Reklama

stomach

Ráno se vydáte do práce v přiléhavém oblečení, ale když se odpoledne vracíte, je vám více než těsné. Dokonce máte strach, aby si vás v autobuse někdo nespletl s nastávající maminkou. V té chvíli možná přemítáte, čím jste si nafouklé břicho způsobila. Možná to bylo potravinou, do které byste to pravděpodobně neřekla!

Ne, rozhodně to nejsou jen dobře známé luštěniny nebo některé druhy zeleniny jako třeba kapusta, zelí nebo květák. Mezi potraviny, které dokáží udělat z vašeho břicha balón, patří mimo jiné i ty následující.

  • Samé sacharidy

obrPokud takzvaně ujíždíte na sladkostech, ale k tomu je váš jídelníček ještě složen z přemíry sacharidů a škrobů štěpících se na sacharidy (pečivo, těstoviny, brambory, rýže…), máte na problém zaděláno. V trávicím ústrojí získají nad probiotickými bakteriemi převahu ty hnilobné a také kvasinky. Ty se na cukrech doslova pasou a tuto potravu přeměňují v plyny (oxid uhličitý, metan, vodík, sirovodík, merkaptany, amoniak, sulfan, fenol a další). Ty se hromadí ve střevech, nafukují je, čímž roste i vaše břicho.

Dobré vědět: Střevní mikroflóru vám mohou narušit také antibiotika. Pokud ji chcete vrátit do normálu, můžete si pomoci užíváním probiotik.
  • Pozor na ovoce

obrTypickým příkladem možného spouštěče plynatosti je jablko, ač byste to do něj nejspíš neřekly. Tohle zdravé ovoce nabité vitaminy totiž obsahuje také látku, kterou ne každý bez problému zpracuje, zvláště ve větším množství. Je jí sorbitol. Tento cukr ale obsahuje i další ovoce, na které je třeba dávat si pozor. Jsou to například švestky, hroznové víno (rozinky nevyjímaje), hrušky nebo třešně. A pozor, k nadměrné plynatosti přispívají i méně zralé banány, protože mají vyšší obsah škrobu, než ty zralé.

  • Mléčné výrobky

obrAčkoli jsou mléčné výrobky důležité pro zdraví kostí a zubů, mohou vám pořádně rozhodit zažívání. To v případě, že patříte mezi jedince, kteří mají sklon k nesnášenlivosti laktózy, což je mléčný cukr. Nemusíte na ni mít nutně rovnou alergii. Stačí, když se ve vašem těle tvoří málo laktázy, tedy enzymu, který laktózu štěpí.

  • Umělá sladidla

obrNěkomu mohou působit nadýmání také potraviny s náhradními sladidly. Třeba s již zmíněným sorbitolem. Ten se nachází nejen v některém ovoci, ale také se vyrábí uměle pro potřeby potravinářství. Své potíže ještě znásobíte, když si ho dopřejete ve žvýkačkách (polykáte vzduch), nebo v sycených nápojích, které jsou rovněž spouštěči nepříjemné plynatosti.

  • Káva s mlékem

obrNěkteří odborníci považují za původce nepříjemného nadýmání mimo jiné i kávu s mlékem či smetanou. Tato kombinace podle nich zažívání vyloženě škodí. Údajně zatěžuje dvanácterník, což má neblahý vliv na ostatní trávicí pochody.

Co s tím?

To, že některé potraviny vedou k nadýmání, neznamená, že byste se jich měly zcela vzdát. Je ale třeba konzumovat je s rozmyslem. Vždy proto pamatujte hlavně na to, aby byl váš příjem sacharidů vyvážený s bílkovinami a tuky. Zároveň se snažte jíst v co největším klidu a co nejpomaleji, abyste zbytečně nespolykaly spoustu vzduchu. A nezapomínejte ani na pitný režim, zvláště v případě, že konzumujete vlákninu nebo slané potraviny.

Čtěte také: