Domácnost

Školy to přehánějí s jazyky


S výukou cizích jazyků se začíná na českých školách zbytečně brzy. Přibývá takzvaných dvojjazyčných tříd, ale chybějí vzdělaní učitelé, píše dnešní Mladá fronta Dnes.

Zatímco v zemích EU se děti začínají učit cizí jazyky v průměru mezi osmým a desátým rokem, v Česku rychle přibývá škol, které začínají s výukou angličtiny už v první třídě. A i druhý jazyk vyučují dříve, než musí. Jenže se začíná ukazovat, že to může být chyba.

„První jazyk je povinný od třetí třídy a druhý od sedmé. Ale ředitelé mohou rozhodnout, že s výukou začnou dřív," řekla listu mluvčí ministerstva školství Helena Müllerová. Zatímco zákon považuje „dvojjazyčné" třídy za výjimku, na ministerstvo každoročně dorazí desítky nových žádostí o povolení takové výuky. „Školám to povolujeme, ale na prvním stupni se nesmí učit v cizím jazyce čeština, dějepis a zeměpis," uvedla Müllerová.

Nový přístup českých škol má však výrazné úskalí - obrovský nedostatek kvalifikovaných „jazykářů". Potřebné vzdělání má jen třetina z nich. A třetina naopak nemá ani vysokou školu. „Udržet kvalifikované jazykáře je opravdu problém. Musíme hledat tak rok dopředu," sdělila ředitelka brněnské základní školy Bakalka Yveta Gašparcová.

Dětští psychologové přitom varují - učit malé děti cizí jazyk dříve může být riziko. Nekvalifikovaný učitel, který s dětmi „dře" gramatiku, tak může napáchat více škody než užitku.

   
03.03.2009 - Dům a byt - autor: Pavel Miškovský

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [61] risina [*]

    kareta: Jo, to slýchám od mnoha našich prváků pořád - já měl na základce blbou učitelku, tak nic neumím... A odcházejí od nás se stejnýmvysvětlením, ať je učí kdokoli. Neochází jim, že se musí učit sami, že jim to nikdo tím pověstným trychtýřem do hlavy nenalije.

    superkarma: 0 04.03.2009, 15:33:34
  2. avatar
    [60] kareta [*]

    risina: my měli velmi nesympatického ruštináře, nesnášeli ho všichni, ale tu ruštinu do nás natloukl tak, že jsme gavarili skoro plynně všichni! Na ZŠ. Chyba bývá v učiteli

    superkarma: 0 04.03.2009, 14:57:57
  3. avatar
    [59] Jeremi [*]

    risina: Akorát ten drobný rozdíl je v tom, že když netuší nic 3.osobě středoškolák, je už chyba v něm, protože je hlupák a někdy ve 4.-5 třídě se to zcela jistě učil. Kdežto u prvňáků je chyba v jazykáři, kterému nesepne, že na děti mluví v termínech, kterým ony vůbec nemohou rozumět. Ale jinak nepochybuju o tom, že s puberťákama, co je NIC nezajímá, jen seděj a tvářej se, že mají život prakticky za sebou, je těžké pořízení.

    superkarma: 0 04.03.2009, 09:26:28
  4. avatar
    [58] risina [*]

    Přijďte o tom debatovat do klubu Úči: http://www.zena-in.cz/auditoria/auditorium_osobni.asp?stranka=1&id=2114

    superkarma: 0 04.03.2009, 07:09:03
  5. avatar
    [57] risina [*]

    Jeremi 28: Víš, co je tristní? Že těm gramatickým termínům (například 3.osoba/minulý čas/množné číslo, ale ani třeba sloveso/podstatné jméno/přídavné jméno) nerozumí ani středoškoláci... Teda oni vědí, že něco takového existuje, ale používat to neumí.
    Další věc je, že motivace mnohých žáků/studentů k tomu, aby se učili cizí jazyk, je takřka nulová. Mají k angličtině/němčině zhusta stejný odpor, jako kdysi měli jejich rodiče k ruštině. A přinutit konverzovat (byť s chybami) někoho, kdo prostě mluvit NECHCE - ani česky (a neumí se vyjadřovat pylnule a ve větách ani česky), je takřka nemožné, i kdyby bylo ve třídě jen 5 studentů - ale ono jich je mezi 12 a 20 a když se chceš bavit s jedním, musíš nějak zajistit, aby ti zbylí poslouchali nebo dělali něco jinýho - ale aby nedělali takový rámus, že se s tím jedním neslyšíte... A párová/skupinová práce v nemotivované třídě taky nefunguje, dávat jim číst zajímavé články taky ne, protože je v podstatě NIC nezajímá...

    superkarma: 0 04.03.2009, 00:04:50
  6. [56] Delenka [*]

    Ťapina: To byla Firefly! Úžasný seriál. Pokoušela jsem se ty nadávky naučit, ale pamatuji si jenom, že byly velmi "malebné"
    (Liu kou-shui de biao-zi he hou-zi de ben er-zi. [Liou coe shway duh biao-tze huh hoe-tze duh bun ur-tze.]
    Česky: Hloupý syn uslintané děvky a opičáka).

    superkarma: 0 03.03.2009, 21:25:22
  7. [55] gentiana [*]

    rafaela: hele, já umím česky dost dobře a že bych uměla poznat a správně pojmenovat příslovečné určení nebo větu vedlejší, to vážně nehrozí.
    OlgaMarie: čínština je ovšem poněkud něco jako evropština.
    Ťapina: ony se ty jazyky stejně drolí podle lokálních realit - stačí chvilku zkoušet přeložit jídelní lístek české putyky do angličtiny a pochopíš, proč.

    superkarma: 0 03.03.2009, 20:17:50
  8. avatar
    [54] Ťapina [*]

    Nyotaimori: To už v jednom seriálu byla taková vize budoucnosti, že ze světových jazyků se zachová angličtina a čínština. Hodilo se to k tomu, aby nemuseli vypípávat vulgarismy

    superkarma: 0 03.03.2009, 19:17:32
  9. avatar
    [52] OlgaMarie [*]

    Nyotaimori: Jako mezinárodní jazyk už byla latina, jazyk diplomatů byla nějaké to desetiletí fránina, s PC přišla angličtina, vydává se už i americká a australská .
    Myslíš, že nastoupí časem i čínská angličtina nebo to bude přímo čínština? Štěstí přeje připraveným (na všechno).

    superkarma: 0 03.03.2009, 16:29:10
  10. avatar
    [51] monacha [*]

    rafaela: čeština se dá taky učit zábavnou formou...

    superkarma: 0 03.03.2009, 15:01:22
  11. [50] bruna [*]

    V Nemecku nedavno zavedli povinnou vyuku aj od prvni tridy. Obzlast prinosne je to v nekterych sidlistnich skolach, kde vetsina decek neumi skoro vubec nemecky

    superkarma: 0 03.03.2009, 13:44:32
  12. avatar
    [49] ToraToraTora [*]

    rafaela: ...v tom to nebude

    superkarma: 0 03.03.2009, 13:34:43
  13. avatar
    [48] rafaela [*]

    A pak se všichni hrozně diví, že studenti později neumí pořádně česky :) hlavně gramatiku... Víc je baví cizí jazyk, právě proto, že to berou jako hru, ale češtinu přímo nesnášejí. Ale je fakt, že dneska bez cizích jazyků nemají šanci :(

    superkarma: 0 03.03.2009, 13:30:51
  14. avatar
    [47] ToraToraTora [*]

    Letos jsem dceru ve školce přihlásila na angličtinu. Měla jsem celkem obavy z toho, jak se naučí mluvit, ale výslovnost těm dětem jde skoro sama, učí se jednoduché fráze a slovíčka. Berou to jako hru a když nic jiného, nebudou se jazyků bát.

    superkarma: 0 03.03.2009, 13:07:06
  15. avatar
    [46] peetrax [*]

    učila jsem angličtinu na prvním stupni ZŠ, už od prvňáků, a že bychom dřeli gramatiku, to teda opravdu ne.

    superkarma: 0 03.03.2009, 12:38:41
  16. [45] Maurice. [*]

    gerda (5): Ony se toho ty děti ve školce moc nenaučí, ale přestanou se angličtiny bát a trochu naposlouchají přízvuk, což se jim potom hodí později.

    superkarma: 0 03.03.2009, 12:08:41
  17. [44] Čírina [*]

    Tak moje zkušenost s naší školní AJ a NJ je jen horší - na ájinu na ZŠ jsme měli jakéhosi ufňukaného ztroskotance, který, aby nás chudinky osobnostně nepoškodil, měl ve třídě opičárnu a nikdo nic neuměl. Učebnice nepřehledná, pitomá... jen když měla obrázky . Jediný rok, kdy to stálo za to, byla pátá třída, kdy k nám nahnali mladou náhradní vojenskou službu - ten se s náma nemazal, zato s náma mluvil, a ano, anglicky.
    Na gymplu jsem zjistila, že se to oproti ZŠ změnilo jen mírně - naše němčinářka měla příšerný angický přízvuk a byla o lekci napřed, přičemž učebnice byla stejně pitomá jako ty předtím.
    Němčinu jsem dodřela na "mírně pokročilí" sama přes prázdniny, protože na UK kurz "začátečníci" nevypisovali... a to z uč. Der, Die, Das z r. 1974. sice byla samý soudruh, zato ale podporovala samostudium a dávali jí dohromadi češi, a ne nějací cizozemci.
    (ostatně, nepochopila jsem, proč učebnice cizích jazyků nedává dohromady tým rodilý mluvčí + zástupce národa, pro který to má být. Lépe se tak dají zdůraznit specifická úskalí apod.)
    Angličtinu mám až z internetu...

    superkarma: 0 03.03.2009, 12:07:08
  18. avatar
    [43] kareta [*]

    gentiana: já si můžu kdykoliv zaskypovat s anglicky mluvícími lidmi, pasivní učení poslechem mi nikdy moc nedalo. Na profi úroveň nemám chuť, to si radeji zaplatím

    superkarma: 0 03.03.2009, 12:04:08
  19. [42] gentiana [*]

    kareta 4: já jsem nezapomněla nic jenom proto, že mi někdo zapomněl do telky dávat filmy s titulkama.

    gerda5: kdyby se s cizíma jazykama mělo čekat, až se všichni nejdřív kvalitně naučí ten vlastní, tak by se cizí jazyk nesměl učit skoro nikdo.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:57:31
  20. avatar
    [41] kareta [*]

    Ťapina: tak to bude tím, že jsi plachá

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:55:11
  21. avatar
    [40] Ťapina [*]

    kareta: Přitom má mám cit pro jazyk, dovedla bych vymyslet nějakou základní větu blbě, leč srozumitelně i v jazyce, který jsem se neučila, na základě slov vyposlouchaných z písniček a z příbuzných jazyků. Ale kdybych ji pak zkusila říct rodilému mluvčímu, tak otevřu hubu a nic ze mě nevyjde

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:53:06
  22. avatar
    [39] Ťapina [*]

    kareta: Asi ne moje generace, ale jenom já

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:51:49
  23. avatar
    [38] sanvean [*]

    Na základce do mě hustili jen tu gramatiku, mluvit jsem nedovedla ani náhodou U mě zabrala škola hrou - filmy a knížky v originálním znění, on-line hry a konverzace s rodilými mluvčími. Jestli by to takhle nebylo lepší i ve škole, párkrát místo drilování pustit film s aj titulky, překládat písničky, nacvičit divadelní predstavení

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:45:38
  24. avatar
    [37] kareta [*]

    Ťapina: já kecám jak Palackej, sice blbě, ale všechno- vtipy, technické info, něco opisem...nikdy jsem neměla problém. Oni se cizinci přizpůsobili mé úrovni a komunikovali vždy tak, abych rozuměla. Dost mě překvapuje, že tvá generace je na tom hůř- myslela jsem původně, že po komančích šla úrověň ještě nahoru (s AJ jsme začali v 1 tř. gymnázia a pořád mluvili). Osobně považuju současné učenice za strašný paskvil. Nejlepší úroveň pořád má stará dobrá učebnice pro jazykovky I-IV.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:38:42
  25. avatar
    [36] Ťapina [*]

    Ch.Z. Kochanská: Písemně je to lepší, to si můžu připravit a zkontrolovat

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:33:23
  26. avatar
    [35] Ch.Z. Kochanská [*]

    Ťapina: Zrovna komunikuju per e-mail s kolegou Polákem. Německy.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:26:40
  27. avatar
    [34] Ťapina [*]

    Jeremi: Tenhle blbý školní způsob výuky, kdy záleží na gramatice víc, než na obsahu, mi asi vypěstoval solidní blok na mluvení v cizím jazyce. Já prostě než bych něco řekla blbě, tak to neřeknu, takže v cizině 90 % času držím hubu, komunikuju prostřednictvím někoho, kdo se nestydí, a párkrát za pobyt řeknu přesně připravenou a bezchynou větu, která je stejně s blbým přízvukem, takže mi nikdo nerozumí

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:23:34
  28. avatar
    [33] Jeremi [*]

    Lindaa: Jo, takhle to máme - počítače nastavený na AJ, protože hlava rodiny tvrdí, že české ovládání je nesrozumitelné, hry na X box a teď i Wii taky většinou v angličtině, protože česky třeba ani nebyly.

    monacha: Nejvíc jsem se z angličtiny naučila od lektorky, která razila heslo "budu s váma zacházet jako s dětma". Když se učí mluvit dítě, tak nám taky nejvíc ze všeho záleží na tom, CO chce sdělit a ne na tom JAK to říká. Většinou ho necháme myšlenku dokončit a pak to po něm "zopakujeme", jenže správně.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:19:58

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] monacha [*]

    Lindaa: no prave... a to si ukazujeme na Nemci namluvenych textech, jak se koncovky vyslovovat nemaji. A hlavně sama vím, jaký jsem měla v Německu ze začátku problémy, když jsem sice uměla interpretovat v němčině Goetha, ale nevěděla jsem, jak říct: Počkej chvíli, musím si zavázat boty.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:19:25
  2. [31] Lindaa [*]

    Jeremi: moje zásada na jazyky je "hodit do vody a nechat plavat" ...já se tak naucila i tu nemoznou dánstinu, ne perfektne, ale pouzitelne a víc clovek nepotrebuje. Základy a i pitomou gramatiku se deti naucí ve skole, ale potrebují mluvit a HLAVNE naucit se rozumet normálnímu tempu reci, ze na ne ucitelka slabikuje je na dve veci. Ne kazdý muze vycestovat, ale dá se ucit i doma byt rodice nejsou jazykovými experty. Takze filmy na DVD bez dabingu a bez ceských titulku, nastavit anglické titulky - kdyz neporozumí tak si prectou a deti jsou líné císt takze velice rychle zacnou rozumet (vyzkouseno ), internet, nastavit pocítac na anglictinu, proste úcel svetí prostredky - chces koupit tuhle hru, ok koupím, ale v anglictine a podobne.

    superkarma: 0 03.03.2009, 11:00:25
  3. avatar
    [30] kareta [*]

    monacha: no to je strašný

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:59:56
  4. [29] Lindaa [*]

    monacha 27: ctela bych slyset anglicana (nebo americana, australana nebo kohokoliv anglicky rodilýho) vyslovovat porádne koncovky

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:50:56
  5. avatar
    [28] Jeremi [*]

    Lindaa: Náš mladý pán se zdaleka nejvíc anglických slov naučil z počítačových her a kartiček Magic.
    Kebince po upozornění Máničky (tisíceré díky) pouštíme z Youtube Gogo´s Adventures with English. A asi je Gogo lepší učitel než já, protože Kebču naučil počítat do desíti a rozlišovat barvy, tj. věci, které v češtině bez chyb ještě nezvládá.

    Jinak mám s výukou jazyků ve škole a v jazykovkách tu trpkou zkušenost, že jazykářům při výkladu uniká, že některé termíny děti prostě neznají. Třeba těžko prvňákům něco řekne poučka, že v angličtině se ke slovesu ve třetí osobě přidává -s, když nevědí, CO je třetí osoba.

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:43:50
  6. avatar
    [27] monacha [*]

    pajda: Naprosto souhlasím. Vycházím jen z toho, co jsem viděla na praxích, asi jsem neměla štěstí. Nejvíc se mi teda nelíbilo, že když jsem s maturanty začala mluvit, koukají na mě za každým slovem a čekají, že je opravím. Když jsem řekla, že to dělat nebudu, že jde jen o to, abych pochopila, co chtějí říct a chyby si rozebereme potom, řve na ně učitelka ze zadu stylem: "Martine, co tam bylo za pád? Pořádně vyslov tu koncovku!"

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:38:27
  7. avatar
    [26] Mánička [*]

    Nyotaimori: já myslím, že nejpodstatnější z celého článku je ta poslední věta... pokud bude šestileté dítě někdo 14 dní drtit IamYouareetc., tak se mu při slově ANGLIČTINA bude ještě dlouho dělat mdlo . Já syna na angličtinu dávám, ale ne ve škole, kde jich je cca 20 ve třídě, ale soukromě, kde jsou 4 a lektorka na ně mluví JEN anglicky. Tedy skoro

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:30:30
  8. avatar
    [25] Juana [*]

    Na základní škole by se všichni měli učit anglicky, to je dneska univerzální jazyk. A na specialitky ať si počkají na střední školu, nebo pokud jsou talentované, ať chodí na základku s rozšířenou výukou jazyků. Lepší umět pořádně anglicky, než blbě několik jiných jazyků. S angličtinou se člověk domluví skoro všude, nedávno jsme vzali stopařku z daleké Sibiře a mluvili jsme spolu anglicky, ne rusky. I s Němcem je lepší mluvit anglicky, on je pak stejně hendikepovaný, že nemluví rodným jazykem.

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:22:45
  9. avatar
    [24] pajda [*]

    monacha: plán může ze 40% změnit vedení školy, z dalších 10% vyučující a ten, kdo jazyk opravdu umí, ho i naučí. Ovšem nesmí ho umět stylem "umím gramatiku nazpaměť a dvakrát jsem byla v Londýně". Což je zkušenost z výuky právě na dvojjazčné škole.

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:18:28
  10. avatar
    [23] Kassy [*]

    monacha: Jakým plánem? Ten si snad sestavují sami, ne? Tak ať si ho sestaví, jak jim vyhovuje.

    Nyotaimori: Možná ještě větší problém jsou učitelé, kteří jazyk ovládají perfektně, ale neovládají didaktiku, psychologii, pedagogiku... Prostě umějí sice cizím jazykem mluvit a psát, ale neumějí ho učit a neumějí jednat s dětmi.

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:18:20
  11. avatar
    [21] arjev [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:14:23
  12. avatar
    [19] monacha [*]

    Úroveň výuky jazyků je hnus, hnus. Teď jsem na praxi (nj) a jsem z toho docela nešťastná. Knížky na prd, plné zastaralé detailní gramatiky k ničemu. Učitelky na škole, kde jsem, jazyk ovládají samy dobře, ale jaksi se musejí řídit plánem.

    superkarma: 0 03.03.2009, 10:10:25
  13. avatar
    [18] Eirin [*]

    7kraska: No mám pocit, že tam nějak pravidelně dávali Euronews. Ségra se takhle připravovala na maturitu z angličtiny, takže to u nás taky pořád běželo :)

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:59:26
  14. [17] 7kraska [*]

    kareta, koukej na CNN nebo ji aspon cely den poslouchej misto radia....tak jsem se doucila anglicky v roce 1990 a 1991, kdy CNN bezela misto druheho programu - sakra, neni to blbost? vazne to tak bylo? vite nekdo?

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:48:38
  15. avatar
    [16] Eirin [*]

    No těžko se bude na prvním stupni učit v cizím jazyce dějepis nebo zeměpis, když tyto předměty tam vůbec nejsou (tedy my je neměli, jen prvouku, vlastivědu a přírodovědu).. Ale to jen tak naokraj.
    Připojuji se k těm, kdo rád kouká na filmy v původním znění (nemusí to být nutně angličtina) s anglickými titulky. Bohužel, doma jsem jediná, kdo toto schéma preferuje.
    Ale vnitřně se také přikláním k názoru, že začínat už v první třídě je trochu přehnané. Já se začala učit v pětce, pokračovala na gymplu, na VŠ a nejvíc mě jazyk stejně naučilo čtení odborných článků, zmiňované filmy a cesty do zahraničí, kde se člověk konverzaci s rodilými mluvčími nevyhne. 13 let se to člověk učí ve škole a stejně mi nejvíc daly poslední tři roky, kdy jsem angličtinu začala skutečně používat jako jazyk. Takže jestli bych se to učila 13 let nebo třeba 18 let je podle mě úplně jedno.

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:47:01
  16. avatar
    [15] KatherineDickinson [*]

    já se tedy učím od ZŠ dva jazyky, z toho angličtinu už od školky, němčinu od 5.třídy je teda fakt, že jsme měli výborné učitele a tuším jeden rok i lektora z Británie. Čím dřív se děti začnou učit, tím lépe, jazyky jsou dneska nutnost, když už ne kvůli práci, tak aspoň když člověk jede na dovolenou do zahraničí, tak si nepřipadá jako debil..

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:31:17
  17. avatar
    [14] Jaštěrička [*]

    kareta: Tak zvedni pozadí a choĎ do kina,tam dabing neuslyšíš.Nebo nekoukej na mainstreamový filmy,na dvojce máš taky skoro všechno v původním znění.A DVD snad taky není problém.Kdo chce,tak si příležitost najde.

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:25:28
  18. avatar
    [13] OlgaMarie [*]

    Lindaa: Docela je dobré dívat se i na cizí zprávy přes satelit. Na francouzštinu se mi osvědčil jeden komerční fr. kanál, kde se prodávaly nemovitosti (i zámky), ale nějak se mi ztratil. Ovšem nejdůležitější je, nebýt líný!

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:23:03
  19. avatar
    [12] Ťapina [*]

    S titulky

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:17:28
  20. avatar
    [11] Ťapina [*]

    kareta: U filmu z titulky ti unikne půlka vizální složky. To pak nemusej utrácet za kostýmy a efekty, když divák celou dobu čumí na spodní půlku obrazovky.

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:17:16
  21. [10] Lindaa [*]

    kareta: príspevek 8: sbal v deti a vyrazte na dovolenou do anglicky mluvící zeme a nech je na hristi s detma, posli je samotné koupit si zmrzlinu atd...za pár dní dovolené budou umet víc nez za rok ve skole
    prispevek 9: nejlepsí jsou DVD. A vzdycky tvrdím, aby se zvolil nejaký srozumitelný jazyk na titulky a obvykle skoncíme u angliny a co nepochytím z reci si prectu. Ale taky je dobrý poslouchat anglictinu a mít titulky nemecky (pokud umís jakz takz obe reci)...to si mozkové bunky zamakají

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:17:04
  22. avatar
    [9] kareta [*]

    Lindaa: já bych dala volitelné titulky. Zjistila jsem, že mi vyhovuje film v anglickém znění s anglickými titulky

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:10:14
  23. avatar
    [8] kareta [*]

    gerda: kvalita výuky je příšerná, to jako by se ani neučily.To co umí mláďata po 2 letech je bída. A když si zkouším starší děti- i z Prahy, tak bych se na místě angličtinářů styděla. Málokdo by se domluvil. A to je AJ snad nejjednodušší jazyk My se domluvily v zahraničí po roce

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:08:26
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Znám chlapce, který 1.-5. třídu absolvoval v anglické škole v arabsky mluvícím státě a česky ho učili rodiče + ostatní předměty doma, aby od 6. tř. navštěvoval ZŠ s rozšířenou výukou angličtiny v ČR. Párkrát se přihlásil a učitelku opravil. Ta se po něm vozila tak hnusně, až na to upozornili rodiče jiných dětí při třídní schůzce.

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:06:05
  25. [6] Lindaa [*]

    Dcery se ucí anglictinu od 3. trídy a nemcinu od 7. ALE ucebnici ani na jeden jazyk jsem jeste nevidela, pouze na ctení a ani ta není povinná, pouze aby díte cetlo cokoliv v daném jazyce a pokud mozno pravidelne. Slovícka se deti neucily, gramatiku projeli ve skole na príkladech a svete div se oni se domluví slovne i písemne a hlavne rozumí. Takze podle me nezálezí na tom, kdy se díte zacne ucit, ale jak se ucí. A souhlasím s Karetou - zrusit dabing. Ony i titulky svádejí k lenosti a precíst si text, ale na to je príma Discovery...to si musím hlavu namáhat, kdyz chci rozumet

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:06:00
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    holky, nehádejte se. A vůbec, děti se učí anglicky už ve školkách, ne? Mně tedy připadá legrační, že se učí cizí jazyk v době, kdy pořádně neumí ani ten vlastní mateřský.

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:05:44
  27. avatar
    [4] kareta [*]

    gentiana: ježiš ty si blbá

    superkarma: 0 03.03.2009, 09:01:59
  28. [3] gentiana [*]

    kareta: tvoje vina.

    superkarma: 0 03.03.2009, 08:58:26
  29. [2] gentiana [*]

    Cožeeeee? Že v první třídě je brzo? To vymyslel který nedovzdělanec?
    Fakt je, že nedovzdělanců jsou plné učitelské sbory, kvalifikovanejch učitelů jazyků je na ZŠ 14%, neznám jedinou kvalitní učebnici cizího jazyka vydanou v Česku, tedy, současnou, Ianua je asi trochu passé. A způsob výuky je obecně tragédie.

    superkarma: 0 03.03.2009, 08:57:29
  30. avatar
    [1] kareta [*]

    přitom by stačily filmy s titulky Co jsem v čr, zapomněla jsem 90% jazyků, co jsem znala.

    superkarma: 0 03.03.2009, 08:51:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme