se, i přestože mi rodiče jsou vyučeni, tak já mám VŠ a dodělávám si doktorát. A mimochodem, nejsem Romka a má romská kamarádka má také VŠ. Spousta lidí nedokáže pochopit, jak někdo, když jeho rodiče jsou pouze vyučáci, může dosáhnout vysokého vzdělání. Vězte, mezi námi jsou i Romové, kteří jsou vzdělaní, pracují a nejsou to jen pobírači soc. dávek, jak se o nich někteří s diskuzích vyjadřují. A věřte mi, jejich obydlí je krásné, ne takové jaké všude prezentují.

Ono, opravdu, na světě není nic černobílé. Že i třicetiletá panna bez jakýchkoliv sexuálních zkušeností má právo na to, aby byla takovou

, jakou chce být a nikdo na tomto světě jí nemá právo říkat, co má a co nemá dělat, jak by se měla chovat, jak by měla vypadat. Nechápu, od kdy si postupně vytvoříme jakýsi mustr, který když se nám to hodí, jednoduše vytáhneme a třeba i silou se do něj snažíme nacpat daného člověka a když nám to, nedej bože, nejde ho tam natlačit, tak suše sdělíme: „Ona je divná. Zřejmě potřebuje psychiatra. „Ne ten mustr, ale ona je divná. Slyšíte, jak to zní? Hrozně. Takže, až jednou potkáte na ulici člověka v ošuntělém oblečení, zkuste na chvíli popřemýšlet, zda-li ten, co jde naproti vám, není výstřední multimiliardář, který má pouze zálibu v oblečení, za které by se styděl i samotný bezdomovec. Nebo žena, o které si hned v 30ti sekundách pomyslíte, že je to mrcha, jestli to není právě ta žena, ze které se vyklube vaše kamarádka na život a na smrt. A pokud vás opravdu z hloubi duše zajímá, proč dělají to či ono, zkrátka zeptejte se. Možná vám poví něco, že se váš svět převrátí ne o 90 stupňů, ale rovnou o 360 a najednou zjistíte, že nežijete na té samé planetě jako před pěti sekundami. Přeji hezký den a loučím se slovy klasika: Jedna za všechny, všechny do ní. :)

Hawaii

Pozn. red.: Text neprošel redakční korekturou.


Milá Hawaii,

naprosto s Vámi souhlasím, lidé často soudí podle toho, jak to „vypadá“, případně podle toho, co jim někdo jiný řekne. Mám teď čerstvé zkušenosti a není to příjemné... A těžko se proti tomu brání.

Ma druhou stranu taky mám občas tendenci soudit podle toho, co vidím, je to v každém z nás.

Přeju Vám, ať jste spokojená tak, jak chcete.

Pěkný den,

Lucka

   
28.04.2014 - Čtenářské příspěvky - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [22] spavec [*]

    Nemyslela jsem si nic z toho, co je popsáno. A už vůbec bych si netroufala soudit, jestli jste divná.

    Je přece na Vás, jak žijete a s kým kamarádíte, je to váš život a nejste odpovědná za názory jiných lidí. Komentáře na netu od lidí, kteří Vás neznají, bych si vůbec nebrala osobně. Neznají vás, znají jen jakousi virtuální podobu, která naprosto nemusí odrážet skutečnost.

    Jinak reagujeme, když jsme ve stresu nebo třeba nemocní, nebo nás někdo naštval. A jinak reagujeme, když jsme šťastní a v pohodě. Ale máte pravdu v tom, že lidé snadno odsoudí a každý se někdy unáhlí. Co nás vlastně nutí odpovědět teď hned, když za pár hodin nebo dní změníme názor? A pak už je pozdě něco měnit. A slovem se dá velmi ublížit, ale i pomoct a potěšit.

    superkarma: 0 17.05.2014, 20:15:39
  2. [21] Braunie [*]

    Každý si žije život, který mu vyhovuje...

    superkarma: 0 09.05.2014, 17:58:02
  3. [20] Baa [*]

    risina — #17 I mně toto vadí a pokud se to počítá mezi předsudky, tak jej mám také. A určitě mám i jiné.

    Ale: neodsuzuji single, ani mamánky (ani dívky ve stejné pozici, pro něž čeština ještě nevytvořila adekvátní výraz). Mnohdy jsou tito lidé takto šťastni, a pokud jim to vyhovuje, proč ne? Ale mnozí by to velice rádi změnili, o tom jsem přesvědčená.

    Někdo má holt štěstí, že narazí na bezvadného partnera okamžitě, jiný hledá déle...

    Ale nechápu jedno - proč odsuzujete všechny vztahy šmahem? Co je špatného na tom, že se žena  - byť vysokoškolačka - stará o muže (a děti) a že jí vaření či praní nepřipadá ponižující?

    superkarma: 1 28.04.2014, 22:54:49
  4. avatar
    [19] Lukáš Čejka [*]

    On je rozdil mezi odsuzovat a posuzovat. A bohuzel v moderni dobe se casto, v ramci jakehosi libertinstvi, posuzovani oznacuje za odsudek. Posuzovani, a to i na prvni pohled, je pritom uplnym zakladem preziti a samotne existence nejen lidi, ale vsech zivych tvoru obecne. Umoznuje nam predchazet nebezpeci a neprijmnym situacim proste uz tim, ze na zaklade nejakych podnetu jsme vice ostraziti a pozorni. Protoze nam nase mysl,  diky porovnani takto ziskanych pozorovani s drive nabytymi zkusenostmi, radi napr. drzet si odstup, vyhnout se nejakym mistum, spolecnosti atp.

    Dobre je to videt na detech - ty maji malo nabytych zkusenosti a tak  u nich nemuze casto probehnout takove srovnani pozorovaneho se zkusenosti  a tak jsou snadno "zranitelne". 

    Takto "na prvni pohled neposuzovat" je jako byt malym ditetem - muze to pusobit roztomile, ale ma to urcita uskali. Sml80

    superkarma: 5 28.04.2014, 21:57:04
  5. avatar
    [18] v.poho [*]

    Milá zlatá, většina předsudků, které nám tu předhazuješ, je jen v tvé hlavě. Co je divného na tom, aby vyučení rodiče měli studované nebo aspoň chytré dítě, například? Takových je několik do tuctu a nikdo to neřeší.

    Kolik manželek či přítelkyň denně vaří? Já třeba ne a přitom si rozhodně nepřipadám divná a že jdu proti proudu a bojuju proti předsudkům.

    Abych tě citovala, nic na světě není černobílé. Kupříkladu diskuse jsou od toho, aby se u nich diskutovalo. Jestli je někdo single, má děti, nemá děti, s kým se kamarádí, je mi celkem fuk, hlavně že jemu to vyhovuje. Pokud to ale vyvěsí na web, tak k tomu má asi nějaký důvod. Nemůže se tedy divit, že lidé v diskusi mají různé názory. Třeba i takové, co se mu nelíbí.Sml80

    superkarma: 8 28.04.2014, 19:17:43
  6. avatar
    [17] risina [*]

    Přiznvám, jsem plná předsudků. Například mám výhrady vůči absolventům vysoké školy, kteří neumí srozumitelně vyjádřit myšlenku a dělají chyby ve větné stavbě... Sml80

    1. na komentář reaguje Baa — #20
    superkarma: 8 28.04.2014, 18:38:37
  7. avatar
    [16] peetrax [*]

    Ivásek — #1 takhle to na me taky pusobi. Urcite se to dalo napsat jinak a pusobilo by to na nas, ctenare, lepe.

    superkarma: 1 28.04.2014, 18:23:59
  8. avatar
    [15] enka1 [*]

    No jsi poněkud zapšklá, názory, co se mi líbily jsem otopovala, nemá cenu je opakovat.Sml24

    superkarma: 6 28.04.2014, 17:38:29
  9. [14] setury [*]

    Milá Hawaii po dočítání Tvého článku a zmínce prvního dojmu jsem si vzpomněla na kdysi populárního Dr. Středu, který v některých chvílích dělal dojem blázna. Bylo to z pouhé roztržitosti, protože měl v hlavě důležitější věci než jak vypadá a co má na sobě. Například nastoupil do letadla v županu a pantoflích naboso a nějak nedomyslel že je v ČR sníh a děsná zima. To jen na okraj a teď k Tobě. To jak se staráš o maminku je moc hezké a dnes se vidí třeba ve zprávách spíše opak kdy jsou děti na rodiče zlí. Co se týče pohledu lidí na Tebe, myslíš si že Tě vidí ve špatném světle? A proč? Někdo Ti něco ošklivého řekl, nebo je to Tvoje domněnka? Důležité je jaký máš charakter a podle toho jak pečuješ o nejbližšího člověka, tak jsi určitě hodná a to že nejsi ve svém věku vdaná je fuk. Hlavně že jsi šťastná a jsem přesvědčená že přijde doba, kdy budeš uvažovat méně emotivně a i případné negativní reakce okolí Ti budou šumafuk Sml16

    superkarma: 2 28.04.2014, 17:14:56
  10. avatar
    [13] AnteaX [*]

    Takový článek ve mně vzbuzuje pouze pocit, že moje předsudky, proti podobným osobám, jsou důvodnéSml54

    superkarma: 9 28.04.2014, 16:49:50
  11. [12] Maryene [*]

    Jsem vdaná, denně vařím a taky peru včetně ponožek. Donedávna i pro své tři a manželovy dvě děti. Myslím si, že vedu spokojený život. Jsem podle pisatelky nenormální nebo plná předsudků?

    superkarma: 5 28.04.2014, 16:43:01
  12. [11] cilani [*]

    nedočetla jsem ani první odstavec o tom, že nehodlá vyvařovat chlapovi jídlo, které by stejně nejedl..Ostatní mají předsudky, ale hned ze startu narazím na kupu předsudků o partnerském vztahu..

    superkarma: 13 28.04.2014, 15:58:17
  13. avatar
    [10] lalica [*]

    Každý jdeme tou svou cestou. Někdy si říkám, jak by se můj osud vyvýjel, kdybych se provdala na Slovensku a žila na vesnici.......

    Co se týče odhadu na lidi, párkrát se mi to sakra nepodařilo. Spolužačka vedle mně na přednáškách mi připadala nafoukaná a nesympatická, a nakonec byl opak pravdou. Roma, který s námi studoval na VŠ, jsem tipovala na premianta, on se nás na přednáškách dost stranil, možná se styděl někoho požádat o pomoc a radu a ve 2. ročníku studia zanechal. Romka, o které jsem předpokládala, že toho nechá po prvním semestru, dokončila školu s červeným diplomem.

    Není vždy všechnoSml16, jak se zdá a jeví...... A právě proto je náš život tak pestrý, plný zvratů a hledání.

    superkarma: 0 28.04.2014, 15:50:39
  14. avatar
    [9] kobližka [*]

    datura — #6 Ale ona taky žije normálně,ale podle svého a jak se líbí jí,což je správně.Já nevím,jak se k ní chová její okolí,ale prostě nevím,proč se tak zostra pouští tady do nás Sml80Jestli nebude malinko vztahovačná....Sml80 Mám totiž jednu známou a ta je přesvědčená,že všichni koukají jenom po ní,že všichni mluví jenom o ní,když se někdo zasměje,hned se posmívá jí....to je potom těžký....

    superkarma: 5 28.04.2014, 15:38:52
  15. [8] IVECO [*]

    jaké si to uděláš, takové to máš....myslím, že má pisatelka sama nějaký velký problém...

    superkarma: 3 28.04.2014, 15:35:54
  16. avatar
    [7] paníliška [*]

    Myslím, že plná předsudků je hlavně autorka sama.

    superkarma: 7 28.04.2014, 15:35:23
  17. avatar
    [6] datura [*]

    kobližka — #4 Taky bych se pomalu omluvila třeba za to, že jsem vdaná 45 let, vaření a praní pro manžela mi dělá radost, na kamarádky nemám čas a mám jen střední s maturitou. Ten článek mi taky připadá, jako útok na všechny kolem, kteří žijí " normálně ".Sml15

    1. na komentář reaguje kobližka — #9
    superkarma: 4 28.04.2014, 15:33:01
  18. avatar
    [5] Ivásek [*]

    knihovna — #3 jakej bezďák by si taky mohl dovolit Crocsy Sml54

    superkarma: 0 28.04.2014, 15:25:11
  19. avatar
    [4] kobližka [*]

    Ivásek — #1 Sml22Jo,taky se mi zdá.Nikdo jí nijak nenapadá,ale ona jde na nás hned s bandurskou Sml16

    1. na komentář reaguje datura — #6
    superkarma: 3 28.04.2014, 15:23:53
  20. [3] knihovna [*]

    Jsta velmi obětavý člověk, který se stará o svou mámu, toť je spíš důvod vašeho žití. Na první dojem dáme, to je přeci přirozené. Nejdřív nám vše řeknou naše základní smysly (zrak, čich atd.) a pak další náš rozum. Např. dnes přede mnou šel po ulici ošuntělý kuřák na boso v crocssech. Rychle ho předejdu,abych nečuchala kouř, se slovy "asi nějaký bezďák". A hle, víte, kdo to byl? Idol ženských srdcí pan herec V. Kratina. Byly to mé předsudky?

    1. na komentář reaguje Ivásek — #5
    superkarma: 0 28.04.2014, 15:20:46
  21. avatar
    [2] peetrax [*]

    Zaujalo me, ze mas kazdy pulrok novou praci. Taky bych brala, kdybych v jedne praci skoncila a ihned mi navazovala nova. A pak zas a znova.

    Jinak je mi skutecne putna, jak kdo a s kym zije a s kym kamaradi. Spis bych si prala, aby lidi, co resi hlavne sebe a ne jine, bylo v mem okoli co nejvice. Protoze nikdy nikdo o druhem nevi, proc se chova zrovna takhle, co ho k tomu vede nebo k tomu dohnalo. Ale kritizuje se tak lehce, ze...

    superkarma: 1 28.04.2014, 15:08:35
  22. avatar
    [1] Ivásek [*]

    já teda nevím, ale pisatelka nám ty předsudky sama podsouvá... smysl článku mi uniká, neb je psán jako obhajoba a dost agresivně Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #4
    2. na komentář reaguje peetrax — #16
    superkarma: 8 28.04.2014, 15:07:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme