Bulvár

Sexuální devianti mezi námi


Včera jsme se mohli ve zprávách dočíst, že se policii podařilo dopadnout dva sexuální devianty, pětadvacetiletého Jana Buriana a sedmnáctiletého Davida Šimáčka, kteří v úterý uprchli z léčebny v Praze Bohnicích. Oba pánové byli zadrženi v Nových Butovicích, a pokud je známo, nedopustili se před zadržením žádné trestné činnosti ani nekladli odpor. Navíc podle lékařů byli pod vlivem tlumících léků, jejichž účinek měl vydržet ještě zhruba čtrnáct dní. Takže v podstatě neškodní a krotcí jako beránci. Nebo ne? Na to jsem se zeptala nejmenovaného pracovníka uzavřeného oddělení psychiatrické léčebny Bohnice.

Myslíte si, že oba uprchlíci skutečně nebyli nebezpeční?
To je dost ošemetná otázka - každý člověk může být za určitých podmínek nebezpečný, natož když má za sebou vraždu a pokus o znásilnění. Ale co se jejich diagnózy týče, pravděpodobně byli skutečně pod vlivem léků. U většiny léčených sexuálních deviantů je důležité ztlumit především sexuální apetenci, a potom nejen že po sexuální aktivitě netouží, ale ani jí mnohdy nejsou schopni. Ale existují samozřejmě i výjimky. Stává se, že se pacientům i na uzavřeném oddělení daří léky nebrat a jenom to předstírat - pak mohou být po útěku nesmírně nebezpeční. Na některé pacienty zase léčba nezabírá - pak se obvykle přistupuje, pokud s tím souhlasí, k pulpektomii (odebrání dřeně varlat - tedy vlastně kastrace) nebo k neurochirurgickému zásahu. Ale když pacient nesouhlasí, tak se nic takového provést nesmí, a když mu zároveň nezabírají léky, může být skutečně nebezpečný. To ale zřejmě nebyl případ těch dvou.

A dá se poznat, jestli pacientovi léky zabírají?
V podstatě dá - nejúčinněji falometrickým vyšetřením (PPG). To se vezme taková spirálka, vypadá to trochu jako varná spirála, a ta se zavede muži na přirození a poté se mu promítají nejrůznější obrázky a měří se míra jeho vzrušení - určuje se tak sexuální orientace a míra sexuální apetence. Ale není to zrovna jednoduché vyšetření a neprovádí se příliš často. Také není úplně přesné. Takže je možné, aby pacienti disimulovali (předstírali, že jsou zdrávi, i když nejsou). U inteligentnějších pacientů, jako byl například známý spartakiádní vrah Straka, se pak může stát, že předstírají spolupráci, stanou se dokonce koterapeuty (spolupracovníky terapeutů), a přitom na oddělení třeba pašují drogy.

Když už jste zmínil Straku, myslíte si, že je vyléčen?
K tomu já se nemůžu vyjádřit, nejsem jeho lékař. Ono pojem ,,vyléčen" je u těchto pacientů vždycky sporný. Podstoupí-li operaci nebo pravidelně berou léky, je vysoká pravděpodobnost, že už k problémům nedojde, protože nemají o sex zájem. Jenže jsou také případy, kdy je vzrušuje násilí bez ohledu na sexuální stránku věci - prostě je baví ubližovat lidem nebo specificky ženám, ale třeba taky zvířatům... No a pak se může stát, že i nemocný po operaci bude nadále páchat trestnou činnost. Ale může se také rozhodnout, že to prostě dělat nebude, když necítí sexuální nutkání. Problém s takzvanými psychopaty je, že oni prakticky nemají morálku a empatii - nedokáží se vžít do pocitů jiného člověka - a pak se trestné činnosti vyhýbají jenom tehdy, když vědí, že by byli chyceni a hrozil by jim trest. Zároveň mohou být inteligentní a schopní skvěle manipulovat s lidmi kolem sebe. Mlčení jehňátek jste asi viděli všichni - tak Hannibal byl takový typický psychopat.

Jak vlastně vypadá ochranná sexuologická léčba?
Hlavní je izolovat pacienty od veřejnosti - jsou tady všude mříže, kamery... Utéct se samozřejmě dá, hlavně při vycházkách, střežené je jenom uzavřené oddělení, ne celá léčebna, ale jinak tady máme docela dobré zabezpečení. No, pak je tady samozřejmě spousta praktických předpisů - jako že se ženám, pokud vůbec na oddělení pracují, nedoporučuje chodit v sukních - ne ani tak aby nedráždily pacienty, ale hlavně proto, že to trvá déle, než z vás pachatel serve kalhoty, a do té doby stihne přiběhnout zřízenec. Jinak léčba sama je především kombinací farmakoterapie - tedy léků, a psychoterapie.

Co si o útěku dvou pacientů myslíte Vy? Neměly by léčebny být lépe zabezpečeny? Nebo by léčba těchto pacientů měla raději probíhat ve věznicích? Bála byste se, kdybyste zjistila, že se takový člověk pohyboval v blízkosti Vaší nebo Vašich dětí? Vadilo by vám, kdyby po léčbě propuštěný pacient bydlel ve Vaší blízkosti?

   
18.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [77] Míka [*]

    No, tak mně z toho po těle moc dobře není... Ale souhlasím se Sarir, pokud je člověk takhle crclej, zůstane tak...Pokud přestane léky užívat, myslím, že není problém vrátit se do toho jeho "normálního" života...

    superkarma: 0 31.08.2006, 18:25:02
  2. [75] cvachova [*]

    souhlasím s donny

    superkarma: 0 21.08.2006, 21:32:10
  3. [74] donny0007 [*]

    vykastrovaaaaaaaaaaaaaat

    superkarma: 0 21.08.2006, 00:40:23

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [73] Tobbi [*]

    man-mimo: Porucha sexuální preference se nedá léčit v tom smyslu, že nezměníš tu sexuální preferenci. Pedofila bude stále vzrušován dětmi, sadista bude vždy potřebovat k vzrušení násilí a nespolupráci sého partnera/partnerky. Lze jen utlumit sexuální apetenci. Heterosexuálovi, homosexuálovi, pedofilovi, sadistovi, nekrofilovi ... všem. Ale nevím, proč utlumovat homosexuály. Oni se ti nezačnou zamilovávat do žen, jen nebudou mít chuť na sex.

    superkarma: 0 20.08.2006, 19:14:21
  2. avatar
    [72] man-mimo [*]

    Stana55: připouštím, že vrozená, ale sexuální úchylka to je.
    A pedofilie není vrozená?

    superkarma: 0 20.08.2006, 18:50:56
  3. avatar
    [71] átéčko [*]

    "Spartakiádní vrah" pracoval u nás v super marketru. Nevadil mi. Věřím, že se změnil a trest si odpykal.Ale i když s e přestěhoval přes půl rapubliky, našel si ženu a žil slušně, lidem vadil. Mně vadilo spíše chování těch lidí, kteří s ním nechtěli pracovat a vyštvali ho zase pryč...

    superkarma: 0 20.08.2006, 18:00:59
  4. avatar
    [70] monca13 [*]

    Stana55: PŘESNĚ TAK A NEDÁ SE LÉČIT

    superkarma: 0 20.08.2006, 15:01:53
  5. avatar
    [69] Stana55 [*]

    man-mimo: homosexualita není uchylka je to vrozené

    superkarma: 0 20.08.2006, 14:25:14
  6. [68] rozina [*]

    Je také úchylka, když muž během dne projevuje sexuální apetenci?Nic jiného ho totiž nezajímá. Stálé téma rozhovoru s kýmkoliv- je o sexu. Upřesním věk - 65 let. Ale takto se projevoval celý život. Děkuji

    superkarma: 0 20.08.2006, 11:59:08
  7. avatar
    [67] man-mimo [*]

    kornoutek: a není to stejně léčitelná, zdůrazním - STEJNĚ LÉČITELNÁ, úchylka jako homosexualita?

    superkarma: 0 20.08.2006, 11:09:29
  8. avatar
    [65] Stana55 [*]

    Nikomu se ale do toho nechce.Nevím na co čakají.To si myslí že to někdo za ně vyřeší?

    superkarma: 0 20.08.2006, 09:32:06
  9. avatar
    [64] Stana55 [*]

    Z dnešních léčeben to opravdu není problém.Problém je to pro vládu

    superkarma: 0 20.08.2006, 09:29:48
  10. avatar
    [63] monca13 [*]

    kornoutek: 51. taky jsem pro pořádné hlídání, slyšela jsem, že zatím není takový problém dostat se na "vycházku"

    superkarma: 0 20.08.2006, 08:40:33
  11. avatar
    [62] monca13 [*]

    Stana55: 47. ale aspoň tu adopci pro heterosexuální páry by měli urychlit - dětské domovy jsou plné dětí

    superkarma: 0 20.08.2006, 08:38:34
  12. avatar
    [61] Stana55 [*]

    kornoutek: Nevím asi se to moc těžko léčí.

    superkarma: 0 20.08.2006, 08:16:38
  13. [60] kornoutek [*]

    je dobře že si to dokáže přiznat. Měla jsem přítele, chodila s ním dva roky a bylo mi divný, že stále kouká po holčinách ve věku od 7 do 10 let. myslela jsem si že má tak rád děti, ale jako že je chce, jenže je měl rád úplně jinak. No ale žádnou vadu si nepřipouštěl. Co vím, tak se do dneška léčí, ale že by udělal nějaký pokrok, to ne. stále má chuť na tak malý holky

    superkarma: 0 20.08.2006, 08:06:02
  14. avatar
    [58] Stana55 [*]

    Je dobře že si je toho vědom - ať se léčí

    superkarma: 0 19.08.2006, 20:08:54
  15. avatar
    [57] Libajec [*]

    Kamarád se mi lehce pod vlivem zmínil, že je na děti a proto nechce mít se svou ženou dítě.. že má strach , že by šel i na ně.. a prý ho nikdo nechápem, když mu tvrdíme, že je to jinak.. vcelku blbá situace..

    superkarma: 0 19.08.2006, 18:56:40
  16. avatar
    [56] Stana55 [*]

    Ten život si zpackali sami

    superkarma: 0 19.08.2006, 15:10:42
  17. avatar
    [55] Stana55 [*]

    Jací chuáci?

    superkarma: 0 19.08.2006, 15:09:51
  18. [54] bejby [*]

    Chudaci kluci maji zničený život.

    superkarma: 0 19.08.2006, 10:07:09
  19. [53] vodena [*]

    musí být dostatečnš hlídaný

    superkarma: 0 19.08.2006, 09:17:16
  20. [51] kornoutek [*]

    jo já jsem taky pro pořádnou léčebnu, aby ani nesměli chodit ven. Pak utečou a je to... pořádně vysokou ze´d a ještě na to ostnatý drát

    superkarma: 0 19.08.2006, 06:35:30
  21. avatar
    [50] lenagirl [*]

    superkarma: 0 18.08.2006, 23:28:56
  22. avatar
    [48] Bubla1 [*]

    Myslím si ,že by měli udělat kolem takových objektů pořádný elektrický drát,aby nemohli utíkat

    superkarma: 0 18.08.2006, 22:40:17
  23. avatar
    [47] Stana55 [*]

    monca13: Taky si myslím je to moc horký brambor

    superkarma: 0 18.08.2006, 20:08:26
  24. avatar
    [46] monca13 [*]

    Stana55: a určitě se ještě bude dlouho jednat

    superkarma: 0 18.08.2006, 17:29:21
  25. avatar
    [45] Handa [*]

    Myslím, že by se vyplatilo investovat do řádně hlídané a zabezpečné léčebny. Vždyť kolik deviantů už uprchlo. Jejich hledání taky něco stojí. Kdo se sám svými činy vylučuje ze společnosti, tomu nemůže být neustále podávaná ruka.

    superkarma: 0 18.08.2006, 15:54:47
  26. avatar
    [44] kalča [*]

    Podle mého by sexuálním deviantům měla hrozit pulpektomie bez jejich souhlasu jako součást trestu, pokud je sporné, zda se mohou vyléčit pomocí léků. Pak by si násilníci své konání rozmysleli. Ty znásilněné s jejich činem taky nesouhlasily.

    superkarma: 0 18.08.2006, 14:46:14
  27. avatar
    [43] Stana55 [*]

    Myslím že by měla být speciální léčebna pro odsouzené - ta by byla hlídaná a pořádně zabezpečená.Už se o tom jedná dost dlouho,aby se už dali věci do pohybu .

    superkarma: 0 18.08.2006, 14:24:40
  28. avatar
    [42] Zzuzzka [*]

    brrr.... Od tohoto tématu rychle utíkám. Nahání mi to hrůzu!

    superkarma: 0 18.08.2006, 14:14:43
  29. avatar
    [41] ivana.kuglerova [*]

    Sarir: S nejmenovaným proto, že kdyby vedení přišlo na to, že se se mnou vybavoval, má průšvih . Aspoň se toho dotyčný (kterého znám už docela dlouho, jinak by se mnou nemluvil vůbec) obával... Buď si lidé ještě nezvykli, že můžou mluvit veřejně, nebo, což je pravděpodobnější, si v některých institucích ještě nezvykli, že by za to své zaměstnance neměli persekuovat...

    superkarma: 0 18.08.2006, 13:43:00
  30. [40] Tobbi [*]

    Psychiatrická léčebna je typ nemocnice. Ne vězení.
    O zřízení detenčního ústavu se jedná tuším od roku 65... Celé to troskotá na kompetencích, přehazují si ho ministerstvo vnitra (Jsou o nemocní lidé, patří vám) a ministerstvo zdravotnictví (Ne, ne, jsou to odsouzení pachatelé, patří k vám).


    A pokud neuděláme brigádu, tak ústav asi nebude.

    superkarma: 0 18.08.2006, 13:32:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme