Zdraví

Skryté nebezpečí - pohozené jehly


Pohozené použité injekční jehly už nejsou výjimkou a poranění o ně stále přibývá. Právě u injekčních uživatelů drog je mnohem vyšší výskyt hepatitid a viru HIV. K nákaze může dojít i z velmi malého množství krve, které na jehle zůstalo. Riziko infikace virem HIV je nízké, ne však zanedbatelné.

Mnohonásobně vyšší už je riziko nákazy hepatitidou typu A, B nebo C. Nebezpečí hrozí třeba v parcích nebo na dětském hřišti. Víte, jak se v případě poranění o použitou jehlu zachovat a co dělat v případě, že na jehlu narazíte? Přečtěte si, co radí lékaři.

V případě, že dojde k průniku jehly pod pokožku, nechte ránu co nejdéle volně krvácet, ale ranku nemačkejte. Krvácení pomůže snížit dávku viru, který mohl vniknout do těla. Poraněné místo pak opláchněte vodou a mýdlem a posléze ho ošetřete desinfekcí. Desinfekce by neměla v žádné domácnosti chybět.

Vyhledejte lékaře. Po prvotním ošetření vyhledejte lékaře. Lékařské pomoci se vám dostane ve všech ambulancích praktických lékařů, ve zdravotních ústavech nebo na krajských hygienických stanicích a v nemocnicích s poliklinikou, kde je zřízeno infekční oddělení. Pokud možno, přineste si i jehlu, o kterou jste se poranila. Jehla se poté odešle k laboratorním testům.

Nacházíte-li se na území Prahy, zamiřte na Bulovku. „Zde se nachází infekční ambulance, která slouží právě pro případy poranění jehlou. Zajistí nejen okamžitý zásah, ale také dlouhodobou lékařskou péči. A to přesně 180 dní,“ upřesnila lékařka hygienické stanice města Prahy Zdeňka Jágrová. Až půl roku je totiž inkubační doba virových hepatitid. Protilátky proti viru HIV lze zjistit po třech měsících ode dne infikace.

Okamžitý zásah lékaře zahrnuje další ošetření rány a odběr krve, jejichž výsledky budete znát do několika dní. V případě, že ve vaší krvi bude málo protilátek na hepatitidu, bude vám zajištěno očkování proti žloutence typu A a B. Na hepatitidu typu C u nás zatím není žádná očkovací látka k dispozici. Lékař vám také podá podrobnější informace, jak nyní postupovat. Poté vás čeká ještě několik kontrolních odběrů. Stejnou péči vám zajistí lékaři i na ambulanci ve vašem městě.

Může vám být také nabídnuta návštěva AIDS centra, kvůli krátkodobému užívání léku, jenž má snížit riziko infekce virem HIV. Tuto léčbu je však nutné zahájit do 72 hodin od poranění. Jde o kombinaci několika léků, které však mívají poměrně značné množství vedlejších účinků. I zde vás lékaři podrobně informují a navíc svým podpisem stvrdíte, že jste srozuměna s následujícími postupy. AIDS centrum vám taktéž zajistí dlouhodobé sledování. Další kontroly v centru vás čekají po třech, šesti a dvanácti měsících

Naštěstí obávaný vir HIV nemívá dlouhou životnost a riziko nákazy je malé. „Viry HIV nepřežívají za takových podmínek dlouho. Člověk by byl ohrožen v případě, že by se o jehlu poranil bezprostředně po jejím použití nemocnou osobou. Čím déle se jehla na daném místě nachází, tím menší je riziko přenosu HIV,“ potvrdila Eva Tomková.

V případě nálezu použité injekční stříkačky či jehly postupuje následovně. Nález ihned oznamte Policii ČR nebo Městské policii prostřednictvím linky 156 nebo 158, popř. 112. Policisté se postarají o odstranění jehly speciálně školenými osobami.
Naleznete-li jehlu v prostředku hromadné dopravy, informujte řidiče nebo průvodčího.
V žádném případě se předmětu nedotýkejte! Pokud je to nezbytně nutné, jehlu odstraňte pinzetou nebo kleštěmi a uzavřete do pevného obalu, skrz který nemůže jehla projít, a dále s ní nakládejte jako s nebezpečným odpadem.

Stalo se vám nebo někomu blízkému, že se o jehlu poranil? Narazila jste někde na pohozenou injekci? Jak jste reagovala?

   
03.06.2008 - Zdraví - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [40] Ťapina [*]

    gentiana: Ale né, to je složitější. Není na to vakcína, po které by se protilátky daly odlišit od protilátek po nemoci. A jelikož jsme my i všichni okolo země prosté slintavky, tak objevení protilátek znamená poplach. Byla tady provedena eradikace té nemoci, to znamená, že tady není žádný nemocný kus ani žádný kus, který by měl protilátky, prostě tady neexistuje. Vůbec. A když se objeví, tak je levnější ji zlikvidovat eradikačně, to znamená vyvraždit stádo, kde se objevila, než léčit a čekat, až se rozšíří na všechny chovy a všechny se přeléčí. O hodně levnější, protože tohle je zrovna nemoc, která se šíří rychle a kdyby se šířit nechala, tak můžeš počítat s tím, že ji každá jedna kráva v republice prodělá. To znamená na každou jednu krávu v republice náklady na léčbu a ztráta na mléce, protože nějaké dva týdny nebude dodávat do mlékárny. Proti tomu jsou náklady na vybití a likvidaci pár set až tisíc kusů sranda.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:34:31
  2. avatar
    [39] shb [*]

    labia_pudendi: promiň asi jsem tě už párkrát přejmenovala
    když jsi šikovná a máš v tom už grif tak si to převaříš kdekoli..
    a jinak- vlastní zkušenost?

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:27:46
  3. [38] gentiana [*]

    Ťapina: Nechci vést provesionální spor, ale dočtla jsem se v Hospodářkách nebo jiném pochybném plátku, že proti slintavce se dá očkovat a dá se i léčit, ale nějaká směrnice EU vyžaduje, že kráva určená k jídlu nesmí obsahovat protilátky na slintavku. Proč je potom neuvaří a nenasekají do psích konzerv, je mi záhadou......

    shb: Si najdi jinou práci, třeba na úřadě, abys nemusela lozit do křoví.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:26:56
  4. [37] labia_pudendi [*]

    shb: já ti dám pupendi, že ti z toho bude blbě .

    Tak nevim, zfetovanejch jsem viděla dost, to jo, ale že by si někdo na veřejnosti píchal, to jsem ještě nezažila. Víš, ona ta dávka se neprodává v lahvičkách a nejde ji s sebou nosit nataženou ve stříkačce po kapsách. Tu musíš z prášku nějak rozředit, a teprve potom si ji bodnout. Neříkám, že nikdy a nikde se to neděje, ale pro většinu narkomanů je pohodlnější si zajít někam třeba na záchod nebo prostě mimo, aby neriskovali to, že jim nějaké děcko u hřiště třeba skopne "vařič" (kahánek a lžíci), nerozfouká to vítr nebo jiným podobným způsobem o tu dávku nepřijdou.
    Dělat to na veřejnosti by byli sami proti sobě.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:16:41
  5. avatar
    [36] shb [*]

    Manx: to víš -najdeš tam něco k snědku...
    labia_pupendi: v ranní mhd ne ale v parku dost casto, primo vedle detskyho hriste, nebo bejvaj v centru a tam ase taky sererou s tim ze je snad nekdo vidi...

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:07:11
  6. avatar
    [35] Meander [*]

    labia_pudendi: Umřela jsem

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:58:49
  7. avatar
    [34] Ťapina [*]

    labia_pudendi:

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:53:11
  8. [33] labia_pudendi [*]

    shb: tys fakt viděla někoho si píchat v ranní MHD? To je nějaký nový směr, ne? Něco jako ruská ruleta - trefim se/netrefim se/trefim někoho jinýho/trefim autobus/někdo mi rozšlápne dávku . Ovšem tím se vlastně vysvětluje, proč je v sedadlech napíchaných tolik těch jehel

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:44:09
  9. avatar
    [31] shb [*]

    Dante Alighieri: naivita

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:07:48

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] shb [*]

    nevím jak jinde ale v praze se válej na každym zapadlejším místě, fuj fuj

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:04:20
  2. avatar
    [29] OlgaMarie [*]

    Rikina: Věřím, že se to někdy někde stalo, ale zneužívají toho politici volající po stále větších represích proti narkomanům.
    Jinak se zkus zeptat v Ústí na MHD, slyšela jsem to právě o ústeckých autobusech.

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:00:27
  3. avatar
    [28] Dante Alighieri [*]

    Jehlu jsem viděla pohozenou ve křoví, ale někde v autobuse bych jí teda nečekala. Kdo si bude píchat na veřejnosti před očima ostatních?

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:22:47
  4. [27] Rikina [*]

    kominice: teď jsem to dočetla. Tak se to přece stává, jo? To věřím, že se člověk vyděsí, nevíš, jestli to je fór nebo co vlastně. Ale odhadla bych, že se to děje právě na základě těchhle pověstí - nějaký trouba to někde zaslechne a řekne si, že to vyzkouší. To se mi zdá jako větší pravděpodobnost, než že je to od feťáků. Ti si nebudou píchat v MHD, přece. Tam není klid na takovou činnost.

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:11:22
  5. avatar
    [26] ToraToraTora [*]

    Ještě jsem volně pohozenou jehlu tedy neviděla natož abych o ní zavadila. Jehly v sedačkách jsou urban legend a kočičí h...a v pískovištích bohužel pravda

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:08:32
  6. avatar
    [25] Aja [*]

    Ať žijou hoaxy a Černá sanitka

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:06:29
  7. [24] Rikina [*]

    Nestalo, nenarazila (ačkoli jezdím MHD pořád a stále a furt, tak žádné jehly v sedačkách) a tudíž jsem nereagovala. Taky to pokládám za jednu z výhružných legend, co vyprávějí matky robátkům před spaním. Naproti tomu vysypávání kočičích bedýnek do pískovišť a jejich následné plnění čistým písečkem jsem viděla ještě zcela nedávno. Ono stelivo je drahé a ten písek je před barákem po ruce a zadarmo. Pak se nálezy kočičích exkrementů svádějí na pejskaře, ačkoli je evidentní, že po psu by vesměs zůstalo něco většího. Pokud by byl vůbec ochoten v písku konat - většina psů leze za tímto účelem do křoví, na volném prostranství nic neudělají.

    superkarma: 0 03.06.2008, 11:52:30
  8. avatar
    [23] kominice [*]

    Ťapina:

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:44:05
  9. avatar
    [22] Ťapina [*]

    O injekční jehly se poraňuju obden, jsem nemehlo

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:41:32
  10. avatar
    [21] Ťapina [*]

    gentiana: Pálení krav není pitomost. To se dělá proto, aby epizoda slintavky v republice nestála víc peněz, než kolik stojí, když se krávy pálí. Akorát by se to veřejnosti mohlo říct, aby si nemyslela, že projde kolem slintající krávy a padne v křečích.

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:41:13
  11. avatar
    [20] Lotka [*]

    ambulance, která souží ..............a souží

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:30:58
  12. avatar
    [19] OlgaMarie [*]

    gentiana: Doktorka byla rozčílená, protože slintavku pamatovala jako dítě z mléka, kdy nebylo ještě pasterizováno. Je léčitelná, ale bohužel takřka týden nemůže dítě jíst. Bolí ho ústa a pláče ve dne v noci i hlady. Ale v roce 1978 byla epidemie žloutenky a rozšířila se z mléčných výrobků špatným zpracováním suroviny. A ty kurvy bolševický to pěkně zatajily. A i několik dětí zemřelo. Jedno jsem znala.

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:15:30
  13. avatar
    [18] kominice [*]

    gentiana: Nám taky doktor řekl že je možné že tam jehly dali děcka, že nemusely být vůbec použité a že feťáci by se tímhle asi nezdržovali.Ale odběry se udělat musí, protože riziko tu je. Stejně jsem ale měla vztek a hlavně strach.

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:02:52
  14. avatar
    [17] kominice [*]

    OlgaMarie: Souhlasím.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:59:26
  15. [16] gentiana [*]

    Riziko přenosu HIV jehlou JE zanedbatelné. Ten virus potřebuje k přežití poměrně vysokou teplotu a vzduch mu taky škodí, takže na volně se povalující jehle chcípne za několik sekund. Hepatitidy jsou odolnější, to je pravda.
    Věřím, že se jednou za čas najde nějaký kretén, který někde aranžuje jehly, aby si na ně někdo sedl. Odhaduju, že to ve většině případů bude student prvního ročníku elitního gymnázia, který si chce mezi algebrou a francouzštinou užít trochu vzrůša.
    kominice: slintavka prý dobře reaguje na antibiotika a není pro lidi nebezpečná a pálení krav je prej pitomost:D

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:56:59
  16. avatar
    [15] OlgaMarie [*]

    kominice: Landriel: Napsala jsem, kdy se nám to stalo a vím, že dnes je dostatek steliva ke koupi. Jen trvám na tom, že bezohlednost někdo i ty další musel naučit. Od někoho ji odkoukali. (Jsou i toulavé kočky.) A za stav autobusu také odpovídá provozovatel, právě tak jako za dětská hřiště.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:54:24
  17. avatar
    [14] kominice [*]

    Landriel: Ač taky používám stelivo (náš kocour je slušně vychovanej- celý den je venku ale na záchod chodí domů ) vím že spousta lidí používá klasickej písek. Kde ho berou a kam vyhazují to nevím.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:48:04
  18. avatar
    [13] Landriel [*]

    OlgaMarie: kominice: řekla bych, že se nezměnila řada věcí, často vídám na pískovištích lidi venčit pejsky, ale že by tam někdo takhle přímo otočil bedýnku? Písek už snad dneska nikdo nepoužívá, ne? Jsou pohodlný a skvělý steliva.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:41:03
  19. avatar
    [12] kominice [*]

    OlgaMarie: v tom máš pravdu. Ale pokud nebudou pořádné tresty tak se asi nic nezmění

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:40:09
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    kominice: Bohužel se nezměnila bezohlednost.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:37:17
  21. avatar
    [10] kominice [*]

    Irena1: Jehly byly prostrčený dírou v sedačce. Podle učitelky (já tam nebyla) se v té dvojsedačce našli tři.
    A věř že děcka na školním výletě se opravdu nedívají kam sebou praští. My už máme tohle za sebou, testy dopadly dobře, následky nejsou žádné.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:36:27
  22. avatar
    [9] Irena1 [*]

    např. http://www.hoax.cz/cze/index.php?action=hoax_detail&id=11

    Takže nakopnout v parku nebo tak někde, to chápu (teda nechápu, je to hyenismus), ale ta sedadla...?

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:31:33
  23. avatar
    [8] Irena1 [*]

    kominice: nic ve zlým, ale tohle kolovalo jako HOAX, překvapuje mě, že to někdo říká jako vlastní příběh. Pokud ano, to se nedívá nikdo, kam si sedá a navíc jsou ty jehly kolmo na sedačku?

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:28:24
  24. avatar
    [7] kominice [*]

    OlgaMarie: Řekla bych že za těch 27 let se ledacos změnilo

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:23:08
  25. avatar
    [6] OlgaMarie [*]

    kominice: To martyrium a pocit bezmoci ti nezávidím.Jen jsem chtěla připomenout, že i bezohlednosti se někdo od někoho učí. Zpravidla mladší od starších.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:22:39
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    Landriel: Nedělám. Dcera měla před 27 lety slintavku. Doktorka se tak rozčílila, hned volala na hygienu, tam už měli hlášené další případy a skutečně bylo zjištěno, že všechny děti chodily na jedno určité pískoviště. Jo, byly doby, kdy všechno bylo všech a nic ničí.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:19:34
  27. avatar
    [4] kominice [*]

    OlgaMarie: Ono je něco trošku jinýho když někde šlápneš do h...a a když týdny čekáš jestli to hovado co někde nechalo stříkačku není HIV pozitivní nebo nemá žloutenku.
    Né že bych s tím souhlasila (s tím pískem) lidi jsou prasata, ale zase na druhou stranu za tohle zodpovídá zřizovatel případně provozovatel. Ten by měl zajistit aby se tohle nestávalo.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:16:25
  28. avatar
    [3] Landriel [*]

    OlgaMarie: to si děláš srandu, ne?

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:04:56
  29. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    kominice: Tohle už je špička ledovce. Znám případy, kdy dospělí chodili pro písek na dětská hřiště a klidně tam vysypali krabici s výkaly od kočky. A po nás potopa...

    superkarma: 0 03.06.2008, 07:55:19
  30. avatar
    [1] kominice [*]

    To máme za sebou! Nepřála bych to ani nejhoršímu nepříteli.
    Dcera s kamarádkou si na školním výletě sedly v hromadné dopravě na sedadla ve kterých byly jehly. I když je učitelka okamžitě odvedla na pohotovost, obě musely podstoupit plno kontrolních odběrů a my s hrůzou čekali jak všechno dopadne.
    Kretény co tohle dělají bych mlátila hlava nehlava.

    superkarma: 0 03.06.2008, 07:20:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme