Bulvár

Senátorka vyzývá: Povolte eutanazii!

 

Lidem, kteří trpí nevyléčitelnou nemocí a chtějí raději zemřít rychle a v klidu než umírat dlouze s velkými bolestmi, svitla naděje. Senátorka Václava Domšová (SNK-ED) navrhuje eutanazii.

 

Politička chce umožnit lékařem asistovanou sebevraždu pacientů, jejichž zdravotní stav je beznadějný, „a kteří se nachází ve stavu trvalého utrpení fyzického nebo psychického, jež je výsledkem nahodilé nebo dlouhodobé závažné a nevyléčitelné nemoci“. Povolení by samozřejmě muselo splňovat přísné podmínky. Jednou z nich je písemná žádost pacienta. Zákon totiž myslí i na to, že se lidé mohou kvůli nemoci nebo zranění dostat do stavu neměnného bezvědomí.

 

Lékaři už nějakou dobu netají, že v nemocnicích obdoba eutanazie už funguje. A to i přes zákaz v etickém kodexu České lékařské komory. Obvykle probíhá tak, že nevyléčitelný a bolestmi trpící pacient dostává stále silnější dávky opiátů na bolest, až přestane dýchat.

 

A co hrozí lékařům, kteří neoficiální eutanazií někomu za jeho souhlasu pomohou od nesnesitelné bolesti a nevyléčitelného utrpení? „Účast na sebevraždě, odst. 1: Kdo jiného pohne k sebevraždě nebo jinému k sebevraždě pomáhá, bude potrestán, došlo-li alespoň k pokusu sebevraždy, odnětím svobody na šest měsíců až tři léta,“ říká příslušný paragraf trestního zákona.

 

Návrh už nyní vyvolal bouři mezi politiky. Jeho odpůrci například tvrdí, že nemocného mohou k žádosti o usmrcení dotlačit ze zištných důvodů příbuzní. Proti němu se postavil také poslanec Boris Šťastný (ODS), který o uzákonění eutanazie také uvažuje. Vadí mu, že by smrt měla pocházet z rukou lékaře.

Eutanazie je zatím povolena v Nizozemsku a Belgii, tolerována v Oregonu v USA, Kolumbii a Švýcarsku.

 

Stále více Čechů se domnívá, že by český právní řád měl eutanazii umožňovat. V průzkumech CVVM se pro ni vyslovují dvě třetiny lidí. Rozhodně s ní souhlasí 19 procent dotázaných (loni to bylo 14,6 procenta). Dalších 43 procent s ní spíše souhlasí.

 

 

Politici o eutanazii:

 

Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví (ODS)

Odmítám, aby lékaři asistovali lidem, kteří si přejí spáchat sebevraždu. To není smysl a poslání medicíny.

 

Jiří Paroubek, poslanec, předseda ČSSD

Každý člověk má právo sám svobodně rozhodnout o svém životě.

 

Miroslav Kalousek, ministr financí (KDU-ČSL)

Jsem přesvědčen, že člověk v tak extrémní situaci není schopen svobodné vůle ve věci ukončení vlastního života. Výroky jako "já chci umřít" často jen znamenají vemte mě za ruku. A vy místo toho, abyste nemocného za tu ruku vzali, tak mu dáte do ruky formulář se žádostí o smrt? To je prostě absurdní.

 

Kateřina Jacques, poslankyně (SZ)

Odmítáme ji. Hlavně z obavy z jejího zneužití. Medicína už z velké části dokáže odstranit bolesti a pomoci lidem důstojně zemřít.

 

David Rath, poslanec (ČSSD)

Jedině za nastolení velmi přísných podmínek o tom lze vážně uvažovat. Pacient by musel projevit opakovaně vůli zemřít. Souhlas by museli dát minimálně dva lékaři z různých pracovišť a až poté, co by pacienta osobně vyšetřili.

 

 

Zabila se navzdory zákazu

Novou vlnu diskuse i asistované sebevraždě vzbudil hned v několika zemích nedávný mediálně sledovaný případ dvaapadesátileté Chantal Sébireové. Nevyléčitelně nemocná Francouzka žádala soud, aby umožnil její eutanazii. Neúspěšně. Pár dní po verdiktu byla nalezena ve svém bytě nedaleko Dijonu mrtvá. Ačkoliv původně stála o to, aby ze světa odešla důstojně, pod dohledem lékařů, musela si nakonec vzít život sama.

Francouzka trpěla velmi vzácným, nevyléčitelným a bolestivým nádorem nosní dutiny, takzvaným estezieoneuroblastomem. Ten ji postupně bolestně připravil o čich, chuť i zrak a zrůdně ji zohavil v obličeji.


Jste pro uzákonění eutanazie?
   
21.07.2008 - Společnost - autor: Jan Exner

Komentáře:

  1. [14] Marie Šrámková [*]

    Slyšela jsem včera v této souvislosti pana prof. MUDr. Pavla Klenera, který řekl: "Jen dvakrát mě za celo mou praxi v životě požádal pacient, abych mu pomohl ukončit jeho utrpení. Už druhý den byli oba ´prosebníci´ plní síly a touhy po životě..."!

    superkarma: 0 21.07.2008, 21:02:11
  2. avatar
    [13] Mickey Mouse [*]

    Heduš: Jsem přesvědčený, že "přání" zemřít je v těchto případech spíš výrazem duševní únavy a nedostatku pomoci okolí, než opravdovým voláním po smrti. Kdo skutečně chce zemřít, měl by být už jenom pro toto přání považován za duševně nemocného.
    Nikdo totiž nemůže říct, která bolest je nesnesitelná. Dobře žít se dá i s nevyléčitelnou chorobou.

    superkarma: 0 21.07.2008, 16:37:59
  3. avatar
    [12] Heduš [*]

    U bolestivých nevyléčitelných chorob a na přání pacienta by tu ta možnost "důstojně odejít" být měla. Čeho se dneska nezneužívá??? Furt je lepší odejít s injekcí, než přemýšlet nad tím, čím se podřežu, jak dlouho to bude trvat a kdo a v jakém stavu mě doma najde...

    superkarma: 0 21.07.2008, 15:15:54
  4. avatar
    [11] Heduš [*]

    Jsem PRO.

    superkarma: 0 21.07.2008, 15:12:03
  5. avatar
    [10] femme [*]

    ano, jsem

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:52:24
  6. avatar
    [9] paníliška [*]

    gerda: Jenom aby to národ nevzal vážně!
    Ale souhlas, víc dodat netřeba.

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:44:45
  7. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    gerda:

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:23:39
  8. avatar
    [7] gerda [*]

    nejlíp to včera řekl na kameru vozíčkář poslanec Krása: "ať si každý svého dědečka nebo babičku zabije doma sám" - v tom je myslím všecko.

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:16:57
  9. [6] Andulína [*]

    V něčem souhlasím s Lindou. Bohužel jsem zažila ve svém blízkém okolí "nezdravé" (ochrnuté) tělo s nefunkčním mozkem. A můžu říct, že, ač je to pro mnohé nepřijatelné, modlila jsem se, aby už došlo klidu a pokoje.

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:16:02
  10. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    Člověku nenáleží právo rozhodování o životě a smrti.

    superkarma: 0 21.07.2008, 14:01:31
  11. avatar
    [4] paníliška [*]

    Nesouhlasím s eutanázií, právě proto, že je zneužitelná. Msto toho by se lékaři měli učit pomáhat pacientům od bolesti, v tom mají hodně co dohánět.

    superkarma: 0 21.07.2008, 13:56:02
  12. avatar
    [3] gerda [*]

    Lindaa: klíííd, ono to stejně neprojde. Bolest je strašná věc, kdo z nás kdy nezažil takovou bolest, že by nejradši zvolil milosrdnou injekci - ale překonali jsme to, jsme tu a docela rádi na světě. Kdo může přesvědčivě říct, že už je definitivní konec bez naděje?

    superkarma: 0 21.07.2008, 13:35:16
  13. [2] Lindaa [*]

    Jsem pro, ale nedokázu si to predstavit v praxi. Muzeme jeste za zivota napsat souhlas s eutanazií v prípade toho a toho, ale pokud prípad opravdu nastane, kdo za nás rozhodne, ze je to presne ono a ted máme zemrít. V prípade komatu, z kterýho nebude sance se probrat, to bude správný rozhodnutí. Ale co treba, pokud dojde k úrazu hlavy a bude ze me lezák. Zdravý telo s nefunkcním mozkem - kdo a za jakých okolností rozhodne, ze me mají usmrtit, protoze jsem kdysi podepsala papír o eutanazii?

    superkarma: 0 21.07.2008, 13:07:24
  14. avatar
    [1] verlit [*]

    Eutanazie už u nás probíhá i jinými způsoby, než uvedenými v článku. V LDN nosí senilnímu stařečkovi, který není schopen se sám najíst, tak dlouho rohlík s kakaem, který netknutý zase odnesou, až stařeček zemře hlady.

    superkarma: 0 21.07.2008, 12:54:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme