Znáte baklažán? Pokud ne, pojďte se s ním seznámit. Určitě jste už v prodejně zeleniny míjeli podivné fialové okurky. Tak to  je on.

Lilek vejcoplodý neboli baklažán. Rostlina z čeledi lilkovitých, (příbuzná bramborám, rajčatům, paprice a tabáku). Pěstuje se pro podlouhlé plody s fialovou pokožkou a jemnou měkkou dužninou. 

Tato stará kulturní plodina pochází z teplé Východní Indie. Odtud nastoupil baklažán svou cestu do Evropy, aby zakotvil v 15. a 16. století v Itálii a Španělsku a později se rozšířil po celém balkánském poloostrově. Ani oceán lilek nezastavil, a tak přesídlil do teplých krajů amerického kontinentu. U nás se objevuje někdy  na začátku 20. století.

Ani s názvem to u lilku nebylo jednoduché. Staří Řekové nazývali fialový plod jablko bláznů, byli totiž přesvědčeni, že pokud se lilků přejíte, můžete přijít o rozum. Arabové mu říkali al-badindan, Avicena ho pojmenoval badihen a na Balkáně to byl patlžan. Jinde mu však říkají jednoduše vejcovitá rostlina (Eierfrucht, egg-plant, eggapple). V českých zemích to byl nejdřív patličan, patližan nebo batlažan než se ustálilo dnešní baklažán či lilek

Lilek lze s úspěchem pěstovat jen v teplých a slunných polohách. Tepelné nároky má obdobné jako paprika.Jeho plody, široké pět až deset a dlouhé do padesáti centimetrů jsou nejčastěji fialové ale mohou být i bílé, zelené nebo žluté.

Baklažán je vhodný jako dietní jídlo při žaludečních a střevních chorobách. Za zmínku stojí obsah některých látek v lilku, například vitamín C, provitamín A, vitamíny skupiny B, stopové prvky molybden, draslík, mangan a bor. Vzhledem k vysokému obsahu vitamínu PP (nikotinamid) by si ho měli všimnout ti, kdo chtějí přestat kouřit. Lilek má velmi příznivé účinky při snižování cholesterolu v krvi..Obsahuje hodně železa a zinku, proto ho doporučují při chudokrevnosti. Dá se použít i v kosmetice, lépe se po něm hojí rány, masky z baklažánu čistí a omlazují pleť. Podle orientální lidové medicíny má prý i afrodiziakální účinky

Využití lilku v kuchyni je široké. Jeho energetická hodnota je 17 kcal ve 100 gramech, takže se hodí do dietních jídel. Uplatní se ve   studené kuchyni, dá se tepelně upravovat jako samostatný pokrm (smažený v trojobalu), nebo v kombinaci s masem (skvělá musaka z lilků) nebo ve směsi s jinými zeleninami (lilek je nedílnou součástí  zeleninového ratatoulie). Jedna malá rada, pokud lilek budeme smažit:  méně nasákne tukem, pokud jeho kolečka před smažením namočíme na 10 minut do studené vody.  

Vyzkoušejte omáčku z lilků, kterou můžete používat jako pomazánku na topinky nebo jako přílohu ke grilovaným masům. Lilek v celku dejte do trouby a pečte až dužina uvnitř změkne a na slupce se tvoří černé puchýře. Lilek rozkrojte a dužinu lžící vydlabejte do připravené mísy. Přidejte olivový olej, drcený česnek, sůl, bílý mletý pepř a pár kapek vinného octa. Dobře propracujte vidličkou a nechte vychladnout. Do hotové omáčky před podáváním vmíchejte hrst usekaných čerstvých bylinek (oregána, saturejka)

podle www.aif.ru a Cafe restaurant Sconto           
Reklama