Reklama

ryba

Prvotřídní výživa je ten nejlepší vklad do života, který mohou rodiče svým malým dětem dát. Stravovací návyky si dítě upevňuje v prvních letech života.  Z tohoto důvodu je tedy důležité, aby děti dostávaly všechny potřebné živiny v dostatečném množství, a pokud možno ze všech potravin. Již ve věku okolo šesti let se rozhoduje o tom, jak bude jídelníček vypadat po celý život. Pokud si tedy již v dětství člověk nezvykne konzumovat pravidelně sladkovodní ryby (hlavně kapra, pstruha…), bude mít s konzumací ryb problémy i v dospělosti, i když bude sám sebe přesvědčovat, že jsou zdravé.

Jít dítěti příkladem je ten nejlepší způsob, jak dítěti vštípit, že pravidelná konzumace ryb je důležitá a zdraví prospěšná. Ve zdravém jídelníčku dospělých i dětí by měly být ryby zastoupeny alespoň 2x týdně.

ryba

Rybí maso je nutričně hodnotné, v trávicím traktu člověka je rychle a snadno tráveno za 2–3 hodiny, protože obsahuje krátká svalová vlákna. Hlavní výživovou složkou masa sladkovodních ryb jsou plnohodnotné bílkoviny, které děti potřebují ve vyšším množství než dospělí. Dále jsou v tuku sladkovodních ryb obsaženy nenasycené mastné kyseliny, které si organizmus nedokáže sám vytvořit. Jsou nenahraditelné a důležité pro zdravé srdce a cévy a u dětí podporují správný růst a duševní vývoj. Maso ryb je rovněž bohaté na vitaminy D,  E, B6 a B12.  

Optimální je maso ryb zařazovat do jídelníčku malých dětí až od 2 let a při prvním podání nepodávat dítěti velké množství rybího masa najednou.

rybaJedním z důvodů, proč je konzumace sladkovodních ryb u dětí (celé populace) nízká, je problém svalových kůstek ve svalovině kapra a dalších sladkovodních ryb. Drobných kůstek se obávají zřejmě nejen maminky, ale i paní kuchařky ve školních jídelnách. Reálný výskyt kosti v krku je spíše mediálním strašákem než realitou. Zeptejte se vašeho známého lékaře, kolikrát v životě vytahoval někomu kost z krku. Je však pravda, že maso kapra je třeba jíst pomalu a po kouscích nebo si rovnou zakoupit kapří filety, které jsou bez kostí. 

 V České republice jsou k dostání tyto sladkovodní ryby – kapr, pstruh, amur, tolstolobik, občas se, zejména v době podzimních výlovů, objeví také štika, lín, candát, sumec. Nespornou výhodou rybího masa je jeho rychlá kuchyňská úprava. Pro děti preferujeme úpravu pečením, vařením v páře či ve vodě, dušením nebo grilováním. Snažíme se dětem nepodávat pravidelně ryby smažené.

Děti potřebují přijímat stravu rozmanitou a zdravou. Pozitivní úlohu při vytváření stravovacích návyků může samozřejmě hrát školka a škola, ale hlavní podíl na vytváření zdravých stravovacích návyků má vždy rodina. Buďte svým dětem vzorem v konzumaci sladkovodních ryb. Seznamte dítě se sladkovodními rybami, které jsou na trhu. Pomůžete mu vytvořit rozumné stravovací návyky, které ho budou provázet celý život. Vařte a konzumujte sladkovodní ryby pravidelně každý týden v dostatečném množství.

ryba

Více informací na www.rybadomaci.cz