Rodina

Sladkovodní ryby ve výživě dětí

fish

Prvotřídní výživa je ten nejlepší vklad do života, který mohou rodiče svým malým dětem dát. Stravovací návyky si dítě upevňuje v prvních letech života. Z tohoto důvodu je tedy důležité, aby děti dostávaly všechny potřebné živiny v dostatečném množství, a pokud možno ze všech potravin. Již ve věku okolo šesti let se rozhoduje o tom, jak bude jídelníček vypadat po celý život. Pokud si tedy již v dětství člověk nezvykne konzumovat pravidelně sladkovodní ryby (hlavně kapra, pstruha…), bude mít s konzumací ryb problémy i v dospělosti, i když bude sám sebe přesvědčovat, že jsou zdravé.

Jít dítěti příkladem je ten nejlepší způsob, jak mu vštípit, že pravidelná konzumace ryb je důležitá a zdraví prospěšná. Ve zdravém jídelníčku dospělých i dětí by měly být ryby zastoupeny alespoň 2x týdně.

Rybí maso je nutričně hodnotné, v trávicím traktu člověka je rychle a snadno tráveno za 2–3 hodiny, protože obsahuje krátká svalová vlákna. Hlavní výživovou složkou masa sladkovodních ryb jsou plnohodnotné bílkoviny, které děti potřebují ve vyšším množství než dospělí. Dále jsou v tuku sladkovodních ryb obsaženy nenasycené mastné kyseliny, které si organismus nedokáže sám vytvořit.  Jsou nenahraditelné a důležité pro zdravé srdce a cévy a u dětí podporují správný růst a duševní vývoj. Maso ryb je rovněž bohaté na vitaminy D, E, B6 a B12. 
Optimální je maso ryb zařazovat do jídelníčku malých dětí až od 2 let a při prvním podání nepodávat dítěti velké množství rybího masa najednou.

Jedním z důvodů, proč je konzumace sladkovodních ryb u dětí (celé populace) nízká, je problém svalových kůstek ve svalovině kapra a dalších sladkovodních ryb. Drobných kůstek se obávají zřejmě nejen maminky, ale i paní kuchařky ve školních jídelnách.  Reálný výskyt kosti v krku je spíše mediálním strašákem než realitou. Zeptejte se vašeho známého lékaře, kolikrát v životě vytahoval někomu kost z krku. Je však pravda, že maso kapra je třeba jíst pomalu a po kouscích nebo si rovnou zakoupit kapří filety, které jsou bez kostí.

V České republice jsou k dostání tyto sladkovodní ryby – kapr, pstruh, amur, tolstolobik, občas se, zejména v době podzimních výlovů, objeví také štika, lín, candát nebo sumec.  Nespornou výhodou rybího masa je jeho rychlá kuchyňská úprava. Pro děti preferujeme úpravu pečením, vařením v páře či ve vodě, dušením, grilováním… Snažíme se dětem nepodávat pravidelně ryby smažené.

Děti potřebují přijímat stravu rozmanitou a zdravou. Pozitivní úlohu při vytváření stravovacích návyků může samozřejmě hrát školka, škola, ale hlavní podíl na vytváření zdravých stravovacích návyků má vždy rodina. Buďte svým dětem vzorem v konzumaci sladkovodních ryb. Seznamte dítě se sladkovodními rybami, které jsou na trhu. Pomůžete mu vytvořit rozumné stravovací návyky, které ho budou provázet celý život. Vařte a konzumujte proto sladkovodní ryby pravidelně každý týden v dostatečném množství.

   
15.04.2011 - Děti - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme