Slunečnicový, řepkový, olivový. Také mají ve vaší kuchyni jednoznačnou přednost rostlinné oleje před živočišnými tuky? Ale existují i jiné a velmi zdravé „mastné“ produkty, které jsou v naší stravě zatím dost opomíjené. Schválně, kdo z nás používá na vaření sezamový olej?

Sezamový olej pomalu, ale jistě proniká do regálů supermarketů už i u nás. Byla by škoda opomíjet pochutinu, která je tak lahodná a zdravá zároveň. Sezamový olej existuje hned v několika druzích. Nejznámější je rozdělení podle barvy.

Světlý sezamový olej – někdy také zvaný indický, je za studena lisovaný, má světle žlutou barvu a velmi jemnou chuť a vůni.

Tmavý sezamový olej – známý také jako asijský či čínský, se lisuje z pražených sezamových jader – odtud jeho tmavě hnědá barva a pikantní chuť.

Přestože oba druhy pocházejí ze stejné rostliny, jejich použití se výrazně liší. Tmavý olej se pro svou výraznou chuť nehodí pro běžné smažení či vaření. Přidává se do pokrmů v malém množství jako ochucovadlo, které jídlu propůjčuje příjemně exotický nádech.

Panenský (lisovaný za studena) sezamový olej je naopak ideální pro přípravu teplé i studené kuchyně. Při smažení budete mile překvapeni, že nezamoří celý dům typickým zápachem a nepřebíjí chuť smažených potravin.

V Indii se dosud používá jako léčivo, neboť je stejně prospěšný jako třeba olej olivový.

Znáte sezamový olej? Už jste jej někdy použila? Vyzkoušíte ho? Na čem nejčastěji vaříte? Používáte raději chutnější – živočišné tuky?

Reklama