Zdraví

Šest nejčastějších mýtů o křečových žilách. Slyšeli jste o nich?

Pouze ženy trpí křečovými žilami. Za jejich vznikem stojí časté křížení nohou a fyzické cvičení jejich rozvoj urychluje. V naší populaci koluje o „křečácích“ mnoho mýtů. Mýlit se je lidské, avšak mýty jsou tu od toho, aby se bořily. Proto pojďme poodhalit roušku tajemství šesti nejčastějších z nich.

  • Mýtus č. 1 – Křečovými žilami trpí pouze ženy

Asi nejhlouběji zakořeněný mýtus tvrdí, že mužská část populace křečovými žilami vůbec netrpí. Je sice pravda, že ženy jsou postiženy mnohem častěji než muži, ale s přibývajícím věkem trápí nevzhledné „křečáky“ i mnoho pánů. Lékaři odhadují, že kolem 60. roku věku trpí křečovými žilami asi 42 % mužů. Na rozdíl od žen však vyhledávají lékařskou pomoc až v případě zhoršení příznaků, a proto spousta případů uniká zraku lékařů.

  • křečMýtus č. 2 – Křížení nohou dává vzniknout „křečákům“

Samotné sezení se zkříženýma nohama nezpůsobuje vznik křečových žil. Obdobně jako vysoký tlak krve či infarkt myokardu je i vznik křečových žil zapříčiněn působením několika rizikových faktorů. Časté křížení nohou však přispívá k otoku nohou a určitou měrou i ke vzniku křečových žil.

  • Mýtus č. 3 – Křečové žíly nejsou výsledkem dlouhodobého stání

Lidé, kteří tráví hodně času na nohou, mají velké riziko vzniku křečových žil. Jedná se zejména o jedince, kteří musí dlouhé hodiny postávat v práci. Rizikovými skupinami jsou tak například číšníci, kadeřníci či prodavači. Z hlediska prevence křečových žil je pro ně velmi důležitý odpočinek po práci s položením nohou nad úroveň srdce. Tím se zlepší odtok krve z dolních končetin, na které byl celý den vyvíjen enormní tlak.

Více také zde: Křečové žíly v otázkách a odpovědích

  • Mýtus č. 4 – Cvičení zhoršuje křečové žíly

Obrovský mýtus, který má zčásti své opodstatnění. Statické cvičení, jako je sjezdové lyžování, vzpírání činek a jiné druhy posilování, opravdu zhoršuje odtok krve z dolních končetin a podílí se na rozvoji křečových žil. Dynamické cvičení, při kterém je do práce zapojena svalová pumpa dolních končetin, je naopak výbornou prevencí vzniku křečových žil. Mezi vhodné sporty patří chůze, běh, jízda na kole, plavání nebo běh na lyžích.

  • Mýtus č. 5 – Nadváha s „křečáky“ vůbec nesouvisí

Naopak, každý kilogram váhy navíc způsobuje zvýšení tlaku v žilách dolních končetin. Žilní systém pod zvýšeným náporem ztrácí svou elasticitu, čímž dojde k rozšíření cévního průsvitu a poškození funkce chlopní. Následkem je, že krev, která má směřovat k srdci, proudí zpátky do dolních končetin a způsobuje vznik křečových žil.

  • Mýtus č. 6 – Metličky jsou křečové žíly

Křečové žíly i metličky jsou způsobeny nefunkčními ventily uvnitř žíly. Avšak metličky se projevují jako hnízdo modrých nebo červených žilek těsně pod povrchem kůže, přes kterou nevyčnívají. Oproti křečovým žilám také nepředstavují zdravotní riziko, jedná se o kosmetickou vadu.

Autor: uLékaře.cz

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

   
26.07.2016 - Zdraví - autor: U lékaře

Komentáře:

  1. [2] Andreadornova [*]

    ani jenu takovou mýtu jsem neslyšela

    superkarma: 0 26.07.2016, 12:23:49
  2. [1] bobani [*]

    mám křečové žíly i metličky

    superkarma: 0 26.07.2016, 08:27:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme