Ačkoli stát zakročil proti takzvaným „šmejdům“ a zpřísnil pravidla pro pořádání jejich předváděcích prodejních akcí, řádí dál. Jen za první čtvrtletí letošního roku jim Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila 130 pokut, které přesáhly 16 milionů korun.

smejdi

Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se z českého trhu stáhli, přesto však v 1. čtvrtletí nahlásilo 18 firem konání více než 7 tisíc organizovaných akcí. Z výsledků kontrol rovněž vyplynulo, že se míra zjištěných nedostatků ve srovnání s předchozím rokem nesnížila a porušení zjistili inspektoři v 8 z 10 kontrol.

Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí ČOI neoznamují. Byť mají podle zákona povinnost na akci upozornit nejpozději deset dní před konáním.

„V nadcházejícím období budou kontroly organizovaných akcí a smluv na nich uzavíraných pokračovat. Naším cílem je minimalizovat možnost nepoctivých podnikatelů poškozovat spotřebitele, zejména seniory, na něž uplatňují nejrůznější nekalé praktiky, a trvale postihovat všechny, kdo své předváděcí akce a informace o nich před spotřebiteli tají a jejich konání České obchodní inspekci neoznamují,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

„Je zjevné, že takzvaní šmejdi stále na českém trhu operují a poškozují spotřebitele, především seniory. I proto jsme do novely zákona o ochraně spotřebitele zařadili možnost, aby ČOI při předváděcích akcích mohla nahrávat průběh těchto akcí i bez souhlasu pořadatelů. Cílem je účinně čelit těmto společensky škodlivým jevům a uvést do praxe účinný nástroj, který umožní zdokumentovat klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky některých prodejců a zamezit tak dalšímu působení těchto prodejců,“ slíbil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Reklama