Rodina

Škola doma


Nechce vaše dítě chodit do školy? Učte ho doma! Ale pozor - podmínky pro domácí výuku se brzy zpřísní!

Novela zákona by se týkala dětí, které jsou v základní škole zapsané, ale mají od jejího ředitele schváleno, že je mohou rodiče učit doma. Diskuse o domácím vyučování se rozpoutala poté, co ministerstvo školství sdělilo, že v novele školského zákona, kterou by měla v blízké době projednat vláda, chce domácímu  vyučování žáků zavést přísnější pravidla, která spočívají také v pololetní konzultaci ve škole.

Rozhodne ředitel školy

Ředitelé škol by měli mít podle novely zákona možnost vyžádat si k pololetním zkouškám za druhé pololetí vyjádření školského poradenského zařízení o tom, zda může indiciální vzdělávání pokračovat, nebo ne. Zrušit tuto možnost může i tehdy, pokud žák nepřijde ke konzultacím nebo pokud školské poradenské zařízení, tedy například dětská psychologická poradna, nedoporučí pokračování domácího vzdělávání.

Důvody jsou různé

Jsou rodiče, kteří se rozhodnou k domácímu vzdělávání proto, že víc věří sobě než učitelům, bydlí na venkově, třeba na farmě, a děti mají do školy příliš daleko. Mnohdy je tím důvodem i to, že je chtějí jaksi ještě uchránit té „jámy lvové“ – tedy školního řádu. Důvody, proč rodiče učí svoje děti doma, se dají shrnout i do těchto tří bodů: výrazné nadání dětí, specifické poruchy učení a zdravotní problémy. „Výhodou domácí výuky je, podle mého soudu, její vyšší efektivita, nehoní nás školní zvonění,“ řekla pro Ženu-in.cz maminka Monika z Kraslic, která svoje dcerky učí už pět let.

Rizika a výhody

K nevýhodám domácího vyučování také patří:
+ izolovanost dětí od vrstevníků, z čehož mohou vznikat problémy především v komunikaci
+ děti nemají srovnání s ostatními
+ není vytvořen pocit soutěživosti
+ chybí kolektiv
+ mohou se příliš fixovat na svou matku, která je současně učitelkou, najít hranici mezi učitelkou a matkou není vždycky jednoduché.

K výhodám patří mimo jiné:
+ pro práci s dítětem s poruchami učení se volí vhodný čas, kdy je dítě schopné se soustředit a může přijímat nové poznatky
+ doma je podnětnější prostředí
+ děti se lépe motivují
+ nejsou stresované zvoněním
+ nemusí čekat, když potřebují něco vysvětlit
+ odpadají i nálepky typu šprt
+ není zkoušen před ostatními, což je pro mnohé děti také stresující

Orientovat se v domácím vzdělávání vám pomohou tyto weby: www.domaciskola.cz, www.volny.cz/domvzd

Svoje děti učili doma například český básník František Ladislav Čelakovský a jeho žena Antonie, a to poměrně dlouho, až do gymnázia. Doma byla vzdělávána také autorka detektivních románů Agáta Christie, na domácí výuku svých dcer vsadila i Marie Curie-Sklodowská, nejprve jim platila soukromé učitele, později spolu se svými kolegy ze Sorbonny založila „podpůrnou skupinu“. Stojí zato v této souvislosti připomenout, že jedna z Mariiných dcer, Iréne Curiová, dostala Nobelovu cenu se svým manželem Fréderikem Joliotem za objev umělé radioaktivity.

Uměla byste doma učit svoje děti? A bavilo by vás to? Myslíte, že je správné zpřísnit podmínky domácího vyučování?

   
06.03.2008 - Učení - autor: Táňa Pikartová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [60] matuszyk [*]

    umělá ale proč?-mají ve škole lepší podminky. doma spřisnit-určítě....Sml29

    superkarma: 0 31.05.2009, 15:15:13
  2. avatar
    [59] Myškomedvídek [*]

    ve škole má kamarádi a učitelka to lépe vysvětlí

    superkarma: 0 22.04.2009, 15:17:33
  3. [58] terenniberuska [*]

    což o to dalo by se řící že ano.Ale myslím si že ve škole je to pro žáky úplně o něčem jiném,kamarádi,kolektiv.

    superkarma: 0 22.04.2009, 11:57:30
  4. [57] FAXÍK [*]

    ve škole je naučí víc, než já doma

    superkarma: 0 20.04.2009, 18:34:17
  5. [56] libuno [*]

    Uměla bych učit, ale nebavilo by mě to. V každém případě je to veliký přínos zvláště v případech, kdy rodiny bydlí na samotách a děti musejí do školy dovážet vlastním autem. Zatím jsem se s tím setkala v jednom případě, kdy dítě v deváté třídě nemohlo být v kolektivu z kázeňských důvodů a matka souhlasila s domácí výukou (byla vedena na ÚP).   Rodič by měl projít alespoň nějakým školením nebo konzultovat s učiteli.

    superkarma: 0 20.04.2009, 15:17:06
  6. avatar
    [55] Solei [*]

    Kuře: jo to máš pravdu, já se s tím naštěstí setkala hrozně minimálně, učila jsem ty, které ten obor aspoň trochu zajímal, takže jsem měla tu výhodu, že jsem mohla hodnotit dle znalostí a kombinačních schopností jedince.

    superkarma: 0 07.03.2008, 13:36:40
  7. avatar
    [54] Kuře [*]

    Solei: Pokud přijde na zkoušku v bermudách, tak mu ukážu dveře. Ale to podle mne nemá nic splečného s tím, jestli je mi kluk sympatický. Už se mi ale stalo, že jsem zkoušela někoho, kdo byl třeba oblečený "dle pravidel", ale stejně mi na něm něco nesedlo. A pak mám snahu se hlídat. A přiznávám dobrovolně, že jednou za čas učím někoho, kdo mi vyloženě nesedne. Nebo naopak vím, že si s některým ze studentů víc rozumím. To jsou právě ty případy, kdy kantor může být ovlivněný sympatiemi.

    superkarma: 0 07.03.2008, 08:50:23
  8. avatar
    [53] Solei [*]

    Kuře: jde o to, jestli ti ten student nesedí jako člově a nebo ti vadí, že přišel na zkoušku oblečený jako vagabund - už jsem taky zažila chvíle kdy zkoušející poslal studenty převléct se protože takhle vyhastrošenou skvadru zkoušet nebude a pokud chtějí studovat, mají se snažit být na určité úrovni

    superkarma: 0 07.03.2008, 08:36:12
  9. avatar
    [52] Kuře [*]

    Radka27: Dost mne zarazilo cojsinapsala: "Pedagog... neví jestli je mu ten člověk sympatický...".
    To poslední, co by mělo v hodnocení studenta být odraženo jsou sympatie. A můžu ti říct, že někdy dá hodně práce dát tuhle stránku bokem. Ať už sympatie, nebo antipatie. Takže já ve většině případů protokol nejdřív ohodnotím a pak teprve kouknu na jméno.

    superkarma: 0 07.03.2008, 08:15:58
  10. avatar
    [51] Radka27 [*]

    K tématu chci říct, že nejsem příznivcem domácí výuky jen z důvodu sociální izolovanosti. A z podobného důvodu mi vadí i vyšší formy vzdělávání z domu - e-learning. Opravdu v něm postrádám veškerou krásu pedagogické činnosti, obdiv ke znalostem přednášejícího, diskusi na dané téma Student sedí doma a čte z obrazovky. Pedagog si čte seminární práci neviditelného studenta nebo ohodnotí elektronický test a ani neví jestli je mu ten člověk sympatický nebo jestli má zájem o obor. V nevyhnutelných případech jsem pro, ale pokud student může přijít na přednášku a na zkoušku, nevidím důvod, proč ze studií dělat počítačovou chrlírnu diplomovaných virtualistů.

    superkarma: 0 06.03.2008, 21:40:50
  11. [50] Polarka [*]

    Sveho starsiho jsem ucila doma od 3 do 10 tridy. Bylo to desne fajn,a budu na to vzdycky vzpominat. Ja jsem pracovala jen nez se narodil druhy syn, takze jsem mela na deti dost casu. Vedela jsem prsne jeho schopnosti,takze znamky pro mne nebyly prekvapujici. Delali jsme skolu tak tri hodiny denne prumerne, v pozdejsich tridach mozna trochu vic. Zadny stres, pohoda,syn mel jednoho kamarada s kterym se kamaradi dodnes, je jim pres dvacet let, taky byl na korespondnci. Bylo to krasne a taky jsme mohli cestovat. Stravili jsme dve zimy v Mexiku a jednu v Cesku. Syn se ucil vyborne a kdyz se vratil do normalni skoly (11 trida) nemel zadne problemy se svymi spoluzaky ani s uciteli. Byl jeden z nejlepsich ve tride, veci ktere se oni ucili uz davno znal. Dneska studuje na universite se samyma Ackama a zadny asocial to neni, ale kluk ktery nepije, nekouri, nebere drogy a proste mohu byt na nej jenom pysna. Vim, ze to vypada idealne ale fakt to tak je. Jeho mladsi bratr ale na korespondenci byl jenom obcas (jeden rok Cesko a jeden Mexico), protoze byl hyperaktivni a mit ho doma tak se zblaznim. Mit dite na korespondenci neni lehke a cela rodina musi spolupracovat. Takze zalezi hodne na mentalite ditete. S nekterym pohodovka s jinym galeje. Matka musi nastudovat totez co dite, protoze to uz davno zapomela...nebo jako v mem pripade....skola delana v anglictine to nebylo tak jednoduche:)Chodit do prace a ucit dite se neda! Taky v Alberte se za to matce plati!

    superkarma: 0 06.03.2008, 21:28:45
  12. avatar
    [49] shb [*]

    ano,ano,nevím

    superkarma: 0 06.03.2008, 20:05:31
  13. avatar
    [48] pajda [*]

    Jinak se vychází vesměs ze studií Richarda Tremblayho...

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:47:55
  14. avatar
    [47] pajda [*]

    Solei: http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/AR.asp?ARI=101586&CAI=2167

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:46:55
  15. avatar
    [46] Solei [*]

    pajda: kdysi dávno jsem viděla film, netuším jestli se zakládal na pravdě. Byl o holce, která do nějakých 12 let byla neustále zavřená v domě svým otcem v místnosti kam ji nosil jídlo. Ani neuměla pořádně chodit a mluvit.
    Když se dostala ven tak ji začali učit a oběvila se tam teorie, že pokud se některé věci holka nenaučí do první menstruace (mělo to cosi společného s vlivem hormonů na mozek) to že už se nenaučí nikdy - myslím že v tomhle směru mluvili hlavně o schopnosti vyjadřování.
    někde jsem dokonce viděla studijní křivku dítěte - vyplývalo z ní, že ačkoli dítě třeba plně nepochopí situaci do které se dostalo mělo by v určitém věku získat co nejvíce informací. Protože pokud se je nenaučí tehdy, tak později už to nezvládne a nebo jen velmi špatně.
    Proto zastávám názor, že s domácím učením jedině opatrně. Dítě musí mít podněty, nejen ve smyslu učiva, ale také sociální, to často domácí výuka zajistit nezvládne ani v případě, že dítě chodí do kroužků. Protože kromě vyučovací hodiny jsou podle mne důležité i přestávky.

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:42:31
  16. avatar
    [45] pajda [*]

    Lindaa: to je mi celkem jasné, ale myslím, že důvod, proč v těchle zemích nepodporují domácí výuku je tam podán celkem pochopitelně...tu studii bohužel na webu nemůžu najít, týkala se rozvoje dětské osobnosti a já ji měla v tištěné podobě, když jsem k tomuhle tématu kdysi plodila článek...

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:32:02
  17. avatar
    [44] Meander [*]

    Solei: Takže rozmazlenej asociál. Jako já A to jsem do školy chodila.

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:31:08
  18. avatar
    [43] Solei [*]

    To netuším, myslím, že vždycky za chcípáčka nebyl, spíš byl línej a matka neměla potřebu mu vysvětlit, že tu nebude pořád a až jednou umře tak se o sebe bude muset postarat sám.

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:27:50
  19. [42] Lindaa [*]

    pajda: dánské skolství je dost podobné finskému, ale ver mi rozhodne ne tak idylické, jak je popisováno v clánku. Pro me je to obcas lécba sokem. Ale musím uznat, ze výsledky jsou, napr. starsí holka má letos anglictinu ctvrtým rokem, nikdy se neucila slovícka nebo gramatiku, za úkoly je jenom ctení (a to max polovina A4 týdne) a meli bychom doma mluvit 15 minut denne anglicky (coz dodrzujeme velice sporadicky), nic jiného. Dcera nepotrebuje titulky u filmu, písnickám rozumí, prijatelne se domluví se svagrem z Austrálie. A tak je to v celé tríde - jak to ucitelka dokázala nevím.

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:27:47
  20. avatar
    [41] Meander [*]

    Solei: Myslíš, že to je tím, že nechodil do školy? Nebo spíš tím, že byl vždycky v rodině za neperspektivního chcípáčka, který byl litován a rozmazlován?

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:20:23
  21. avatar
    [40] pajda [*]

    Solei: jo, právě proto mladej chodil do školy i přes obrovské potíže se šikanou a další...teď je to ale o něčem jiném, po x vyšetřeních a asi měsíci v nemocnici u něj našli srdeční nepravidelnost a nějaký nádor a to už na každodenní docházku do školy prostě není - nebyl tam od půlky října. Ovšem jemu už bude 17.

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:14:41
  22. avatar
    [39] Solei [*]

    pajda: já jo, svého bratrance. Věčně nemocný chcípáček, který se narodil starší matce a u kterého není problém 200 zameškaných hodin za rok.
    Takže se učil doma a maximálně tak chodil na počítače nebo s kámošem na kolo.
    Teď je z něj asociál bez maturity(odešel ze školy) a bez práce, kterého ve své blízkosti snese pouze jeho matka (otec zůstává v rodině jako živitel, jinak se s ním nebaví ani klika od dveří, protože měl tu drzost dát najevo, že se mu synova situace nelíbí)

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:10:46
  23. avatar
    [38] pajda [*]

    Lesana: a můžou ty děti srovnávat, když ve škole nikdy nebyly? Já bohužel neznám jiné dítě, které by nejprve chodilo do školy a pak z ní bylo vytržené, ale mimoškolní aktivity mu zůstaly...

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:01:54
  24. avatar
    [37] pajda [*]

    a....:

    superkarma: 0 06.03.2008, 14:00:54
  25. avatar
    [36] pajda [*]

    Našla jsem článek o finském školství:
    http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=102308&CAI=2157

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:55:44
  26. avatar
    [35] Lesana [*]

    jinak tedy na mimoškolní kroužky jsem chodila a ráda, jenže tam nikdo neřešil, že jsem nesoutěživý samotář

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:54:46
  27. [34] a.... [*]

    Pokud se někdo domnívá, že děti chodí do školy, aby se něco naučily, tak to žije poněkud v omylu . Hlavním úkolem školy je právě to budování sociální inteligence, tolik potřebné pro celý život. A k tomu slouží právě i ty mnohdy drsné vztahy mezi vrstevníky. Dítě se prostě musí zocelit a naučit s nimi vycházet, pokud to nezvládne, nezvláne reálný svět. To, že toho může být ušetřeno domácí výukou, je hluboký omyl, lidé jsou totiž pořád stejní i vztahy mezi dopělými jsou pořád stejné jako v dětském kolektivu. To, čím se liší, je pouze civilizační nános, to, že se skutečné pocity a vztahy nedávají prvoplánově najevo, díky určité formální slušnosti, konvencím. Uvnitř ovšem zůstávají. Pokud do takového prostedí přijde mladý dospělý, neznalý těchto skutečnosí, je odsouzen prožít život jako outsider, totální mimoň, pokud není mimořádně silnou osobností. Naopak, když je už jako dítě zvyklý na různé typy kolektivu i chování některých extrémních jedinců, může si najít svůj vlastní model chování pro jednotlivé pro něj nepříjemné situace, to se jako dospělý velmi těžko naučí, právě proto, že ty skutečné vztahy a pohnutky jsme už zvyklí skrývat díky civilizační kultivaci.
    Ano, takový domácí učitel dítě naučí jistě mnohem víc, je pro jeho znalosti větším přínosem než škola, nicméně ta jedna dimenze tu bude chybět a je to dimenze nenahraditelná.

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:53:43
  28. avatar
    [33] Lesana [*]

    pajda: tvému klukovi nestačí, moje holka taky školu miluje (zatím je v první, teda), ale proč by nemohli být děti, kterým stačí mimoškolní kontakty? Třeba já brala školu jako nutné zlo, klidně bych se bez docházky do ní obešla. Ne, nebyla jsem šikanovaná, nijak extrémně blbá ani chytrá. Prostě mi jenom vadilo, že učitelky neustále žalovaly rodičům, že jsem pasivní a nesoutěživá, vadilo mi, že někteří spolužáci občas odmítali vzít na vědomí, že fakt nemám zájem se s někým družit, když si teĎ zrovna chci číst nebo kreslit, že se ode mne automaticky vyžadovala mimoškolní reprezentace... a samý podobný blbinky. A rozhodně mě škola nenaučila tohle všechno snášet, podobným situacím se vyhýbám dodneška.

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:51:47
  29. avatar
    [32] pajda [*]

    Lesana: ano, ty maminky v tom mají na 100% jasno, ale většina odborníků taky a ti tvrdí opak. Podívám se, jestli najdu tu studii z Německa, na kterou jsem se odkazovala dole.

    Jinak z názorů dítěte jako takového - syn chodil normálně do školy, s vrstevníky nijak zvlášť nevycházel, měl potíže se šikanou, teď je půl roku doma kvůli zdravotním potížím. Do kroužků a na tréninky normálně chodí, takže ty "dostačující kontaky" určitě má. Jeho jediné přání je - vrátit se "mezi děcka". Zcela zjevně mu dva kroužky, jeden trénink a občasné chození ven nestačí...

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:38:07
  30. avatar
    [31] verkaH [*]

    Se školou nejsem moc spokojená, ale učit syna bych nechtěla. Ve škole si přeci jen netroufne tak "odmlouvat". Ale doma, znáte to :"mami ještě....". Něco jiného by byla menší skupina dětí. To už si představit dovedu.

    superkarma: 0 06.03.2008, 13:37:39

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme