Vztahy

„Šéf si na nás najal informátora,“ tvrdí Irma

Se šéfem v práci můžete vycházet jakkoli dobře, ale většinou jsou to nakonec stejně vaši kolegové, před kým si dovolíte pustit pusu takzvaně na špacír. Existují zkrátka věci, které nejsou pro jeho uši. Jenže co když váš nadřízený ví i o tom, co před ním úzkostlivě tajíte? S kolegyní informátorkou má potíže paní Irma (34).

Pracuje ve velké nadnárodní firmě, ale jejich oddělení má jen šest zaměstnanců. A nedávno k nim přibyla nová kolegyně Lenka. „Vypadala sympaticky a hned mezi nás zapadla. Chodili jsme společně na obědy, občas si vyrazili i po práci na kafe. Brali jsme ji jako jednu z nás, a tak nebyl důvod omezovat se v tématech rozhovoru,“ říká Irma, která ale brzy přišla na to, že udělali velkou chybu.

informátor

„Šéf, který nám k srdci zrovna nepřirostl, najednou věděl až podezřele moc věcí. Na poradě nám stále častěji vyrážel dech nějakou informací, kterou neměl ani tušit. Najednou věděl o kdejakém našem průšvihu, který se nám do té doby dařilo spolehlivě ututlat a vyřešit bez zbytečné kritiky a strhávání prémií. Věděl i to, že kolegyně má v plánu co nejdříve otěhotnět. Podezření samozřejmě hned padlo na Lenku. Byla tu jen krátce a vše začalo po jejím příchodu,“ vypráví Irma s tím, že si před ní začali dávat větší pozor.

Že je informátorkou právě ona, se Irmě potvrdilo záhy. To když se vrátila jedno odpoledne do práce pro zapomenutou tašku a zaslechla zajímavý rozhovor. „Dveře do šéfova kanclu byly pootevřené a já slyšela šéfa, jak se ptá na jednoho kolegu. Prý se mu zdá v poslední době nějaký unavený a bez nápadů. Zmlkla jsem a poslouchala dál. Ten hlas, který odpovídal, že má teď nějaké problémy doma, patřil Lence! Tak přece! Nechala jsem tašku taškou a vycouvala zpět na chodbu,“ vzpomíná na šokující zážitek.

Jakmile vyšla na ulici, hned obvolala zbylé kolegy, aby jim novinku sdělila. Ještě ten večer se všichni sešli v kavárně. „Probírali jsme to hodiny a nevycházeli z údivu. Jen Klára se ušklíbla a řekla, že to samé zkoušel šéf i na ni, když nastoupila. Pokud ho prý bude informovat o dění ve firmě, dostane zajímavé prémie. Jenže ona odmítla,“ kroutí nad praktikami šéfa hlavou Irma a pokračuje: Dohodli jsme se, že od teď budeme před Lenkou držet jazyk za zuby. A taky to dodržujeme. Jenže to úplně zkazilo atmosféru v kanceláři. Skončila veškerá legrace, všichni jen zarytě mlčí a zírají do počítačů. Když si chceme něco říct, scházíme se po práci a tajně. Dlouho jsme řešili, jestli jí pěkně od plic řekneme, co si o ní myslíme, ale nakonec na to kašleme. Kdyby odešla, těžko říct, kdo by přišel po ní. Větší vrásky na čele nám dělá ale to, pod kým pracujeme...“ dodává Irma.

Čtěte také:

   
10.08.2015 - Ona s ní - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [34] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #29 Dělám už pro kolikátou velkou nadnárodní firmu. A vedoucí týmu má vždycky poslední slovo a lidi si sám proklepne. HR vedoucím dělá jen předvýběr.

    Ale ve velkých nadnárodních firmách se také na vedoucích místech lidi střídají častěji než podřízení. Takže téměř vždy musí šéf pracovat s materiálem, který zdědil po předchůdcích.

    v.poho — #28 Především na úřadech si šéf kolektiv podřízených nevybírá. Úředníci jsou na místě skoro na doživotí, zatímco šéfové se střídají. Dělat šéfa takovému "dobře zavedenému" a zabydlenému kolektivu je skutečně za trest. Jen opravdu silné nátury to přežijí ve zdraví.

    Jinak je taková válka kolektivu proti šéfovi téměř vždy chybou lidí v kolektivu. Když je neschopný šéf, vyrotuje velmi rychle jinam.

    superkarma: 0 13.08.2015, 22:57:51
  2. [33] Rikina [*]

    No a z vlastní zkušenosti - před dávnými časy jsem bohužel taky byla šéf oddělení, a přišla jsem tam až jako poslední, slečny mně podřízené už tam zaměstnány byly, an je vybral někdo jinej a post vedoucího si nechal na konec. A neměla jsem šanci je vyměnit za jiné, kdybych seznala, že to nebude fungovat, protože výběr zaměstnanců prostě nespadal do mých kompetencí. Sml80 A byla to taky slepičárna, ale strašná. To se fakt nedalo. Právě že to moc dobře znám, jaké je to zoufalství, když tým nespolupracuje, informace jsou neúplné nebo zkreslené a občas jako překvápko vyplave něco na povrch, o čem se šéfovi neřeklo, i když se vědělo, že z toho bude malér. Navíc slečny měly pocit, že pojedly moudrost světa, a přitom to byly absolventky po maturitě a bez praxe. To bylo za trest, za moje hříchy z minulých životů, a od té doby mám celkem dost pochopení pro šéfy v podobné situaci. Sml57

    superkarma: 0 11.08.2015, 23:11:33
  3. [32] Rikina [*]

    v.poho — #30 Na konci, když jsou poslední dva tři uchazeči a zbytek už je vytříděnej, tak to se někdy dojde některý šéf podívat, to jo.

    superkarma: 0 11.08.2015, 22:54:55
  4. [31] Ifankar [*]

    Rikina — #29 Tedy, pohybuji se v personalistice roky a ještě jsem nezažila, že by lidi přidělovalo HR. Vždycky probíhal nábor za spolupráce s budoucím šéfem, který měl finální slovo.

    superkarma: 0 11.08.2015, 21:45:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] v.poho [*]

    Rikina — #29Tak taky jak v které. Svého času jsem v jedné nadnárodní firmě byla na výběrovém řízení a šéf oddělení u toho tedy byl taky. I když samozřejmě ne v prvním kole.Sml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #32
    superkarma: 0 11.08.2015, 18:05:02
  2. [29] Rikina [*]

    v.poho — #28 Pokud jde o "velkou nadnárodní firmu", jak se píše v článku, je velice nepravděpodobné, že si zaměstnance vybírá šéf oddělení. Dostane je přidělené od oddělení lidských zdrojů. Ono by na to ostatně málo šéfů mělo čas, aby si samo dělalo výběrové řízení a zdržovalo se selekcí davu zájemců. Výjimečně, když jde o někoho, koho dotyčný zná a opravdu velmi stojí o to, mít ho v týmu, tak se šéf angažuje, ale rozhodně se to neděje kvůli běžným kancelářským krysám. Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #30
    2. na komentář reaguje Ifankar — #31
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #34
    superkarma: 1 11.08.2015, 15:51:26
  3. avatar
    [28] v.poho [*]

    Mickey Mouse — #23Teoreticky ano. Jenže ono je to i naopak. Dobrý šéf si zaměstnance umí vybrat, i proto máš spoustu výborných kolektivů, kde všechno funguje. No a pokud si tenhle vybral slepičárnu, tak asi chtěl slepičárnu. Dobrý šéf má přirozenou autoritu a přehled o tom, co jeho zaměstnanci dělají. Nedělá z komára velblouda (když já zapomenu poslat statist. výkaz, paní mi zavolá, já ho obratem pošlu, tak se fakt nic nestalo, ale jiný by to mohl nazvat průšvihem a zvát mě na kárné řízeníSml80). Pokud ale někdo řídit neumí, když je nějaký problém, tak ti neporadí, chytá tě za slovíčko, svede na tebe i svoje pochybení a v kdejaké hlouposti tě vykoupe, tak se pak nemůže divit, že se před ním neřekne všechno. Pokud šéf potřebuje informátory (zkoušel to už na předchozí kolegyni), viděla bych to i tak, že na svou funkci možná nemá předpoklady.

    Zažila jsem hodně šéfů a musím říct, že předpoklady na vedení lidé měla max. polovina. A je úplně jedno, jestli jeden měl sklon k šikaně nebo druhý zase firmu neřídil a panovalo bezvládí. Špatné je to pokaždé.

    Čímž nechci říct, že to tak musí být zrovna tady. Jen to, že každá mince má 2 strany a podle příruček a teorie se naneštěstí většina šéfů nerodí.

    1. na komentář reaguje Rikina — #29
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #34
    superkarma: 1 11.08.2015, 11:59:21
  4. avatar
    [27] Mickey Mouse [*]

    kuželka — #26 Já to chápu, také jsem zažil špatného šéfa. Ale vždy dávám přednost tomu, vyříkat si to na rovinu. Intrikování šéfovi za zády se nakonec vždy obrátí proti intrikujícím.

    superkarma: 2 11.08.2015, 08:50:32
  5. avatar
    [26] kuželka [*]

    Mickey Mouse — #25 Jo, přehlídla jsem, ano máte pravdu. Ono to zřejmě nebude tak jednoznačné, akce vyvolává reakci...

    Bohužel jsem "měla tu čest" zažít despotického šéfa, proto omlouvám pisatelku :-)

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #27
    superkarma: 0 10.08.2015, 21:36:52
  6. avatar
    [25] Mickey Mouse [*]

    kuželka — #24 Stačí si ve článku přečíst tuto větu:

    Najednou věděl o kdejakém našem průšvihu, který se nám do té doby dařilo spolehlivě ututlat a vyřešit bez zbytečné kritiky a strhávání prémií.

    Tohle je na vytýkací dopis úplně jednoznačně!

    Ale jinak samozřejmě souhlasím, že do soukromých záležitostí zaměstnanců nemá šéf strkat nos. Jenže z článku nevyplývá, že by soukromé informace šéf skutečně používal proti zaměstnancům.

    1. na komentář reaguje kuželka — #26
    superkarma: 3 10.08.2015, 15:24:10
  7. avatar
    [24] kuželka [*]

    Mickey Mouse — #23 Jak by šéf vytýkacím dopisem potrestal pracovnici za to, že plánuje rodinu? Na to má právo, dokonce ani v přijímacím pohovoru by se správně nikdo neměl ptát na rodinné poměry.

    Co jsou "důležité informace"?

    Mickey, kdo to nezažil, tak moralizuje. Vím, že pracovat pod takovým šéfem je na Bohnice. Sama jsem nakonec raději odešla, přestože máslo na hlavě měl právě šéf. Ha, ha, spravedlnost si ho našla - soudně, ano, až tak to bylo vážné!!!

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #25
    superkarma: 0 10.08.2015, 13:00:53
  8. avatar
    [23] Mickey Mouse [*]

    kuželka — #11 Já to vidím spíš naopak. Kdyby Ti lidé se šéfem jednali na rovinu, pak by nepotřeboval informátora.

    Zamlčovat před šéfem důležité informace a pletichařit na pracovišti je úplně špatně a divím se, že tenhle šéf nepřikročil ke kázeňským postihům (krácení odměn, vytýkací dopis, výpověď). Také je zřejmé, že ani jedna strana sporu úplně nerozlišuje pracovní a soukromé informace.

    1. na komentář reaguje kuželka — #24
    2. na komentář reaguje v.poho — #28
    superkarma: 2 10.08.2015, 11:49:50
  9. avatar
    [22] v.poho [*]

    Mickey Mouse — #19Já vímSml58. Ale tohle bylo na konci devadesátek.

    superkarma: 0 10.08.2015, 11:24:52
  10. [21] Rikina [*]

    Ono je hrozně těžké řídit nějaký tým nebo oddělení, když ten šéf nemá informace a podřízení s ním nespolupracují, naopak ho ještě cíleně obelhávají. A vznikají z toho průšvihy, za které on má odpovědnost. Sml80 Kdo ví, po kolika jiných pokusech tedy sáhl k tomuhle řešení, možná z čirého zoufalství. Taky bych tam pracovat nechtěla. A rozhodně bych neletěla do kavárny hodiny probírat s kolegy "šokující zážitek". Sml57 Dost pochybuju, že by to někdo fakt udělal. Sml80

    superkarma: 1 10.08.2015, 11:24:01
  11. avatar
    [20] kuželka [*]

    RenataMor — #14 Když jsou zaměstnanci dobře vybraní a nikdo se nefláká Sml30 Pak není třeba šmírovat...

    superkarma: 0 10.08.2015, 11:23:59
  12. avatar
    [19] Mickey Mouse [*]

    v.poho — #17 Potajmu vás nikdo šmírovat nesmí. Jsou na to zákony a postihy jsou dost mastné!

    1. na komentář reaguje v.poho — #22
    superkarma: 0 10.08.2015, 11:08:15
  13. avatar
    [18] Mickey Mouse [*]

    Když nechci, aby můj šéf něco věděl, neříkám to ani nikomu z kolegů. Pokud jde o soukromé věci, pak je možné klidně šéfovi říct, že mu do toho nic není. Ale pokud jde o pracovní věci, pak by se šéfovi mělo říkat vše jako prvnímu!

    V kolektivu podle článku bych tedy pracovat nechtěl. Protože zcela evidentně v něm fungují velmi pokřivené vztahy: nemluví se šéfem a navzájem se pomlouvají. Takže to vypadá, že namísto na svoje pracovní úkoly a výsledky se v tomhle kolektivu soustředí na intriky a kamarádíčkování.

    superkarma: 2 10.08.2015, 11:06:30
  14. avatar
    [17] v.poho [*]

    Rikina — #15 datura — #16On je trošku rozdíl, pokud to víte a přistoupíte na to (třeba za nadstandardní plat) nebo pokud někdo potajmu cíleně šmíruje, aby se o vás něco dozvěděl a mohl to na vás použít. Sml80

    A ten plat tomu ani neodpovídá.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #19
    superkarma: 1 10.08.2015, 10:50:03
  15. avatar
    [16] datura [*]

    Rikina — #15v takové firmě jsem pár let pracovala, všude kamery i se zvukem, prosklené dveře a ředitel celý den u obrazovky, k něčemu to dobré bylo, nešířily se drby a každý se plně věnoval své práci. Jediné místo, kde kamery nebyly bylo WC. Mně osobně to nevadilo a když si to přál belgický majitel, tak přes to vlak nejel.Sml16 Mimochodem, platy byly nadstandartní, tak proč se zabývat prkotinou.

    1. na komentář reaguje v.poho — #17
    superkarma: 0 10.08.2015, 10:42:21
  16. [15] Rikina [*]

    Už jsem zažila i firmu, kde byly všude kamery. Kromě WC. Sml57 Majitel firmy byl cizinec a měl utkvělou představu, že "oni seďáju a neděláju", takže chtěl mít přehled, za co nás všechny platí. Sml80 Tam by se jistě dalo namítat, že je to trošku přehnané. Ale dá se na to zvyknout, časem jsem se naučila prostě ty kamery ignorovat a nevšímat si jich. On stejně nikdo neměl čas, aby čučel na ty obrazovky a sledoval, co lidi "děláju". Sml57 Je pravda, že bylo pár případů, že šéf vletěl do skladu a udělal divadlo, ale to bylo vždycky v případech, že ti skladníci skutečně zrovna seděli a nedělali. Sml80

    1. na komentář reaguje datura — #16
    2. na komentář reaguje v.poho — #17
    superkarma: 0 10.08.2015, 10:26:17
  17. avatar
    [14] RenataMor [*]

    vždycky se dělá líp v klidu

    1. na komentář reaguje kuželka — #20
    superkarma: 0 10.08.2015, 10:05:13
  18. avatar
    [13] v.poho [*]

    No, já si narozdíl od ostatních nemyslím, že vyostřené vztahy na pracovišti vedou k vyšším výkonům nebo k tomu, aby se někdo nesnažil zahladit případnou chybu.

    K článku: To ,že kolegyně šéfovi na přímou otázku odpověděla, že kolega má nějaké problémy doma, ještě není donášení. Něco mu říct musela a takhle neprozradila vlastně nic podstatného.

    To, že ji s tím kolegové nekonfrontovali, ale šuškají si po straně, z nich nedělá nikoho lepšího, než je ona. Mně osobně se něco podobného svého času stalo. Kolegyni jsem řekla, co si o ní myslím a ejhle...., ukázalo se, že šéf má štěnici (byla to práce, kde jsem seděla od rána do večera a bušila do PC i při svačině s rohlíkem v druhé ruce, takže žádný problém s výkonem opravdu nebyl, akorát šéf byl sociopat). Zkrátka a dobře není všechno zlato, co se třpytí a s ho...m to bývá podobné.Sml16

    superkarma: 2 10.08.2015, 09:39:05
  19. avatar
    [12] kuželka [*]

    kobližka — #10 Souhlas!!!

    superkarma: 0 10.08.2015, 09:29:01
  20. avatar
    [11] kuželka [*]

    bobani — #8 Možná je to celé vymyšlené, ale základ je v tom, že šéf má mezi podřízenými informátora! Zažila jsem na vlastní kůži. o to hůř, že se jednalo o školu... Ředitel měl v každé třídě donašeče - ani nemusel chodit na hospitace. Kromě toho měl v trezoru na každého kantora osobní složku (to prosím všechno PO roce 89!), aby ho případně mohl vydírat - jen tak drobně, nechat ho třeba podepsat protokol o jakési kontrole, která neproběhla apod.

    V zaměstnání trávíme mnoho hodin... a muset si hlídat každé slovo, každé gesto, to opravdu nepřispívá ke kvalitě výkonu. Zarytě můžu koukat do počítače, protože pracuji "na plný pecky". Ale abych se bála promluvit, to zavání nesvobodou!

    Kdyby byl šéf férový, nepotřeboval by špehovat, nikdo by ho nepodváděl - taky jsem zažila u jiného zaměstnavatele, všechny problémy jsme vyřešili všichni společně.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #23
    superkarma: 0 10.08.2015, 09:27:39
  21. avatar
    [10] kobližka [*]

    Ale ten příběh není až tak ojedinělý,řekla bych,že se donáší skoro v každém pracovním kolektivu,bohužel.Teď mám zářný příklad u své bývalé kolegyně,jinak v soukromí dobré kamarádky.Jedna z pracovnic (kolektiiv cca 60 žen) je nadprůměrně zručná a stíhá plnit na 160%.Oamžitě se stala oblíbenkyně šéfa.To by nebylo nic tak vážného,ale ona "dáma" je ta,která rozeštvává kolektiv,nasazuje na každou,která se jí nelíbí,chodí "žalovat" do kanceláře,chová se vulgárně vůči ostatním,protože si je vědoma své pracovní vyjímečnosti.Došlo to tak daleko,že tu mojí kamarádku slovně napadla tak,že se to tady nedá ventilovat....ta je z toho naprosto zdrcená,jinak veselá,nekonfliktní holka,ale už byla u psychologa a uvažuje,že ze zaměstnání odejde....Ovšem 100x jsem jí říkala,že nemusí být s každým kamarád,že má oddělit práci od soukromí,ale to ona prostě nedokáže.A šéf,který naslouchá donašečům,je šéf prachmizerný.Nakonec i tady platí staré známé "jaký pán,takový krám".

    1. na komentář reaguje kuželka — #12
    superkarma: 0 10.08.2015, 09:12:24
  22. avatar
    [9] phoebe24 [*]

    bobani — #8 Sml79Sml79Sml79

    superkarma: 0 10.08.2015, 08:50:36
  23. [8] bobani [*]

    mám dojem , že si ty příběhy někdo vymýšlí ...

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #9
    2. na komentář reaguje kuželka — #11
    superkarma: 0 10.08.2015, 08:32:32
  24. avatar
    [7] Eldridge [*]

    Mě to celé přijde nějak šejdrem... Docela mě překvapilo, jak se hned uhnali po telefonu do kavárny. Když se sejde v zaměstnání dobrá parta, je to většinou vyjímka. Nevím jak kdo, ale osobně se domnívám, že kolegy a kolegyně na pracovišti je nutno brát právě jen jako kolegy. Je hezké, pokud si v práci někdo najde opravdového kamaráda, nebo kamarádku, ale vzhledem k tomu, že pokud se v práci vyskytne jakýkoliv průšvih, kope každý sám za sebe a svoje koryto a kamarádství jde stranou, je velmi nebezpečné si spoluzaměstnance pouštět příliš k tělu a příliš jim důvěřovat. Spíš to vypadá, že v tomhle případě to musela být solidní drůbežárna a ochlazení vztahů se pozitivně podepíše na efektivitě jejich práce pro zaměstnavatele, za kterou jsou placení.

    superkarma: 3 10.08.2015, 08:16:55
  25. [6] gazdina [*]

    Nazdávam sa, že dialogom sa vyriešia mnohé problémy.

    superkarma: 0 10.08.2015, 07:49:43
  26. [5] cilani [*]

    tak ona to asi byla pěkná slepičárna, ten kancl.. Nikdy jsem neměla potřebu vytrubovat o sobě každou kravinu, takže tuhle potřebu probírat své soukromí v práci nechápu.. Třeba se teď zvýšila efektivita práce, když ženský nekafraj a makaj.. Sml32

    superkarma: 2 10.08.2015, 07:32:50
  27. [4] Maria28 [*]

    A co jako chcete? Chodíte do práce a ne do kabaretu. Zarytě do PC máte dle zaměstnavatele koukat celý den. Pokud jsem byla v zahraničí na stáži, tak tam se zaměstnanci mezi sebou o osobních věcech nebaví, já jsem třeba ani nevěděla, která kolegyně je vdaná, nebo má děti. V současné práci to máme také ztížené, pracuji v rodinné firmě, kde je aktivní celá čtyřčlenná rodina, takže pokud tu chci pracovat, a to chci, tak se do žádných drbů nepouštím.

    superkarma: 0 10.08.2015, 07:30:52
  28. [3] Rikina [*]

    Tak ale zase co to bylo za tým, když dělali průšvihy a pak je tutlali a řešili šéfovi za zády? Čemu se divěj? Třeba tohle byla poslední možnost, jak je dokopat k práci. Sml80 Aby přestali v pracovní době drbat a dělat si srandičky. Což se zřejmě podařilo, i když možná ne úplně nejlepším způsobem. Kamarádské vztahy na pracovišti jsou fajn, ale je záhodno je utužovat hlavně až po práci, a ať se na mě nikdo nezlobí, záměrně nespolupracovat s vedením a dělat firmě průšvihy, za které by měli právem nějaký postih, a které se pak musí pracně "žehlit", to jaksi není to, čím by se osazenstvo toho oddělení mohlo chlubit. Sml80

    superkarma: 3 10.08.2015, 07:30:47
  29. avatar
    [2] renda4141 [*]

    Ono, když na to přijde, tak potencionální informátoři jsou v práci všichni. Tedy alespoň z mojich zkušeností. Jak jde v práci do tuhého, tak jde vždy kamrádství stranou a každému jde o udržení svého místa. Proto by měl člověk dávat v práci pozor na to, co vypouští do světa. Před kýmkoliv. Sml16

    superkarma: 5 10.08.2015, 06:04:59
  30. avatar
    [1] danca79 [*]

    Mozna by stalo za pokus sednout si a se sefem si to vyrikat...ale jestli s nim neni domluva tak by to asi k nicemu nebylo Sml80

    superkarma: 0 10.08.2015, 02:12:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme